Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny hybrid- Kona eller Trek?

Ny hybrid- Kona eller Trek? #1866266 30/09/2014 18:16
J
JDS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Tenkte å kjøpe meg en ny hybrid, og har kokt det ned til to modeller:

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/hybrid/kona-dr-dew-2014/

http://www.boasykler.no/display.aspx?menuid=2005&prodid=1058

Noen innspill til disse? Kjenner ikke til SRAM som Konaen har.

Husmerker som Diamant og White er gjerne tilsynelatende bedre spec'et til samme pris, men er de et bedre valg?

Rene sykkelbutikker som Boa og Sykkelbutikken, er det å forvente at de setter prisene ned ila høsten, eller ligger prisene mer jevnt gjennom året?

Redigert av JDS; 30/09/2014 18:42.
Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: JDS] #1866356 30/09/2014 22:04
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når jeg har studert hybrider, som rådgiver for venner, så har jeg funnet at det er ekstremt vanskelig å finne noen sykler som kan konkurrere med Diamant/Nakamura og White på kvalitet per krone. Spesielt når man legger til grunn at disse er meget lett p finne på tilbud med opptil 30% rabatt. Om ikke mer. Sist gang jeg var innom en g-sport var de fleste av de flotteste hybridene nedsatt med 30-40%.

Når det er sagt - dersom du er villig til å betale for sjel og utseende på en sykkel, eller har spesielle preferanser - så er det mye som er langt mer interessant en diamant og dets like. Dersom du hanlder med hjerte og ikek bare penegboka så ville jeg sett nøyere på Kona, Trek og en hel bråte med andre sykler.

Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: JDS] #1866500 01/10/2014 08:47
J
JDS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Har jo sett på White og Diamant. White har jeg kun sett nedsatt med 1000,- og nå er de ikke lenger å få tak i.

Så på både diamant og Trek nylig, og selv om Diamanten er bedre utstyrt, er det jo ikke tvil om at for min del, vil det gi mer eierglede for min del med en Trek eller Kona. Eiergleden er viktig for meg, men jeg ser jo at ift til f.eks en White så er vel både bremser, fremre gir og girvelgere av en lavere kvalitet på Trek.

Noen med betraktninger hvordan Dr.Dew fra Kona er utstyrt? Har kun begrenset kunnskap når det gjelder Shimano, og ingen når det gjelder SRAM.

Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: JDS] #1866524 01/10/2014 09:32
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil i alle fall si at jeg foretrekket shimano med grunnlag i at det er mye enklere å finne deler og så er delene mye billigere. I den prisklassen du snakker om her kan jeg ikke se for meg at det er særlig forskjell på ytelse.

Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: JDS] #1866561 01/10/2014 10:30
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har en Trek 7.5FX som nok er 3-4 år gammel (v-brems dessverre). Denne har jeg brukt som jobbsykkel et par år og er veldig fornøyd. Dog er det ganske enkel sykling med lite påkjenning og slitasje. Jeg ville kjøpt den du synes du sitter best på og som du synes ser kulest ut. De fleste gjør nok jobben.

Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: JDS] #1866583 01/10/2014 11:02
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som en referanse til virkelig fine hybrider så bør man vel se på Canondale sine og så har vel Canyon også kommet med noe?

https://www.canyon.com/_no/urban/series/urban.html

Redigert av erikskon; 01/10/2014 11:03.
Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: JDS] #1866733 01/10/2014 15:58
A
arildstoteles Offline
Fersking
Fersking
A
Eg har ein Dew Deluxe som har vore trufast sidan 2008 - andre i familien har greie erfaringar med Dew, Dew Plus og Dr. Dew (alle nokre år gamle no). Eg har fått god service hjå sykkelbutikken (kjøpte min første Kona der i `99). Sjølv fornuftige sykkelkjøp kan gjerast med hjartet :-)

Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: erikskon] #1866778 01/10/2014 17:09
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: erikskon
Som en referanse til virkelig fine hybrider så bør man vel se på Canondale sine og så har vel Canyon også kommet med noe?

https://www.canyon.com/_no/urban/series/urban.html

Har selv en Cube Editor med 11g Alfine og er superfornøyd, men den Canyonen med reim og 8g alfine ser lekker ut. Dog skulle jeg gjerne sett den med bærer for sidevesker.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: JDS] #1866853 01/10/2014 19:14
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JDS

Rene sykkelbutikker som Boa og Sykkelbutikken, er det å forvente at de setter prisene ned ila høsten, eller ligger prisene mer jevnt gjennom året?

Sykkelbutikken og Sykkelsenteret pleier begge å ha førjulssalg i desember. Sykkelsenteret hadde vel også et relativt omfattende høstsalg i oktober i fjor, såvidt jeg husker. Ellers pleier de jo ha en del tilbud på sensommeren når Birken og skolestart er overstått.

Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: JDS] #1868728 06/10/2014 07:25
J
JDS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
De nye Canyon Urban-modellene så jo lekre ut. Urban 5.0 SL ser aktuell ut.

Blir dog litt skeptisk etter å ha lest litt om dårlige erfaringer på kjøpsprosessen mot Canyon. Har dette blitt bedre? Regner med det kan ha noe med for liten kapasitet å gjøre?

Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: JDS] #1868802 06/10/2014 09:31
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Blir dog litt skeptisk etter å ha lest litt om dårlige erfaringer på kjøpsprosessen mot Canyon. Har dette blitt bedre? Regner med det kan ha noe med for liten kapasitet å gjøre?

Det er vel et klassisik tilfelle der man må vurdere omfanget av negative eksempler opp mot hvor mange transaksjoner som gjennomføres og kundens forventninger. Med det siste tenker jeg på hvor frådende forbanne jeg selv blir nå jeg må vente i mer enn to dager på en ny og etterlengtet lekesak ICON_SMILE

Re: Ny hybrid- Kona eller Trek? [Re: erikskon] #1868876 06/10/2014 11:24
J
JDS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Sitat: erikskon

Det er vel et klassisik tilfelle der man må vurdere omfanget av negative eksempler opp mot hvor mange transaksjoner som gjennomføres og kundens forventninger. Med det siste tenker jeg på hvor frådende forbanne jeg selv blir nå jeg må vente i mer enn to dager på en ny og etterlengtet lekesak ICON_SMILE

Joda, de virker jo seriøse, dog lit trege, så regner jo med at man med litt tålmodighet om det skulle være nødvendig, vil kunne bli fornøyd.

En ting jeg lurer på, geometrimessig: Er disse Canyon modellene veldig fremoverlent?

Moderator  support