Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

valg av barne vogn til sykkel

valg av barne vogn til sykkel #1871203 09/10/2014 17:49
TAZZZZZ Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
tenkte å spørre her da det har blitt familie forøkelse og jeg gjerne vil ha noe som funker ordentlig og ikke er første og beste ICON_SMILE

sykkelen jeg har er fulldempa med 12x142 shimano axling så er nok litt vrient å montere noe der ,, eller er det noen som har funnet ut av dette ?

kriterier for vognen er at den tåler noen kilo og er solig og samtidig LETT (ja vet dette er litt pose å sekk , men tror nok det er varianter der ute som fyller alle punkter)

tåler disse turer på kjerre vei å lignende ?

såg på facebook et oppsett som festes i setepinnen og kan taes med i litt terreng også ::::

er Hjelm påkrevd til sykkelvogn og hvor får en tak i knøtt hjelmer ?

er ingen hast enda da gutten bare er 3 månder , men vil ha valget klart til han er stor nok ICON_SMILE

alle tips er gode så kjør på.

sorte får*
kjør hardt_kjør stil
kjør MAXXIS uten tvil
drift ! ICON_SMILE
Re: valg av barne vogn til sykkel [Re: TAZZZZZ] #1871450 10/10/2014 08:02
Terka Offline
Medlem
Medlem
Her er en test av sykkelvogner:
http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article584009.ece
Søk på nettet så finner du flere.

Vi har Chariot Cougar 2 som vi har hatt noen år nå og har vært kjempefornøyde. Den har vært med på gåtur i terreng der vi har fått "Hvordan har dere klart å komme hit med en barnevogn??" - kommentarer.

Småttisene er nå 5 og 6 år, og siste sykkeltur i skogen gikk inn grusveier, videre på relativt utvaska/steinete stier , og til slutt ned den lokale skibakken hvor det er tilrettelagt for DH sykling. ("Berg og dalbane" følelse og gledeshyl fra barna underveis.) Hadde også med turutstyr og mat i vogna samt seksåringens sykkel festet bak på vogna når han ikke syklet selv, så den var vel tett opp på 60 kilo når begge barna + turutstyr & sykkel var på. Seksåringen er forresten nå så stor at han tar opp i taktrekket på vogna.

Jeg har syklet med gammel HT og innfesting på navaklsing, men har vurdert å bruke slangeklemme på baktriangel, like over innfesting for hjulet når fuldemperen skal brukes. (Fester da vognfestet i slangeklemma med bolt & mutter.)

Ang sykkelhjelm for barn så synes jeg det har vært vanskelig å finne små hjelmer for de minste. Man bør også vurdere når barnet er stort nok og sterkt nok i nakken til å bære hode + hjelm. Videre så er det mange sykkelhjelmer (og skihjelmer) som kun sitter "oppå" hodet og ikke dekker godt nok synes jeg, samt at mange har en tendens til å kunen gli av/forflytte seg pga dårlig innfesting/løsnign med reimene.
Her er forresten en test av sykkelhjelmer til barn:
http://www.klikk.no/foreldre/tester/article834826.ece

Re: valg av barne vogn til sykkel [Re: Terka] #1871455 10/10/2014 08:08
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Ang 12x142 aksling: www.robertaxleproject.com Dyrt, men funker upåklagelig. Det får være opp til hver enkelt å vurdere hvor viktig det er.

Angående sykkelhjelm så kjøpte vi minihjelm til lillepia på 14 mnd. Den passer henne fint, men ikke når hun sitter i vogna. Hjelmen går såpass langt ut bak hodet at hodet tipper frem eller til siden. Jeg syntes vinkelen i nakken så stygg ut. Når hun blir større vil bakparten på hjelmen finne sin plass, som er litt bak setekanten. Vi diskuterte dette med venner med sykkelvogn og googlet litt. Vi kjører uten hjelm i vogna inntil videre. Hun er godt festet i selene og om vogna tipper vil hun bli hengende fast i setet (Har faktisk testet dette, manuelt og forsiktig). Dette kombinert med forsiktig sykling gjør at jeg ikke har dårlig samvittighet.

- Stefan

Moderator  support