Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Powertap hjulsett vs Stages + hjul

Powertap hjulsett vs Stages + hjul #1866658 01/10/2014 13:20
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Heisann,

Ønsker meg wattmåling på min SuperSix Ultegra, men også å oppgradere hjulsettet fra Mavic Aksium til noe bedre. Umiddelbart virker et komplett Powertap hjulsett til under 6K fra Bikeshop som en god løsning som gir meg begge deler.

Vil Powertap hjulsettet være en oppgradering fra Aksium? Aksium settet skal veie 1700+ gram og Powertap 1800+, så vektmessig er det jo ingen forbedring.

Alternativet er en Stages måler og f.eks Fulcrum 3, Zonda eller Shimano C24 hjul, men da snakker vi fort en hel del mer enn 6K. Litt usikker også på om Stages FSA BB30 passer på en FSA SL-K krank, eller om jeg må veien om f.eks ny Ultegra krank mm.

Takk!

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Mizuno] #1866689 01/10/2014 14:30
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Siden du er åpen for å bruke mye penger på dyrt hjulsett og stages syns jeg du skal vurdere dette hjulsettet: http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hj...117-p0000043787

Jeg har Powertap-nav på både racer og terrengsykkel og det er bra greier. Har funkert helt problemfritt i to år. Jeg har ikke dette hjulsettet jeg linker til selv, men en kompis har det.

Redigert av Tor Arne; 01/10/2014 15:08.
Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Mizuno] #1866706 01/10/2014 15:02
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Stages fåes vel uansett ikke til kranksett i karbon !?

Redigert av Snorre 1967; 01/10/2014 15:03. Rediger grunn: Skriveleif!
Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Snorre 1967] #1866720 01/10/2014 15:29
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Snorre 1967
Stages fåes vel uansett ikke til kranksett i karbon !?

Nei, det tror jeg du har rett i. Da må jeg veien om bytte av kranksett for å få Stages, pluss nytt hjulsett. Dyrt....

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Tor Arne] #1866723 01/10/2014 15:32
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Tor Arne
Siden du er åpen for å bruke mye penger på dyrt hjulsett og stages syns jeg du skal vurdere dette hjulsettet: http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hj...117-p0000043787

Jeg har Powertap-nav på både racer og terrengsykkel og det er bra greier. Har funkert helt problemfritt i to år. Jeg har ikke dette hjulsettet jeg linker til selv, men en kompis har det.

Ja, jeg kikket på det settet også, men er egentlig litt mer enn hva jeg ønsker å bruke. Sykler primært terreng, men liker å gjøre noe av treningen på landeveien og en prisgunstig wattløsning hadde vært fint. Noe pent brukt, kanskje.

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Mizuno] #1866741 01/10/2014 16:14
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Så vidt jeg skjønner kan man bruke FSA løsningen til Stages på nevnte krank, bortsett fra at venstresiden blir alu.

https://stagescycling.freshdesk.com/face...-a-stages-power

Jeg har akkurat diskutert samme problemstilling med meg selv før jeg oppdaget at det er kjempelett å bytte boss, som var min utfordring siden jeg allerede har PT men må ha 11gir. PT hjula har du uansett med deg videre, mens den derre FSA-kranken er ikke der jeg ville lagt pengene (selv om det er en fin krank). Navet kan bygges opp med ny felg av det ene eller andre slaget også.

Du vil ikke merke noe forandring på sykkelen om du bytter til dette hjulsettet eller krankarmen, men du vil jo plutselig ha to hjulsett med PT, som får min stemme!

DC rainmaker er enig med meg også:
http://www.dcrainmaker.com/2014/09/buyers-guide2014-edition.html

No added style
Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Mizuno] #1866777 01/10/2014 17:07
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Ikke kjøp powertap. Da er du låst til det hjulet hvis du skal sykle med watt i konkuranse og på trening.

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Spartacus!] #1866789 01/10/2014 17:24
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Spartacus!
Ikke kjøp powertap. Da er du låst til det hjulet hvis du skal sykle med watt i konkuranse og på trening.

For noe vås. Les hva trådstarter skriver og husk at de fleste av oss betaler både for utstyret vi trenger selv og regninger for titusenvis av kroner hver måned.

Den dagen Powertapbakhjulet står i veien for å oppnå resultater i ritt, er du så god at noen sponser deg med en watt-krank.

For å bruke som en del av treningsarbeidet for å bli bedre terrengsyklist er dette en super løsning...

No added style
Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: KnutAa] #1866792 01/10/2014 17:34
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: KnutAa

For å bruke som en del av treningsarbeidet for å bli bedre terrengsyklist er dette en super løsning...

Jepp! Det er nettopp det som er poenget:-) Tenker jeg går for et standard PT hjulsett til treningsbruk. Om interessen for landevei og ritt øker, så kan jeg alltids oppgradere etter hvert.

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: KnutAa] #1866817 01/10/2014 18:22
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: KnutAa

For noe vås. Les hva trådstarter skriver og husk at de fleste av oss betaler både for utstyret vi trenger selv og regninger for titusenvis av kroner hver måned.

Den dagen Powertapbakhjulet står i veien for å oppnå resultater i ritt, er du så god at noen sponser deg med en watt-krank.

Ah, ser at han må bytte krank også ja. Da blir jo saken helt annerledes. Først ut med ca 6000,- for krankarm, så rundt 2500,- for krank. I tillegg koster hjulene han nevner fra ish 3000-6000. Da blir hele invisteringen 10 000++. Da er jeg helt enig med deg at powertap kan være ett godt alternativ. Spare heller noen tusen og bruke på noe annet.

Men nå spurte jo trådstarter hva vi synes. Jeg står fortsatt for at krankbasert wattmåling er en litt bedre langtidsinvistering. Jeg ville prioritert watt fremfor hjulsett, men hjulsett gir jo alltid en bedre følelse.

Og nei, Powertap står ikke i veien for gode resultater. PT hjelper deg på trening og det er det som telles. Personlig bruker jeg watt under ritt kun for å "holde tilbake" når jeg er med i brudd og for å kunne analysere etterpå. Strengt tatt er ikke watt nødvendig i ritt, du skal jo bare holde følge med feltet, men det er alltids litt interessant å analysere de forskjellige delene av rittet i etterkant.

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Mizuno] #1866824 01/10/2014 18:36
H
hleth Offline
Fersking
Fersking
H
Hva med 4iiii`s Precision ? Den skal funke på karbon, må bare kalibreres en gang i året. Men dette gjør man selv.
$399 +frakt og fortolling hos Clever Training. Levering Jan-Feb 2015 eller kanskje før.

Eller Watteam PowerBeat som måler både høyre og venstre krankarm og skal koste $499 når den kommer iløpet av 2015

Eller så er det mye interesant lesing i DC Rainmakers Power Meters buyer`s Guide

Henning

Redigert av hleth; 01/10/2014 18:37.
Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: hleth] #1866865 01/10/2014 19:46
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: hleth
Hva med 4iiii`s Precision ? Den skal funke på karbon, må bare kalibreres en gang i året. Men dette gjør man selv.
$399 +frakt og fortolling hos Clever Training. Levering Jan-Feb 2015 eller kanskje før.

Eller Watteam PowerBeat som måler både høyre og venstre krankarm og skal koste $499 når den kommer iløpet av 2015

Eller så er det mye interesant lesing i DC Rainmakers Power Meters buyer`s Guide

Henning

Ja, det skjer mye på wattfronten og jeg følger regelmessig med på DC Rainmaker. 4iii ser interessant ut og om det fungerer uten for mange barnesykdommer kan det være et alternativ. Sesongen er jo stort sett over snart, så det kan kanskje være verdt å vente på. På den annen side er PT gjennomprøvd og fungerer.

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Spartacus!] #1866872 01/10/2014 19:52
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Men nå spurte jo trådstarter hva vi synes. Jeg står fortsatt for at krankbasert wattmåling er en litt bedre langtidsinvistering. Jeg ville prioritert watt fremfor hjulsett, men hjulsett gir jo alltid en bedre følelse.

Kjører med Quarq på terrengsykkelen og er enig med deg at det gir en annen fleksibilitet. Enkelt å bytte mellom trenings- og ritthjul og fortsatt ha wattmåling intakt. Quarq og de andre krankløsningene blir kostbare på en sekundærsykkel og da tror jeg PT er en grei løsning. Om ikke det skulle vise seg at 4iii e.l fungerer bra. I så fall blir det jo en rimelig inngangsbillett til wattmåling for mange.

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Mizuno] #1866963 02/10/2014 06:06
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
PT fungerer bra og hvis du synes hjulene blir for tunge for ritt (når/hvis det blir aktuelt) så kan du kjøpe et lettere hjulsett i tillegg som du bruker til ritt. Det er viktigst å ha wattmåler på treningshjulene, i ritt så henger du med så lenge du klarer uavhengig av hva wattmåleren viser. Det er selvfølgelig gøy å se etter ritt hvor mange watt du har tråkket, men det er på trening du bruker watten for å styre intensiteten.

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Mizuno] #1866975 02/10/2014 06:44
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg ville ventet, kommer masse spennende krankbaserte, pedalbaserte, cleatbaserte osv. løsninger til neste år.
Ser ut til de blir priset mer fornuftig også, tross alt bare snakk om teknologi som ble oppfunnet i 1938 og omtrent like avansert som en digital kjøkkenvekt.
(ellers har jeg powertap og funker fett)

Redigert av Odinpodin; 02/10/2014 07:47.

"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Mizuno] #1867024 02/10/2014 08:05
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Har et PT hjul og mitt inntrykk er at det er tungt å sykle på i forhold til et godt hjulsett. Det er tungt og tregt. Subjektivt selvsagt

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Mizuno] #1867069 02/10/2014 08:58
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har kjørt med PT i noen år, men gikk over til Stages i år. Begge deler fungerer helt utmerket. Det eneste kjipe med PT er selvfølgelig at man er låst til det ene hjulsettet, men om du ikke har tenkt å bytte mellom hjulsett er det jo ikke et spesielt tungt argument.

Tips med PT er i å kjøpe et bra hjulsett som tåler mye bruk, så slipper du å irritere deg over vekt/aerodynamikk/stivhet/osv. + du får kjørt lenge på det.

Forøvrig har jeg testet forskjellen på Aksium og Zipp 303 og funnet minimale forskjeller (se http://www.sykkelerik.com/2014/07/09/zipp-303-versus-mavic-aksium-del-1-bakkesykling/), så jeg vil si at Aksium-hjulsettet er undervurdert. Eventuelt er dyrere hjulsett overvurdert.

Redigert av Sykkel-Erik; 02/10/2014 08:59.

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Sykkel-Erik] #1867098 02/10/2014 09:52
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Gøy med slike "finne ut av ting sjæl" eksperimenter! Er i samme gata selv, men feiget ut når det kom til å slenge €€€€€€€€ på bordet for Zipp el, men gikk for kopien til Planet X for å teste ut både pariserdekk og profilfelger selv:

https://www.planetx.co.uk/i/q/WPPXC45T/planet-x-ct45-carbon-wheelset

pluss et sett med Ambrosio Nemesis felger for å være på den sikre siden...

(har blitt hjernevasket av Anderz!)

Jeg har to sett med lite brukteog undervurderte Aksium-hjul som jeg gjerne bytter mot et sett Zipp 303 FC tubulars hvis noen er interessert!

PT-navet mitt setter jeg opp med Stans Alpha 400 tubeless felg etter at jeg bulket MAvic open pro felgen så mye at jeg ikke fikk rettet den ut, i tillegg til at den kjedet meg minst like mye som Aksium-hjulene...

No added style
Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Sykkel-Erik] #1867104 02/10/2014 10:09
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Sykkel-Erik
Jeg har kjørt med PT i noen år, men gikk over til Stages i år. Begge deler fungerer helt utmerket. Det eneste kjipe med PT er selvfølgelig at man er låst til det ene hjulsettet, men om du ikke har tenkt å bytte mellom hjulsett er det jo ikke et spesielt tungt argument.

Tips med PT er i å kjøpe et bra hjulsett som tåler mye bruk, så slipper du å irritere deg over vekt/aerodynamikk/stivhet/osv. + du får kjørt lenge på det.

Forøvrig har jeg testet forskjellen på Aksium og Zipp 303 og funnet minimale forskjeller (se http://www.sykkelerik.com/2014/07/09/zipp-303-versus-mavic-aksium-del-1-bakkesykling/), så jeg vil si at Aksium-hjulsettet er undervurdert. Eventuelt er dyrere hjulsett overvurdert.

Takk, de testene dine var svært interessant lesning. Selv om man tar svakhetene i testene i betraktning er det jo ikke signifikante forskjeller mellom hjulsettene. Hadde absolutt trodd at Zipp hjulet skulle komme bedre ut, spesielt på tempotesten din.

Slik jeg oppsummerer innspillene så langt har jeg tre/fire alternativer:

1) Få bygget et custom allround sett med PT som vil dekke behovet for både ritt og trening.

2) Gå for Stages, men må da bytte kranksett fra FSA til f.eks Ultegra. Beholder da Aksium hjulene, men har større fleksibilitet til å oppgradere hjul senere (om det er noe poeng i det hele tatt, ref testene dine)

3) Kjøpe et standard PT hjulsett for trening. Antagelig er det ikke mye dårligere eller bedre enn Aksium hjulene jeg har nå. Får da watt til trening på landeveissykkelen som jo for meg bare er et tillegg til trening på terrengsykkelen. Rimeligste løsning på kort sikt.

4) Avvente og se hva som kommer på markedet i 2015.

Hmmm, lukter alternativ 3 dette:-)

Re: Powertap hjulsett vs Stages + hjul [Re: Mizuno] #1876844 20/10/2014 19:52
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Ble akkurat ferdig med å bygge om PT-hjulet mitt nå. Dette var jo egentlig 10-delt men har kjøpt 11-delt boss som byttes enkelt med henda også når kassetten er på slik at jeg som har 10 og 11 girs sykkel som jeg bruker omtrent like mye kan bruke watthjulet bak på begge!

Jeg kan ikke teste ut ulike hjulsett opp mot hverandre, men jeg skal jommen prøve å finne ut om jeg trår mer watt med 172,5 eller 175 mm krank i løpet av tiden som kommer. Har vært overbevist om at jeg må ha 175 hele "sykkelkarrieren" men etter å ha brukt 172,5 mye pga omstendigheter er jeg virkelig ikke sikker lenger.

No added style

Moderator  support, Valentino