Litt sen tilbakemelding, men ønsker å dele noe av mine erfaringer. Det er jo også fortsatt igjen noen måneder som innetrening er mer passende enn utetrening.
Jeg hadde brukt en Tacx Flow i en del år, men de siste årene hadde Tacx'en fått lov å stå ro, pga all problem med software og lisenser. Tacx software var i utgangspunktet bra, men det var alltid store problemer når det kom nye versjoner, ble drittlei av å måtte debugge omtrent hver gang jeg skulle sykle.
Fant i februar 2014 ut at jeg måtte oppgradere. Valget falt på en Wahoo Kickr. Utfordringen med Kickr er at det finnes så mye forskjellig software, så det er vanskelig å velge. Man har software både på IPad, Iphone, Android, Mac og PC.
Jeg ønsket hovedsakelig å kjøre software på en PC jeg hadde. Etter å ha lest en del på
www.dcrainmaker.com valgte jeg å kjøpe PerfPro Studio som treningssoftware. Her betaler man en engangsbeløp, men det finnes mange alternativer hvor man betaler en månedsavgift som for eksempel Trainerroad.
Jeg har vært veldig fornøyd med PerPro Studio, hovedsakelig fordi det finnes alt mulig av funksjonalitet som intervalltreninger, statistikker som FTP, TSS, og man kan kjøre løyper fra GPX filer. Det andre som er bra med PerfPro Studio er at det er veldig aktivt videreutvikling av programmet og når det er nye versjoner har ikke jeg opplevd at det blir problemer på samme måte som Tacx softwaren. Et eksempel på utvidelse er at nå er W' (W bal) måletall lagt inn. Dette er et tall som viser hvor mye man har igjen av kapasitet når man kjører på over terskelverdi (FTP). Dette er en live variabel, så man slipper derfor å gå tom når man kjører intervaller over terskelverdi. Prisen på softwaren var litt høyere enn de månedsbaserte løsningene, tror jeg betalte rundt 600kr, men jeg er kjempefornøyd.
Det jeg brukte Tacx Flowen mest til var å kjøre videoer fra kjente klatringer i alpene. Den beste løsningen for Wahoo Kickr er nok veloreality. Programvaren er veldig enkelt å bruke og filmene (som man kjøper for ca 100 kr og laster ned) er fantastisk bra og virkelighetstro. Motstanden er veldig reel, jeg bruker omtrent akkurat samme tid som jeg har brukt i virkeligheten blant annet på Alpe d'Huez og Galibier. Programvaren er gratis, det er filmene man betaler for. Det finnes 2 demofilmer som man kan teste. Den støtter også andre ruller hvis man har en ANT+ fartsmåler (virtuell effekt).
For å analysere syklingen min har jeg også brukt endel Golden Cheetah, dette er en programvare for å analysere effekt, puls, kadens m.m. . Dette er et veldig bra program, ialle for prisen som er kr. 0
Jeg fikk også en invite til Zwift, som er en sykkelspill med utrolig grafikk. I dagens versjon er det en 5 km løype på en virtuell øy, Løypa inneholder en spurt, en stigning m.,m. Du kjører mot andre som er inne samtidig. Det er ganske avhengighetsskapende, har vært en del ganger inne og tenkt at jeg kun skal ta meg en runde for å kjøre oppvarming, men når det kommer andre og kjører forbi meg, henger jeg meg på, og så har det plutselig gått en time :-)
Har også utforsket en del apper på mobil, nettbrett og PC som virker OK:
Wahoo Fitness App
BKool Indoor trainer
CVT Tablet
iMobileIntervals
Oppsummert: Jeg er fantastisk fornøyd med Wahoo Kickr. Den er dyr, men fordelen er at den er åpen og det finnes så mange alternativer for programvare, man kan finne nøyaktig den løsningen man ønsker hvis man har et nettbrett, smartphone eller en PC stående.
Jeg har iallefall ikke problem med at det ikke er gøy å trene. Problemet er at det er vanskelig å velge hva slags program man skal bruke. Og det er nesten sånn at det er mye mer spennende med innetreningen en utetreningen.