Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden?

Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? #1868009 04/10/2014 08:47
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Sykler desidert mest på asfalt og grus, irriterer meg grønn på dempere, og kjører derfor stort sett stiv gaffel på 27.5" HTen min. Er ikke håpløs teknisk og trives godt på sti, men gidder ikke bytte til dempegaffel hele tiden. Kjører litt sti med stiv gaffel, men utstyret får juling. Har derfor begynt å bli litt nysgjerrig på en fulldemper, men det er en ukjent verden, og jeg lurer på hjelp til å forstå hva som skiller de forskjellige typene?

Hvis jeg går for fulldemper så vil jeg ikke ha noe downhillsykkel, må være noe det går an å få opp farten på uten å ha nedoverbakke, men som samtidig kan være greit til f.eks. Ultrabirken, må gå an å sykle noen mil på grus uten å hate den.

Forresten godt mulig hatet mitt mot dempere grunner i feil teknikk eller feil justering.

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868053 04/10/2014 11:16
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Ganske grovt kan du dele inn fulldempere i rittsykler, stisykler og downhill/freeridesykler (så kan du gjøre det så komplisert du vil med x antall undergrupper...).
Hovedforskjell på de ulike gruppene er dempervandring og geometri - jo lenger du fjerner deg fra rittsegmentet jo større dempervandring og jo slakere vinkler i geometrien (igjen grovt inndelt...).
Beholder du hardtailen til ren grusbanking burde det øvrige bruksområdet du beskriver plassere deg i den litt lettere delen av stisegmentet med +/- 120mm demping, feks. noe i denne gata

http://www.lapierre-bikes.co.uk/2015/bikes-mtb-all-mountain-trail/zesty-tr-529
http://www.cube.eu/bikes/fullsuspension/stereo/cube-stereo-120-super-hpc-sl-29-icebluengreen-2015/

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868081 04/10/2014 13:29
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Takk for info.

Syns f.eks. Trek har en helg haug med fulldempere som går litt innihverandre, Remedy, Slash, Superfly, Fuel, Session, og mange varianter etter utstyrsgrupper i tillegg. Er det Superfly eller Fuel EX som er "raskeste" Trek FS? Er begge dugende til Ultrabirken eller er det stor forskjell på de? Noen av de som kan brukes til også Birken-aktige ritt eller blir det helt feil?

Spark er den raskeste Scotten, mens Genius og Contessa er grovere?

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868105 04/10/2014 14:47
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Superfly er en racingfulldemper (100mm vandring), Fuel EX er den letteste/raskeste stisykkelserien (120mm vandring) og sannsynligvis det beste valget av dem hvis du skal ha en best mulig allrounder og ikke en raskest mulig rittsykkel.

Tilsvarende er Spark racingserien til Scott, Genius er stisykkelserien, Contessa er dameserien (Spark Contessa, Scale Contassa osv.)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868130 04/10/2014 16:06
F
foku Offline
Medlem
Medlem
F
Jeg har en Trek Superfly 100 Pro som alt i ett terrengsykkel og synes den fungerer bra til det meste. Til vanlig sykler jeg mest på sti, men jeg syklet Raumerrittet og Birken i år og synes den fungerte veldig fint til det også.

Nå har jeg jeg knappest prøvd tyngre fulldempere, så hvor bra den er på sti sammenliknet med rene stisykler aner jeg ikke, men kombinasjonen av respons og stiegenskaper gjør at jeg trolig har hatt min siste hardtail i hvert fall.

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868188 04/10/2014 18:37
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Er redd for å gå på en fulldemper og oppleve at sykkelgleden blir ødelagt av gynging. Det irriterer meg mentalt at demperne jobber når jeg ikke vil de skal jobbe. Og om jeg låser så er det garantert at den står låst når jeg ligger på hjul og ikke ser det ene hullet som jeg skulle hatt demper for. Har allikevel lyst til å teste dette her...

Vurderer å kjøpe en brukt fulldemper, men det er stort sett 2-4 år gamle 26" på bruktmarkedet, og de oppleves for meg ganske overpriset for en utgående dimensjon, og ikke vet en hva de har vært gjennom heller. Er redd de blir lite verdt ved evt. videresalg, og når forskjellene er forholdsvis små opp til en ny 650b i stedet, så føler jeg allikevel at det er bedre med nytt. Ser for meg at bruktmarkedet snart blir bombet med 26-ere...

Når det gjelder Canyon, så er det da Lux og Nerve som er rittsykler, mens Spectral og Strive er sti/DH?

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868212 04/10/2014 19:29
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Synes det virker som om det er ganske gode muligheter på bruktmarkede for tiden. Sykler som kostet 40-60K ny går for nedi 10K om du leter litt... Men jo, det er jo en fare for at de har vært gjennom litt - ingen tvil om det. Og du må jo være villig til å overse trendpolitiet da... Men nå er vel snart trenden 27.5 og ikke 29, så man er vel kjørt uansett hva man gjør så lenge man ikke bytter sykkel hvert år (som vel er det leverandørene helst vil vi skal gjøre)

Men reglene sier vel at riktig antall sykler er n + 1, hvor n er antallet du har nå. Så hva er problemet?
Skaff deg en fulldemper, også beholder du den gamle med stiv gaffel.
Bruk fulldemperen på stiturer og den med stiv gaffel på grusveier.

Deilig med fulldemper på sti og ujevne nedoverbakker :-)

Redigert av TEK; 04/10/2014 19:30.

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868213 04/10/2014 19:31
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Jeg har også en Superfly fs og ser ikke gynging som noe problem i det hele tatt. Ligger du på hjul og finner det som et problem mistenker jeg du sykler "med hele kroppen" ?
Både Trek og Scott, og sikkert fler, har remote til begge dempere og Specialized har jo brain som jobber slik du ønsker.

For meg ga fulldemper tilskudd på kontoen for sykkelglede, men vi er alle forskjellig så test det før du evt handler.

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868214 04/10/2014 19:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Med et moderne oppheng og moderne dempere på en rittfulldemper, er det eneste som kan lage gynging suboptimal tråkkteknikk, og man vil at demperne skal gjøre jobbn sin absolutt hele tiden, men noen ganger, når man står i pedalene og tråkker, i en bratt bakke eller i en spurt, kan det bli mye gynging og lite nytte, og da (men bare da) er lockout nyttig.

Jeg synes du burde prøvesykle eller låne en, og ikke bare noen hundre meter, men la deg bli vant med den over en stund, og bli komfortabel med at en fulldemper føles litt annerledes enn en hardtail. At det er "mykere", komfortabelt og mindre sprettent, tolkes ofte som "tregere", men egentlig går det i de aller fleste tilfeller faktisk fortere. Bedre grep, mer komfort/mindre slitsomt, mindre energi går tapt til å løfte udempet vekt over alle små ujevnheter.

Så prøv en, og: 26" er allerede idiotisk billig på bruktmarkedet. ICON_SMILE

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868247 04/10/2014 20:17
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: grr
Takk for info.

Syns f.eks. Trek har en helg haug med fulldempere som går litt innihverandre, Remedy, Slash, Superfly, Fuel, Session, og mange varianter etter utstyrsgrupper i tillegg. Er det Superfly eller Fuel EX som er "raskeste" Trek FS? Er begge dugende til Ultrabirken eller er det stor forskjell på de? Noen av de som kan brukes til også Birken-aktige ritt eller blir det helt feil?

Spark er den raskeste Scotten, mens Genius og Contessa er grovere?

Har sykla en del på egen Superfly HT samt lånt Superfly FS og Fuel EX i høst. Liker å sykle sti, men blir mye grus ila en sesong. Vet sterke plasseringer ble gjort med Fuel EX i årets ultrabirken. Jeg er imponert over responsen og effektiviteten på Fuel EX 9.8 selv på asfalt. Absolutt min drømmesykkel og det nærmeste jeg kommer alt-i-ett sykkel. Hadde jeg ikke vurdert å sykle Birken igjen neste år hadde jeg hatt en Fuel EX som eneste sykkel. Superfly FS ble for min del en skuffelse. Minst like bra fremkommelighet på min egen HT. Superfly FS oppleves for meg som en komfortabel HT med lav krank. Ser poenget i ritt, men som mosjonist på trening ville jeg hatt enten HT eller 120mm FS, ikke noe imellom da jeg opplever 100mm rittfulldemper som en mindre allsidig sykkel enn de to andre blant de jeg har prøvd i høst.

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868338 05/10/2014 07:24
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Jeg kjenner dessverre ingen med fulldemper, derfor er det vanskelig å få prøvesyklet mer enn en 200 meters testtur før et kjøp.

Interessant kommentar om at det gjerne er bedre å gå litt "all in" med en 120mm i stedet for en 100mm. De raskeste rittsyklene blir gjerne for nære en HT. Men samtidig så kjører jo jeg HT med stiv gaffel, så det kan hende en ritt-FS er det jeg ser etter...

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868346 05/10/2014 08:23
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvor bor du ?
Du kan teste demo sykler hos Bjørn Myhre Sport i Krokstadelva utenfor Drammen. De har hvertfall mye forskjelllig av toppmodellene til Scott i FS

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868347 05/10/2014 08:23
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Bor du i nærheten av Oslo så har jeg en fulldemper med 120mm demping som du gjerne kan få prøvekjøre, send en PM om det er aktuelt

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868355 05/10/2014 08:50
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Ville kikket litt på www.bikes.com. RM har mange varianter.
Du kan velge ren XC ritt versjon i 29" eller en helt ny 650B med kvikke og lekne egenskaper. Man kan også få lette 29" med litt mer fjæring, i og med det da kan begynne å gå fort, finnes det så kalt BC utgaver med kraftigere gafler og hjul som sikrer at redskapen holder. Gjelder også 650B. Man er da på vei over fra XC segmentet til sti. Det finnes også grovere sti redskap og da er det 650b som gjelder og da er man over i enduro-klassen.

Du må finne ut ditt behov, men ut fra det du skriver, sykler du mye på grusvei og du vil prøve deg på litt mer terreng.

Skal du ha deg maraton sykkel, som kanskje er naturlig for en som vil kjøre Ultrabirken er Rocky Mountain Instinct MSL 999/970 de beste alternativer.
Det er 29" med 130mm CTD demper system. CTD = Klatre, terreng nedover system som gjør at du velger instilling på en hendel på styret. Den har også mulighet for fintuning av gometri på demper innfestet. Med en slik sykkel valser du over det meste av hindringer på stien, samtidig som den er relativt lett og kan kjøres med høy hastighet i lett terenget og på vei. Stier som du før syntes var krevende, blir nå lette, kneiker som før var umulig å komme opp, freser du nå opp osv.

Eneste show stopper er selvfølgelig prisen. Merkevare og kvalitet koster.

Det er forhandler på Røa.

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868357 05/10/2014 09:01
erijon Online
Ivrig
Ivrig
Sykler desidert mest på asfalt og grus, irriterer meg grønn på dempere, og kjører derfor stort sett stiv gaffel på 27.5" HTen min.

Hva er det du irriterer deg over? Å kjøre stiv gaffel på en hardtail med demper foran på sti er jo i min verden helt meningsløst og vil på sikt kunne føre til at du ødelegger hele gaffelen.

Du nevner Canyon Lux og Nerve. Nerve tilsvarer Fuel EX til Trek mens Lux er nærmere Superfly. Dvs Lux er rittfulldemperen til Canyon mens Nerve er den raskeste stisykkelen.

Jeg vil tro at du ikke kommer til å merke stor forskjell på 100 og 120mm fulldemperne om du sykler for det meste med stiv gaffel. Største forskjellen er vel egentlig geometrien om du har en god tråkketeknikk. Mange av rittfulldemperne som selges idag har veldig effektiv låsing av demperne, med kanskje Scott som ledende på dette området med twinloc systemet de bruker. Om det er bratte rittsykler du er mest vant til og liker, vil du kanskje oppleve 120mm syklene som kjipe. Som det er sagt her tidligere, ville jeg anbefalt deg å prøve de forskjellige før du evt kjøper for å selv kjenne forskjellen. Men skjønner at dette kan være litt problematisk om du ikke kjenner noen med fulldemper.

Hvor bor du og hvor høy er du? Har en kompis som har en Ghost 100mm fulldemper med 26" hjul som han vurderer å selge. Den er så og si aldri brukt, selv om den er noen år gammel.

Redigert av erijon; 05/10/2014 09:03.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: eldo472] #1868360 05/10/2014 09:07
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg har 2013 Rocky Mountain 950 RSL som jeg kjøpte i fjor på høstsalg. Kjempeflott sykkel. Dekkene som fulgte med er litt puslete på sti, men for tiden bruker jeg Conti X-King 2,4" Black Chili Pro-Tection som gir en helt annen opplevelse (har også brukt Rubber Queen som bakdekk i vinter). Byttet styre fra 70 til 75 cm og veksler mellom vanlig SPD, SPD med plattform eller flatties alt etter sted og føre. Kunne nok tenkt meg mer enn 100mm vandring på de grovere nedoverstiene, men alt i alt er det en veldig bra sykkel for mitt bruk.

Redigert av mogens; 05/10/2014 09:07.
Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868387 05/10/2014 11:07
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Takk for tilbud, men det blir litt langt fra Sandnes. :-)

Ellers så forstår jeg at det finnes mye ny og smart teknologi der ute, men har bare syklet 1,5 år og er primært jobbsyklist, så jeg prøver å begrense meg litt. La meg på ca. 15k sjiktet for butikkny racer og HT, men aner at jeg muligens må opp en del for å få en FS jeg er fornøyd med, og vurderer derfor å se om jeg kan finne noe bra brukt i samme prisleie.

26"
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...uery=fulldemper
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...rchQuery=canyon

27.5":

29":

Er 176cm og min prioritering på hjulstørrelse er som følger:
1. 27.5"
2. 29"
3. 26"

Mine tanker er at 26" Canyonen, 26" MSCen, en av 26" Diamantene og Superfly FS9en er de beste kjøpene. Lapierre 27.5"en er interessant, men usikker på hvilken sjanger den plasserer seg i. Santa Cruzen som er konvertert til 27.5" kan også være interessant, men den er L og muligens litt stor for meg. Noen av dere med litt peiling som gidder å bla raskt gjennom og se hva dere synes?

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868433 05/10/2014 14:08
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Lapierre X-control er en lett stisykkel - I gamle dager, fram til 2012(?), var X-control rittserien til Lapierre (uten at de var veldig rendyrkede rittmaskiner av den grunn), i det segmentet har de nå XR serien.

Ettersom en av syklene du har linket til er den du kunne fått lånt av meg skal jeg ikke komme med så mye anbefalinger utover at jeg kan gå god for allround egenskapene til Lapierre :-)

Redigert av Torshov-Simen; 05/10/2014 14:09.

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868446 05/10/2014 14:51
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Jeg kjenner dessverre ingen med fulldemper, derfor er det vanskelig å få prøvesyklet mer enn en 200 meters testtur før et kjøp.

Jeg vil tro det finnes muligheter for det hos en forhandler i sykkelbyen Sandnes?

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868488 05/10/2014 17:01
A
AudunT Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg bor i Sandnes og har en 2014 spectral al 6.0 2014 du kan få prøve, str M.

Bare ta kontakt på PM så kan vi avtale noe, så kan jeg prøve din HT i samme slengen.

Mvh
Audun

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868543 05/10/2014 18:41
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Torshov-Simen, Hehe. I see...

WizVaz, Har ikke akkurat fått inntrykk av at prøvesykling er noe som tilbys, da er jo ikke sykkelen ny lenger etterpå, og med alle variantene som finnes blir det mange demobrukte sykler etterhvert. Ville nok også føle litt press for å handle fra de jeg evt. hadde prøvesyklet hos, og det har jeg ikke lyst til nå. Har kjøpt to nye sykler i år, og føler meg klar for å teste en brukt FS for å få en forholdsvis lett sykkel for pengene. Hvis ikke kommer jeg bare til å ta HTen i ritt uansett.

AudunT, Interessant. Kan f.eks. prøve å få til en tur i Vagleskogen en dag, men HTen min er altså for tiden både HT og HF.

Noen flere meninger om syklene jeg listet opp på Finn?

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1868644 05/10/2014 21:13
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
De aller fleste sjappene har demosykler, men greit nok - skal ikke gjøre noen stor debatt av det. Ser poenget med å ikke "utnytte" butikken :-)

Personlig hadde jeg, som Audun, ikke hatt problemer med å bli med på en sti-teste-tur for å få sjekka om sykkelen passer deg. Er jo bare å spørre om selger vil, de fleste syklister ser nytten.

Scott`en du linker til er i Hundvåg og annonsør skriver "må prøves for å finne korrekt str" Sjekk ut så får du i hvert fall, forhåpentligvis, avkreftet mistanken din om gynging ;-)

Re: Kan noen innvie meg litt i fulldemperens verden? [Re: grr] #1869835 07/10/2014 18:50
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Skal nok få prøvd noe. Noen flere meninger om syklene i linkene lenger oppe?

Moderator  support