Den ultimate gutteturen - Alpekryssing fra Geneve til Nice (bilder og film ligger etter teksten)
I januar 2014 ble ideen om den ultimate guttetur lansert på en helt vanlig guttekveld da Jonas var på besøk hos undertegnede. Her ble en løs drøm konkretisert ned til en plan. Jonas hadde kommet i kontakt med noen som hadde syklet fra Geneve til Nice gjennom alpene på sti. Denne turen ville vi kopiere. Etter en rask telefonsamtale var Jakob, den siste personen i trekløveren, også klar for tur.
Det var ikke en vanlig sykkeltur vi skulle begi oss ut på. Turen var på 640 km, noe som i seg selv er ikke så fryktelig langt, men i løpet av disse kilometerne skulle vi klatre tilsammen 31 000 høydemeter. Vi hadde 13 sykkeldager til rådighet. Dette ga oss en snittklatring på ca 2400 høydemeter per dag. For at det i det hele tatt skulle være gjennomførbart måtte vi reise med så lite bagasje som mulig. Vi kjøpte inn hver vår 20 liter sekk, fordelte utstyr, tok med oss et absurd stort antall kart og var klare for tur. Den sparsommelige plassen førte til minimalt med luksus og klær. Vi hadde kun et sykkelantrekk, og et antrekk til kveldstid. Den spartanske pakkingen førte også til at Jakob og Jonas la igjen flip floppene hjemme, og endte opp med å gå barbeint hver kveld Dette medførte en rekke strenge blikk fra franske restauranteiere. Overnatting skjedde på hotell og fjellhytter. Dette booket vi gjerne en dag i forveien, eller tok det når vi kom frem vi skulle sove.
På forhånd av turen syklet vi en hel del, men trente ikke målrettet bortsett fra mange hyggelige turer på stisykkelen. Men allerede første dag innså vi at vi kom til å bruke mer tid på bæring av sykkel enn på selve tråkkingen. Vi hadde på forhånd vært svært, svært naive med tanke på hvor stor del av stigningen vi faktisk kunne sykle opp. Se for deg bratte fjellstier som snirkler seg opp fjellsider på nærmere 3000m høyde. Dette førte til at godt over halvparten av alle høydemetrene vi klatret var med sykkelen på ryggen. Heldigvis gav denne tiden oss en ypperlig mulighet til å nyte den spektakulære og varierte naturen. Og prisen vi betalte oppover fikk vi til de grader igjen, når vi syklet noen av de beste stiene vi noensinne har syklet, dag etter dag. En typisk stitur kunne utarte seg som følger; bratt og svært eksponert høyfjellsti etterfulgt av super flytstier gjennom gressletter tatt rett ut ifra “Sound of Music”. Deretter bar det inn i flowy singeltrack med innslag av tekniske switchback gjennom skogen, helt ned til dalbunnen. De lange nedkjøringene var krevende både for kropp og sykkel, og vi måtte titt og ofte stoppe grunnet glødende bremseskiver.
Alt i alt ble denne turen en opplevelse for livet. Turen ble fylt med store øyeblikk, fantastiske stier, en flott felleskap med mine beste venner, mange fysiske smeller (opptil flere hver dag), noen psykiske smeller, stekende og brutalt solskinn, 4 grader og regn, storslått natur, Modane (det vi mener er verdens styggeste by), singeltrack i sommereng, stier med lengre partier med “no fall sone” og alt i alt brutalt fin sykling.
For å oppsummere: Denne turen var en drøm og en opplevelse jeg kommer til å huske resten av livet. Alt gikk etter planen, ingen skadet seg, ingen sykler ble ødelagt (jeg klarte til og med kunststykket ikke å punktere en eneste gang i løpet av hele turen). Dette var på alle måter en drømmetur. Vi ønsker at andre skal kunne oppleve det samme som oss. Vi sitter med detaljerte kart, navn på alle byer og tettsteder, fjell, fjellpass, excel skjema med alle høydemeter, gps spor og mye, mye mer som kan gjøre din turplanlegging svært overkommelig. Dersom dette er en tur du kan tenke deg å gjennomføre er det bare å ta kontakt for råd, tips, erfaringer osv.
Jeg legger ikke ut kart eller mer detaljert turbeskrivelse her. En detaljert turbeskrivelse ville rett og slett bli fryktelig lang da det er alt for mye som burde bli nevnt. Og skulle jeg lagt med kartene våre hadde det tatt 36 sider. I stede kompenserer jeg med film og bilder fra Jonas, vår eminente fotograf. Filmen er på 15 minutter. Det meste av syklingen er mot slutten, men jeg anbefaler dere å se hele dersom dere vil få med dere litt av rammen rundt turen.