Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken?

Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? #1866669 01/10/2014 13:38
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Fysio, Kiro, Naprapat, manuellterapaeut, hva skal jeg velge?

Jeg har vondt i ryggen, og er ganske sikker på at dette skyldes ubalanse i muskler.
Jeg er veldig stiv i hamstring og øvrige muskler på baksiden. Det fremtrer som vondt nederst i korsryggen, spesielt ved tunge tråkk på sykkelen. Må bruke 3 skritt på å rette ut ryggen hvis jeg har sittet fremoverbøyd. Har mistenkt prolaps.

Har nå fått innvilget behandling vha helseforsikring, men må selv velge "retning" på behandlinga.
Fysio, Kiro, Naprapat, manuellterapaeut, hva skal jeg velge?

Redigert: Jeg føler meg alltid bedre etter styrketrening, tøyer noe hver morgen. Dette gjør ting bedre men ikke helt. Vil ha hjelp og veiledning til å bli helt bra

Redigert av Stefan77; 01/10/2014 13:43.

- Stefan
Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1866670 01/10/2014 13:39
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Anbefaler en kombinasjon av fysioterapeut (få testet muskelstyrker, ubalanser osv) og kiropraktor (som hjelper med økt bevegelighet i noe som høres ut som restriktive ledd).

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: pharynx] #1866672 01/10/2014 13:45
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tror det viktigste er å finne en behandler som er dyktig, og som tar deg og problematikken på alvor.

Selv har jeg veldig god erfaring med Naprapat, og har prøvd Osteopat med godt hell.

Da jeg fikk trøbbel med kneet for noen år siden, var jeg hos hhv knespesialist på Rosenborgklinikken, manuellterapeut, og to forskjellige fysioterapeuter, hvorav alle bare så på røntgenbilder, testet litt leddfunksjon og klødde seg i hodet.

Naprapaten jeg gikk til var den første som faktisk gikk inn for å finne ut av problemene, og mye takket være henne har jeg i dag et kne som fungerer OK.

Men som jeg skrev innledningvis, dette kan være veldig personavhengig.

// K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1866682 01/10/2014 14:09
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
Mange steder hvor de driver med "tverrfaglig" behandling - dvs. de har både kiropraktorer , fysioer osv. på samme sted og de jobber litt om hverandre.
feks. klinikk for alle , Nimi

Skulle jeg bare velge en så ville jeg valgt manuell terapeut - de både knekker og behandler.
feks. Joakim Særheim

Alle disse nevnte stedene har jeg vært selv og har vært fornøyd med behandling.

Det er jo superviktig som du selv skriver at du får hjelp til å kunne hjelpe deg selv - man bør kunne holde det i sjakk ved å tøye/trene riktig osv. .

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1866698 01/10/2014 14:40
Aleksander2 Offline
Dr. Slow
Dr. Slow
Vil også anbefale å se videoer om "corrective stretching" av bl.a. Elliot Hulse/strenghtcamp på youtube.
Er mye man kan gjøre selv avhengig av tilstandens alvorlighetsgrad og evne til å analysere seg selv og symptomene.

2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One
2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2
X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Sportine] #1866708 01/10/2014 15:06
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Sportine
Mange steder hvor de driver med "tverrfaglig" behandling - dvs. de har både kiropraktorer , fysioer osv. på samme sted og de jobber litt om hverandre.
feks. klinikk for alle , Nimi

Skulle jeg bare velge en så ville jeg valgt manuell terapeut - de både knekker og behandler.
feks. Joakim Særheim

Alle disse nevnte stedene har jeg vært selv og har vært fornøyd med behandling.

Det er jo superviktig som du selv skriver at du får hjelp til å kunne hjelpe deg selv - man bør kunne holde det i sjakk ved å tøye/trene riktig osv. .

Klinikk for alle, Trondheim.
Super kiropraktor, elendig fysio.
Manuellterapeut, var flink i starten, men kom bare et steg videre.
Samme naprapat som Kristoffer, gikk skikkelig inn i HVORFOR smerten kom, og har lyst å fikse...

Erfaringen min tilsier at hva slags tittel de har spiller mindre rolle, ønsker om å få deg frisk... og holdning til faget er viktigst.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1866831 01/10/2014 18:44
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Manuellterapeut Simen Boretti. Jobber på Vallhall. Seriøs fyr med noe fysioterapi og psykologi i tillegg. Tilknyttet OLtoppen. Har fiksa hele meg. Koster detsamme som nedre , men timene varer stort sett i tre kvarter.

Her.
Får ikke skrytt han nok opp i skyene.

Redigert av Jokis; 01/10/2014 18:46.
Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1866869 01/10/2014 19:51
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Som flere er inne på er det sikkert veldig personavhengig, men jeg har kanongod erfaring med naprapat (hofte-problematikk med muskler og sener).
Bruker en som er fysio i bunn med vidererutdanning som naprapat. Har skjønt det slik at ikke alle har fysio i bunn.

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1866990 02/10/2014 07:23
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Det er vel fagfelt som går litt over i hverandre.

Kiropraktor driver vel mest med skjelett.
Fysio driver mest med muskler.
Manuellterapaut er en fysio med videreutdanning på skjelett.
Naprapat driver også med begge deler.

Personlig så hadde jeg valgt en av de to siste. Har selv god erfaring med Naprapat. Hvis du gidder å ta turen så kan jeg anbefale Naprapatgruppen på Føyka i Asker.

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1866992 02/10/2014 07:29
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Hm..mistenkt ryggprolaps, sier du. Få tatt MR før du lar noen begynne å jobbe med deg.

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Dexter] #1866993 02/10/2014 07:30
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takker for mange gode råd.
I samband med forsikringsselskapet og kombinert med minimal reiseavstand så går jeg for Klinikk for alle på Storo og håper det blir bra.
Ikke så fristende å bruke lengre tid på reisevei enn på behandling, så derfor utgikk Simen på Vallhall (Som vel er en av "oss" ??)

- Stefan
Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1866994 02/10/2014 07:30
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Heller få en ordentlig undersøkelse istedet for å bruke penger/tid på MR.

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: pharynx] #1867005 02/10/2014 07:43
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: pharynx
Heller få en ordentlig undersøkelse istedet for å bruke penger/tid på MR.

I mitt tilfelle oppsøkte jeg en kiropraktor. Han undersøkte meg og konstaterte at det var muskulært og ikke prolaps. Oppsøkte fastlege som mistenkte prolaps og anbefalte ikke kiropraktor da det kunne forverre en prolaps. Kuttet derfor ut kiropraktorbehandling. Vedkommende ringte meg og sa han var helt uenig i min fastlege sin vurdering og ville fortsette behandling. Men jeg valgte å følge rådet til legen min. 5 måneder etter ble jeg operert for to stk prolaps...

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1867008 02/10/2014 07:48
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Hva muskler angår så har vel også Klinikk for Alle muskelterapauter. Har ikke full oversikt her, men forstår det som at det er som Fysio, men muligens litt mer fokus på massasje, og ikke av kosetypen. Har selv vært til en av de i Bergen for å rette opp en rygg som bærer preg av mange timer på sykkelsetet og i kontorstol. Mye knusing av muskelknuter og tøying av stramme muskler. Var da også innom kiropraktor for å sjekke at ryggen var klar for behandlingen. Mitt inntrykk av klinikk for alle er at du melder deg i praksis på behandling, så sender de deg rundt til forskjellige spesialister avhengig av hva som er målet for dagens økt

Trønder osv
Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1867009 02/10/2014 07:49
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Stefan77
Takker for mange gode råd.
I samband med forsikringsselskapet og kombinert med minimal reiseavstand så går jeg for Klinikk for alle på Storo og håper det blir bra.
Ikke så fristende å bruke lengre tid på reisevei enn på behandling, så derfor utgikk Simen på Vallhall (Som vel er en av "oss" ??)

Kiropraktoren i mitt tilfelle kom også fra klinikk for alle ved Storo. Men det er flere som jobber der...

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Stefan77] #1867026 02/10/2014 08:08
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Det er veldig personavhengig som alle sier.

Kjenner veldig dyktige fysioterapeuter, manuellterapeuter og osteopater. Kjenner ingen, men det finnes nok meget dyktige naprapater og.

Problemet noen steder, er at enkelte, ofte helprivate gjerne vil ha kundene sine lenge(de driver business). Derfor løser de kortidsproblematikken, men ikke det langsiktige.

En "Muskelterapeut", er meg bekjent ikke en beskyttet tittel. Ofte studenter som bruker denne tittelen for å jobbe ved siden av. Er du heldig, treffer du da en veldig ivrig student som vil praktisere faget ved siden av studiene, men har ikke lov til å kalle det feks. fysioterapi, men er du uheldig, så møter du på hvermansen, siden alle kan kalle seg "Muskelterapeut".

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Dexter] #1867028 02/10/2014 08:12
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Dexter

Kiropraktor driver vel mest med skjelett heksekunst
Fysio driver mest med muskler, men også med ledd
Manuellterapaut er en fysio med videreutdanning på skjelett i manuelle teknikker
Naprapat driver også med begge deler kvakksalveri

Måtte bare rette på litt ICON_WINK (med innslag av litt humor)

Redigert av Gew88; 02/10/2014 08:19.

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Gew88] #1867054 02/10/2014 08:39
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gew88
Det er veldig personavhengig som alle sier.

Kjenner veldig dyktige fysioterapeuter, manuellterapeuter og osteopater. Kjenner ingen, men det finnes nok meget dyktige naprapater og.

Problemet noen steder, er at enkelte, ofte helprivate gjerne vil ha kundene sine lenge(de driver business). Derfor løser de kortidsproblematikken, men ikke det langsiktige.

En "Muskelterapeut", er meg bekjent ikke en beskyttet tittel. Ofte studenter som bruker denne tittelen for å jobbe ved siden av. Er du heldig, treffer du da en veldig ivrig student som vil praktisere faget ved siden av studiene, men har ikke lov til å kalle det feks. fysioterapi, men er du uheldig, så møter du på hvermansen, siden alle kan kalle seg "Muskelterapeut".

Det er fult mulig, jeg har ikke satt meg langt inn i tittelbruken, men det er nok uansett langt mer nevenyttig for såre muskler å gå til en muskelterapaut hos en anerkjent klinikk for å få massasje enn å gå til et massasjestudio med røkelse i rommet (og tilleggstjenester)

Trønder osv
Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Espen J] #1867057 02/10/2014 08:42
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Det kan hende, og du har helt sikkert helt rett. Jeg ville bare påpeke at du, jeg og Ola kan alle kalle oss muskelterapeuter siden det ikke er en beskyttet tittel. Og jeg kjenner til fysiostudenter som har brukt denne tittelen før de har fått autorisasjonen som fysio.

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Gew88] #1867072 02/10/2014 09:02
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Det kan hende, og du har helt sikkert helt rett. Jeg ville bare påpeke at du, jeg og Ola kan alle kalle oss muskelterapeuter siden det ikke er en beskyttet tittel.
Dette gjelder naprapat også forresten.

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: pharynx] #1867086 02/10/2014 09:29
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Det kan hende, og du har helt sikkert helt rett. Jeg ville bare påpeke at du, jeg og Ola kan alle kalle oss muskelterapeuter siden det ikke er en beskyttet tittel.

Det kan vel stemme, men en enkel "kvalitetssikring" kan jo være å gå til en som har utdanningen og bevis fra f.eks skolen i Stockholm?

// K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: KKippernes] #1867130 02/10/2014 11:02
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: KKippernes

Det kan vel stemme, men en enkel "kvalitetssikring" kan jo være å gå til en som har utdanningen og bevis fra f.eks skolen i Stockholm?

// K

yes

Re: Ryggvondt: Fysio, Kiro, Naprapat, manuel hvilken? [Re: Gew88] #1867206 02/10/2014 13:32
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: KKippernes

// K

yes

Samtidig er det etter min erfaring ingen garanti å ha beskyttet tittel heller. To erfaringer med fysioer som gav opp når ikke trykkbølgebehandling ikke funka, og en manuelterapeut som også underviser i fysioterpai tilslutt gikk i sirkler og ikke kom lenger.

Nevnte naprapat som Kristoffer nok også sikter til tok behandlinga til et helt annet nivå... skulder og kne, forøvrig.

Som nevnt, det virker å være mer personlig tilnærming til yrket som er viktig, enn hva slags tittel de har.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support