Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tursekker - stor forskjell på gamle og nye?

Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? #1866161 30/09/2014 13:56
N
Nils_Arne Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Jeg har en Karrimore 80 + 20 liter fra tidlig 90-tall. Den ble brukt flittig fram til 2000-tallet. Da ble det jobb og familie. Nå er vi i gang med lengre turer med overnattinger igjen.

Far kan som kjent brukes til alt, så jeg blir pakkkesel. Tipper det bæres mellom 20-30kg avhengig av turen.
Karrimore'n funker forsåvidt ok, men jeg synes ikke hoftebeltet tar nok av vekten og bærereimene ikke belaster helt der de skal. Mistenker også sekken for å være litt lang i ryggen.

Hvor stor utvikling har det vært på bæresystemene?
Er dagens bæresystemer betraktelig bedre enn for 25 år siden?

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866165 30/09/2014 14:10
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil i alle fall si at det er stor forskjell mellom sekker og produsenter. På 25 år så er det vel blitt billigere med litt mer avanserte produksjonsteknikker og det er kommet en del nye materialer, så det er vel rimelig å tro at det også er flere gode sekker der ute nå.

Personlig har jeg alltid likt Arcteryx sine sekker meget godt. Jeg vil anbefale deg å se på deres Altra for å få en referanse til en moderne sekk ano 2014. Men når det gjelder sekk så er det den som passer din kropp best som er best, akkurat som sko etc.

Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866180 30/09/2014 14:47
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Absolutt forskjell. Byttet ut min Bergans (24 år) med en ny fra Arcteryx i år. Himmelvid forskjell i komfort. Kjøpte selv Altra som erikskon skryter av så jeg skriver under på anbefalingen av den

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866189 30/09/2014 15:15
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Berghaus Atlas. Fantastisk sekk, som er lett, utrolig slitesterk, smarte enkle løsninger og tåler MYE vekt. Har en som er minst 25 år, kunne ikke falle meg inn å bytte. Blir heller ikke nødvendig, den kommer sannsynligvis til å overleve meg. I tillegg er den (relativt) rimelig.

Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866213 30/09/2014 16:06
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Det er ikke nødvendigvis stor forskjell i gammel og nytt. Jeg bruker fortsatt en Dana Design Terraplane fra 90-tallet og er fortsatt storfornøyd. Noen år sidn har jeg brukt denne gjerne med opp til 35 kg og det er ikke noe problem. All vekten kan lett settes på hoften eller fordeles valgfritt mellom hofte og ryggen/skuldrene.

Jeg tror ikke jeg finner noe "bedre" om jeg stikker innom butikken i dag.
Men, så var vel denne sekken også veldig, veldig gjennomtenkt og kanskje foran sin tid med sikt på bæresystemet. Jeg har sett en del eldre ryggsekker som ikke har hold seg så veldig bra og antar at bæresystemer på halvdyre sekker i gjennomsnitt har blitt en del bedre og kraftigere. Det er vitkig at reimene ikke blir for mykt (og "behagelig") for å kunne bære vekt på 20 - 30 kg over litt lengre tid på en god måte.

Redigert av Punzel; 30/09/2014 17:47.
Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866221 30/09/2014 16:38
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Har Arc'teryx Bora 50 og Norrøna Para Ranger 120 til lengre turer.
Kjempefornøyd med begge sekkene, og kan ikke sammenlignes med de gamle sekkene jeg har fra 90 og tidlig 2000, de ligger bare å støver ned.

Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866384 01/10/2014 06:02
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
kan anbefale Norrøna Para ranger`n, hadde min første tur ever, mandag-fredag på hardangervidda i sommer, ADLRI gått med stor sekk og aldri hatt tung sekk.

og den sekken er en drøm og bære med seg, hadde ca 25+kg og når jeg fikk justert den inn til min rygglengde så var den rettogslett nydelig å ha på ryggen selv med forholdsvis mye kg som første tur ICON_TONGUE

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: erikskon] #1866397 01/10/2014 06:29
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: erikskon
Jeg vil i alle fall si at det er stor forskjell mellom sekker og produsenter. På 25 år så er det vel blitt billigere med litt mer avanserte produksjonsteknikker og det er kommet en del nye materialer, så det er vel rimelig å tro at det også er flere gode sekker der ute nå.

Personlig har jeg alltid likt Arcteryx sine sekker meget godt. Jeg vil anbefale deg å se på deres Altra for å få en referanse til en moderne sekk ano 2014. Men når det gjelder sekk så er det den som passer din kropp best som er best, akkurat som sko etc.

På bildet av Altra-sekken ser det ut som om avstand ut fra ryggen og tyngdepunkt ikke er optimalt? Litt langt ut og ned? Lett å justere?
http://www.oslosportslager.no/produkt/altra-65-lt-ryggsekk-29930.aspx

Redigert av Gammelogdesperat; 01/10/2014 06:31.

iq
Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Gammelogdesperat] #1866418 01/10/2014 06:53
N
Nils_Arne Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Hmmm.... ikke helt entydige svar. Får ta en runde å prøve litt.
Litt rart å tenke på at det sekketeknologien tok et kvantesprang på 80-tallet og siden har det bare vært finpussing. Det var rimelig uaktuelt å bruke en sekk fra 1965 i 1990.

Osprey lager gulle gode sekker så jeg skal sjekke ut hva de har å by på, i tillegg til Arcteryx og Haglöfs.

Redigert av Nils_Arne; 01/10/2014 06:54.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866446 01/10/2014 07:30
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Nils_Arne

Litt rart å tenke på at det sekketeknologien tok et kvantesprang på 80-tallet og siden har det bare vært finpussing. Det var rimelig uaktuelt å bruke en sekk fra 1965 i 1990.

Men det var vel akkurat det som skjedde. Spesielt overgangen fra pakkramme til anatomiske sekker var jo en revolusjon i bærekomfort. Etter det har det strengt tatt ikke endret seg mye, bortsett fra at anatomiske sekker er bygget for å tåle stadig mer vekt.

Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866448 01/10/2014 07:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Litt rart å tenke på at det sekketeknologien tok et kvantesprang på 80-tallet og siden har det bare vært finpussing.

Godt poeng; har tenkt på det samme selv. Kjøpte en Para Ranger rundt 2000-2002, og den oppleves omtrent lik som de aller nyeste modellene. Nå er det "bare" 12-14 år som skiller, men likevel; det er fortsatt Synkron-systemet som gjelder.

Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866451 01/10/2014 07:44
Dan Offline
More than words
More than words

Jeg fikk en ny 50-liters Bergans-sekk i går og det var ganske morsomt å sammenligne den med min Karrimor-sekk fra 1984. Systemene er akkurat de samme, med skinner, justerbar ryggpute/skulderreimer og med strammereimer fra toppen av sekken ned til skulderreimene. Men Karrimor-sekken ser plutselig veldig grov og usofistikert ut. Gleder meg til å gå på tur med den nye!

Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866456 01/10/2014 07:51
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Osprey lager gulle gode sekker så jeg skal sjekke ut hva de har å by på, i tillegg til Arcteryx og Haglöfs.

Sjekk også ut Gregory på sportslageret. Jeg er helt utrolig fornøyd med min, og flere av mine venner har byttet til Gregory etter å ha testet min. Jeg vil påstå at i en del tilfeller så er det en del folk som sier at sin xxxx sekk fra 1990 fortsatt er super rett og slett bare uttaler seg mot bedre viten. En ny god sekk fra en av de store produsenten har bæresystemer som er helt fantastisk god i forhold til det man hadde tidligere.

- Stefan
Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Stefan77] #1866460 01/10/2014 08:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stefan77

Sjekk også ut Gregory på sportslageret. Jeg er helt utrolig fornøyd med min, og flere av mine venner har byttet til Gregory etter å ha testet min. Jeg vil påstå at i en del tilfeller så er det en del folk som sier at sin xxxx sekk fra 1990 fortsatt er super rett og slett bare uttaler seg mot bedre viten. En ny god sekk fra en av de store produsenten har bæresystemer som er helt fantastisk god i forhold til det man hadde tidligere.

Jeg skulle til å foreslå det samme. Jeg har akkurat kjøpt meg en Gregory topptursekk, og synes den har svært gode tekniske løsninger, topp kvalitet i materialer og produksjon samt ypperlig bærekomfort.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Stefan77] #1866476 01/10/2014 08:18
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Jeg har en stor Berghaus med cyclops II bæresystem (tror jeg det heter) fra 1993-94, og den er fortsatt helt topp å ha på ryggen.

Stoffkvaliteten er også meget god, og jeg ser ikke for meg at jeg skal klare å slite den ut på noen måte. Vekt er jo forsåvidt et tema, kanskje nye materialer gjør at dagens sekker kan lages mye lettere?

Samtidig ser jeg jo at det i løpet av tjue år har kommet mange smarte løsninger med remmer, glidelåser og åpninger etc, som jeg ikke har på min sekk. Jeg har ikke testet nye sekker, men hvis bæresystemene også har utviklet seg tilsvarende, må de jo være helt fantastiske å bruke.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866491 01/10/2014 08:37
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Så har du det at folk legger vekt på forskjellige ting. For meg som er liten så er det avgjørende at sekken har kort nok rygg, og er så lett som overhodet mulig, og at jeg får vekta tett på ryggen. For å få til lav vekt ofrer jeg gjerne glidelåser og ekstralommer både her og der, og *litt* komfort. Personlig syns jeg mange sekker idag er overdesignet. Jeg har hatt Osprey-sekk og Bora-sekk som folk lovpriser, men som jeg syns er for tunge, med for mye polstring i forhold til størrelsen, for mange greier på som jeg ikke bruker eller for merkelige å pakke.

Drømmesekken min har ett hovedrom med åpning fra toppen, i solid materiale og med gode sidekompresjonsmuligheter. Ingen "bære ting på tvers"-reimer, for det bruker jeg aldri. Enkel, godt plassert, litt "hard" polstring i rygg og hoftebelte, helst et par små lommer på hoftebeltet. Topplokket må ha nøkkelholder. That's it. Jeg tror Arcteryx Nozone er ganske nære. Crux lager også enkle sekker som ser veldig bra ut.

Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Nils_Arne] #1866496 01/10/2014 08:43
Hebbelill Offline
Entusiast
Entusiast
Er det lov å slå et slag for pakkrammesekker?

Jeg har veldig god erfaring med Recon Pack fra Norrøna. Har veldig mange timer med denne sekken, både i gammel og ny utgave.

Det "nye" hoftebeltet fungerer helt utmerket, og den ekstra vekten rammen gir synes jeg man får igjen ved litt ekstra lufting i ryggen.

Må nesten legge til at sekken er beregnet for nettopp pakkesler slik Nils_Arne påstår at han er.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: Stefan77] #1866530 01/10/2014 09:39
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: Stefan77

Hehe, peker denne i min retning?
I så fall vil jeg si at du kan ha rett i det, men ikke i denne tilfelle. Jeg har i alle fall brukt en del forskjellige ryggsekker gjennom årene og er enig i andre her om at det er store forskjeller mellom produsentene. Jeg tror (med grunnlag i sekkene som jeg brukte selv over tid, men har ikke systematisk undersøkt det) at sekker med litt hardere reimer og belter generellt holder seg bedre over tid enn myke sekker. Så er jo bæreopplevelsen veldig avhengig av at bæresystemet passer til akkurat deg og at alt er stillt inn riktig (og justeres underveis for å få avlastning og flytte vekten fram og tilbake). Kanskje her har det skjedd noe som gjører at det blir lettere justering enn for 15-20 år siden? I tillegg vil det være viktig å velge en sekk som passer til vekten du vil bære rundt.
Som andre sa har det skjedd mye utvikling fram til seint 90-tallet spesiell på bæresystemer og det finnes mange ordentlig gode sekker fra denne tidsperioden som vil være mer enn brukbart også i dag. Men som sagt før er min inntrykk at bæresystemene i gjennomsnitt har blitt mer avansert (og kanskje bedre). Mulig også at noen gode systemer (jeg ser da spesielt på lettvint og effektiv justering av skulderreimene inn mot sekken over skuldrene)som noen produsenter satte fokus på tidlig har blitt mer "standard" i dag?

Trådstarteren spurte jo om det er store forskjeller på game og nye og når det gjelder selve bæresystemer synes jeg at det ikke må være så fryktelig store forskjeller.

Jeg støtter forøvrig forslaget å prøve ut Gregory sine sekker. (Også på denne produsenten gjelder forøvrig: se på noe "top of the line" fra denne produsenten fra seint 90-tallet - jeg tror du vil se at disse sekken vil kunne konkurere med mange tursekker som selges i dag når det gjelder bærekomfort over lengre tid med mey vekt oppi sekken;) )

Re: Tursekker - stor forskjell på gamle og nye? [Re: GeirK] #1866569 01/10/2014 10:39
N
Nils_Arne Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Ser at Gregory Palisade 80 ryggsekken får mye skryt.
Noen som vet om det kan monteres sidelommer på den.

1 999,- på Sportslageret virker som en god deal. Må prøves.

Friksjon - sykkelbutikk
Got Gimbal?

Moderator  support