Med den kunnskapen jeg har, så ville jeg sagt om en 7-10 dagers tur:
Med hovedvekt på sykling, men samtidig knallbra øl, og ikke de store byopplevelsene: Denver/Boulder.
Jeg avluttet 4 måneders pappaperm i Denver med 3 uker rundt i Colorado og Utah i sommer. Familieferie med 11 måneder gammel baby og begrenset tilgang til barnevakt satte litt brems på mengde sykkel og øl. Men vi fikk syklet i Deer Creek (1 time fra Denver), Gunnison, Crested Butte, Fruita og Durango. I Moab ble det et par fotturer. Fantastisk område med en mengde muligheter for sykling.
Men jeg vil si at sykling i marka rundt Oslo (min referanse) står seg godt, i alle fall mot de bynære stiene rundt Denver. Det samme med Boulder. En skulle tro at det var 1000 på 1000 km sykling rundt de to byene som ligger så tett oppe i fjellene og hvor folk tilsynelatende er så opptatt av sykling og friluftsliv, men ut ifra hva jeg klarte å finne ut så er mange stinettverk forbeholdt folk til fots og ellers er det mye privat land med stygge 'No Trespassing' skilt.
Jeg trivdes best i Crested Butte og Durango. Beste ølbryggeri på turen var Copper Club i Fruita. Her har de Bluegrass jam session hver uke, utrolig kult når den mest karikerte samlingen bygdeoriginaler spiller opp. Annet kult bryggeri i Colorado var Revolution Brewery i Paonia (men det skal litt til at en forviller seg forbi der).
Det meste av syklingen jeg så i Colorado var på stinett som er bygd eller 'groomed'. Syklistene er langt mer disiplinerte og smalsti holdes smal. Tilløp til #endurokutting av svinger stanses med små skilt og naturlige hindringer. Virket og som det var færre konflikter mellom syklister og fotgjengere.
Ta høyde for at sykkelsesongen ikke er samme tid over hele kontinentet. Mange steder er det allerede for varmt i juni, mens et sted som Crested Butte faktisk ikke er snøfritt før langt ut på sommeren (gjelder sikkert Whistler og(?)).