Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Opptrening etter virus på balansenerven

Opptrening etter virus på balansenerven #1867839 03/10/2014 17:49
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei,

Er det noen (syklister) der ute som har hatt virus på balansenerven, evt krystallsyken (sykdomsbildet og diagnoseringen er så lik at jeg er bedt om å gjøre øvelser for begge), og som kan komme med noen råd om opptrening? Har hatt det en måneds tid nå med varierende treningsinnsats, og jeg blir relativt kjapt svimmel av å gå til fots i bakker. Jeg skjønner jo da at å gå mest mulig i bakker er den selvsagte måten å komme ut av det på, men så er det jo noe med at jeg trives best på sykkel da. Merkelig nok opplever jeg lite til svimmelheten når jeg sitter på sykkelen. Kan det ha noe med at sykkel jo er ganske stabilt i framover/bakover-balanse men at jeg har trent meg ut av side til side-balanseproblemene ubevisst?

Noen tips om sykkelbasert opptrening annet enn å trille sykkel?

Trønder osv
Re: Opptrening etter virus på balansenerven [Re: Espen J] #1868749 06/10/2014 08:02
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ingen?

Trønder osv
Re: Opptrening etter virus på balansenerven [Re: Espen J] #1868971 06/10/2014 13:07
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg har hatt dette selv, dog trente jeg ikke mens det stod på.
For min del så fikk jeg problemer med synet i gitte situasjoner, så sykkel ville jeg ikke valgt hvis du har samme symptomer som jeg hadde. Tror det er lurt å ikke stresse for mye rundt hverken det ene eller andre.

Re: Opptrening etter virus på balansenerven [Re: Lurifax] #1868984 06/10/2014 13:30
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Lurifax
For min del så fikk jeg problemer med synet i gitte situasjoner, så sykkel ville jeg ikke valgt hvis du har samme symptomer som jeg hadde. Tror det er lurt å ikke stresse for mye rundt hverken det ene eller andre.

Okei. Legen(e) jeg var til ba meg om å utfordre balansen så ofte som mulig. Det med å ikke stresse skulle jeg gjerne gått inn for, men dette dukket selvfølgelig opp i en periode med flere ikke-helserelaterte utfordringer som gjør at total avslapping er vanskelig å gjennomføre.

Trønder osv
Re: Opptrening etter virus på balansenerven [Re: Espen J] #1869003 06/10/2014 14:03
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen J
Sitat: Lurifax

Okei. Legen(e) jeg var til ba meg om å utfordre balansen så ofte som mulig. Det med å ikke stresse skulle jeg gjerne gått inn for, men dette dukket selvfølgelig opp i en periode med flere ikke-helserelaterte utfordringer som gjør at total avslapping er vanskelig å gjennomføre.

Det siste der hørtes kjent ut. Tror det er helt greit å trene, kan godt være det ikke gjør noe om du sykler heller, men for min del ble altså synet "flytende" eller som å se ut av den dykkemaske med masse vann i når jeg fikk disse følingene eller hva man skal kalle de. Dette avtok sakte men sikkert i styrke, og etter ca 3-4 mnd var jeg rimelig ok igjen og opptok normale aktiviteter. Hørt om de som har gått lenger, og de som har gått kortere. Så dette er ikke noe forsøk på å svartmale, bare en av mange erfaringer.

Re: Opptrening etter virus på balansenerven [Re: Espen J] #1869037 06/10/2014 15:19
Spawn Offline
Medlem
Medlem

Re: Opptrening etter virus på balansenerven [Re: Spawn] #1869057 06/10/2014 16:04
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Takk, jeg kjenner godt til den der og gjør om ikke alle så en del av øvelsene hver dag. Det jeg lurte mer på var om noen har sykkelrelatert (effektiv) aktivitet å suplere med

Trønder osv
Re: Opptrening etter virus på balansenerven [Re: Espen J] #1869088 06/10/2014 17:20
J
Joki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Jeg har vært igjennom noe av det samme i løpet av året. Har egentlig ikke gjort annet enn øvelsene beskrevet i linken over som spesifikk trening mot svimmelheten. Ble anbefalt å gå turer i skogen, for å utfordre balansen og være forsiktig med syklingen. Jeg ventet vel en måned før jeg startet med å sykle forsiktig å sakte på kjente stier for å øve opp balansen på sykkelen. Det tok en stund å bli trygg igjen og jeg ble veldig fort sliten husker jeg.

Joachim
One happend i Vegas, stand in Vegas!
(Ola-Conny 25.06.13)

Stiramme 26" ønskes kjøpt. Str small. Prosjekt konesykkel.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå