|
Rammestørrelse og komfort
|
Rammestørrelse og komfort
29/09/2014 08:39
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei
Vurderer ny sykkel, mest sannsynlig en rittfulldemper av ett eller annet slag.
Jeg er 1.77/78 høy, relativt normale armer og bein tror jeg, og ser at jeg hos de fleste merker havner midt mellom størrelse M og L på generell anbefaling. Er en del plaget av vond nakke og tildels rygg på sykkelen og lurer på hvilken rammestørrelse som vil gi meg det beste utgangpunktet mtp komfort?
Om man f.eks tar Scott Spark som utgangspunkt så ser jeg at å gå opp fra M til L gir ca 1cm høyere front og 3 cm lengre overrør. Er det mest sannsynlig at det er lengre overrør/mer utstrekt sittestilling eller lav front som er det som plager nakken min mest?
Det beste er selvsagt å prøve selv men regner med det finnes skremmende masse kompetanse på dette her så innspill mottas med takk...
Kristian
|
|
|
Re: Rammestørrelse og komfort
[Re: kahlbom]
29/09/2014 08:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det aller beste i slike tilfeller er å få tilpasset sykkel av en som har peiling. koster fort 2-3 tusenlapper, men det er verdt det på lang sikt. Mye synsinger og meninger, og til syvende og sist er det en som kan se deg på sykkelen som vil kunne gi den beste tilbakemeldingen på sittestilling. Kan være 1 cm opp/ned og/eller bak/frem som kan være forskjellen fra au til aaaah
|
|
|
[Re: baronKanon]
29/09/2014 08:54
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er jeg inneforstått med og forsåvidt og villig til å betale for. Imidlertid ikke mange av de aktuelle syklene som er tilgjengelige for prøving i butikk før kjøp så spm blir fortsatt hvilken str som gir det beste utgangspunktet for mest mulig kos og minst mulig vondt. Justering og tilpasning må nok gjøres uansett hva en velger
Kristian
|
|
|
29/09/2014 09:19
|
Scott Fuji
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du er ingen L hvis du er 177/178. Klar M.
|
|
|
[Re: Scott Fuji]
29/09/2014 09:31
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for klart og tydelig svar. Er jo egentlig det jeg regner med. Har en str M sykkel pr i dag, og ser etter det nå. Men tanken slo meg om det var noe å hente på å gå opp i str selv om jeg mistenker at det gjør vondt verre, bokstavelig talt.
Kristian
|
|
|
29/09/2014 09:33
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg slenger ut en brannfakkel her:
Kan det hende riktig trening av kjernemuskelatur og skuldre er viktigere for komforten enn størrelse på ramma?
(for meg er det nemlig slik).
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
29/09/2014 09:45
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg ventet på denne ja, og er klar over at mye av løsningen helt sikkert ligger her. Har en stillesittende jobb med mye pc-bruk som heller ikke bidrar i positiv retning.
Problemstillingen om hvilken sykkel som gir det beste utgangspunktet er uansett fortsatt relevant.
Når en allerede har for liten tid til trening så blir det jo lett til at en prioriterer å komme seg ut når en har ledig tid til å gjøre noe
Kristian
|
|
|
[Re: Scott Fuji]
29/09/2014 09:55
|
elviz
Veteran
|
Veteran
Du er ingen L hvis du er 177/178. Klar M. Jeg syns ikke det er så enkelt. Det handler uansett om personlige preferanser, ikke bare mål og vinkler. Jeg er 180. Har en Scale i M og nylig kjøpt Spark i L. Hvis de er like i geometri, så vil jeg si at L passet meg mye bedre! Følte jeg fikk en mye bedre posisjon i forhold til sykkel. Med M følger jeg at jeg sitter "oppå" sykkelen. Med sparken er jeg mer i riktig posisjon "med sykkelen". Men tar forbehold om vinkler og mål spark vs scale
|
|
|
29/09/2014 10:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg ventet på denne ja, og er klar over at mye av løsningen helt sikkert ligger her. Har en stillesittende jobb med mye pc-bruk som heller ikke bidrar i positiv retning.
Problemstillingen om hvilken sykkel som gir det beste utgangspunktet er uansett fortsatt relevant.
Når en allerede har for liten tid til trening så blir det jo lett til at en prioriterer å komme seg ut når en har ledig tid til å gjøre noe
Kristian
Siden du ventet på denne tipper jeg at du egentlig har kommet frem til at dette er noe av årsaken selv. Men til det andre; har du testet å snu styrefremspringet ditt oppover samtidig som du plasserer alle spacere under styrefremspringet på den sykkelen du har per i dag? Da kan du igrunn enkelt sjekke hva som skjer med nakken med en høyere front? Det samme kan du og gjøre med å montere et langt styrefremspring for å sjekke hva som skjer om "ramma" blir lengre.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
29/09/2014 10:12
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er jo interessant, jeg er ingen geometriguru, men en kjapp sjekk viser at styrerør- og seterørsvinkel er like, samme med overrørslengde. Noen forskjeller i baktriangelet, og en cm lenger reach på Spark bl.a Kjører du 7 eller 9 serie elviz?
Kristian
|
|
|
[Re: sveinaa]
29/09/2014 10:19
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kristian
Siden du ventet på denne tipper jeg at du egentlig har kommet frem til at dette er noe av årsaken selv. Men til det andre; har du testet å snu styrefremspringet ditt oppover samtidig som du plasserer alle spacere under styrefremspringet på den sykkelen du har per i dag? Da kan du igrunn enkelt sjekke hva som skjer med nakken med en høyere front? Det samme kan du og gjøre med å montere et langt styrefremspring for å sjekke hva som skjer om "ramma" blir lengre. Jeg har testet litt forskjellig ja, men kanskje ikke systematisk nok. Kjører med 70mm stem med med positiv vinkel og nok spacere til at det er greit at stilpolitiet liker seg best på asfalt nå.... Mest basert på antagelser om at jo høyere og kortere jo mindre stress på nakken, men det kan jo medføre feil sittestilling det og selvsagt Har egentlig ikke testet med lengre stem, det bør kanskje prøves det og. når det gjelder det med kjernetrening, så er jo det det vanlige svaret som dukker opp ialle slike diskusjoner, men jeg må jo innrømme at jeg ikke er flink nok der ja... Kristian
|
|
|
29/09/2014 10:20
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Hei Kristian,
Har selv en stillesittende jobb og sykling er hoved idretten . Men jeg tror at det er meget lurt for oss kontorrotter å ha en del aktivitet på rygg, skuldre og kjernemuskulatur. Etter noen år på ræva så blir jo alt av muskler i rygg, kjerne, nakke og skuldre borte ! Ikke rart man hører at folk får vondt her og der.
Jeg bruker ski om vintern, gang/løp med staver (såkalt elghufs) og padling for å holde overkroppen i gang. Får eksem av SATS :-) Start rolig og prøv å ha en "overkropps" økt i uka, da tror at rygg og nakke smerter er borte ganske snart.
En Quick fix, er å kjøpe et stem som hever fronten slik at du sitter mer oppreist. Men jeg ville uansett gjort noe med trening på overkropp.
Per Magne
Redigert av Peters; 29/09/2014 10:21.
|
|
|
29/09/2014 10:22
|
elviz
Veteran
|
Veteran
29 tommer for alle penga! Og begge er 2013. Mulig scale proen er 2012 ramme, men fikk ny på garanti i 2013. Var det i 2013 de begynte med 910, 920 osv?
Jeg må ha 400 mm pinne på Scale i M. Blir mye setepinne med 34.9 dim....
|
|
|
[Re: Peters]
29/09/2014 10:31
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Kristian,
Har selv en stillesittende jobb og sykling er hoved idretten . Men jeg tror at det er meget lurt for oss kontorrotter å ha en del aktivitet på rygg, skuldre og kjernemuskulatur. Etter noen år på ræva så blir jo alt av muskler i rygg, kjerne, nakke og skuldre borte ! Ikke rart man hører at folk får vondt her og der.
Jeg bruker ski om vintern, gang/løp med staver (såkalt elghufs) og padling for å holde overkroppen i gang. Får eksem av SATS :-) Start rolig og prøv å ha en "overkropps" økt i uka, da tror at rygg og nakke smerter er borte ganske snart.
En Quick fix, er å kjøpe et stem som hever fronten slik at du sitter mer oppreist. Men jeg ville uansett gjort noe med trening på overkropp.
Per Magne
Hei Per Magne Stem er innkjøpt ja, kort og bratt! Akkurat nå for tiden er jeg såpass travel tvillingpappa at turene blir aldri så lange at jeg får skikkelig vondt, men håpet er jo å øke gradvis igjen og derav denne tråden. Man får kanskje tvinge i gang litt overkroppstrening, den hadde jo ikke hatt vondt av litt oppstramming uansett... Ski er ikke aktuelt på vestlandet og treningssenter kan jeg også styre meg for så en får kanskje begynne med litt rene styrkeøvelser. Dette har jo vært oppe mange ganger før, men noen gode tips til konkrete øvelser? Hovedproblemet hos meg virker å sitte mellom/på innsiden av skulderbladene og bre seg oppover mot nakken. Kristian
|
|
|
[Re: elviz]
29/09/2014 10:32
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
29 tommer for alle penga! Og begge er 2013. Mulig scale proen er 2012 ramme, men fikk ny på garanti i 2013. Var det i 2013 de begynte med 910, 920 osv?
Jeg må ha 400 mm pinne på Scale i M. Blir mye setepinne med 34.9 dim.... Om du må så høyt at du må over på 400mm pinne så må det jo begynne å bli en langt ned til styret etterhvert, som jo er noe av grunnlaget for min problemstilling innledningsvis. Kristian
|
|
|
29/09/2014 10:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kristian
Siden du ventet på denne tipper jeg at du egentlig har kommet frem til at dette er noe av årsaken selv. Men til det andre; har du testet å snu styrefremspringet ditt oppover samtidig som du plasserer alle spacere under styrefremspringet på den sykkelen du har per i dag? Da kan du igrunn enkelt sjekke hva som skjer med nakken med en høyere front? Det samme kan du og gjøre med å montere et langt styrefremspring for å sjekke hva som skjer om "ramma" blir lengre. Jeg har testet litt forskjellig ja, men kanskje ikke systematisk nok. Kjører med 70mm stem med med positiv vinkel og nok spacere til at det er greit at stilpolitiet liker seg best på asfalt nå.... Mest basert på antagelser om at jo høyere og kortere jo mindre stress på nakken, men det kan jo medføre feil sittestilling det og selvsagt Har egentlig ikke testet med lengre stem, det bør kanskje prøves det og. når det gjelder det med kjernetrening, så er jo det det vanlige svaret som dukker opp ialle slike diskusjoner, men jeg må jo innrømme at jeg ikke er flink nok der ja... Kristian Jeg ville tenkt meg godt om. Tenker og at en M størrelse med 70mm styrefremspring høres ut som en "kort" sykkel (om man kan si det?) og at en overgang til en L kanskje vil bli stor. Tipper det er enklere å få en M sykkel til å bli lengre med de forutsetningene der, enn det er å gjøre en L sykkel tilsvarende "kort" om den skulle føles "lang". Hva med å dra til en butikk som kan sykkel og selger Scott og diskutert dette med dem?
|
|
|
29/09/2014 11:08
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Man får kanskje tvinge i gang litt overkroppstrening, den hadde jo ikke hatt vondt av litt oppstramming uansett... Ski er ikke aktuelt på vestlandet og treningssenter kan jeg også styre meg for så en får kanskje begynne med litt rene styrkeøvelser. Dette har jo vært oppe mange ganger før, men noen gode tips til konkrete øvelser? Ang trening/øvelser: Jeg ville tatt meg tid til å søkt opp en flink fysioterapeut/manuellterapeut som kunne gitt deg kunnskap om et antall øvelser som gjennomføres etter sykkeltrening. Skaff deg Redcord e.l. og finn frem øvelser som trener kjernemuskler. Prøv å gjør det enkelt, da blir det etterlevd. Smalere styre? Noen cm inn kan gjøre at muskler/sener mellom skuldrene får bedre arbeidsforhold, bedre "smøring" og bevegelse. For meg personlig hjalp det bra med litt høyere stem/styre, men forskjellen kom merkbart best etter et års tid med slyngetrening, trening hos manuellterapeut, og mye mye egeninnsats i form av tøying og øvelser for skuldre/nakke/arm samt trening av kjernemuskulatur. Regn med en periode på 9-15 måneder før du virkelig kjenner forskjell, og regn med opp- og nedturer underveis. Ikke ment som kloke ord dette, kun egenopplevd. Alternativ idrett: svømming, tae kwon-do, rulleski, fatbike, kjerringkast  Bjørn
|
|
|
29/09/2014 11:08
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
[/quote]
Jeg ville tenkt meg godt om. Tenker og at en M størrelse med 70mm styrefremspring høres ut som en "kort" sykkel (om man kan si det?) og at en overgang til en L kanskje vil bli stor. Tipper det er enklere å få en M sykkel til å bli lengre med de forutsetningene der, enn det er å gjøre en L sykkel tilsvarende "kort" om den skulle føles "lang".
Hva med å dra til en butikk som kan sykkel og selger Scott og diskutert dette med dem? [/quote]
Enig i dine betraktninger over. Og i utg.pkt har jeg ikke sett etter annet enn M Sykkelen min er modifisert for å være kort ja, uten at jeg er sikker på at det er riktig vei å gå. Det jeg får på en M er jo stor drop mellom sete og styre. Dette kan selvsagt justeres med spacere,stem og styre. Men man er da tilbake til problemstillingens kjerne lav vs lang. Det opplagte er selvsagt å prøve. Scott var bare et eksempel her, men er veldig aktuelt. Svært lite fulldempere å finne i butikk her, men problemstillingen overføres vel greit til hardtail, og forsåvidt også til et hvilket som annet merke.
Kristian
|
|
|
[Re: BjornS]
29/09/2014 11:19
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Man får kanskje tvinge i gang litt overkroppstrening, den hadde jo ikke hatt vondt av litt oppstramming uansett... Ski er ikke aktuelt på vestlandet og treningssenter kan jeg også styre meg for så en får kanskje begynne med litt rene styrkeøvelser. Dette har jo vært oppe mange ganger før, men noen gode tips til konkrete øvelser? Ang trening/øvelser: Jeg ville tatt meg tid til å søkt opp en flink fysioterapeut/manuellterapeut som kunne gitt deg kunnskap om et antall øvelser som gjennomføres etter sykkeltrening. Skaff deg Redcord e.l. og finn frem øvelser som trener kjernemuskler. Prøv å gjør det enkelt, da blir det etterlevd. Smalere styre? Noen cm inn kan gjøre at muskler/sener mellom skuldrene får bedre arbeidsforhold, bedre "smøring" og bevegelse. For meg personlig hjalp det bra med litt høyere stem/styre, men forskjellen kom merkbart best etter et års tid med slyngetrening, trening hos manuellterapeut, og mye mye egeninnsats i form av tøying og øvelser for skuldre/nakke/arm samt trening av kjernemuskulatur. Regn med en periode på 9-15 måneder før du virkelig kjenner forskjell, og regn med opp- og nedturer underveis. Ikke ment som kloke ord dette, kun egenopplevd. Alternativ idrett: svømming, tae kwon-do, rulleski, fatbike, kjerringkast  Bjørn Redcord har jeg sett litt på ja, den vil jo alltid være tilgjengelig på ellers upraktiske treningstider og. Om jeg kombinerer med et par kjerringkast så får jeg kanskje plutselig plass til den i huset og.... Av alternative idretter er det vel fatbike som frister mest om det kan kalles alternativt til terrengsykling? Svømming er vel noe alle burde drevet med men der sliter jeg med motivasjenen, syns desverre det er kjedelig. Smalere styre er jo en interessant idè, byttet jo faktisk til bredere styre for en tid siden uten at jeg har notert meg store forskjeller. Men det betyr at smalt styre finnes lett tilgjengelig for testing... Besøk/sjekk hos noen som har peiling på vondt kan jo kanskje og være lurt, har hatt litt fysio tidligere, uten at det ga annet enn kortvarig bedring om noe i det hele tatt. Jeg sliter også veldig med smerter på samme steder når jeg går eller sykler med sekk, dette virker å forsterke det veldig, så kan jo tyde på at det er noe som ikke er helt i orden inni der. Noen som har anbefalinger på fagpersonell i Haugesund og omegn? Kristian
|
|
|
29/09/2014 11:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg ville tenkt meg godt om. Tenker og at en M størrelse med 70mm styrefremspring høres ut som en "kort" sykkel (om man kan si det?) og at en overgang til en L kanskje vil bli stor. Tipper det er enklere å få en M sykkel til å bli lengre med de forutsetningene der, enn det er å gjøre en L sykkel tilsvarende "kort" om den skulle føles "lang". Hva med å dra til en butikk som kan sykkel og selger Scott og diskutert dette med dem? [/quote] Enig i dine betraktninger over. Og i utg.pkt har jeg ikke sett etter annet enn M Sykkelen min er modifisert for å være kort ja, uten at jeg er sikker på at det er riktig vei å gå. Det jeg får på en M er jo stor drop mellom sete og styre. Dette kan selvsagt justeres med spacere,stem og styre. Men man er da tilbake til problemstillingens kjerne lav vs lang. Det opplagte er selvsagt å prøve. Scott var bare et eksempel her, men er veldig aktuelt. Svært lite fulldempere å finne i butikk her, men problemstillingen overføres vel greit til hardtail, og forsåvidt også til et hvilket som annet merke. Kristian [/quote] Tenkte på en annen ting i og med at du har vondt mellom skuldrene. Kan det hende at du ikke får "strukket" ryggen nok, og at du på en måte lager en, i mangel av et bedre ord, "pukkelrygg" for å klare å sykle med en så "kort" sykkel (At ryggen din er for lang?). At du på en måte bøyer øverste del av ryggen for mye? Ville prøvd å sykle med en høy front med lengre stem. Du merker jo veldig fort om det blir bedring vil jeg tro?
|
|
|
29/09/2014 11:36
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tenkte på en annen ting i og med at du har vondt mellom skuldrene. Kan det hende at du ikke får "strukket" ryggen nok, og at du på en måte lager en, i mangel av et bedre ord, "pukkelrygg" for å klare å sykle med en så "kort" sykkel (At ryggen din er for lang?). At du på en måte bøyer øverste del av ryggen for mye? Ville prøvd å sykle med en høy front med lengre stem. Du merker jo veldig fort om det blir bedring vil jeg tro?
Absolutt en mulighet, føler at jeg sitter litt "rart" uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva det er som skal endres. Har vel ymse stem fra 70 til 110mm liggende tror jeg, så det kan jo i prinsippet enkelt testes. Ser ut til at det første jeg trenger er barnevakt for en helg langturer og testing... Kristian
|
|
|
29/09/2014 16:19
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Min erfaring med øvelser, redcord, strikker og lignende er, at det varer i 3-4 uker. Man må finne noe som blir rutine og varer over tid. For oss som sitter og trykker på et tastatur 40 timer i uken, så er det ikke annet å gjøre enn å finne noe som aktiviserer overkroppen rutinemessig. Årsaken til at mange får vondt er at det lite muskler igjen. År foran PCen gjør oss til puddinger. Da hjelper ikke fysioterapi eller kiropraktor. Man trenger muskler for å holde hodet når man sitter og rister på sykkelen.
Det er lettere å bygge muskler og styrke gjennom aktivitet som er gøy. Vet ikke hvilken alder ungene din har, men å finne noe du kan gjøre sammen med dem er digg. Svømming med barn er en sikker vinner for ryggen din og barna. Turer i marka med skistaver, gjerne i ulendt terreng. Rulleski. Stisykling er mer utviklende for kjerne/overkropp enn grus/landvei.
|
|
|
30/09/2014 10:52
|
kahlbom
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ingen tvil om at det er enklere om det er moro ja, spesielt når den tidligere omtalte tidsklemma tvinger en til å prioritere. Da blir det jo lett for at en velger en tur ut i stedet for en runde med kjernemuskulatur i kjelleren. Det skal bygges klatresenter her i distriktet som etter planen skal stå ferdig til høsten, det vet jeg er både moro og god trening for ryggen, så der håper jeg å få til noe. Så får en heller tvinge seg gjennom noen pliktøvelser i tillegg, siden man vet at man trenger det... Ungene er tvillinger som straks blir et år gamle så der er det i hovedsak trilleturer og "sirkeltrening" på gulvet etter jobb og fram til leggetid som gjelder enda. Håper å introdusere de til litt bassengaktivitet snart, men da blir det vel mest som livvakt foreløpig
Kristian
|
|
|
|
|