Nå er vel hastighetene og droppene ved stisykling ganske anderledes enn ved frikjøring/utfor, og derfor er behovet for krage mindre. Men en lett krage for stisykling hadde vært interessant.
Du må fortsatt ha en ganske dekkende helhjelm for at den skal ha noe å støtte seg mot. Bruker du nakkekrage uten skikkelig helhjelm, vil du faktisk ha større riskiko for å brekke nakken, da du får nakkekragen som en kant å knekke mot. Og når jeg snakker skikkelig helhjelm, mener jeg ikke f.eks. MET Parachute eller Bell Super 2R som er lettere typer. Min MET går ikke langt nok ned på sidene eller i nakken for å kunne ta imot nakkekragen ved stygt fall.
Så det eneste er å låse nakken med en fast nakkekrage som vist tidligere i tråden, eller så må man nok bare ha med seg helhjelm på tur hvis man føler at dette er det som må til for ikke å knekke nakken.
Og så har man også muligheten for å sykle etter evne og ikke over, i og med at trådstarter gir inntrykk av at OTB-er er sedvane snarere enn unntaksvis forekommende.