|
Døving: hypergamiets problem
|
Døving: hypergamiets problem
09/10/2014 23:47
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
Re: Døving: hypergamiets problem
[Re: Papegøyal]
10/10/2014 06:24
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Med utgangspunkt i anekdotisk bevis, meg selv og min omgangskrets: helt på bærtur. "Vi" er 40 +- 5år, stort sett, og de fleste har i allefall kjent hverandre siden videregående, selv om de kanskje ble par senere. Har ikke inntrykk av at hverken penger eller høyde har vært avgjørende for å si det sånn. Mulig dette er et mindre problem i bakstreverse provinsen enn det er i den urbane smeltedigelen Oslo...
|
|
|
10/10/2014 06:51
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
I så fall har jeg slått "systemet". Kona er eldre enn meg, tjener mer enn meg og når hun har høyhælte sko er hun høyere enn meg også.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: ]
10/10/2014 07:52
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
I så fall har jeg slått "systemet". Kona er eldre enn meg, tjener mer enn meg og når hun har høyhælte sko er hun høyere enn meg også.
Haha, hun synes sikkert det ble for dumt med veske-hund, så hun fant seg en enkel kar fra østkanten isteden :-) Heheheh, også tisser han ikke på gulvet.
|
|
|
[Re: Dexter]
10/10/2014 07:57
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Trodde veskehund bare var for bolegutta?
Anonym5
|
|
|
[Re: Dexter]
10/10/2014 07:57
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Haha, hun synes sikkert det ble for dumt med veske-hund, så hun fant seg en enkel kar fra østkanten isteden :-) Heheheh, også tisser han ikke på gulvet. Nei, det får jeg ikke lov til, men jeg protesterer mot forbudet ved å la doringen stå oppe etter besøk der
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
10/10/2014 08:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg leste den der raskt tidligere i uka (Husker ikke hvilken dag.). Kanskje jeg leste litt for raskt også. Uansett vil jeg i alle fall poste min gammeldagse og bakstreverske holdning. Kvinnfolk må bare ti stille, når manne jobber seg i hjel og drar hjem pengesekken som finansierer det meste av alt som skaper ekstra trivsel i familien. Kvinnfolk burde rett og slett tatt et kurs der en kjerring med fotformsko fortalte dem at jobb ikke nødvendigvis blir mer moro av høyere lønn samt at lange arbeidsdager er slitsom. Ja ja, da var det sagt
Redigert av sveinaa; 10/10/2014 08:17.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
10/10/2014 11:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja ja, da var det sagt Og det må jo sies, i hver fall for oss som har vokst opp på 70- og 80-tallet og har måtte ta overreaksjonen på tidligere tiders skjevheter. Det var liksom to ting som skulle deles 50/50: Husarbeid og penger. I ekteskapets tidlige fase truet jeg jo med å gå ned i halv stilling for å få ork og tid til mine 50% husarbeid. Sånn for å belyse problemet med grov overforenkling av ressurs-, kapasitetes- og innsatskabalen. Den lever enda skal jeg si deg. Må jobbe med kona jevnlig for slik at hun ikke mister forståelsen for at det er bortimot umulig å ta 50% av sysslene hjemme, når man i tid jobber ca 35% mer og legger mann til reisevei blir det ca 50%. Hvor mye får man egentlig bidratt hjemme med etter 12 timer borte fra hjemmet?
|
|
|
10/10/2014 11:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg håper kvinnfolk slutter å ta idealet sitt ut fra en TV serie og begynner å se realitetene. Tipper det er ganske mange kvinnfolk som opplever at de har god råd fordi de slipper en hel masse av det faste kostnadene og kan bruke lønnen sin lit som de vil til tider.......
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/10/2014 12:01
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
[Må jobbe med kona jevnlig for slik at hun ikke mister forståelsen for at det er bortimot umulig å ta 50% av sysslene hjemme, når man i tid jobber ca 35% mer og legger mann til reisevei blir det ca 50%. Hva med å snu litt på det? Har du forståelse for kona hvis hun kommer krever at du er mindre på jobb og mer hjemme?
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
10/10/2014 12:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
[Må jobbe med kona jevnlig for slik at hun ikke mister forståelsen for at det er bortimot umulig å ta 50% av sysslene hjemme, når man i tid jobber ca 35% mer og legger mann til reisevei blir det ca 50%. Hva med å snu litt på det? Har du forståelse for kona hvis hun kommer krever at du er mindre på jobb og mer hjemme? Absolutt, men tror ikke hun hadde syntes det var like gøy med alternativene for ferie, moro, spontanitet alt som koster som man egentlig ikke trenger.
|
|
|
10/10/2014 12:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Den lever enda skal jeg si deg. Må jobbe med kona jevnlig for slik at hun ikke mister forståelsen for at det er bortimot umulig å ta 50% av sysslene hjemme, når man i tid jobber ca 35% mer og legger mann til reisevei blir det ca 50%. Hvor mye får man egentlig bidratt hjemme med etter 12 timer borte fra hjemmet?
Er du riktig uheldig nå, så er det du som ikke klarer bære din prosentandel av husstandens utgifter. Det er litt huleboeraktig at det bare er penger som er omfordelingsgode i samfunnet. Jeg skulle ønske at fritid var underlagt samme progressive omfordelingssytem. Ulempen er jo at penger er frie for identitet og personlighet, mens slappfisken av tølper som som betaler sin fritidstoppskatt ved å rake i hagen min, muligens er full av uønsket personlighet. :-D Heldigvis klarer jeg. Ellers hadde jeg på en måte jobbet "gratis" og det gjør ikke jeg. Synes jo ikke at det er så sabla trivelig på jobben. Hmm, en form for vekslingskurs sånn sett hadde jo vært interessant.
|
|
|
10/10/2014 13:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Absolutt, men tror ikke hun hadde syntes det var like gøy med alternativene for ferie, moro, spontanitet alt som koster som man egentlig ikke trenger. Det er jo her du må komme med forslaget om å redusere stillingsprosenten for å få bedre tid til husarbeidet. "Livet er jo mer enn jobb og mine 50% av husarbeidet". Sett opp regnestykkene og stryk unødvendige utgifter til det går opp. Pass på å ha etablert konsensus om at trening og treningsmotivasjon er viktig for helsen, på forhånd (sånn at du ikke føkker opp sykkel-, trenings- og rittbudsjettet i dragsuget). Jeg sliter. Jobb og trening er på en måte ego tid (les som egoistisk.). Noen ganger tror jeg nesten hun tror at jeg jobber på akkord og må jobbe mye fordi jeg ikke gidder å få unna ting. Taktikken min funker den. Kona klipper som regel plenen og tar vare på hjemmet. Men irriterer meg att jeg må minne henne på realitetene av og til... God man har skikkelige problemer, hehe.
|
|
|
10/10/2014 14:55
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hvis du må ned i 50 % jobb for å klare husarbeidet tror jeg livet er klart for omlegginger
- for stort hus? - for lang vei til jobb? - for mye selvrealisering - for dyre ferier - for rent?
Eller du har fått deg en golddigger og da får du bare jobbe rævva av deg så du kan ansette hushjelp mens hun sjåpper. Altså: HTFU.
Redigert av anonymous5; 10/10/2014 15:07.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
10/10/2014 15:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvis du må ned i 50 % jobb for å klare husarbeidet tror jeg livet er klart for omlegginger
- for stort hus? - for lang vei til jobb? - for mye selvrealisering - for rent? Du har sikkert rett. Jeg vil på en måte ikke si at mitt verdisyn er riktig. Drømmen er å kunne sykle å trene i mange timer hver dag. Tipper det er en kombinasjon. Når går egne gjøremål egentlig over i selvrealisering? Jeg ønsker jo ikke noe spes mer enn å trene nesten hver dag og dra på ritt når jeg føler for det. Inviterer med familen og alt, men de gidder som regel bare være med når det bærer utenlands og det blir en tur av det. Ellers jobber jeg, bidrar hjemme (dog ikke 50%), følger jr. til skolen hver dag (vi sykler til og med i en kommune det ikke er lov å sykle til skolen i  , jeg står for det meste av alle innkjøp (det vil si dagligvarer), det eneste jeg ikke er så flink til er å vaske og støvsuge...
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
10/10/2014 15:19
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I så fall har jeg slått "systemet". Kona er eldre enn meg, tjener mer enn meg og når hun har høyhælte sko er hun høyere enn meg også. +1 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
10/10/2014 18:27
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
- for stort hus? - for lang vei til jobb? - for mye selvrealisering - for rent? Du har sikkert rett. Jeg vil på en måte ikke si at mitt verdisyn er riktig. Drømmen er å kunne sykle å trene i mange timer hver dag. Tipper det er en kombinasjon. Når går egne gjøremål egentlig over i selvrealisering? Jeg ønsker jo ikke noe spes mer enn å trene nesten hver dag og dra på ritt når jeg føler for det. Inviterer med familen og alt, men de gidder som regel bare være med når det bærer utenlands og det blir en tur av det. Ellers jobber jeg, bidrar hjemme (dog ikke 50%), følger jr. til skolen hver dag (vi sykler til og med i en kommune det ikke er lov å sykle til skolen i  , jeg står for det meste av alle innkjøp (det vil si dagligvarer), det eneste jeg ikke er så flink til er å vaske og støvsuge... Ah, vanskelig spørsmål. Når er det selvrealisering? Jeg mener det er selvrealisering i det øyeblikket jobben tjener andre formål enn kun å tjene penger til livets opphold. All trening utover et lite minimum er selvrealisering. Å få barn er selvrealisering. Å ha et strøkent hjem er også selvrealiserng. ALT ER FAENMEG SELVREALISERING! Poenget mitt er at vi har alle kategorier for hvor viktig forskjellige aspekter ved livet er og man må komme fram til løsninger som balanserer begge parters behov. Om din kone synes det er viktig med ryddig hjem, men du gir faen, må dere bli enige om en løsning begge kan være greit fornøyde med. Hun må kanskje senke standarden litt, du må kanskje ta i litt mer. Det samme gjelder mengden jobb osv. Jeg er faktisk helt enig i at mye jobb kan telle som bidrag i heimen, men da må det være fordi begge er enige i at såpass mye jobb trengs for å finansiere konsum, bolig eller noe annet begge trenger. For min egen del er mengden jobb helt og holdent mitt valg og kan sies å gå på selvrealiseringskvota. Min motivasjon for å jobbe er ikke å kjøpe dyrt hus til familien. Til slutt vil jeg påpeke at å reise bort til det stedet man tilfeldigvis sykler ritt ikke teller som ferie. "Hei alle sammen, i sommer skal på ferie til Askim. Det blir kjempestas! Og forresten, jeg skal sykle ritt der."
Redigert av jens fredrik; 10/10/2014 18:27.
|
|
|
10/10/2014 18:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg leste den der raskt tidligere i uka (Husker ikke hvilken dag.). Kanskje jeg leste litt for raskt også. Uansett vil jeg i alle fall poste min gammeldagse og bakstreverske holdning. Kvinnfolk må bare ti stille, når manne jobber seg i hjel og drar hjem pengesekken som finansierer det meste av alt som skaper ekstra trivsel i familien. Kvinnfolk burde rett og slett tatt et kurs der en kjerring med fotformsko fortalte dem at jobb ikke nødvendigvis blir mer moro av høyere lønn samt at lange arbeidsdager er slitsom. Ja ja, da var det sagt Sikker på at fruen ikke er medlem på TS?
|
|
|
[Re: jens fredrik]
10/10/2014 19:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
- for stort hus? - for lang vei til jobb? - for mye selvrealisering - for rent? Du har sikkert rett. Jeg vil på en måte ikke si at mitt verdisyn er riktig. Drømmen er å kunne sykle å trene i mange timer hver dag. Tipper det er en kombinasjon. Når går egne gjøremål egentlig over i selvrealisering? Jeg ønsker jo ikke noe spes mer enn å trene nesten hver dag og dra på ritt når jeg føler for det. Inviterer med familen og alt, men de gidder som regel bare være med når det bærer utenlands og det blir en tur av det. Ellers jobber jeg, bidrar hjemme (dog ikke 50%), følger jr. til skolen hver dag (vi sykler til og med i en kommune det ikke er lov å sykle til skolen i  , jeg står for det meste av alle innkjøp (det vil si dagligvarer), det eneste jeg ikke er så flink til er å vaske og støvsuge... Ah, vanskelig spørsmål. Når er det selvrealisering? Jeg mener det er selvrealisering i det øyeblikket jobben tjener andre formål enn kun å tjene penger til livets opphold. All trening utover et lite minimum er selvrealisering. Å få barn er selvrealisering. Å ha et strøkent hjem er også selvrealiserng. ALT ER FAENMEG SELVREALISERING! Poenget mitt er at vi har alle kategorier for hvor viktig forskjellige aspekter ved livet er og man må komme fram til løsninger som balanserer begge parters behov. Om din kone synes det er viktig med ryddig hjem, men du gir faen, må dere bli enige om en løsning begge kan være greit fornøyde med. Hun må kanskje senke standarden litt, du må kanskje ta i litt mer. Det samme gjelder mengden jobb osv. Jeg er faktisk helt enig i at mye jobb kan telle som bidrag i heimen, men da må det være fordi begge er enige i at såpass mye jobb trengs for å finansiere konsum, bolig eller noe annet begge trenger. For min egen del er mengden jobb helt og holdent mitt valg og kan sies å gå på selvrealiseringskvota. Min motivasjon for å jobbe er ikke å kjøpe dyrt hus til familien. Til slutt vil jeg påpeke at å reise bort til det stedet man tilfeldigvis sykler ritt ikke teller som ferie. "Hei alle sammen, i sommer skal på ferie til Askim. Det blir kjempestas! Og forresten, jeg skal sykle ritt der." Du har vel i grunn rett. Kanskje der er jeg som er selvsentrert og ego. Uansett så er det vel stas for familien å se far med rullgardina nede og full lycra 
|
|
|
[Re: Tange]
10/10/2014 19:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg leste den der raskt tidligere i uka (Husker ikke hvilken dag.). Kanskje jeg leste litt for raskt også. Uansett vil jeg i alle fall poste min gammeldagse og bakstreverske holdning. Kvinnfolk må bare ti stille, når manne jobber seg i hjel og drar hjem pengesekken som finansierer det meste av alt som skaper ekstra trivsel i familien. Kvinnfolk burde rett og slett tatt et kurs der en kjerring med fotformsko fortalte dem at jobb ikke nødvendigvis blir mer moro av høyere lønn samt at lange arbeidsdager er slitsom. Ja ja, da var det sagt Sikker på at fruen ikke er medlem på TS? Er vel bare å krysse fingrene å håpe 
|
|
|
|
|