Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Hvor gode idrettsfolk er rallyførere?

Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? #1869535 07/10/2014 11:27
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Noen som har innsikt i hvilke ferdigheter som kreves av en topp rallykjører, og hvor krevende det er å tilegne seg disse? Hvor tidlig må man starte, og hvor mye må man trene for å ha sjanser til å kjempe om en verdensmestertittel i rally?

Thomas Alsgaard forsøkte seg vel for noen år siden, og jeg mener å huske at han var nokså imponert over kjøreferdighetene til Petter Solberg.

Og hva med formel 1-førerne - er de enda "råere"?

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869550 07/10/2014 11:39
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Hvor mye muskler som trengs er jeg usikker på utover at de må takle g-krefter og slikt. Å holde vekta nede er jo også viktig, så jeg vil tro fett er bannlyst i høyere klasser da det jo bare er dødvekt.

Noe av det som skiller gode bilsportutøvere fra vanlige dødlige er vel en ekstrem øye-kropp-koordinasjon og reaksjonsevne. Mener å ha lest et sted at Michael Shumacher (sikkert stavet feil) i enkelte svinger ble målt til å justere gassen 20 ganger. Og den gjengen bruker jo ikke mange sekundene pr. sving.

Trønder osv
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869564 07/10/2014 11:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: trondob
Noen som har innsikt i hvilke ferdigheter som kreves av en topp rallykjører, og hvor krevende det er å tilegne seg disse? Hvor tidlig må man starte, og hvor mye må man trene for å ha sjanser til å kjempe om en verdensmestertittel i rally?

Thomas Alsgaard forsøkte seg vel for noen år siden, og jeg mener å huske at han var nokså imponert over kjøreferdighetene til Petter Solberg.

Og hva med formel 1-førerne - er de enda "råere"?

Tror det kreves ekstremt mye pluss at det må være et talent i bunn for å kjøre bil. Om man teller hvor mange plasser det er på fabrikk teamene i WRC eller F1 så sier jo det noe om hvor vanskelig det er å komme opp. Tror veldig mange begynner å kjøre meget tidlig; feks go cart. Tror alle som driver med bilsport hadde sluppet det de har i henda om de fikk mulighet for en plass i F1 ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869571 07/10/2014 11:57
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Med mye talent kan du jo komme langt på nasjonalt plan. Men å toppe WRC krever superhuman powers kombinert med mye øving. Og det hjelper ikke å komme fra Formel 1 til WRC, eller fra WRC til Formel 1. Det såpass forskjellig. Nylig en Formel 1 verdensmester (Kimmi) som gikk over til WRC, holdt seg i topp 10 men vant aldri. Tilbake i Formel 1 nå og vinner i ny og ne. Dog, det er forskjellige tankesett, Formel 1 er nok noen hakk over allikevel.

Formel 1 kommer du ikke til uten videre, det er gokart fra små barnsben av, masse talent og så en talentspeider som plukker deg opp etter noen verdensmestertitler i gocart. Formel 1 er jo absolutt toppen av kransekaka.

Det er mange ting som skal til, men jeg synes noe av grunnleggende er å kunne kaldt og hurtig vurdere risiko. Ellers er linjevalg og timing det som skiller. Være veldig aggressiv uten å miste hodet.

Angående helse, Formel 1 sjåfører kjører med 200 170-190 i puls i to timer i strekk. Og har g-krefter som krever kraftige nakkemuskler. Men det viktigeste foregår inne i hodet.

Redigert av vids; 07/10/2014 12:07. Rediger grunn: Unøyaktig

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: vids] #1869578 07/10/2014 12:02
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vids
Angående helse, Formel 1 sjåfører kjører med 200 i puls i to timer i strekk.

"The result is a heart rate higher than almost any other kind of athlete, with an average rate of around 170 beats per minute (bpm) during a race and peaks as high as 190."

http://www.formula1.com/news/features/2008/7/8158.html

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: -Jan] #1869581 07/10/2014 12:04
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: -Jan
Sitat: vids
Angående helse, Formel 1 sjåfører kjører med 200 i puls i to timer i strekk.

"The result is a heart rate higher than almost any other kind of athlete, with an average rate of around 170 beats per minute (bpm) during a race and peaks as high as 190."

http://www.formula1.com/news/features/2008/7/8158.html

Æsj da, tatt på unøyaktighet og kildekontroll. Hørte det på teven, men i hvert fall i nærheten ICON_WINK

..Megatower v2..
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: Espen J] #1869587 07/10/2014 12:09
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ludvig Hunsbedt viste vel at det ikkje er nødvendig med så fryktelig til fysisk form for å vinne i rallycross. Formel 1 er sjølvsagt noko heilt anna.

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869616 07/10/2014 12:30
-Håkon Offline
Fersking
Fersking
Rallycross krever en konsentrasjon på 5 minutter om gangen, x antall ganger i løpet av helgen, og man trenger ikke nødvendigvis en kondisjon/styrke som f.eks en rally sjåfør eller Formel 1 sjåfør.
Men det er selvfølgelig ikke negativt å være godt trent i rallycross, for det er ganske slitsomt med ei hel helg i rallycross.
Etter en dag med kjøring, så pleier jeg å legge meg et sted mellom kl 20-21, og sove frem til 7-8 på morgenen igjen.

I rally så skal man kjøre utrolig mange mil på fartsetapper, og når man er ferdig med x-antall mil i bilen på fullfart, så skal man gjerne sitte i bilen ganske mange mil til, enten til neste etappe, eller service i bråk og varm bil. Rally krever god kondisjon og evnen til å konsentrere seg over mange timer om gangen, med liten mulighet for å hvile i løpet av dagen.

Formel 1 krever en drøy konsentrasjon og fysisk styrke samt kondisjon. Etter 34 runder med 125cc girkart i 30 varmegrader, med toppfart på 160kmt, så kan jeg ikke tenke meg hvordan det er å kjøre 70 runder i 300-330 kmt i 30 varmegrader. Kan visstnok kvitte seg med 3 kilo kun i svette i løpet av et løp.
Link: http://www.formula1.com/inside_f1/understanding_f1_racing/5298.html

Hilsen rallycross sjåfør og tidligere gokart sjåfør.

Redigert av -Håkon; 07/10/2014 12:31.

'16 Canyon Spectral AL 7.0EX
'16 Trek Superfly 7
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869618 07/10/2014 12:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tror det er få idretter, som det er store penger i, man kan hevde seg i verdenstoppen som senior kun med å møte opp med et talent.

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869622 07/10/2014 12:34
-Håkon Offline
Fersking
Fersking
I formel 1 er det vel kun noen få som har betalt fabrikksete, mens resten må betale x-antall millioner kroner for å få kjøre.
Edit: det gjelder forsåvidt Rally og Rallycross også.

Redigert av -Håkon; 07/10/2014 12:35.

'16 Canyon Spectral AL 7.0EX
'16 Trek Superfly 7
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869642 07/10/2014 12:49
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Nå kjenner jeg Petter og Henning Solberg ganske godt personlig. Petter er dønn seriøs og trener strukturert og hardt mtp. fysikk. Henning er i så måte litt mer bedagelig anlagt (trener litt i perioder)
Henning har et minst like stort talent som Petter tør jeg påstå.
Likefullt er det minstemann som er den mest seriøse (i alle ledd) som drar det lengste strået.

Det er neppe tilfeldig slik jeg ser dette. Talent har enormt mye å si, men du tar det lille ekstra steget om du trener og er dønn seriøs i tillegg. Det var vel i og for seg det Gunde Svan sa også når han kjørte bil i sin tid. "De andre er bedre enn meg, men de er utrent"

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869655 07/10/2014 13:04
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Rally er over tre dager og krever mye mer av fører og støtteapparat enn RX. I tillegg kommer notekjøring et par dager i forveien. Så det er ikke KUN fysikken det står på, men det hjelper klart på hvor sliten man blir på dag 3. Det blir lettere å gjøre feil.

Der Loeb var sykt god. Mangelen på å gjøre feil. har alltid hatt en (konspirasjons)teori om at han har lurifixfax-videogjennomkjøringssytem hjemme. Han drepte jo WRC, så overlegen var han. Men klart, kjørestil og smartness skal ikke undervurderes.

xF1 Kubica driver jo å feilberegner grepet i WRC om dagen. Kimi ble kanskje en bedre F1 fører av å kjøre WRC.

F1 førere er sjanseløse i WRC. GARANTERT. de har kjørt nærmest hele sitt liv på et homogent underlag med like grepsgrenser, med en times varighet. Sett de på løst unerlag i en dag, eller to.. lykke til. Der har de ikke igjen for å tilbringe oppveksten med cart og i formelserier.

For å lykkes i rally må du ha både TALENT, ekstremt god fysikk hjelper men du må og ha den beste totalpakka(team,bil,dekk, oppsett/dempere) riktige beslutninger, beste kartleseren med god kommunikasjon og samspill som du tåler å leve med) og ta de riktige beslutningene i PIT og på vei i 3 dager. Noen rally i -20 noen i +40. Grep som varierer fra notekjøring/ tildligere gjennomkjøringer.

Fysikk, kun en liten (essensiell) del. Seire kan ikke kjøpes.

P-WRC er lettere å hevde seg. Mer standardiserte biler der du kommer godt ut ved å ha store ressurser, og mindre marginer i i WRC. Se bare på Nasser Al jattiya, go nok for PWRC men knapt plasseringer i WRC og IRC i det heletatt, støttet ev Qatar. Han klarte å bli verdensmester i produksjons wrc med gode ressurser, men sjanseløs i wrc.

Isachsen er jo 3x europeisk RX mester, og kjører nå World RX (global rallycross), der er(host VAR) støtteapparatet, et par karer med smarte løsninger, ekstremt god, og en fører med talent, men helt uten fysikk. RX har litt videre teknisk regelverk enn wrc. O2 opptaket til bil og fører er viktigere i wrc, enn i rx. Og vi har talentet bakkerud i rx. norge er en stormakt i rx men det blir knapt nevnt i media. Andreas Mikkelsen i WRC har skuffet, aldri sett større talent og profesjonell tilnærming, virker som det er noe bugs med VW, men nå har han fått sion norske kartleser og det ble noget bedre umiddelbart.

Har hjulpet alsgaard med å trekke bilen der et tre som var plantet godt inn i motoren (gjennomkjørte SSene etter løpet og veiene var åpne med subaruen for endel år siden). Alsgaard var over snittet god, men langt fra noen fører som hevdet seg. Men han gjorde et realt og seriøst forsøk, og skal virkelig ha kudos for å følge drømmen.

Men hadde virkelig ønsket å sett solberg i en Oreca LMP bil i 24h. Jeg var for nesten ung til å få med meg Hydro Aluminium sin sponsing av Huysmann, Porsche 962 osv. Skulle gjerne hatt med et par der i langløp, som kan være fint for våre førere som er godt vandt til lange stint i biler.

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: silverwrx] #1869743 07/10/2014 16:07
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Sitat: silverwrx
Alsgaard var over snittet god, men langt fra noen fører som hevdet seg. Men han gjorde et realt og seriøst forsøk, og skal virkelig ha kudos for å følge drømmen.

Hvor stor klasseforskjell var det mellom Alsgaard da han satset og Petter Solberg? Går det an å "kvantifisere" i form av hvor mange sekunder Solberg i snitt ville slå Algsgaard med pr. km rallykjøring?
Jeg mener Alsgaard sa i et intervju at Petter Solberg var så god og holdt en nivå så skyhøyt over ham selv at Solberg ville "rygget fra ham". Det var sterke ord fra en toppidrettsutøver, som forteller litt om nivået i rally på toppnivå.

Har Petter Solberg "generelle føreregenskaper" og talent tilstrekkelig til at han kunne gjort det OK i Formel 1 på et bra team etter et par år med omskolering?

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869760 07/10/2014 16:29
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
og så må de ha en god porsjon dødsforakt.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869765 07/10/2014 16:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Eller blitt hengende i ungdommens manglende forståelse for konsekvensene av sine handlinger.........

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: PålGnål] #1869769 07/10/2014 16:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: PålGnål

Tja. Stemmer det da? Handler det ikke om en kalkulert risiko som er basert på dine egne referansepunkter da? Finner sikkert bilførere og syklister som tar bortimot samme risikoen ofte ICON_WINK

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869770 07/10/2014 16:48
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Petter har vel vist at han kan håndtere bil på asfalt underlag også. Loeb er nok en enda bedre kandidat enn Petter på asfalt, om noen av de er gode nok (gale nok) til å hevde seg i F1 er jeg usikker på.

F1 så handler veldig mye om å takle ekstremt høy hastighet mer eller mindre hele tiden. Rally er mer teknisk krevende i så måte tror jeg.

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869773 07/10/2014 16:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Loeb kjører vanvittig bra på asfalt om han vil: http://www.youtube.com/watch?v=X2iw5hydsFI

Bare en digresjon men her kjører Vantanen samme løype med litt annet underlag for mange år siden: http://www.youtube.com/watch?v=qR_CnYWl5LM

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869774 07/10/2014 16:56
S
slanken Offline
Entusiast
Entusiast
S
Tror det krever veldig mye.

Er jo ikke så mange damer med for å sirre sånn.

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869778 07/10/2014 17:07
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Men nok gode:

Michelle Mouton:

Sabine Schmitz:

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869781 07/10/2014 17:12
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Ayrton Senna RIP, løp ca 20km om dagen i det halve året de hadde fri, for å holde forme ved like. Dette er over 20 år siden og er garantert ikke blitt noen mindre krav med årene.
Et av de tyngste løpene de kan ha er en varm dag i Monaco. Da kan de miste opptil 10% (5-7 liter veske) vekt i bare svetting.

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: sveinaa] #1869834 07/10/2014 18:50
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sveinaa

Tja. Stemmer det da? Handler det ikke om en kalkulert risiko som er basert på dine egne referansepunkter da? Finner sikkert bilførere og syklister som tar bortimot samme risikoen ofte ICON_WINK

Jeg vet hvertfall at nye underbukser hadde stått på menyen rundt 02min av denne filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=l19F2YPVey0

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869837 07/10/2014 18:56
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: trondob

Hvor stor klasseforskjell var det mellom Alsgaard da han satset og Petter Solberg? Går det an å "kvantifisere" i form av hvor mange sekunder Solberg i snitt ville slå Algsgaard med pr. km rallykjøring?
Jeg mener Alsgaard sa i et intervju at Petter Solberg var så god og holdt en nivå så skyhøyt over ham selv at Solberg ville "rygget fra ham". Det var sterke ord fra en toppidrettsutøver, som forteller litt om nivået i rally på toppnivå.

Er vel nesten ikke sammenlignbart en gang. Større motorsportprofiler enn Alsgaard vil slite, f.eks. Ken Block som var blant de 2-3 beste i rally america (flere år) var ikke i nærheten av å markere seg da han testet WRC. Beste enkeltresultat var en 7.plass i Mexico, men 19.plass var vel beste sammenlagtresultat. Petter har alltid vært i toppen der, selv de årene med skuffelser. Alsgård har ikke kjørt WRC så vidt jeg vet men holdt vel på i gruppe N og klarte en syvendeplass i en norgescup (30. i rally finland). Mulig han har noen andre resultater jeg ikke er klar over dog?

Redigert av vids; 07/10/2014 19:00.

..Megatower v2..
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: Lurifax] #1869851 07/10/2014 19:10
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Sitat: Lurifax
Petter har vel vist at han kan håndtere bil på asfalt underlag også. Loeb er nok en enda bedre kandidat enn Petter på asfalt, om noen av de er gode nok (gale nok) til å hevde seg i F1 er jeg usikker på.

F1 så handler veldig mye om å takle ekstremt høy hastighet mer eller mindre hele tiden. Rally er mer teknisk krevende i så måte tror jeg.

Kult at det er kommet folk med skikkelig peiling på bil på banen i denne tråden!
Pøser på med noen flere spørsmål:

Hvor dyktig bilfører må man være for å i det hele tatt klare å manøvrere en F1-bil rundt en bane på OK vis? Er det ikke slik at man må kjøre "skremmende fort" bare for å holde dekkene varme nok til å gi dem nok "grip" at bilen ikke sklir av banen i svingene? At det er umulig å "kjøre forsiktig" rundt en bane med en F1-bil, det blir bare tull, motoren kveles etc? Og kjører man fort, men ikke fort nok, så er ikke dekkene varme nok, og man sklir av?

Er det lignende utfordringer i rally også, at bilene er så forskjellige fra vanlige gatebiler at en "vanlig mann" som regner seg som en bra sjåfør fil få problemer med å kjøre en fullblods rallybil uten kvelning og utkjøring?

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: trondob] #1869859 07/10/2014 19:16
EgilS Offline
More than words
More than words
En liten indikasjon på hvor enkelt det er:
http://www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: PålGnål] #1869861 07/10/2014 19:17
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg vet hvertfall at nye underbukser hadde stått på menyen rundt 02min av denne filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=l19F2YPVey0

Stemmer det. Vantanen er rå :-)

Dumt gruppe B ble skrinlagt.

Som Juha Kankkunen sa WRC is for boys, Group B was for MEN (eller noe sånn.).

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: sveinaa] #1869885 07/10/2014 19:41
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Jeg tror de fleste førerne var glad for at det ble stoppet. Jeg mener jeg så en dokumentar hvor de syns det ble for farlig for førerne. Mulig jeg husker feil og de mente noe annet.

Tilskuerne er en helt annen sak igjen: ICON_LAUGH https://www.youtube.com/watch?v=eYIH7ApCxoM

Redigert av Tor Arne; 07/10/2014 19:43.
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: Tange] #1869898 07/10/2014 19:58
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Men nok gode:

Michelle Mouton:

Her tror jeg mye av hintet ligger. Legg merke til at det tilsynelatende bedagelige intervjuet ikke er gjort i etterkant og bare lagt oppå lyden av bilen, det skjer mens hun ligger sidelengs og flyr gjennom luften i grei hastighet.
Som de fleste idrettsutøvere så har de sporten sin såpass inn i fingrene at de kan gjøre det de gjør raskere enn folk flest uten å bli for stressa av det. Legger man konsentrasjon og konkuranseinnstinkt på toppen av det må det nødvendigvis gå ganske fort.

2 andre videoer som jeg vil tro gir noen hint:
"the better reactions the driver has, the better the results will be"

Og isle of man TT-profilen Guy Martin som har noen ord om adrenalinbehov:

Redigert av Espen J; 07/10/2014 19:58.

Trønder osv
Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: Tor Arne] #1869952 07/10/2014 21:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tor Arne

Jeg tror de fleste førerne var glad for at det ble stoppet. Jeg mener jeg så en dokumentar hvor de syns det ble for farlig for førerne. Mulig jeg husker feil og de mente noe annet.

Tilskuerne er en helt annen sak igjen: ICON_LAUGH https://www.youtube.com/watch?v=eYIH7ApCxoM

Mouton la vel delvis opp fordi gruppe B ble nedlagt, hun skal vel ha sagt at hun ikke ville kjøre 'svake(re)' biler.

WRC is for men, group B was for women ICON_WINK

Det er ikke bare at hun gjør et uanstrengt interview; det er ikke akkurat en bil som er lett å hantere heller. Selv om rallybiler ikke er lettkjørte uansett.

Re: Hvor gode idrettsfolk er rallyførere? [Re: Tor Arne] #1870004 07/10/2014 22:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tor Arne

Det var nok blandet. Tror nok FIA tok en klok avgjørelse, for det ble galskap med 500 hk, turbo og firhjulsdrift til slutt. Bilene kunne jo nesten kjøres til de letta. Er jo bare å se på TV bildene fra den gang. Det går sjukt fort.
Om noen er fristet:
http://www.carandclassic.co.uk/car/C528405
http://www.classiccarsforsale.co.uk/car-advert/lancia/037/1983/186381/

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support