|
Alt om Tempohjul
|
Alt om Tempohjul
#1866936
01/10/2014 23:04
|
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 26
Racerspeed
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 26 |
Hei, starter en tråd med alt om tempohjul, både for meg selv, og sikkert veldig mange andre som lurer.
Tubular vs clincher?
Hvor dype skal for og bakhjul være, 90mm, platehjul? eller hjul som har 3 armer. fordeler og ulemper.
Er det utrygt med billige/brukte karbon hjul, da det ved høye hastigheter kan være fatalt om hjulet eksploderer.
Hvis du har mer info, eller spørsmål er det bare å poste vilt her!
Redigert av Racerspeed; 02/10/2014 00:41.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1867023
02/10/2014 08:04
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862 |
Jeg kjører så og si alltid med platehjul i temporitt, jeg endrer bare på forhjulet hvis det skulle trenges. Så da bruker jeg ett PRO Textreme platehjul m/ pålimte Hutchinson Carbon Comp 23mm og forhjulet er oftest ett PRO 4-spoke m/samme dekk. Jeg bytter forhjulet til ett C35 m/Carbon Comp dekket om nødvendig. Eneste gangen jeg gjør dette er hvis det er A, mye vind, eller B, en kupert løype. A: 4-eiker hjulet har relativt bree eiker og en medium høy profil. Dette gjør at mine kg må bruke ekstra energi på å kontrollere hjulet. B: Sykkelen blir ikke så veldig mye lettere, men jeg føler at jeg får en fordel psykologisk hvertfall. Skulle jeg kjøpt meg ett forhjul ville jeg ikke kjøpt 4-eikers hjul. Jeg hadde drømt om ett DA C75-hjul. Men ser nå at de shimano-sponsede proffene har fått seg ett helt nytt 3-eikers hjul. Litt høyere felg, men tynnere eiker. Nye PRO  Gamle PRO  Ellers synes jeg tubular er the way to go. Det ryktes i at clincher gir mindre rullemotstand, det er derfor Tony Martin bruker det. Jeg synes hvertfall at tubular gir en betraktlig bedre følelse. 
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1868000
04/10/2014 08:32
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Du vil tjene på å ha ett emne per tråd, så jeg griper fatt i denne, siden det er diskutert mange, mange ganger før. Pariser mot kanttråd er jo en gjenganger, her er noen momenter jeg har samlet (delvis basert på schnappis innlegg om samme emne: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1167350#Post1167350): - Det er enklere å skifte dekk med kanttråd:, trenger ikke lime/styre med tape, ikke strekke dekkene i forkant, ikke så vanskelig å få av felgen.
- Det er raskere å skifte kun dekk på pariser enn å rote med både dekk og slange.
- Det er betydelig høyere maks lufttrykk for pariser.
- Mange mener at pariser har bedre kjørefølelse enn kanttråd.
- Gitt tilsvarende hjul (tilsvarende profil), så er pariserhjul gjerne en del lettere enn kanttråd.
- Det er billigere å punktere med kanttråd (ny slange er mye rimeligere enn nytt pariserdekk).
- Et kanttråddekk og en passende slange er billigere enn et pariserdekk av nogenlunde samme type.
- Hvis du har et hjul med interne nipler, så er det mye mer pes å justere med pariser.
- Det er vanskeligere (umulig?) å få "snake bites" med pariser.
- Man kan halte hjem med punktert dekk med pariser. Mange fremhever også faren ved å punktere foran med kanttråd når man feks kjører ned en bratt bakke - det er lettere å kontrollere et punktert forhjul med pariserdekk.
- Man må vanligvis skifte dekk to ganger på pariser ved punktering - en gang på turen for å sette på det lette dekket man har med, så en gang til hjemme for å sette på skikkelig dekk.
- Det er ofte problemer med høydekast rundt ventilen på pariser, det kan fikses ved å gjøre hullet i karbonfelgen større (så ventilen kommer nedi) og presse hardt rundt ventilområdet mens det limes.
- Pariserdekk må ofte strekkes på noen gamle felger i en tid før de kan brukes.
- Pariserdekk sitter ofte veldig hardt fast på felgen (de er jo limt), det kan gjøre det vanskelig å få av, spesielt når du er på veien. Dette kan avhjelpes ved å ikke lime dekket feks diametralt rett overfor ventilen, dermed kan man få tak i dekket der og lettere røske det av felgen.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Erlend L]
#1868070
04/10/2014 12:23
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Det er billigere å punktere med kanttråd (ny slange er mye rimeligere enn nytt pariserdekk). Ref Allan som akkurat nå sitter på Hawaii og må ut med USD100 per punktering: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1867970#Post1867970 Han punkterer visst ganske mye for tiden der borte, det er jo litt skummelt når han skal ut på 180km tempo som del av IronMan VM neste lørdag 11 oktober...
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1868098
04/10/2014 14:23
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
80-90mm hjul eller 3-5 eikers karbonhjul er en lang diskusjon - og merk at det er store forskjeller fra fabrikat til fabrikat. De fleste med faste 3-5 eiker er solide og "bombesikre" - men noen har ørsmå kast i produksjonen (som verken blir større eller mindre underveis). Er forskjeller i aerodynamikk, og store forskjeller i hvordan de er i sidevind. Og disse forskjellene går ikke på 3-5 eller normale eiker, de går på det enkelte hjuls utforming. Grovt sett er de nyere modellene langt bedre i sidevind enn de eldre - men det dukker jo stadig opp nye produsenter som lager hjul etter gamle modeller.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1868515
05/10/2014 17:59
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 75
forza
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 75 |
Blant de som er best på tempo internasjonalt har det stort sett vært brukt mest 3-eikers forhjul, spesielt Hed H3. Feks Sky og BMC har kjøpt inn selv, og bare tatt av logoene. Begge lagene er Shimano-sponset, så Shimano har nå som Spartacus sier laget et eget hjul, som helt sikkert matcher H3. Unntaket er jo da Tony Martin da, som bruker Zipp, som ikke har 3-eikers.
Noen billigere 3-eikers er nok omtrent på nivå aerodynamisk, men kan være ganske tunge, og har dårlig vektfordeling i hjulet, som kan være kjipt under oppbremsing.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1878788
24/10/2014 13:59
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344 |
Hva er alternativet til platehjul bak? Jeg har platehjul bak på min "begagnade" temposykkel, men synes det kan bli vel plagsomt når det er mye vind og man merker at den tar tak i sykkelen.
Dersom man kommer til erkjennelsen at vinden er for kraftig for platehjul, hva er da alternativet bak som gir god aerodynamik, men som ikke tar for mye vind...
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Rønnern]
#1880862
29/10/2014 14:04
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Hva er alternativet til platehjul bak? Jeg har platehjul bak på min "begagnade" temposykkel, men synes det kan bli vel plagsomt når det er mye vind og man merker at den tar tak i sykkelen.
Dersom man kommer til erkjennelsen at vinden er for kraftig for platehjul, hva er da alternativet bak som gir god aerodynamik, men som ikke tar for mye vind... Hjul som Hed H3, Xentis Mark TT og 80-100mm dype hjul med ordinære spiler brukes i triathlon hvis platehjul ikke er lov eller hensiktsmessig. I en temporamme med god skjerming av bakhjulet er de beste av disse like raske som platehjul - bortsett fra ved kraftig sidevind. Generelt er det slik at felgdybde (fra 50mm og opp til platehjul) betyr lite hvis det ikke er sidevind. Det er i sidevind dypere felger & plate blir raskere - forutsatt at du kan håndtere dem. Her er HED's data ang sine ulike hjul under ulike vindforhold (yaw)
Redigert av alfred; 29/10/2014 14:15.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1912985
18/01/2015 00:50
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 373
RGi
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 373 |
Selv sitter eg å velger mellom Cervelo P3/P5 og Canyon Speedmax og kom over denne linken her.. synest det er litt snodig at Zipp 808 kom bedre ut en platehjul her..? eller hva mener dere ? Speedmax med Zipp 808 var så og si identisk vinddata som Cervelo P5 Six med platehjul.. http://www.tour-magazin.de/uploads/tx_saltnews/ad/ad1f03b99fa753ed3d99e4197d650c55db9e0542.jpeger vell rimelig tullete å kjøpe Speedmax og kjøre med platehjul da? er vell kun fordi det ser kult ut og høres kult ut ? eller ? 
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1913144
18/01/2015 18:30
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Nå kan ulike tester vise ulikt resultat. Men som jeg skrev i annet innlegg er de beste dype hjulene så gode i en temporamme at de matcher platehjulene. (Enve lager ikke platehjul fordi de ikke får det bedre enn sitt 95mm, Xentis har slått Zipp platehjul i tester etc). Hjul med spiler har så mange andre fordeler framfor platehjul, så jeg ville ikke kjøpt det når jeg i tillegg ser en slik test. Du får selv avgjøre hvor mye du vil ofre for utseende og lyd.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1913316
19/01/2015 11:02
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Det skal vanskelig gjoeres aa faa kjoert nok temporitt til at man sliter ut dekkene, saa det er like greit aa bare kline til med tubular. Punkterer du paa tempo er jo loepet uansett kjoert om du ikke har foelgebil. Punkterer du bak er loepet kjoert om bilen ikke har med reservesykkel. Enkelte tubulardekk trenger ikke strekkes foer montering. Enkelte kan strekkes i flere uker uten at de blir spesielt enklere aa faa paa. YMMV. Hvor dype skal for og bakhjul være, 90mm, platehjul? eller hjul som har 3 armer. fordeler og ulemper.
Klart man skal ha plate. Ikke fordi det noedvendigvis gaar saa himla mye fortere, men det ser og kjennes bra ut. Foran gaar du med den hoeyeste profilen du toer kjoere under gjeldende vindforhold. 
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1913376
19/01/2015 13:24
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Men vekt betyr også såpass lite på tempo at man like godt kan gå for clincher. Det blir billigere de få gangene man punkterer, og man kan faktisk trene risikofritt med hjulene (hvis man ikke gidder bytte tilbake mellom turene), man kan varme opp på veien før temporitt (hvis man ønsker det, f.eks. hvis det er veldig varmt), og man kan sykle til og fra temporittene (uten følgebil).
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1913935
20/01/2015 17:11
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 373
RGi
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 373 |
alfred : nåja.. vist man ser på den aero testen så er det jo faktisk en del W i forskjell mellom de forskjellige syklene i 40-50km/t..
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: RGi]
#1913991
20/01/2015 19:41
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
alfred : nåja.. vist man ser på den aero testen så er det jo faktisk en del W i forskjell melloskjellige syklene i 40-50km/t.. Nå så ikke jeg så nøye på denne grafen, men en nærmere sjekk styrker mitt råd om å droppe disk. (Hvis ikke lyd og bling-faktor avgjør valget.)
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1914080
21/01/2015 07:24
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 373
RGi
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 373 |
Alfred : regner da med du ser på Canyon vs Cervelo grafen.. men vist man ser på Cervelo 808 vs Cervelo platehjul grafen så er det annet bilde... synest det er litt rart at Canyon klarer å få til å ha mindre vindmotstand med 808 kontra platehjul.. http://www.tour-magazin.de/technik/test_...ml#.VLsDBq10zs0
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: RGi]
#1914465
21/01/2015 22:27
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Alfred : regner da med du ser på Canyon vs Cervelo grafen.. men vist man ser på Cervelo 808 vs Cervelo platehjul grafen så er det annet bilde... synest det er litt rart at Canyon klarer å få til å ha mindre vindmotstand med 808 kontra platehjul.. http://www.tour-magazin.de/technik/test_...ml#.VLsDBq10zs0 Er vi enige om at denne testen/grafen viser at Canyon-sykkelen har lavere CDA(betyr raskere) med 808 hjul enn med platehjul bak? I såfall støtter den min anbefaling om å IKKE kjøpe platehjul til denne sykkelen. Det er forskjeller mellom syklene her. Konstruksjonen av seterøret (skjermingen av bakhjulet) påvirker bakhjulet. Selv om plate er best alene i vindtunnell, blir resultatet gjerne anderledes testet på sykkel. (Som nevnt tidligere kan ulike tester gi ulike konklusjoner - de fleste viser minimale forskjeller mellom platehjul og gode spile-hjul på temposykler. Da spilehjul er lettere og bedre i svinger og humper styrkes anbefalingen om å droppe platehjulet.)
Redigert av alfred; 21/01/2015 22:31.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#1915528
24/01/2015 20:53
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 373
RGi
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 373 |
Flott  da er det nok en grunn til at Canyon har erstattet platehjulet på toppmodellen med Zipp 808  Gjør ikke valget lettere gitt.. en heller nok litt mer mot Canyon med 808 
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: RGi]
#1925103
18/02/2015 15:46
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 165
Byråkratsiggen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 165 |
Er det noen som har trua på Swiss side Hadron, eller er det rebranding av kina-carbon til dobbel pris? Det snakkes (fra selskapet) om topp kvalitet, F1 ingengiører og fantastiske egenskaper. swiss side hadron Av det jeg finner på nettet er det stort sett god omtale, med unntak av at hjulene lager svært høy lyd.
Redigert av Byråkratsiggen; 18/02/2015 15:46.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#2033929
19/11/2015 17:27
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 38
La Roux
Fersking
|
Fersking
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 38 |
Dere som kjører med platehjul bak og høyprofil foran, hvordan løser dere det med dekkvalg(bredde)? 22mm på platehjul og 25mm på forhjul? Har forstått det sånn at høyprofil hjul er blitt bredere de siste årene.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: La Roux]
#2034247
20/11/2015 14:54
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Dere som kjører med platehjul bak og høyprofil foran, hvordan løser dere det med dekkvalg(bredde)? 22mm på platehjul og 25mm på forhjul? Har forstått det sånn at høyprofil hjul er blitt bredere de siste årene.
Flere nyere modeller lages for breiere dekk ja (som gjør at de fleste produsentene av de breiere felgene nå anbefaler 22-23 mm dekk i stedet for 18-20mm som var den gamle tempo-normen, samtidig som mange godt håndterer 25mm også). En velger det dekket som passer best til hvert hjul (og veien en sykler på), er ingen ting i veien å velge breiere dekk framme enn bak. Samtidig er bakdekket mer skjermet, dvs at det betyr ikke veldig mye om det er noe breiere enn felgen.
|
|
|
Re: Alt om Tempohjul
[Re: Racerspeed]
#2034388
21/11/2015 10:58
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 78
Øystein Eriksen
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 78 |
Har 404/808 forhjul og 808/super-9 bak på plasma 5. Bak har jeg bare brukt 25mm, mens foran har jeg brukt både 23 og 25mm alt etter kvalitet på asfalt. 25mm er helt skjermet bak og passer godt i ramma.
|
|
|
|
|