Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Regler

Regler #1866868 01/10/2014 19:50
E
espwen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Hvorfor står det ingenting her?

http://www.sykling.no/Syklecross/Sider/Reglement.aspx

Skulle lest meg litt opp på reglene.

Espen

Re: Regler [Re: espwen] #1866956 02/10/2014 05:35
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
http://www.uci.ch/mm/Document/News/Rulesandregulation/16/61/43/5CRO-E-16062014_English.pdf

Tror de bruker internasjonale regler bortsett fra at det i Norge av en eller merkelig grunn kjøres 1 time + en runde eller noe lignende?

Redigert av traktoregg; 02/10/2014 05:36.
Re: Regler [Re: traktoregg] #1866968 02/10/2014 06:18
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Utstyrsreglementet til NCF nevner noen sykkelkrossspesifikke regler. En interessant ting her er at de opererer med en maksimal dekkbredde på 35 mm, mens UCI har satt grensen til 33 mm.

Re: Regler [Re: espwen] #1867007 02/10/2014 07:45
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt

Re: Regler [Re: espwen] #1867347 02/10/2014 19:43
T
thomasr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Blir spennende å se hvilke norske arrangører som klarer å overholde disse reglene i år. Feks 5.1.020...

150 beine og belagte meter etter start med seks meter bredde uten påfølgende sving med mer enn 90 grader.

Re: Regler [Re: espwen] #1867432 02/10/2014 22:35
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Ingen, vil jeg tro.
Det er helt på det rene at innen Syklecross, så er forbundet veldig pragmatiske i forhold til å gjøre det mulig for arrangører å være med på dette. Komissærene har vært litt greie med deltakerne også.

Når det er sagt, så lempes det en del på kravene her og der innen rundbane også. Så lenge Sjefskomissær godkjenner det, er det fullt mulig å endre premissene.

Re: Regler [Re: espwen] #1868642 05/10/2014 21:10
T
thomasr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Nå som det blir over 40 til start i M elite i Svelvik gir dog sånne regler mening. Håper løypa har rom til flere i år enn den hadde i fjor, hvis ikke kommer mange til å få løpet ødelagt på førsterunden. Med store nivåforskjeller, kort løype og mye folk kan det også bli strevsomt for Vaeng og co som garantert kommer til å lappe folk både én og to ganger.

Når man ser på hvor få det er påmeldt i sportklassen er det i alle fall fristende å spekulere i at en slump av de påmeldte i M elite hadde litt vel stor tro på egne evner i påmeldingsøyeblikket.

Misforstå meg rett – det er rått at det kommer mange!

Edit: Ser at det heter M senior, ikke elite... Kanskje det er litt av grunnen.

Redigert av thomasr; 05/10/2014 21:12.
Re: Regler [Re: espwen] #1868765 06/10/2014 08:40
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror løypa i Svelvik er marginalt lenger enn i Drammen. Klart begge kunne vært lenger, men enn så lenge må man ta til takke med de områdene man får lov til å ta for seg.

Vi har kjørt rundbane NC i den løypa med samme start i mange år med betydelig fler på startstreken og jeg ser klart at mange overvurderer betydningen av starten. Uavhengig av de første 500m så sorterer folk seg i løpet av 1-2 runder riktig med mindre de har uhell.

Det er skikkelig moro at det er over 40 til start i M Senior. Det skal være en rimelig kjent sak at M Senior er den offisielle betegnelsen på "Elite", siden denne brukes i alle NC og NM sammenhenger og de fleste aktive ritt forøvrig, så vidt meg bekjent.

Jeg tror ikke man vinner mye på å stille der hvis man soleklart burde stilt i Sport. Forskjellen er at Sport kjører kortere. Kanskje det er dumt?? Kanskje folk stiller i Senior for å få kjøre 1 time? Tar gjerne i mot evaluering på dette. Men vi har forsøkt å kjøre mest mulig etter modellen fra UB Cup. Der er det også slik.

Re: Regler [Re: espwen] #1868794 06/10/2014 09:23
T
thomasr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Klar over at rammene begrenser, men nettopp å sammenligne det med rundbane er litt av problemet. Det er sikkert enkelt å tenke at det ligner og putte det inn i eksisterende format, men sånn bør det ikke være om vi skal skape noe ekte og spennende. Se på ritt fra Belgia hvordan de legendariske løypene er. Se på ritt fra USA hvordan de har skapt sin egen greie. Milevis fra rundbane begge deler, og det gjør at både utøvere fra landevei og terreng kan hevde seg.

Jeg gleder meg altså, og det kan jo godt hende alt er dritbra, men basert på sånn det var i fjor synes jeg det er viktig å diskutere det. Tønsberg skilte seg positivt ut med god variasjon i løypa. Sandnes fikk jeg ikke kjørt.

I Sverige har de svung på klasseinndelingen:

H Prestige – 17 år och uppåt. Klassen för de herrcyklister som elitsatsar och vill ta en plats i landslaget, dvs även H juniorer med elitambitioner kör denna klass.
60 minuter

H Superklass – 17 år och uppåt.
40 minutter

Re: Regler [Re: espwen] #1868870 06/10/2014 11:16
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Det er da ingen som sammenligner med rundbane. Men store deler av regelverk og derav klassesystem er felles for alle grenene. Slik er det også i UCI.

Det jeg sier er at når start og målarenaen, som er en grusbane, tåler dobbelt så store felt i andre ritt, så tror jeg det skal gå fint i CX. Min referanseramme er fra å ha arrangert syklecross 2 ganger før. Rekkefølgen sorterer seg fint i løpet av første og andre runde. Det er kondisen og teknikken som avgjør løpet. Det blir ikke avgjort oppe på grusbanen.

Mitt inntrykk er at mange opererer med en veldig snever definisjon av cx løyper, basert på de mest kjente belgiske. Jeg har inntrykk av løypene er mye mer varierte. Generelt har jeg også inntrykk av at løypene burde være tøffere enn de norske. Men det klages en del på vanskelighetsgraden allerede. ICON_WINK

Har Sverige svung på klasseinndelingen?
Flott! For den er jo nesten lik vår, bortsett fra at vi deler Junior og senior, noe som er standard for alle grener slik at folk vet hva de forholder seg til. Jeg tviler på at Norge har så mye som en eneste rendyrket cx syklist, så jeg synes forbundet legger opp til det eneste logiske her. Jeg ser ikke noe poeng i å putte 17-åringer i samme klasse som Lats Petter Nordhaug hvis vi skal ta cx sporten på alvor og legge til rette for vekst.

Re: Regler [Re: Sykkelbob] #1868967 06/10/2014 12:54
BOC 92 Online
Entusiast
Entusiast
Sitat: Sykkelbob
Mitt inntrykk er at mange opererer med en veldig snever definisjon av cx løyper, basert på de mest kjente belgiske. Jeg har inntrykk av løypene er mye mer varierte. Generelt har jeg også inntrykk av at løypene burde være tøffere enn de norske. Men det klages en del på vanskelighetsgraden allerede. ICON_WINK

"Problemet" i Norge er at de fleste stier rister i overkant mye med cx. Om jeg forstår Thomasr rett mener han at bredden kan bli større og konkurransen hardere i løyper med mer gress, sand etc. Altså mer flyt. De mest underholdene rittene jeg har sett går ofte i de raskere løypene.
For å få alt på det rene syns jeg dere gjør en veldig god jobb ut i fra områdene dere har tilgjengelig, og det er stor moro at dere ildsjeler sørger for at vi får et cx-miljø i Norge! Jeg gleder meg hvertfall til høy puls og god stemning de neste to helgene

Redigert av BOC 92; 06/10/2014 12:55.
Re: Regler [Re: BOC 92] #1869127 06/10/2014 18:18
T
thomasr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: BOC 92
Sitat: Sykkelbob

"Problemet" i Norge er at de fleste stier rister i overkant mye med cx. Om jeg forstår Thomasr rett mener han at bredden kan bli større og konkurransen hardere i løyper med mer gress, sand etc. Altså mer flyt. De mest underholdene rittene jeg har sett går ofte i de raskere løypene.
For å få alt på det rene syns jeg dere gjør en veldig god jobb ut i fra områdene dere har tilgjengelig, og det er stor moro at dere ildsjeler sørger for at vi får et cx-miljø i Norge! Jeg gleder meg hvertfall til høy puls og god stemning de neste to helgene

Du forstår rett. Dette er ment som konstruktive innspill, så ingen grunn til at folk skal bli defensive. Setter stor pris på all innsats for cross i Norge.

Re: Regler [Re: espwen] #1869130 06/10/2014 18:23
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Takk! Og jeg (og sikkert de andre arrangørene) setter pris på engasjementet deres både på sykkelen og i debatten om utformingen av "norsk" CX. Meningen er ikke å være defensiv, men man må jo ikke alltid være helt enige ICON_WINK Det er på det rene at CX i Norge formes både av rammebetingelser, klima og natur. I tillegg må man ta litt med i regningen at de fleste er nye i sporten. Jeg tror VM løypa fra i fjor (år) med de forholdene der ville skremt mange...

Så vidt jeg har sjekket av tilgjengelig materiale, inneholder ikke de norske løypene særlig mye "feil" underlag. Tvert i mot finnes det drøssevis med videoer fra CX ritt hvor underlagene er veldig ulike.

Når det gjelder flytpartier er jeg helt enig. Eksempelvis har vi et jorde i tilknyttning vår løype som hadde åpnet opp for mye moro og bra løypeutforming. Men foreløpig får vi ikke lov til å sette et sykkelhjul på det jordet... Alle de 3 løypene jeg kjenner på østlandet er relativt kompakte og litt provisoriske av seg. Alle kunne godt ha lenger fartsstrekk som del av løypa. På den annen side; hvis man ser på CX som en sport hvor overganger er hovedelementet (noe som faktisk er riktig) er alle løypene relativt tekniske i så måte. Det er tett i tett med krappe svinger, terreng- og fartsendringer og hindre. Slik sett får man bra CX-teknisk trening i disse løypene.

Svelvikløypa (og Drammen) har minst 800m med veibredde i starten. Bredde nok til 2-4 syklister i bredden. Med tanke på at startfeltene er såpass små som de er, blir det feil å mene det er for trangt. Det er riktig at UCI ritt kjører mer bredde, men de har også flere ganger så store startfelt og slik sett er det mye trangere der.

Når jeg skal si hva jeg personlig mener, så ville lange løyper med mye bredde og mye fartsstrekker blitt rimelig kjedelig underholdning, for rytterne ville vært spredt overalt med store avstander. Kompakte løyper blir morsommere konkurranse med mer tett-i-tett action. Selv nå så er det faktisk litt vel mye spredning.

Jeg synes denne debatten er interessant, og setter pris på synspunkter. Vi kan bare bli bedre alle sammen. Man trenger ikke være enig i alt ICON_WINK

Bortsett fra at jeg liker Ebbestad-anlegget i Svelvik mht fasiliteter som toalett, parkering og strøm, så hadde det vært kult å bli kompis med en bonde og fått kjørt skikkelig grise-ritt. Men det kommer sikkert et sted senere...

En ting som jeg synes er litt morsomt med syklecross, er engasjementet rundt sporten, som blant annet thomasr, boc92 og mange flere har. Det er positivt engasjement som har en "vi skal få det til" holdning. Og vi har jammen fått til mye med CX i Norge. Jeg synes også forbundet fortjener litt cred her. Rammeverket med klasser, bestemmelser og normer gjør at man slipper å finne opp alt fra null. Det gjør det mye lettere. I tillegg har de lagt mer enn to pinner i kors for å få til en Norges Cup som flaggskip for sporten og som brde danne mulighetsrom for lavterskelarrengementer som supplement.

Det er også inspirerende å ha meningsytere på den ene siden og arrangørkolleger i Norges Cupen på den andre siden som roper "la oss samarbeide" og som har vært med å skape et helt nytt nivå av standardisering av rittene. Målet er at NC skal være noe konkret, som folk vet hva er fra ett ritt til det andre. Nå melder man seg på samme sted, til samme pris og vet det er samme klasser og kjøreopplegg på alle. Da har faktisk CX grenen fått til mer på sine 3 leveår enn de andre grenene har fått til!!! :yes :yes :yes

Så cudos til alle ildsjeler med CX sykkel!

Vi sees til helgen! Jeg gleder meg til å se det største startfeltet i NC CX ever!

Re: Regler [Re: espwen] #1869227 06/10/2014 20:37
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
40 stk på start i Svelvik er jo kjempebra for sporten. Ikke så bra for en maratonsyklist som er ekstremt treg i starten ICON_WINK

Har forøvrig "stresset" med å få tak i kurante dekk i 32mm da jeg trodde mine i 35mm ikke var lov, så hadde vært kjekt med en presisering av hva som er greit og ikke. 35mm er jo vesentlig bedre/raskere enn 32mm...

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Regler [Re: espwen] #1869258 06/10/2014 21:45
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Riktige tall er 46 til start og 35mm dekk.

Foreløpig liste

Re: Regler [Re: espwen] #2013673 22/09/2015 14:10
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Gjelder fortsatt 35mm-regelen? Finner ikke noe om regelendringer foran denne sesongen?

Moderator  support, Valentino