Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer?

Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? #1869486 07/10/2014 10:37
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har et hus fra typ 70-tallet. Fyrer med ved, men i tillegg står det en oljefyr med elkolbe koblet til radiatorer rundt i hele huset. Lest litt på nettet, og ser at det finnes luft til vann varmepumper. Finnes det løsninger som er beregnet til/egnet til å koble til gammel type vannradiatorer? Noen som har erfaringer med dette? Vanlig luft til luft varmepumpe hadde vært en lettvindt løsning, men om det finnes noe som kan benytte seg av de eksisterende radiatorene haded det vært helt gull da de er fordelt over alle rom i hele huset.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1869503 07/10/2014 10:59
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det vil jeg tro: I barnehagen til sønnen min, hvor jeg er styremedlem, har vi radiatorløsning fra "tidenes morgen". Varmekilden til dette er fjernvarmesystem som varmer opp den gamle tanken (så vidt jeg har skjønt). Skal vel ikke være store problemet å koble ei vanlig varmepumpe på¨det i stedet?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1869567 07/10/2014 11:56
Schtig Offline
Medlem
Medlem

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1869597 07/10/2014 12:15
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Tok en telefon hit:
http://www.energiverket.no/

Og de hadde løsninger for alt innen oppvarming, også beregnet for tilkobling til gamle radiatorsystemer. Men kostet litt, ble fortvekk en 100.000,- +/-. Og da lå besparelsen på strøm rundt 50-55% kontra gammeldags strømfyring.

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1869664 07/10/2014 13:17
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RaymondJ
Tok en telefon hit:
http://www.energiverket.no/

Og de hadde løsninger for alt innen oppvarming, også beregnet for tilkobling til gamle radiatorsystemer. Men kostet litt, ble fortvekk en 100.000,- +/-. Og da lå besparelsen på strøm rundt 50-55% kontra gammeldags strømfyring.
Kan vel fort få støtte til sånt fra nevnte enova?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1869711 07/10/2014 14:38
RacerHead Offline
Fersking
Fersking
Vi har akkurat kastet ut vår oljefyr som ble installert på 70-tallet. Den ble erstattet med en luft/vann varmepumpe som gir varmt forbruksvann og varme i eksisterende radiatorer. Vi fikk beskjed om at varmen fra radiatorene ikke kom til å bli like bra som det var med oljefyren, men antagelig varmt nok. Vinteren blir spennende. Vi skal etterhvert bytte ut radiatorene med gulvvarme (det er det pumpen er beregnet for), og vi skal ha vedovn på stuen i tillegg.
Pris ferdig montert 127000. Da fjernet vi oljefyren og oljetanken selv. Vi får også 25000 i støtte fra Enova.

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1869741 07/10/2014 16:03
S
SnorreSprett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Som flere poengterer er det teknisk mulig, men dyrt. Viktig å være klar over at det er ikke er mange som har kompetanse til å justere inn slike anlegg slik at de faktisk fungerer som forventet og dermed gir besparelser. Den største utfordringen er å få rett returtemperatur fra radiatorene til varmeveksleren. Ofte blir temperaturen for høy, og varmepumpen må jobbe hardt for å levere høy nok temp. Da blir virkningsgraden lav og levetiden på varmepumpen kort. Jeg har ikke formell kompetanse på dette, men kjenner folk som har det som mest trolig ville gitt en klar anbefaling om å styre unna pga at usikkerheten er for stor.

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1869845 07/10/2014 19:05
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Hei.
Teknisk veldig mulig og det er en knall løsning.
Sjekk ut Nibe's luft vann pumper eller Alpha innotec sine løsninger. Dette er pumper jeg trakterer ukentlig og varmt kan anbefale.

Du bør komme langt med 100k om det ikke er så voldsomt med ombygging på fyrrommet ditt, og du får støtte fra enova (20000 om jeg ikke husker feil) for å bytte ut oljefyren.
Er litt i ammetåka nå, men kan linke til noen gode alternativer i morgen om du er interessert.

Treig oppover, feig nedover.
Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1869848 07/10/2014 19:09
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1869862 07/10/2014 19:18
S
Sovepose Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jobber som trikker. Var med og installere dette i en enbolig fra 70tallet. Kostbar og omfattende installasjon. Etter to år på etterbefaring fotalte kunde at han ikke på langt nær har spart no særlig på det.

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: Sovepose] #1869931 07/10/2014 20:35
matsk Offline
Entusiast
Entusiast
Bor i sokkelen av et hus hvor oljefyren ble bytta ut med bergvarme/grunnvarme. Berg/grunnvarme er det som har høyest virkningsgrad, men også det som koster mest - tror installasjonen i huset her kom på over 300'000, og det kommer nok til å ta en god del år før det sparer seg inn.

En ting som er viktig å se på før man vurderer utskiftning er at sentralvarmesystemer har forandret seg mye siden 70-tallet. Da kjørte de tynnere rør med høyere temperatur på vannet til radiatoren (cirka 80 grader celsius), mens moderne anlegg har mye tykkere rør og temperaturen er bare litt over halvparten siden energitapet blir mye mindre med større volum.

Hvis man da monterer en moderne pumpe på et utdatert anlegg, vil temperaturen bli mye lavere. Som en følge av dette kjøres pumpa ganske hardt, noe som gjør den mindre energieffektiv og poenget med grunnvarme forsvinner... Det fungerer OK i sokkelleiligheten jeg bor i, ettersom det er relativt små rom og bra dekning med radiatorer, men husverten ble nødt til å legge opp tykkere rør opp til seg selv og innstallere en moderne radiator.

En av grunnene til at det blir så dyrt å skifte ut (uansett om man setter inn vann-til-vann, luft-til-vann eller hva det måtte være) er vel at de moderne pumpene krever tyngre skyts når det kommer til strøm og man må legge opp feite kurser. Er ikke småtterier som kommer inn til pumpa her i huset, hvert fall.

Redigert av matsk; 07/10/2014 20:38.
Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870075 08/10/2014 06:54
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Et alternativ for de som er litt gærne og som vil ha nullutslipp er å bytte ut med pelletsbrenner i kjelen. Det koster deg fort opp mot 200 og du sparer lite på det og det medfører litt arbeid. Men du brenner fornybart.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870122 08/10/2014 07:49
Christpa Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg holder på med samme jobb selv. Hus fra midten av 50 tallet og gulvvarme i kjelleretg og på alle bad, samt gamle radiatorer i alle rom.

Som matsk skriver over,
Problemet med L/V varmepumpe og gamle radiatorer kontra oljefyr er maks vanntemperatur. Med oljefyr kan du kjøre vanntemp nesten så høyt du vil og få skikkelig effekt på kalde dager, en varmepumpe greier ikke samme maks temp på vannet (de fleste ca 60 grader).
Så du vil få lav virkningsgrad på kalde dager, da varmepumpa må kjøre maks for å holde temperaturen på vannet og det fortsatt ikke vil være nok til å varme opp huset.

Jeg kjører varmepumpe på de gamle radiatorene som de er nå, men kommer til å skifte de ut til moderne med større overflater etterhvert.
Du får litt besparelser på varmtvann ved at akkumulatortanken varmer opp tilførselsvannet inn i berederen.

Hvis du skal betale full pris (100-150.000,-) for en slik installasjon, ville jeg kanskje vurdert Luft/Luft istedenfor.

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870125 08/10/2014 07:54
Niels Offline
Veteran
Veteran
Du må ha en luft/vannvarmepumpe som er spesifikt laget for radiatorer eller som har muligheten til omstille seg. Vann til gulvvarme er langt fra like varmt som det som må til på radiatorer.

Selv har jeg luft/vannvarmepumpe som også slår over på forbruksvann når tempen detter under legionella nivå i tanken.

Strømforbruket vårt datt så mye at vi fikk brev fra strømselskapet om vi leste av måler korrekt. Huset er fra 1962 og ikke spesielt godt isolert så vi fyrte og fyrer fremdeles mye for kråka.

En tidligere kollega regnet på lønnsomheten med luft/vann og bergvarmepumpe kontra elektrisk gulvvarme i ett TEK10 hus og kom frem til at det var rimeligere med elektriske varmekabler pga det lave varmetapet i nye hus.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870156 08/10/2014 08:37
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har selv bygd om fra sentralfyr til bergvarme har kjørt siden mai og er spent på vinteren Gikk for bergvarme til radiatoere pga av at Nittedal er kaldt og var skeptisk til luft vann av den grunn.Montert enibe pumpe.Billig var det ikke.Den billigste løsningen du kan ta er vel el kasset.på oppvarmingen av vannet. Arne bergslien selger slik.

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870181 08/10/2014 09:15
2
2fat4hills Offline
Entusiast
Entusiast
2
Har også hus med oljefyr. Ganske moderne anlegg. Tidsstyring av temperatur osv. Brenneren byttet et par år gammel, kostet en formue. Satt inn før jeg overtok huset. ICON_WINK Nye radiatorer.. men tynne rør 10/11 mm. Gir suveren komfort. Får varmen fort dit du trenger den, og temperatur opp/ned går kjapt. Må bytte brensel innen... 2020? Kanskje... Alt:

- Bergvarme. Dyr investering. Var ikke klar over problemstillingen matsk nevnte ift. rørdiameter :|

- Luft/vann varmepumpe. Virker som det enkleste og billigste alternativet. Dårlig i veldig kaldt vær. Ditto over ift. rørdiameter.

-Pellets. Best thing since sliced bread står det her www.matene.com/Fra_olje_til_pellets_2009_okt.pdf
Men etter å ha søkt litt rundt virker det ikke som om dette har tatt av. Noe mer brukt i Sverige visstnok.

-Bytte brenner, bytte til organisk biobrensel. Tja.

For min egen del sitter jeg nok på gjerdet noen år til.

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870198 08/10/2014 09:34
S
StumpjumperM2 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
De eksisterende radiatorene er sannsynligvis dimensjonert for høyere tur/retur-temperatur enn det som er praktisk mulig med varmepumpeanlegg. Varmepumpeanlegg er typiske lavtemp.-systemer.

Det vil si at du risikerer lavere avgitt effekt pr. radiator.

RCC14311

2017 Canyon Endurace CF SLX
2016 Duratec R9 disc tandem
Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870246 08/10/2014 10:46
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Pellets har nok ikke tatt helt av, og så lenge strømprisen er for lav så forblir det kanskje slik. Men det er som dere sier svært i Sverige. Mottok selv 5 tonn pellets fra Sverige i går. Ble ordnet via mail og var veldig greit.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870252 08/10/2014 10:50
2
2fat4hills Offline
Entusiast
Entusiast
2
Ja, det er nok riktig som du sier. Men, jeg ser det fins modeller som gir opptil 80'C på varmtvannet. Med litt teknologiutvikilng/modning blir det forhåpentligvis flere modeller å velge i etterhvert. Mener jeg kjører litt i overkant av 70 på varmtvannet tur i dag.

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870555 08/10/2014 17:07
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor vil du betale 100.000 +++++ for å få en varmepumpe når du etter allsanbsynlighet kan bruke din nåværende oljekjel til å gå på biodiesel ? Det regnestykket tror jeg garantert går i favør av biodiesel. Vi har supplert oljekjelen med luft-luft varmepumpe, og det ble et hyggelig regnestykke, ikke minst mot det alternativer som vi begynte å regne på : å skifte oljekjelen ut med jordvarme, evt luft-vann pumpe.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870699 08/10/2014 21:29
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Meh, tror lufttilvann utgår. Men lurer på om vi skal knekke til å handle en lufttilluft varmepumpe. Skjønt at mitsubishi is da shit. Finnes til veldig varierende priser på nett og lokalt. Var det slik at det fantes ikke nordiske modeller i omløp? Er det 5 års garanti på slike pumper btw?

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1870907 09/10/2014 09:43
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: RaymondJ
Meh, tror lufttilvann utgår. Men lurer på om vi skal knekke til å handle en lufttilluft varmepumpe. Skjønt at mitsubishi is da shit. Finnes til veldig varierende priser på nett og lokalt. Var det slik at det fantes ikke nordiske modeller i omløp? Er det 5 års garanti på slike pumper btw?

Gå for nye toshiba Daisekai 8 om du vil ha det beste av de beste

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1871011 09/10/2014 12:06
N
Nettopp Offline
Entusiast
Entusiast
N
Pell ned det vannbårne anlegget, bruk pengene på elektrisk oppvarming med et moderne styringssystem. Eventuelt også en luft/luft varmepumpe hvis du har romløsning som dette passer for. Resten putter du i isolasjon, nye vinduer/dører. Garantert en bedre måte å bruke pengene, både med tanke på komfort og besparelser.

Re: Oljefyr ut, koble varmepumpe på radiatorer? [Re: RaymondJ] #1871109 09/10/2014 15:23
erlingba Offline
.
.
Hvis du har god tilgang på ved ville jeg vurdert vedfyrt vannbåren varme.

Kikket på noe slikt en gang, og kom frem til at man kan få selve anlegget fra drøye 35000kr. Hvis man har stor nok vedkjele og stort nok vannmagasin holder det å fyre to-tre ganger i uka. I tillegg kan man få ut varmtvann, og med en solfanger har man "gratis" varmtvann hele året.

http://www.lindquistheating.com/ har rimelige kjeler.

Et annet alternativ er kun installere solfanger med en akkumulatortank, da vil du kunne bruke de gamle radiatorene og ha gratis oppvarming vår og høst i tillegg til varmtvann.

Moderator  support