Skirenn Østlandet
|
Skirenn Østlandet
04/10/2014 11:46
|
JanM
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Litt på siden, men dog:
Noen som har noe tips angående kortreiste skirenn på østlandet til vinteren?
Foreløpig er Stomperudrennet, HK-marsjen på blokka, men er det flere i Oslo/ Akershus/Hedmark (sør) eller Oppland (sør) området? Kriterier er 30 -60km, start og mål samme sted (eller i umiddelbar nærhet) samt rimelig grad av parkeringsmuligheter.
Et annet renn på blokka er Mangenskogrennet, noen som har gått det?
For ordens skyld, jeg går ikke for å vinne, men for å ha noen treningsmål jeg kan sammenligne relative tider med år mot år.
Mvh Jan
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
Re: Skirenn Østlandet
[Re: JanM]
04/10/2014 19:42
|
Bakkeklatrer
Entusiast
|
Entusiast
Ja, snart tiden for å planlegge ski sesongen nå!
Vestergyllen i Asker burde prøves om du ikke har vært med der Sørkedalsrennet tenkte jeg å få med i vinter
|
|
|
05/10/2014 19:09
|
bengra
Fersking
|
Fersking
Kan anbefale Budorrennet første helgen i januar og Stenfjellrunden, tidlig i februar. Begge flotte renn på drøyt 40 km med start og mål på samme sted, parkering ved start og snøsikkert.
|
|
|
[Re: bengra]
05/10/2014 22:23
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Mange fine renn i Hedmark, spørs hvor langt du strekker begrepet sør...  Knavelbergrennet i Stange er vel det sørligste av "mine", i Stange. Fint renn, men ikke mange bakker. I tillegg til de bengra nevner vil jeg slå et slag for Veldrerennet som klubben min arrangerer, variert og fin løype.
|
|
|
06/10/2014 07:33
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og strekker du deg noe lenger så er det fine renn i nærheten av trysil:). Slettåssprinten er et kortere og relativt lett skirenn. Trysilknutrennet m.f.
Knavelbergrennet som KAO nevner mener jeg å huske som et fint renn, men den gangen jeg skulle delta ble det avlyst pga kuldegrensa... Gikk derfor rennet aleine med tråe ski og svært usikker på hvor løypa gikk:). Mener derfor å huske at det var slitsomme greier:). Men formen var nok ikke allverden heller:). Håper på deltakelse der i år da planen er noen skirenn:).
CK ELVERUM
|
|
|
06/10/2014 07:35
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men, skulle hatt noen flere skøyterenn.... KAO, du som har kontakter og er en trivelig fyr.. Lag et skøyterenn med korte bakker og lett terreng a;).
CK ELVERUM
|
|
|
06/10/2014 07:37
|
JanM
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det er sant skøyterenn er helt konge, også for øss mosjonister.
Forøvrig takker for mange gode tips.
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
06/10/2014 21:35
|
Bjørn Arne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skøyting er bra for syklister.
Furnesåsen rundt har tidligere hatt skøyting på programmet. Blir det det i vinter stiller jeg trolig der. Ca 20 km. Litt for kort, men vanligvis i bra trase alt etter snømengden og hvor de må legge løpet.
|
|
|
07/10/2014 07:39
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stemmer, dt rennet har jeg hørt om, og tenkt på at jeg bør stille... Blir det i år stiller jeg:).
CK ELVERUM
|
|
|
07/10/2014 08:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag skulle tycka att det var göy med fler tursköyterenn men blir det inte väldigt trångt och vansklig att köra om i sköyterenn om det är många deltagare?
Man tar ju sån ca dubbla plassen när man sköytar och i vanliga löyper med två klassiska spår (som ju också resulterar i köer och ibland problem att komma om i renn) så blir det ju bara plats för en som sköytar.
Det jag lurar på är om turren i sköyting med många deltagare i normala löyper fungerar spesiellt bra.
|
|
|
[Re: fredriks]
07/10/2014 08:12
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Jag skulle tycka att det var göy med fler tursköyterenn men blir det inte väldigt trångt och vansklig att köra om i sköyterenn om det är många deltagare?
Man tar ju sån ca dubbla plassen när man sköytar och i vanliga löyper med två klassiska spår (som ju också resulterar i köer och ibland problem att komma om i renn) så blir det ju bara plats för en som sköytar.
Det jag lurar på är om turren i sköyting med många deltagare i normala löyper fungerar spesiellt bra. Akkurat det er vel et ikke-eksisterende problem, siden det aldri er mange deltagere i skøyterenn. Jeg har gått de fleste av de som er i midt-norge, og bortsett fra litt trengsel i starten, er det ikke noe problem. Skal du forbi, gir du bare et signal, så gis det plass til å komme forbi. Dessuten er det en helt annen stemming når det skøytes. Litt som skikkelige terrengritt egentlig, jovialt og avslappet. I motsettning til seedingrenn til Birken, hvor kjefting, banning og "hold høyre for faan" er standarden!
Redigert av JayTe; 07/10/2014 08:13.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
07/10/2014 08:33
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Storlien-meråker är väl ett rätt stort renn men där har jag ingen aning om hur löypan är.
Jag tänkte väl lite framåt trots att det säkert är ett litet problem idag. Är det praktiskt möjligt att köra långa turren med många deltagare i sköyting utan att behöva ha väldigt breda löyper? Att gi signal för att komma förbi om det är en del folk tror jag inte fungerar.
|
|
|
07/10/2014 08:39
|
feather+mtn
Entusiast
|
Entusiast
Hauern i Drammensområdet er et veldig fint renn. Kort vei fra Oslo, fin trase og passe antall deltakere. Fast innslag på min terminliste.
|
|
|
[Re: feather+mtn]
07/10/2014 09:03
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Hauern i Drammensområdet er et veldig fint renn. Kort vei fra Oslo, fin trase og passe antall deltakere. Fast innslag på min terminliste. +1 Ikke best på logistikk, men et flott skirenn de fleste bør ha gått en eller flere ganger. Kan jo legge til Mjøndalsløpet og. Ikke så stort, men flotte løyper, og enkel logistikk.
|
|
|
[Re: Gew88]
07/10/2014 09:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hauern i Drammensområdet er et veldig fint renn. Kort vei fra Oslo, fin trase og passe antall deltakere. Fast innslag på min terminliste. +1 Ikke best på logistikk, men et flott skirenn de fleste bør ha gått en eller flere ganger. Kan jo legge til Mjøndalsløpet og. Ikke så stort, men flotte løyper, og enkel logistikk. Rennet er fint nok det. Men ble en dreper i fjor når det ble ropt ut anbefalinger i halleluja stemningsånd fra speaker om at tørrvoks var en sikker vinner på start, når det eneste som funka var rubbeski. Ellers kan man jo nevne Montebellorennet. Det er og et flott skirenn!
Redigert av sveinaa; 07/10/2014 09:14.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
07/10/2014 10:07
|
feather+mtn
Entusiast
|
Entusiast
hvis smøretips på start er kriterie for valt av skirenn, ligger Holmenkollmarsjen tynt an i anbefalingslisten også:) Der var det ikke mulig å ha gode ski hele veien i fjor. Voksen som ble anbefalt på start bet ikke før man var langt oppi høyden.
Redigert av feather+mtn; 07/10/2014 10:08.
|
|
|
07/10/2014 10:15
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Hauern i Drammensområdet er et veldig fint renn. Kort vei fra Oslo, fin trase og passe antall deltakere. Fast innslag på min terminliste. +1 Ikke best på logistikk, men et flott skirenn de fleste bør ha gått en eller flere ganger. Kan jo legge til Mjøndalsløpet og. Ikke så stort, men flotte løyper, og enkel logistikk. Rennet er fint nok det. Men ble en dreper i fjor når det ble ropt ut anbefalinger i halleluja stemningsånd fra speaker om at tørrvoks var en sikker vinner på start, når det eneste som funka var rubbeski. Ellers kan man jo nevne Montebellorennet. Det er og et flott skirenn! Mener du de skal rope ut over høytaleranlegget at det er kun "rubbski som funker, og alle med smørning kan dra hjem"? Slike anbefalinger er jo gull verdt når det er usikkert. Jeg gikk forøvrig på tørrvoks, og selv om det var litt "føle seg frem og trykke hardt ned i snøen" så hadde jeg meget gode ski. Hjalp forøvrig å gå mye i venstre spor, ettersom høyre var mer glassert og glattere. Montebellorennet ja. Et fint skirenn, men jeg anbefaler ingen å gå det på blanke ski. Bomma totalt på festet 
|
|
|
[Re: feather+mtn]
07/10/2014 10:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
hvis smøretips på start er kriterie for valt av skirenn, ligger Holmenkollmarsjen tynt an i anbefalingslisten også:) Der var det ikke mulig å ha gode ski hele veien i fjor. Voksen som ble anbefalt på start bet ikke før man var langt oppi høyden. Hauern er super fint det. Anbefales. Ville bare påpeke at det ble en håpløs opplevelse tilnærmet uten feste 
|
|
|
07/10/2014 10:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hauern i Drammensområdet er et veldig fint renn. Kort vei fra Oslo, fin trase og passe antall deltakere. Fast innslag på min terminliste. +1 Ikke best på logistikk, men et flott skirenn de fleste bør ha gått en eller flere ganger. Kan jo legge til Mjøndalsløpet og. Ikke så stort, men flotte løyper, og enkel logistikk. Rennet er fint nok det. Men ble en dreper i fjor når det ble ropt ut anbefalinger i halleluja stemningsånd fra speaker om at tørrvoks var en sikker vinner på start, når det eneste som funka var rubbeski. Ellers kan man jo nevne Montebellorennet. Det er og et flott skirenn! Mener du de skal rope ut over høytaleranlegget at det er kun "rubbski som funker, og alle med smørning kan dra hjem"? Slike anbefalinger er jo gull verdt når det er usikkert. Jeg gikk forøvrig på tørrvoks, og selv om det var litt "føle seg frem og trykke hardt ned i snøen" så hadde jeg meget gode ski. Hjalp forøvrig å gå mye i venstre spor, ettersom høyre var mer glassert og glattere. Montebellorennet ja. Et fint skirenn, men jeg anbefaler ingen å gå det på blanke ski. Bomma totalt på festet Vet ikke. Hauern er jo et fint renn. Ble bare håpløst uten feste. Måtte jo gå mer enn å gli i motene, hehe.
|
|
|
07/10/2014 10:30
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
hvis smøretips på start er kriterie for valt av skirenn, ligger Holmenkollmarsjen tynt an i anbefalingslisten også:) Der var det ikke mulig å ha gode ski hele veien i fjor. Voksen som ble anbefalt på start bet ikke før man var langt oppi høyden. Hauern er super fint det. Anbefales. Ville bare påpeke at det ble en håpløs opplevelse tilnærmet uten feste Uten feste er utrolig kjedelig. Jeg var helt på nippet selv, men fikk akkurat godt nok feste i venstre spor oppover, og hadde kanonglid, samt at staking er min styrke. I Montebelloen skjønner jeg ikke hadde jeg gikk ut på runde 2, men det gikk fort nedover så var ved godt mot ved runding. Ikke i så godt humør på vei oppover ut fra start uten feste. 
|
|
|
07/10/2014 12:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
hvis smøretips på start er kriterie for valt av skirenn, ligger Holmenkollmarsjen tynt an i anbefalingslisten også:) Der var det ikke mulig å ha gode ski hele veien i fjor. Voksen som ble anbefalt på start bet ikke før man var langt oppi høyden. Hauern er super fint det. Anbefales. Ville bare påpeke at det ble en håpløs opplevelse tilnærmet uten feste Uten feste er utrolig kjedelig. Jeg var helt på nippet selv, men fikk akkurat godt nok feste i venstre spor oppover, og hadde kanonglid, samt at staking er min styrke. I Montebelloen skjønner jeg ikke hadde jeg gikk ut på runde 2, men det gikk fort nedover så var ved godt mot ved runding. Ikke i så godt humør på vei oppover ut fra start uten feste. Hauern 2014 ble faktisk så ødeleggende at jeg skrinla Montebello og alle andre renn i fjor (I ettertid egentlig greit siden birken ble avlyst.). Jeg måtte gå utenfor sporet enten i midten eller til høyre og stampe (gå) for å få feste. Gikk litt sammen med en med spikerfeste som jeg staket i fra på flater og ble forbigått oppover. Har aldri blitt så demotivert noen gang...
|
|
|
07/10/2014 13:27
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Høres ut som Montebelloen min. Men tilbake til ts-tema. Begge er fine ritt renn på andre siden av Oslo. Ingen la merke til den? 
Redigert av Gew88; 07/10/2014 14:09.
|
|
|
07/10/2014 13:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Høres ut som Montebelloen min. Men tilbake til ts-tema. Begge er fine ritt på andre siden av Oslo. Kremt; renn  Absolutt. Begge er skikkelig moro skirenn. Det at jeg smurte meg bort (pga bjørn myhre, hehe) skal på ingen måte ødelegge min anbefaling. Herved: Dritarbakkane kan anbefales 
|
|
|
07/10/2014 19:06
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Med Hedmark/Oppland sør er det mye å velge i! Bor i Elverum og fant ut at det var minst ett renn, og ofte flere, hver eneste helg i akseptabel kjøreavstand fra Romjulsrennet på Sjusjøen til Birken i fjor vinter. (Ok, ble noen avlysninger i fjor.)
Sjekk terminlista for ski hos Kondis (alt er nok ikke på plass enda): db.kondis.no/ski.
Mange av de mindre renna har nok løpere til at det blir felt, har særpreg og sjarm, er langt rimeligere, har bedre logistikk og gir et bedre totaltilbud enn de aller største.
|
|
|
|
|