Takk! Og jeg (og sikkert de andre arrangørene) setter pris på engasjementet deres både på sykkelen og i debatten om utformingen av "norsk" CX. Meningen er ikke å være defensiv, men man må jo ikke alltid være helt enige

Det er på det rene at CX i Norge formes både av rammebetingelser, klima og natur. I tillegg må man ta litt med i regningen at de fleste er nye i sporten. Jeg tror VM løypa fra i fjor (år) med de forholdene der ville skremt mange...
Så vidt jeg har sjekket av tilgjengelig materiale, inneholder ikke de norske løypene særlig mye "feil" underlag. Tvert i mot finnes det drøssevis med videoer fra CX ritt hvor underlagene er veldig ulike.
Når det gjelder flytpartier er jeg helt enig. Eksempelvis har vi et jorde i tilknyttning vår løype som hadde åpnet opp for mye moro og bra løypeutforming. Men foreløpig får vi ikke lov til å sette et sykkelhjul på det jordet... Alle de 3 løypene jeg kjenner på østlandet er relativt kompakte og litt provisoriske av seg. Alle kunne godt ha lenger fartsstrekk som del av løypa. På den annen side; hvis man ser på CX som en sport hvor overganger er hovedelementet (noe som faktisk er riktig) er alle løypene relativt tekniske i så måte. Det er tett i tett med krappe svinger, terreng- og fartsendringer og hindre. Slik sett får man bra CX-teknisk trening i disse løypene.
Svelvikløypa (og Drammen) har minst 800m med veibredde i starten. Bredde nok til 2-4 syklister i bredden. Med tanke på at startfeltene er såpass små som de er, blir det feil å mene det er for trangt. Det er riktig at UCI ritt kjører mer bredde, men de har også flere ganger så store startfelt og slik sett er det mye trangere der.
Når jeg skal si hva jeg personlig mener, så ville lange løyper med mye bredde og mye fartsstrekker blitt rimelig kjedelig underholdning, for rytterne ville vært spredt overalt med store avstander. Kompakte løyper blir morsommere konkurranse med mer tett-i-tett action. Selv nå så er det faktisk litt vel mye spredning.
Jeg synes denne debatten er interessant, og setter pris på synspunkter. Vi kan bare bli bedre alle sammen. Man trenger ikke være enig i alt
Bortsett fra at jeg liker Ebbestad-anlegget i Svelvik mht fasiliteter som toalett, parkering og strøm, så hadde det vært kult å bli kompis med en bonde og fått kjørt skikkelig grise-ritt. Men det kommer sikkert et sted senere...
En ting som jeg synes er litt morsomt med syklecross, er engasjementet rundt sporten, som blant annet thomasr, boc92 og mange flere har. Det er positivt engasjement som har en "vi skal få det til" holdning. Og vi har jammen fått til mye med CX i Norge. Jeg synes også forbundet fortjener litt cred her. Rammeverket med klasser, bestemmelser og normer gjør at man slipper å finne opp alt fra null. Det gjør det mye lettere. I tillegg har de lagt mer enn to pinner i kors for å få til en Norges Cup som flaggskip for sporten og som brde danne mulighetsrom for lavterskelarrengementer som supplement.
Det er også inspirerende å ha meningsytere på den ene siden og arrangørkolleger i Norges Cupen på den andre siden som roper "la oss samarbeide" og som har vært med å skape et helt nytt nivå av standardisering av rittene. Målet er at NC skal være noe konkret, som folk vet hva er fra ett ritt til det andre. Nå melder man seg på samme sted, til samme pris og vet det er samme klasser og kjøreopplegg på alle. Da har faktisk CX grenen fått til mer på sine 3 leveår enn de andre grenene har fått til!!! :yes :yes :yes
Så cudos til alle ildsjeler med CX sykkel!
Vi sees til helgen! Jeg gleder meg til å se det største startfeltet i NC CX ever!