Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nakkekrage for stisykling

Nakkekrage for stisykling #1868925 06/10/2014 12:19
S
Sykkel_Eirik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei

Når jeg sykler downhill er nakkekrage en selvfølge og da bruker jeg Leatt sin Comp4. Men i en del situasjoner innenfor stisykling skulle jeg gjerne hatt en nakkekrage som gir minimum av beskyttelse samt at den ikke hindrer bevegeligheten min eksempelvis å kunne snu hodet mot siden uten at kragen kommer i vegen.

Noen som har erfaring med nakkekrager som er fin til stisykling?

På forhånd takk.

Re: Nakkekrage for stisykling [Re: Sykkel_Eirik] #1868929 06/10/2014 12:21
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkel_Eirik
Hei

Når jeg sykler downhill er nakkekrage en selvfølge og da bruker jeg Leatt sin Comp4. Men i en del situasjoner innenfor stisykling skulle jeg gjerne hatt en nakkekrage som gir minimum av beskyttelse samt at den ikke hindrer bevegeligheten min eksempelvis å kunne snu hodet mot siden uten at kragen kommer i vegen.

Noen som har erfaring med nakkekrager som er fin til stisykling?

På forhånd takk.

Slik nakkekrager er laget i dag MÅ du bruke helhjelm sammen med dem.
Håper du er klar over det.

Personlig bruker jeg ikke helhjelm til stisykling, ergo blir nakkekrage uaktuell.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nakkekrage for stisykling [Re: Sykkel_Eirik] #1868947 06/10/2014 12:36
S
Sykkel_Eirik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg er klar over at nakkekrager for downhill - eksempelvis den jeg skriver om - er laget for å fungere sammen med helhjelm. Som du skriver er helhjelm uaktuell på sti. Den type nakkekrager begrenser også bevegeligheten veldig.

Så da er jeg tilbake til spørsmålet om noen vet om nakkekrager for stisykling. Hver gang jeg går over styret inne i skauen eller langt oppe på fjellet tenker jeg at nå blir det rullestol på grunn av nakkeskade men så går det jo bra. Jeg tenker at en liten og nett nakkekrage som ikke skal kobles til hjelm kunne vært tingen.

Re: Nakkekrage for stisykling [Re: Sykkel_Eirik] #1868958 06/10/2014 12:48
matsk Offline
Entusiast
Entusiast
En nakkekrage laget for bruk med halvhjelm ville vært alt annet enn "liten og nett", da hele prinsippet er å minimere bevegelsen i nakken ved sammenstøt, så for å teoretisk gjøre det ville den sett mer ut som nakkekrager man bruker ved leging av brudd:

Tviler sterkt på at noen lager krager beregnet for bruk med halvhjelm, altså.

Redigert av matsk; 06/10/2014 12:49.
Re: Nakkekrage for stisykling [Re: Sykkel_Eirik] #1868974 06/10/2014 13:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Altså: glømmit eller ha med deg helhjelm og nakkekrage på sekken opp. Og da må du ha sekk som funker med nakkekrage - dvs. Leatts egen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nakkekrage for stisykling [Re: Sykkel_Eirik] #1869032 06/10/2014 15:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg er klar over at nakkekrager for downhill - eksempelvis den jeg skriver om - er laget for å fungere sammen med helhjelm. Som du skriver er helhjelm uaktuell på sti. Den type nakkekrager begrenser også bevegeligheten veldig.

Så da er jeg tilbake til spørsmålet om noen vet om nakkekrager for stisykling. Hver gang jeg går over styret inne i skauen eller langt oppe på fjellet tenker jeg at nå blir det rullestol på grunn av nakkeskade men så går det jo bra. Jeg tenker at en liten og nett nakkekrage som ikke skal kobles til hjelm kunne vært tingen.

"hver gang"???
Skjer dette ofte??

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nakkekrage for stisykling [Re: Sykkel_Eirik] #1869054 06/10/2014 16:00
S
Sykkel_Eirik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Ja, det skjer jo hver gang det skjer :-) Fører ikke logg over hvor mange ganger.

Re: Nakkekrage for stisykling [Re: Sykkel_Eirik] #1869078 06/10/2014 17:04
olechr Offline
More than words
More than words
Det finnes hvertfall ikke

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nakkekrage for stisykling [Re: Sykkel_Eirik] #1869375 07/10/2014 08:10
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er vel hastighetene og droppene ved stisykling ganske anderledes enn ved frikjøring/utfor, og derfor er behovet for krage mindre. Men en lett krage for stisykling hadde vært interessant.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Nakkekrage for stisykling [Re: simenf] #1869379 07/10/2014 08:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: simenf
Nå er vel hastighetene og droppene ved stisykling ganske anderledes enn ved frikjøring/utfor, og derfor er behovet for krage mindre. Men en lett krage for stisykling hadde vært interessant.
Du må fortsatt ha en ganske dekkende helhjelm for at den skal ha noe å støtte seg mot. Bruker du nakkekrage uten skikkelig helhjelm, vil du faktisk ha større riskiko for å brekke nakken, da du får nakkekragen som en kant å knekke mot. Og når jeg snakker skikkelig helhjelm, mener jeg ikke f.eks. MET Parachute eller Bell Super 2R som er lettere typer. Min MET går ikke langt nok ned på sidene eller i nakken for å kunne ta imot nakkekragen ved stygt fall.

Så det eneste er å låse nakken med en fast nakkekrage som vist tidligere i tråden, eller så må man nok bare ha med seg helhjelm på tur hvis man føler at dette er det som må til for ikke å knekke nakken.

Og så har man også muligheten for å sykle etter evne og ikke over, i og med at trådstarter gir inntrykk av at OTB-er er sedvane snarere enn unntaksvis forekommende.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nakkekrage for stisykling [Re: baronKanon] #1869401 07/10/2014 08:51
S
Sykkel_Eirik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: baronKanon
[quote=simenf]
Og så har man også muligheten for å sykle etter evne og ikke over, i og med at trådstarter gir inntrykk av at OTB-er er sedvane snarere enn unntaksvis forekommende.

Forstår av flere useriøse svar her at dere synest tråden er teit, om jeg er klar over det og det. Litt belærende synest jeg svarene bærer preg av. Sånn synest jeg ikke det skal være.

Selv om profilen min ikke har like mange innlegg som dere andre har så kan det jo være at jeg har mye mer erfaring og bredere erfaring enn det dere selv har så svar en seriøs tråd med seriøse svar. Ikke spekuler i om jeg vet / ikke vet noe, har lavere evne enn det andre har osv.

Skjerpings folkens!!

Grrr........

Re: Nakkekrage for stisykling [Re: Sykkel_Eirik] #1869406 07/10/2014 08:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Var ikke meningen å være belærende i innlegget mitt, men prøvde å finne konstruktiv løsning på problemet ditt. Når du ikke får den beskyttelsen du ønsker, må du prøve å unngå at den blir nyttig.
Ja, det skjer jo hver gang det skjer :-) Fører ikke logg over hvor mange ganger.
Du ga inntrykk av at du går over styret "ofte", og da må man kunne gi råd basert på dette. Hvis det er feil inntrykk, beklager jeg dette.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nakkekrage for stisykling [Re: Sykkel_Eirik] #1870184 08/10/2014 09:21
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Baron: Du har nok et poeng med behovet for helhjelm for en funksjon. Og der er jeg absolutt ikke på sti.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support