Hjelp! Høyspent fra luft til jord på plena mi
|
Hjelp! Høyspent fra luft til jord på plena mi
06/10/2014 09:32
|
rocketscientist
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har fått svar på det meste her på forumet tidligere, så jeg håper ekspertisen kan hjelpe meg å vurdere hva jeg bør gjøre her.
Per i dag har vi en høyspent som går i luftlinje ca 20 meter fra huset og i følge de papirene jeg har fått, så er strålingen rett under linja på ca 3 mikrotesla og på husveggen har jeg da ca 1 mikrotesla.
I forbindelse med utbygging, ønsker et lokalt kraftselskap å legge høyspenten i jord og den nye traseén vil da gå rett over plena mi, 1 meter ned i bakken ca 8 meter fra husveggen. Rett over jordkabelen vil det være 4-5,6 mikrotesla, men fordelen er at strålingen avtar mye raskere, slik at det ved husveggen er under 0,2 mikrotesla. Ulempen er at at kabelen blir liggende rett under lekeplassen til ungene, med trampoline, etc.
Hva gjør jeg? Antar det viktigste er å forhindre stråling innomhus?
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
Re: Hjelp! Høyspent fra luft til jord på plena mi
[Re: rocketscientist]
06/10/2014 09:40
|
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
oi! Man er gjerne mest innendørs når alt kommer til alt mtp opphold på eiendommen. Verdien på eiendommen forringes mer ved luftstrekk tror jeg, utelukkende basert på hva som syns.. Hva med en pokerbløff? si nei og se om de legger den et annet sted  Forsøk å undersøke hva slags doser som påvirker hva i tidsrom. Kan ikke mye om det, men kan hende at de korte periodene i høye doser ved leking er langt verre enn jevn lav dose.
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
06/10/2014 10:38
|
KamAxel
Ringrev
|
Ringrev
Jordens magnetfelt er på ca 50 mikrotesla heromkring. Er det noe spesifikt du er redd for?
Begrepet stråling høres kanskje farlig ut, men så vidt jeg kan skjønne er ikke et så svakt felt noe å være redd for. Dersom man kommer over 500 uT _kan_ det være fare for påvirkning av medisinske implantat, men jeg regner ikke med at det er den slags fare du er bekymret over.
-Amund-
Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne!
|
|
|
06/10/2014 11:00
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Her er for øvrig strålingsverdier for en håndfull husholdningsapparater: Apparat: Magnetisk felt (mikrotesla):
======================================================
Barbermaskin, batteri 940 ved 6 cm avstand
Hårtørrer, 1000 W 9,1 ved 6 cm avstand
Kjøleskap, 160 W 0,3 ved 20 cm avstand
Komfyr, 2000 W 0,8 ved 20 cm avstand
Støvsuger, 1300 W 13,8 ved 20 cm avstand
PC, foran skjerm 0,2 ved 20 cm avstand
Vannseng, halv effekt 1,4 ved 6 cm avstand
Varmekabel,
bryterpos. III 2,6 ved 10 cm avstand
------------------------------------------------------ Hvem barberer seg med 6cm avstand til barbermaskinen, forresten? Anyway - jeg ville sagt ja til jordkabel umiddelbart. Høyspentmaster er stygge, og det er veldig greit å bli kvitt dem
Redigert av trondmm; 06/10/2014 11:01.
|
|
|
[Re: KamAxel]
06/10/2014 16:35
|
rocketscientist
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jordens magnetfelt er på ca 50 mikrotesla heromkring. Er det noe spesifikt du er redd for? (...) -Amund- Tja... Når det er mistanke om sammenheng mellom stråling og leukemi hos barn, så må jeg innrømme at jeg blir litt redd når småtassene er på hhv 3 og 1 år. http://www.nrpa.no/temaartikler/90595/stroem-og-helseeffekter
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
06/10/2014 17:57
|
VegardSkedsmo
Avhengig
|
Avhengig
Kan man ikke legge et "skjold" i bakken over kabelen? Eventuelt grave en meter dypere?
|
|
|
06/10/2014 18:51
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er en helt tydelig sammenheng mellom krefttilfeller og avstand til høyspentledninger(luft) Husker ikke hvor jeg så kartet med denne oversikten eller hvilke krefttyper det var snakk om.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: cvrokka]
06/10/2014 18:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er en helt tydelig sammenheng mellom krefttilfeller og avstand til høyspentledninger(luft) Husker ikke hvor jeg så kartet med denne oversikten eller hvilke krefttyper det var snakk om. Her kommer det to påstander hvor jeg tror den første er feil og den andre er helt riktig
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
06/10/2014 18:57
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er en helt tydelig sammenheng mellom krefttilfeller og avstand til høyspentledninger(luft) Husker ikke hvor jeg så kartet med denne oversikten eller hvilke krefttyper det var snakk om. Her kommer det to påstander hvor jeg tror den første er feil og den andre er helt riktig. Så fint for deg. Jeg har i allefall sett oversikten.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
06/10/2014 18:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har i allefall sett oversikten.
Det har du all rett til å mene. Det er også en helt tydelig sammenheng mellom menneskeskapt CO2 og gjennomsnittstemperatur. I motsetning til deg, så vet jeg hvor jeg finner oversikten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/10/2014 19:00
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har i allefall sett oversikten.
Det har du all rett til å mene. Det er ikke noe jeg mener, det er noe jeg har gjort.
|
|
|
06/10/2014 19:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke noe jeg mener, det er noe jeg har gjort.
Ja - det ble feil. Jeg tror du har sett den. Inntil vi vet hvem som lagde oversikten og hvordan den ble til, er ikke dette veldig relevant, dog.
|
|
|
06/10/2014 19:07
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja - det ble feil. Jeg tror du har sett den. Inntil vi vet hvem som lagde oversikten og hvordan den ble til, er ikke dette veldig relevant, dog. Så fint at du VET at den ikke er relevant bare fordi jeg ikke klarer å finne igjen oversikten.
|
|
|
06/10/2014 19:12
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Så fint at du VET at den ikke er relevant bare fordi jeg ikke klarer å finne igjen oversikten.
Jeg har sett en oversikt som viser at du er en idiot, jeg finner den bare ikke igjen akkurat nå.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
[Re: Raoul Duke]
06/10/2014 19:14
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så fint at du VET at den ikke er relevant bare fordi jeg ikke klarer å finne igjen oversikten.
Jeg har sett en oversikt som viser at du er en idiot, jeg finner den bare ikke igjen akkurat nå. Personangrep er kjempegreier. Alltid en sikker vinner.
|
|
|
06/10/2014 19:17
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
[Personangrep er kjempegreier. Alltid en sikker vinner. Så fint at du VET at du ikke er en idiot bare fordi jeg ikke klarer å finne igjen oversikten.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
[Re: Raoul Duke]
06/10/2014 19:17
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[Personangrep er kjempegreier. Alltid en sikker vinner. Så fint at du VET at du ikke er en idiot bare fordi jeg ikke klarer å finne igjen oversikten. Hvor har du det ifra at jeg vet at jeg ikke er en idiot?
|
|
|
06/10/2014 19:24
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Bidrar mye til det TS lurer på dette....
|
|
|
06/10/2014 19:35
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Angst for stråling er mye farligere enn strålingen det er snakk om.
|
|
|
06/10/2014 19:42
|
KamAxel
Ringrev
|
Ringrev
Der leser vi nok artikkelen ulikt. For meg ser det ut som de sier det ikke er noen grunn til mistenke noen sammenheng, men at korrelasjonen tilsier at man bør følge føre-var prinsippet. Det er jo forsåvidt det du gjør også, og da ville jeg i din situasjon prøvd å minske total eksponering, og da jobbet for å få et lavest mulig felt inne i huset der man tross alt befinner seg mest.
Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne!
|
|
|
06/10/2014 20:14
|
VegardSkedsmo
Avhengig
|
Avhengig
Jeg sjekket opp dette for mange år siden og det jeg mener å huske var at det var overhyppighet av leukemi blant de som bodde i nærheten av høyspentledninger. Problemet var at det totale antallet tilfeller var så lavt at statistikken ble veldig usikker.
|
|
|
06/10/2014 20:36
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hva amerikanske helsemyndigheter sier: Numerous epidemiological (population) studies and comprehensive reviews have evaluated magnetic field exposure and risk of cancer in children (1, 2). Since the two most common cancers in children are leukemia and brain tumors, most of the research has focused on these two types. A study in 1979 pointed to a possible association between living near electric power lines and childhood leukemia (3). Among more recent studies, findings have been mixed. Some have found an association; others have not. These studies are discussed in the following paragraphs. Currently, researchers conclude that there is limited evidence that magnetic fields from power lines cause childhood leukemia, and that there is inadequate evidence that these magnetic fields cause other cancers in children (2). Researchers have not found a consistent relationship between magnetic fields from power lines or appliances and childhood brain tumors. In one large study by the National Cancer Institute (NCI) and the Children’s Oncology Group, researchers measured magnetic fields directly in homes (4). This study found that children living in homes with high magnetic field levels did not have an increased risk of childhood acute lymphoblastic leukemia. The one exception may have been children living in homes that had fields greater than 0.4 microtesla (µT), a very high level that occurs in few residences. Another study conducted by NCI researchers reported that children living close to overhead power lines based on distance measurements were not at greater risk of leukemia (5). http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/magnetic-fields
|
|
|
06/10/2014 20:41
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Skulle gitt mye for å fått jordkabel på den 22KV linja som går rett ved min nyervervede tomt. Men satser på at utsikten fra tomta øker livskvaliteten forøvrig nok til å motvirke eventuell stråletrussel. Er dog litt spent på om nærheten til denne linja skaper problemer for byggeplanene. Hva var det de anslo? Et ekstra leukemitilfelle pr 6 år i gruppen barn i norge som bor i nærheten av høyspent. Hvis korrelasjonen kan bekreftes. Høres så lite ut at det i tilfelle er lite å bry seg om. Tabellen over falt imidlertid i smak mindre støvsuging og barbering. Har forøvrig en metalldetektor app som påstår at den måler mikrotesla, den er ikke lett å få under 50 innendørs og her i godsofaen rett over et par 15 tommers subwoofere er vi oppe i 500. Appen kan ikke anbefales for overfølsomme mennesker. 
|
|
|
06/10/2014 21:49
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja - det ble feil. Jeg tror du har sett den. Inntil vi vet hvem som lagde oversikten og hvordan den ble til, er ikke dette veldig relevant, dog. Uten at dette trenger å ha sammenheng med oversikten jeg har sett tidligere så taler dette iallefall for at det er høyere konsentrasjon av brystkreft ved høyspentlinjer. http://forskning.no/kreft/2008/02/okt-risiko-brystkreft-naer-kraftledninger
Redigert av cvrokka; 06/10/2014 21:49.
|
|
|
06/10/2014 22:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja - det ble feil. Jeg tror du har sett den. Inntil vi vet hvem som lagde oversikten og hvordan den ble til, er ikke dette veldig relevant, dog. Så fint at du VET at den ikke er relevant bare fordi jeg ikke klarer å finne igjen oversikten. Du misforstod. Oversikten kan godt være relevant - det at du har sett en slik oversikt er ikke relevant inntil vi vet mer.
|
|
|
07/10/2014 06:00
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja - det ble feil. Jeg tror du har sett den. Inntil vi vet hvem som lagde oversikten og hvordan den ble til, er ikke dette veldig relevant, dog. Så fint at du VET at den ikke er relevant bare fordi jeg ikke klarer å finne igjen oversikten. Du misforstod. Oversikten kan godt være relevant - det at du har sett en slik oversikt er ikke relevant inntil vi vet mer. Da er vi enige.
|
|
|
07/10/2014 06:40
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Kommentar fra 2013 i samme journal som den norske undersøkelsen var publisert i. http://aje.oxfordjournals.org/content/178/7/1046.fullWith the new well-designed study on occupational ELF exposure and breast cancer in this issue of the Journal (5), it may be time to conclude that now it is enough. We should focus our time and research resources on more promising hypotheses, the results of which can make a difference for public health and advance science. With the existing knowledge about biophysical mechanisms and consistent epidemiologic evidence, we can be confident that exposure to ELF magnetic fields does not cause breast cancer. Further epidemiologic studies on ELF fields and breast cancer will have little new knowledge to add.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
07/10/2014 07:43
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Statens strålevern har fastsatt en utredningsgrense på 0,4 microTesla som et gjennomsnitt over året. I denne setningen er det 2 viktige aspekter i tillegg til tallet 0,4. Utredningsgrense og gjennomsnitt over året – Om det er grunn til å vente at det årlige gjennomsnittet for personer som bor i nærheten overstiger 0,4 så skal det utredes nødvendighet av eventuelle tiltak. Funn av årlige snittverdier over denne grensa vil altså ikke automatisk gjøre at hus eller lekeplass ubrukelige. I praksis er det primært problematisk når feltet er over grensen på steder hvor man oppholder seg masse, som soverommet eller kontorpulten på jobb. Det er også forskjell i vurderingene på eksisterende bygg/installasjoner og nye.
Nå er det også slik at et føre var prinsipp skal følges, og belastningen skal holdes så lavt som mulig. De spørsmål jeg da stiller meg er om optimal trase er valgt, eller om de gjør det på den enkle måten å prøver å bruke allerede båndlagt belte fra linjetraseen også til kabelen. Jeg tipper det siste.
Jeg er ganske sikker på at den totale belastningen for dere vil være mindre med kabel enn med linja, men i og med at dere bekymrer dere nå så ville jeg allikevel gjort meg litt vanskelig å fått de til å fremlegge eventuelle andre vurderte traseer. Som det ble sagt høyere oppe, frykten for magnetfeltet er ofte farligere enn selve feltet.
Edit: Glemte noe viktig. Magnetfeltet er direkte proposjonalt med strømmen som går i lederen, slik at feltet vil variere etter hvor mye last som går i kabelen. Det bør fremgå av "papirene" du har fått om det er gjennomsnitt over året de snakker om (antar det). Uansett, det er grunn til å vente at belastningen i gjeldende kabel er høyest om vinteren og lavest om sommeren.
Redigert av Stefan77; 07/10/2014 07:52. Rediger grunn: strøm
- Stefan
|
|
|
|
|