Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå?

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Gråstein] #1868356 05/10/2014 08:56
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: Gråstein

Jeg stoler prinsipielt veldig på folk som henger på dette forumet, og jeg antar at trådstarter har helt rett i sine observasjoner. Men _kan_ det ha skjedd en skade på vei hjem? (Noe annet lå løst bak i bilen og ble slengt rundt?)

Lå ingenting løst i bilen. Slik sykkelen var plassert i bilen (som den alltid er) er det umulig at skaden kan ha skjedd i løpet av de 3-4 minuttene det tar med bil mellom butikk og hjem.

Sitat: erikskon

Dersom det virkelig er mange voksne mennesker med dyre sykler som forsøker seg på en slik form for svindel så får butikken sikre seg med gode rutiner for kontroll ved levering. Når de ikke gjør det så må de da for pokker stille opp og ordne opp etter seg. Selvsagt må de ha en form for forsikring. Å håndtere sykler for mange hundre tusen uten forsikring må da være galskap.

+1

Sitat: olechr
Sånne skader er køddene.

Reklamsjon er det garantert ikke fre Giant sitt ståsted. Så det kan du ikke regne med.

Jeg ville ha spurt om å få se hva slags mekkestativ de bruker. For da kan du evnt se om de kan ha klemt den i stykker. Kan liksom ikke se at rammen kan ha ryket på noe annen måte når den er inne på et verksted. Slik jeg ser det så er alternativene dine:

Skikkelig heldig: Du få ny ramme.
Ganske heldig: De skaffer ny ramme som de kjøper men trekker i fra verditapet som da du må betale.
Ord mot ord: Du får ikke noe annet enn en knekt ramme.

Nei, regner heller ikke med reklmasjon, det var butikken som sa det første de måtte gjøre var å høre med Giant om det var en reklamasjon.

Skal sjekke opp det med mekkestativ.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1868529 05/10/2014 18:30
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
For mange år siden jobbet jeg på ett bilverksted og ett par ganger i året dukket det opp kunder som hadde fått skadet bilen, frastjålet deler etc mens bilen sto på verkstedet.
Uten unntak var dette jug fra kundens side og var lett å gjennomskue.
Løsningen var den samme hver gang, vi betalte og hintet frempå om at det var andre verksteder som det kanskje var bedre at kunden benyttet.

Vanskelig å si hva som har skjedd her men en slik skade som beskrives må bli oppdaget når ulykken er ute, noen juger....

Personlig har jeg stort sett dårlig erfaring med bil- og mc- verksteder og foretrekker og gjøre jobben selv. Tråsykler er enkle greier og der gjør jeg "alt" selv

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1868791 06/10/2014 09:20
X
Xenon Offline
Entusiast
Entusiast
X
Kjip historie (uansett hvilken versjon som er rett)....

Men, som generelt råd:
Har en råd til å blåse ut over 30k på en sykkel burde et mekkekurs til 1-2k være overkommelig ICON_SMILE

Ja, det koster litt med "inngangsbillett" (verktøy, stativ, fett, olje etc.), men da har en kun delepriser å forholde seg til etterpå ICON_SMILE Samtidig som en ikke trenger å være bekymret for om verkstedet har ansatt en uforsiktig kar til å skru på vidunderet sitt!

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Xenon] #1868835 06/10/2014 10:24
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Xenon
Har en råd til å blåse ut over 30k på en sykkel burde et mekkekurs til 1-2k være overkommelig ICON_SMILE

Har en råd til å blåse 30k på en sykkel, har man sikkert råd til å betale andre for å mekke på den også.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: trondmm] #1868839 06/10/2014 10:26
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trondmm

Har en råd til å blåse 30k på en sykkel, har man sikkert råd til å betale andre for å mekke på den også.

Også har du den siste varianten med at man får råd til en fin sykkel hvis man mekker selv!

(skaper i det minste en illusjon av at man sparer masse penger)

No added style
Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1868845 06/10/2014 10:34
C
claav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Om butikken ikke tar ansvar for dette finnes det jo folk som reparerer carbon. Burde ikke koste allverdens hvis skaden er såpass liten og det blir like bra som nytt. Billigere enn å kjøpe ny ramme i alle fall.

F eks Otto Jaeger.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1868851 06/10/2014 10:44
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Som de fleste sier så er slikt skikkelig vanskelig å håndtere

Jeg har jobbet med teknisk service i mange år. Noen av klassikerne vi fikk høre var:"Det har aldri fungert", "det fungerte helt fint før du kom". Det hjalp ikke at det var en sentral funksjon og maskina flere år gammel. De stod som regel på sitt. Slikt har ført til at jeg har svært liten tillit til påstander av denne type. Men som serviceyter må man like vel svelge en kamel av og til.

Når det er sagt så har jeg hatt diverse runder med bilveksted som har ødelagt ting på mine biler(beviselig). F eks knust simring så olja rant ut girkassa ved bytta av drivaksel og mansjett.
Konklusjonen er at mange juger for å berge sitt eget skinn, så det er ikke så enkelt.

Redigert av Myrulv; 06/10/2014 11:00.
Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: trondmm] #1868897 06/10/2014 11:51
X
Xenon Offline
Entusiast
Entusiast
X

+1 ICON_WINK

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: trondmm] #1868946 06/10/2014 12:36
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det handler vel ikke nødvendigvis om penger. Vil påstå at det av og til kan være ganske beleilig å kunne skru litt selv. Plutselig kan man både det ene og det andre selv. Finner faktisk ikke noe annet enn fordeler med å kunne skru litt selv.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Xenon] #1868959 06/10/2014 12:48
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men, som generelt råd:

Ja, det koster litt med "inngangsbillett" (verktøy, stativ, fett, olje etc.), men da har en kun delepriser å forholde seg til etterpå ICON_SMILE Samtidig som en ikke trenger å være bekymret for om verkstedet har ansatt en uforsiktig kar til å skru på vidunderet sitt!

For det første har jo dette ingenting med saken å gjøre. Og likevel : uansett hvor glad du er i å skru og hvor mye du har lyst til å blåse på verktøy så vil det oppstå behov der selv den mest dedikerte vil og bør søke hjelp. Det kan være så enkelt som at det krever spesialverktøy man kun har bruk for hver solformørkelse og/eller at man møter sin egen grense for hva man mestrer. For verdensmestere skjer det siste kun etter at noe er skrudd istykker, men da kaller vi det helst reklamasjon.

Jeg er veldig glad i å skru, men skrur ikke selv i frykt for at mine lbs skal ødelegge sykkelen min.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: erikskon] #1868987 06/10/2014 13:36
sveinaa Offline
More than words
More than words

Men, som generelt råd:

For det første har jo dette ingenting med saken å gjøre. Og likevel : uansett hvor glad du er i å skru og hvor mye du har lyst til å blåse på verktøy så vil det oppstå behov der selv den mest dedikerte vil og bør søke hjelp. Det kan være så enkelt som at det krever spesialverktøy man kun har bruk for hver solformørkelse og/eller at man møter sin egen grense for hva man mestrer. For verdensmestere skjer det siste kun etter at noe er skrudd istykker, men da kaller vi det helst reklamasjon.

Jeg er veldig glad i å skru, men skrur ikke selv i frykt for at mine lbs skal ødelegge sykkelen min.

Les første innlegget da. Det var en standardservice og skifte av slitedeler. Om sykkelen ikke er veldig spesiell tror jeg ikke man trenger mye spesialverktøy for den jobben? Om man er forsiktig og ikke dunker, slår og skrur hardt til er det vel ikke så mye som kan bli ødelagt heller?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: erikskon] #1869122 06/10/2014 18:11
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg opplever at om man først hopper uti mekkingen selv, så er det en bratt læringskurve, men at man ganske fort får ganske grei kompetanse. Verktøy, forum og YouTube er veldig tilgjengelig. Har du noen eksempler på oppgaver man bør sette bort fordi kompetansen til en vanlig mann ikke strekker til? Altså der ting kan gå skikkelig gale?

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1869135 06/10/2014 18:32
J
jle Offline
Entusiast
Entusiast
J
Hjulretting.

Har forsøkt selv flere ganger med det resultat at eiker ryker og hjul må leveres.

Om det kan ansees som "skikkelig galt" er en annen sak.

Forøvrig har dette ingenting med saken å gjøre - venter spent på tilbakemelding fra sykkelbutikken. Lykke til! ICON_SMILE

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Brusdalen] #1869138 06/10/2014 18:35
-eH- Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Brusdalen
Jeg opplever at om man først hopper uti mekkingen selv, så er det en bratt læringskurve, men at man ganske fort får ganske grei kompetanse. Verktøy, forum og YouTube er veldig tilgjengelig. Har du noen eksempler på oppgaver man bør sette bort fordi kompetansen til en vanlig mann ikke strekker til? Altså der ting kan gå skikkelig gale?

På tide å komme tilbake på topic Brusdalen? Det har ingenting å gjøre med det trådstarter spør om..

Redigert av -eH-; 06/10/2014 18:37.
Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: -eH-] #1869144 06/10/2014 18:46
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Greit, jeg er spent på hvordan dette blir løst da jeg ser det som en 50/50-situasjon, eller ord mot ord. Hadde jeg vært butikken ville jeg tilbudt å fikse skade også blitt enig om en fordeling av kostnaden med kunden.

Hva koster det å fikse en slik skade på en ramme?

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1869684 07/10/2014 13:47
B
Begbie82 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
En ting er å fikse ramma, men da må du leve med at det kanskje er en svakhet i ramma + at verdien synker på ramma dersom den skal videreselges ved senere anledning.

Personlig mener jeg at butikken burde erstatte ramma til kunden så lenge det ikke er stor tvil om svindel her. Hvis ikke butikken tar det på egen regning, så har de forhåpentligvis ansvarsforsikring som dekker denne type feil som gjøres.

Lykke til Skoje, x-fingrene for at du får erstattet ramma.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: ScottRacing] #1869723 07/10/2014 15:21
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: ScottRacing
(…)
Vanskelig å si hva som har skjedd her men en slik skade som beskrives må bli oppdaget når ulykken er ute, noen juger….

(…)

Nei, jeg tviler sterkt på at noen juger i dette tilfellet. Jeg vet veldig godt at jeg ikke juger. Og jeg tror heller ikke butikken juger når de sier at de kan skjønne at dette har skjedd mens sykkelen har vært hos de. Saken er ord mot ord og begge parter mener de har rett.

En lærepenge for begge parter. Jeg kommer heretter alltid til å gå over sykkelen sammen med butikken, uansett hvilken butikk, de gangene jeg leverer fra meg sykkelen. Som nevnt av andre her er dette noe butikker óg burde gjøre som ren rutine.

OT diskusjonen deres:
Ja, enklest å skru og fikse det meste selv. Det gjør også jeg. Litt spesielt her da det ikke er så altfor lenge siden jeg flyttet hit pga studier og jobb. Liiiten leilighet med begrenset plass har ført til at jeg ikke har prioritert å ha med meg mekkestativ og verktøy foran andre ting som f.eks garderobeskap, vaskemaskin og andre ting som kjekt å ha.
Når da butikken det er snakk om i dette tilfellet omtrent matcher Bikeshop og andre nettbutikker på det meste fra Shimano så har jeg ingen problemer med å betale noen hundrelapper ekstra ved å bruke den lokale sjappa.
Nå kommer nok mekkestativ og verktøy til å bli sendt hit rimelig kjapt, det skal sies ICON_WINK

Sitat: Brusdalen
Greit, jeg er spent på hvordan dette blir løst da jeg ser det som en 50/50-situasjon, eller ord mot ord. Hadde jeg vært butikken ville jeg tilbudt å fikse skade også blitt enig om en fordeling av kostnaden med kunden.

Sitat: Begbie82
En ting er å fikse ramma, men da må du leve med at det kanskje er en svakhet i ramma + at verdien synker på ramma dersom den skal videreselges ved senere anledning.

Personlig mener jeg at butikken burde erstatte ramma til kunden så lenge det ikke er stor tvil om svindel her. Hvis ikke butikken tar det på egen regning, så har de forhåpentligvis ansvarsforsikring som dekker denne type feil som gjøres.

Nå er det vel slik at rammene i mange tilfeller kan repareres uten at de blir svakere i det aktuelle området, heller tvert i mot. Otto Jæger f.eks fikser vel karbonrammer på en tilfredsstillende måte etter hva jeg har forstått.

Jeg er rimelig inhabil i dette tilfellet ICON_WINK og saken er en smule spesiell, men at jeg krever splitter ny ramme (har ikke gjort det) av årets modell, eller tidligere års-modeller, uten å ha noe bevis er det fullt forståelig at en butikk ikke vil gå med på. Samtidig som butikken ikke kan si "sorry, kjøp deg ny ramme, vi bryr oss ikke", siden de ikke gikk over ramma i det jeg leverte sykkelen eller sa i fra når de la merke til skaden.

50/50 eller ord mot ord er vel stikkordet her..hvem tar ansvaret. Nå håper og tror jeg at saken løser seg på en slik måte at det ikke blir stående igjen en klar taper, forhåpentligvis. Gir en lyd fra meg når jeg vet utfallet av saken.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1871362 09/10/2014 22:18
Apokope Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Lanserer herved 3 ulike teorier:

1) Du en en rimelig sleip type som har postet denne tråden for å underbygge påstanden din om at skaden oppstod etter at du leverte den til aktuelt verksted. Du vil også bruke denne tråden i ettertid som referanse for at du var/er helt 100% sikker på at skaden å ha oppstått etter at du leverte den.- Til tross for at skaden var tilstede før du leverte sykkelen.

2): En ansatt kom i skade for å velte noen sykler i stativet. Han/Hun holder kjeft om skadevoldelsen for å berge sitt eget skinn fra negative sanksjoner/reaksjoner som eventuelt kan påvirke arbeidsforholdet.

3: Du har rett og slett unngått å se skaden før du leverte den inn,

Du skriver småhissige innlegg på nett og innrømmer glatt selv at du hørtes frustrert (med det som hører til) ut på telefon. Høres ut som en drømmetype å strekke seg langt for å hjelpe dersom man selv ikke kan se å ha begått en feil.

I et slik tilfelle ville jeg satset 100% på dårlig samvittighetskortet, ikke denne framgangsmåten.

La oss anta at det er menneskelig at en person på et verksted ala bil/sykkel/malerier/skomaker med høy omløpshastighet ikke alltid tar seg bryet med å ring opp kunde mtp på eventuelt skader som ikke faller inn under "bestilt service" eller lar seg utbedre på stedet. Burde absolutt gjort det, men rett og slett menneskelig å gi faen.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Apokope] #1871364 09/10/2014 22:27
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Apokope

I et slik tilfelle ville jeg satset 100% på dårlig samvittighetskortet, ikke denne framgangsmåten.
La oss anta at det er menneskelig at en person på et verksted ala bil/sykkel/malerier/skomaker med høy omløpshastighet ikke alltid tar seg bryet med å ring opp kunde mtp på eventuelt skader som ikke faller inn under "bestilt service" eller lar seg utbedre på stedet. Burde absolutt gjort det, men rett og slett menneskelig å gi faen.

Men det er ganske slimete da. Kanskje noe Berlusconi ville gjort?

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1871519 10/10/2014 09:08
Panda Offline
Besatt
Besatt
Kan vi få lov å se et foto av skaden?

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1871936 10/10/2014 19:46
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Som bilmekaniker kan jeg ikke forstå at det ikke blir sagt ifra ved skade på annemanns eiedel.Det har aldri aldri aldri fått kosekvens for meg mot min arbeisgiver.Har noe oppståt sier jeg i fra.Har jeg ikke sagt noe stoler arbeisgiver på meg, men ofte møter vi kunden for kunde tilfredshet.Har også sett min del av bulker med rust i som jeg har laget på verkstedbesøk.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Kjetil307] #1871950 10/10/2014 20:11
pat95 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er selv bilmekanikere lærling, vi ser kjapt over bilen før vi utfører servicen, og skriver ned evt. Skader på bilen på arbeidsorderen.

Scott speedster s30 2010
BMC Racemachine RM01 Sram Red
BMC speedfox SF29 SLX
Merida Scultura CF 9000 2015, Sram Red22
Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1871967 10/10/2014 20:53
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Det gjør vi og på service, det med tanke på rustgaranti biten.Men det hender jo vi gjør andre jobber også.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1872322 11/10/2014 21:36
Apokope Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Husk at det er forskjell på hvordan dére to utøver yrket deres, og hva som kan være typisk menneskelige feil eller unnlatenhet. Og ja, helt sikkert noe slimklysa Berlusconi, eller hvilken som helst annen sydeuropeer, når vi drar alle under én kam, ville kjent seg igjen i ICON_SMILE

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1883220 02/11/2014 10:09
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Noen avklaring.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Kjetil307] #1883566 02/11/2014 19:59
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Ja, butikken dekker reparasjon av ramma.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1885040 04/11/2014 10:08
V
VegardT Offline
Medlem
Medlem
V
+1

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino