Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Renovere leilighet fra 2006

Renovere leilighet fra 2006 #1865060 28/09/2014 19:10
G
glsollid Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Skal få renovert en leilighet i Trondheim med byggeår fra 2006 og kommer til å sette bort absolutt alt til fagfolk.

Er det noen her som har noen dyktige og ikke minst konkurransedyktige og anbefale til denne jobben?

Det som skal gjøres er følgende:

- Nytt gulv ( ca 80 kvm)
- Nye lister på gulv og tak.
- Helsparkle alle vegger (Består av strie i dag)
- Maling av alle vegger/tak.
- Lekte ned deler av tak og montere Led Downlights
- Få lagt varme i tregulv ( Hva er beste løsning? Varmefolie?)
- Nye fliser på bad (Flis på flis)
- Bygge inn varmtvannstank( Eventuelt flytte den om mulig)
- Gjøre om til vegghengt toalett
- Montere nytt innventar bad
- Montere nytt kjøkken
- Divere tapetsering
- Montere frittstående vedovn.

Budsjettet er på ca 400-450 000 kroner. Er jeg optimist eller bør jeg komme langt med dette?

Re: Renovere leilighet fra 2006 [Re: glsollid] #1865088 28/09/2014 19:49
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Badet kan bli et ankepunkt her, ikke sikkert det er bare bare å flytte VVB eller sette opp flygedo.
VVB må ha tilgang til grove nok rør, har du rør i rør system må dette bygges om det kan dra unna endel kronasjer.

Toalettet må ha robuste spikerslag i veggen, har du murvegg er dette intet
problem (gjelder ikke leca).

Flis på flis er ikke en god løsning, men om du finner noen som vil utføre dette er det jo greit.

Nytt kjøkken kan jo fort dra unna 100k om du vil ha noe fancy.

Men alt i alt bør det gå uten budsjettsprekk, husk at østeuropeere er flinke med sparkel og maling

Treig oppover, feig nedover.
Re: Renovere leilighet fra 2006 [Re: glsollid] #1865104 28/09/2014 20:11
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Flis på flis er en veldig god løsning

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Renovere leilighet fra 2006 [Re: glsollid] #1865117 28/09/2014 20:23
G
glsollid Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Vil det være lønnsomt og ta alt gjennom et firma som kan ta alt. Altså som har kontakter med elektrikser osv. ? Eller bør jeg dele opp dette og hente inn priser selv? Angående VVB og toalett er ikke dette noe "must" så om det drar i vei prismessig så dropper jeg det.

I forhold til gulv. Laminatgulv. Bør jeg legge varme under gulvet, eller vil det holde greit med varmepumpe? Alternativt legge parkett for og få litt mer varme i gulvet?

Flis på flis skal vel ikke være noe problem i og med at badet er såpass nytt og at forutsetninger er at det er tett. ?

Re: Renovere leilighet fra 2006 [Re: glsollid] #1865136 28/09/2014 20:52
olechr Offline
More than words
More than words
Her kommer vel alt ann på hvor dyre ting du skal ha. Særlig på kjøkken.

Men tipper du klarer deg innefor 450 hvis du er litt smart med valg.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Renovere leilighet fra 2006 [Re: glsollid] #1865171 28/09/2014 23:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det høres ut som mye jobb å helsparkle alle vegger i en leilighet. Her går timene ...

Jeg ville vurdert alternativer, f. .eks. legge på 6mm rehab gipsplater. Er veggene gips fra før er det vel bare å skru de rett på. Alternativt legge på en såkalt renoveringsduk (tror det heter det) som limes med Casco New Start.

Jeg har brukt begge deler og er meget fornøyd. Tror arbeidet er en brøkdel av flere omganger med sparkling og sliping.

Re: Renovere leilighet fra 2006 [Re: glsollid] #1865173 28/09/2014 23:27
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ønsker du en god pris bør du beskrive hva som skal gjøres og be om tilbud på jobben.
Utfordringen med dette er dog å vite hva som skal gjøres. Ser for eks. at du skriver "helspakle vegger".
Hvorfor sier du det? Antar at det du egentlig ønsker er slette vegger. Er jo ikke sikker at å helsparkle dem er den beste løsningen, men kanksje det er det. Ikke vet jeg.
Hva som er den beste løsningen vil komme mye an på hva leverandøren har erfaring med, hvilke teknikker som finnes osv.

Skal du hente inn priser må du også ta stilling til om du ønsker en leverandør, og overlater til denne å vurdere hvem som skal brukes, eller om du selv skal styre de enkelte leverandørene.
Tar du en leverandør og lar han styre de andre så vil han typisk legge til et påslag på det de andre gjør (negativt). Men du vil i hovedsak ha en ansvarlig leverandør å forholde deg til (positivt). Har du en vil ha ta seg av all koordinering (positivt). Gjør du det selv må du styre koordineringen, og dersom noen ikke kommer slik at de andre må avvente så risikerer du å få problemer med de som må vente, i verste fall må du betale dem ekstra for ventetid eller annet (negativt).

Så har du valget mellom å først velge en leverandør, og stole på at han har gode priser og arbeide med han som en samarbeidspartner for å finne løsninger helt fra starten av.
Eventuelt må du beskrive jobben du vil ha gjort ganske grundig, også sende ut tilbudsforespørsel til flere aktører.
Generelt sett bør du jo beskrive jobben uansett og få en avtale på hva som skal gjøres - slik at du er rimelig sikker på at du og leverandøren har en god felles forståelse for hva som bør gjøres.

Da vi bygget hus hørte vi blandt annet med:
- Team Bygg AS
- TrePro AS
- Arnstein Sørgår
og noen til.

Vi valgte TrePro AS for å bygge huset vårt, og har vært fornøyde med det valget.
Var forresten svært store forskjeller i totalpris (1.5-2 mill) så det var definitivt viktig å høre litt utenfor sentrum (TrePro holder til på Korsvegan).
Vi ba om totaltilbud, også ordnet leverandørene med egne underleverandører, men det var altså for et nybygg.

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
Re: Renovere leilighet fra 2006 [Re: Tex] #1865174 28/09/2014 23:30
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Tex
Det høres ut som mye jobb å helsparkle alle vegger i en leilighet. Her går timene ...

Jeg ville vurdert alternativer, f. .eks. legge på 6mm rehab gipsplater. Er veggene gips fra før er det vel bare å skru de rett på. Alternativt legge på en såkalt renoveringsduk (tror det heter det) som limes med Casco New Start.

Jeg har brukt begge deler og er meget fornøyd. Tror arbeidet er en brøkdel av flere omganger med sparkling og sliping.

Nettopp det som var poenget mitt, det er mange måter gjøre ting på, og det kan være vanskelig for en lekmann og vite hva som er den mest fornufte metoden.

Så om du setter opp en beskrivelse bør du heller fokusere på hva du ønsker å oppnå framfor hvordan det skal gjøres.

Men be dem som besvarer tilbudet om å beskrive hvordan de tenker å løse det - slik at du kan vurdere om løsningen virker fornuftig, eller om de gjør noe "jalla, jalla" greier.
Det har forresten også litt med ansvar å gjøre. Når leverandøren velger løsning står han også utvilsomt ansvarlig for at resultatet blir bra. Dersom du forlanger en gitt løsning og resultatet blir dårlig pga. at løsningen var dårlig så er det vanskeligere å skylde på leverandøren etterpå (han burde selvsagt ha rådet deg til en annen løsning, men dog...)

Redigert av TEK; 28/09/2014 23:32.

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
Re: Renovere leilighet fra 2006 [Re: KlabbOgBabb] #1865238 29/09/2014 07:33
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Sitat: KlabbOgBabb
Badet kan bli et ankepunkt her, ikke sikkert det er bare bare å flytte VVB eller sette opp flygedo.
VVB må ha tilgang til grove nok rør, har du rør i rør system må dette bygges om det kan dra unna endel kronasjer.

Please explain... Grove rør? Bygge om rør i rør?

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Renovere leilighet fra 2006 [Re: glsollid] #1865240 29/09/2014 07:40
G
glsollid Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Renoveringsduk har jeg hørt mye dårlig om. Rehabgips er et alternativ. Enig i at man må høre med håndverker hva de anbefaler i forhold til det sluttresultatet jeg ønsker.

Re: Renovere leilighet fra 2006 [Re: Freakout] #1866247 30/09/2014 17:20
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Freakout
Sitat: KlabbOgBabb

Please explain... Grove rør? Bygge om rør i rør?

Altså, du kan ikke koble en vvb på 10mm tykke rør, disse blir for tynne.
Nå aner jeg ikke om du har et rør i rør system eller kobberrør, uansett kan det løses på et vis, men det kan bli kjempedyrt eller være billig, det kan ikke jeg vite uten at jeg vet hvordan det ser ut.

Og flis på flis er sjeldent en god løsning uansett hva du mener, de fleste membraner har en levetid på +-10 år iflg produsentene, da har ikke badet så lenge igjen uansett og det kan kansje være like billig i lengden å bare rive reint og begynne på nytt.

Redigert av KlabbOgBabb; 30/09/2014 17:23.

Treig oppover, feig nedover.

Moderator  support