Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dagens ord: Kontekst

Dagens ord: Kontekst #1869719 07/10/2014 15:03
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Fra NRK, artikkel om Ebolasmittet hjelpearbeider:

Hun sier også at det i kontakten med pasienter selvsagt er en risiko for smitte. De ansatte i Sierra Leone, der kvinnen jobbet, forsøker nå å finne ut i hvilken kontekst kvinnen ble utsatt for virussykdommen.

Er kontekst riktig ord her?

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Dagens ord: Kontekst [Re: CyberTrack] #1869722 07/10/2014 15:09
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Kontekst (fra latin: contextus, «sammenveving») er begrepet for omstendighetene omkring en hendelse eller en tilstand.

Ikke helt feil, kanskje?

Re: Dagens ord: Kontekst [Re: EHAa] #1869742 07/10/2014 16:04
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Enig i det, men samtidig; fra SNL:
"....særlig den sammenhengen som et ord eller et uttrykk forekommer i."

eller fra fremmedord.org:
"Konteksten virker inn på hvordan vi tolker denne hendelsen eller tilstanden, og den kan også virke inn på hvordan hendelsen forløper."

eller litt fra wiki:
"I pragmatikken er kontekst all informasjon og kunnskap som er nødvendig ut over språklig kompetanse som vi trenger for å forstå en ytring eller en tekst. Det kan være kunnskap om forholdet mellom sender og mottaker. Slik kunnskap er nødvendig om vi skal tolke ytringen «Kommer du?» som en oppfordring eller et nøytralt spørsmål"

Jeg har alltid hatt det inntrykket at kontekst vanligvis brukes om hvordan et uttrykk eller handling skal forstås eller tolkes ut ifra sammenhengen den eller det gjøres eller ytres. I tilfellet i artikkelen har man trukket ordet sammenheng ut av sammenhengen, og brukt det som synonymt med kontekst, noe jeg mener kan være feil.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Dagens ord: Kontekst [Re: CyberTrack] #1869825 07/10/2014 18:35
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Enig med siste taler, og jeg mener det strengt tatt kunne holdt med "De ansatte i Sierra Leone, der kvinnen jobbet, forsøker nå å finne ut hvordan hun ble smittet."

Men i en tid der jeg irriterer meg grønn over det elendige språket til mange (flertallet av?) norske journalister er ikke dette det verste jeg har sett. På langt nær :-)

Re: Dagens ord: Kontekst [Re: CyberTrack] #1869871 07/10/2014 19:26
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Uenig med begge. Er klar over at denne er på engelsk, men også her finnes begge forklaringene. Det kan altså være en sammenheng som gjelder kommunikasjon, men det kan også bare være en beskrivelse av situasjonen der en hendelse skjer.

Context
: the words that are used with a certain word or phrase and that help to explain its meaning

: the situation in which something happens : the group of conditions that exist where and when something happens

Det er for eksempel vanlig å benytte kontekstinformasjon for de som utvikler apper. Kontekst er da lokasjon, tid, type enhet du har i hånden, evt data om brukeren osv. Dette er informasjon som er ganske sammenliknbart med det man ønsker å finne ut av i ebola-tilfellet, vil jeg anta: Hvor var hun, hvor lenge siden var det, hva slags utstyr brukte hun, hvem var hun sammen med osv.

Videre kan man snakke om arkeologisk kontekst, historisk kontekst, medisinsk kontekst, sosial kontekst osv. Det er, som dere påpeker, vanlig å benytte kontekst for å kunne tolke "den egentlige" betydningen av kommunikasjon. Men det betyr ikke at det er feil å benytte ordet kontekst i andre sammenhenger.

Selvfølgelig kunne det holdt med "hvordan hun ble smittet", men det er et langt steg mellom "unødvendig" og "feil"..

Moderator  support