Hei, har en plan om å kjøpe karbonhjul! Ser at prissegmentet er veldig høyt hvis en kjøper karbonhjul i en sportsforretning. Ønsker derfor å bestille ett par på nettet. Er ikke så veldig inne i "hjulverden" for hva som er bra eller ikke å bestille. Trenger derfor hjelp. Har sett litt rundt på nettet, og ønsker helst å bestille på "ebay." Har funnet en del forhandlere rundt om på nettet, og jeg ønsker deres erfaringer om hva som er bra og ikke!
Føler at "ebay" virker litt mer safe en de andre nettsidene. I dag har jeg ett par Miche Race 707 på landveien (veier ca. 2kg totalt). Ønsker derfor å få ett sett ned mot 1,5 kg....
1. Fant ut Shimano hub er den som er i midten av hjulet. Men lurer på om en får Shimano med på kina hjulene?
2.Hva er Carbon clincher? Er det høyprofil karbonhjul med slange? Jeg lurer på hva dere anbefaler jeg burde ha i mm til et høyprofil hjul. Er noe mer "aerodynamisk" enn noe annet? Akselerer karbonhjul raskere enn aluminiums hjul?
3. Lurer også litt om det er mulig med fargekomboer (f.eks. hvite eiker?) fra de ulike leverandørene. Hva er best av glanset eller matt hjul?
4. Hva betyr 700c i form av karbonhjul?
5. Og til slutt hva koster momsen og frakten på ett hjulsett?
1. Det de mener med Shimano Hub er, mest sannsynlig, at bosset passer til Shimano og Sram kassetter.
2.Carbon Clincher er karbonhjul for dekk og slange. Det er mest praktisk, i alle fall hvis du ikke har erfaring fra å lime dekk tidligere. 50mm er kanskje vanligst, men 38mm er det jeg ville valgt. Litt mindre mottakelig for sidevind og gir så å si samme aerodynamiske effekten. Uten at det betyr veldig mye, hvis du ikke ofte ligger i 40kmt+.
3. Det må du nesten spørre de du skal bestille fra om. Noen leverer andre farger på nav og eikenipler. Noen også på eiker. Sjekk ut sidene og hør med forhandleren. Jeg liker matte best, men det er en smaksak.
4.700c er størrelsen på et hjul for racer.
5. Hvor lang er en fisk? Det er helt opp til hvor dyrt hjulsettet er og hvor det sendes fra. 25% mva på totalsummen inkl frakt. Så det er bare til å ta frem kalkisen.
Det lureste for deg ville nok være å forhøre med en del forhandlere før du handler. Alternativt kan du sløyfe kinakarbon helt og heller gå for noen gode alusett. Shimano leverer gode ferdighjul, det samme gjør Fulcrum, Mavic osv. Det er mindre risky og funker som snus. Er lettere å handle feil fra kine, spesielt hvis du ikke vet hva du egentlig skal handle. men det er min mening.
Jeg kjøpte karbonclincher for 1 år siden hos Carbonzone, og er fornøyd med disse. Har ikke hatt problemer med de, så vet ikke hvordan servicen er dersom noe problem skulle oppstå.
Hongfu og Dengfu er jo veldig godt kjente forhandlere på rammer, og du kan søke litt på nettet om tilbakemelding på dekkene deres plus servicen.
Jeg gikk for clincher(slange og dekk), skulle jeg kun brukt de for ritt så ville jeg nok valgt parisedekk(hvor du limer på dekket). Jeg valgte 50mm felg(høyprofil), men ville nok valgt max 30mm dersom jeg hadde kjøpt igjen. Når du ligger i felt eller det blåser mye så kjenner du sidevinden ganske greit.
Vedrørende nav: Spør etter det beste navet de har, farge sort dersom du ønsker dette(fikk rød når jeg ikke spesifiserte) og si du skal ha shimano kompatibel dersom du kjører shimano.(fargekomboer er som regel mulig).
Jeg spurte om han kunne legge ved ekstra eiker uten ekstra kostnad og det gikk fint.
Carbonzone skrev vareprøve/gave på forsendelsen min slik at jeg slapp å betale mva, tror frakten var inkludert i prisen jeg til slutt forhandlet frem.
PS! Husk bremseklosser for carbon(anbefaler å bestille andre en de du evt får med).
Hei takk for kjapp respons! Blir junior til neste sesong, og er tildels lett i kroppen. Tenker at 50mm kan bli litt mye for meg, spesielt hvis det kommer vindkast. Ser at de fleste selgere ramser opp en del navn og beskrivelser, og jeg lurer på om jeg har tolket det riktig:
- F.eks. 700C*36mm vil si at den passer til landvei og har er 36 mm bredde i karbonet - Weave vil si utførelsen på karbonet, f.eks 3k, 12 eller UD. Og finishen til 3k kan enten være matt eller glanset - Kassetten (navet/hub´en) kan enten fås i Campagnolo og/eller Shimano. Og den kan fås i forskjellige farger - Nipples vil si de små "knåttene" på hjulet. Og kan ofte fås i forskjellige farger - Spoke vil si "stengene" fra navet til selve hjulet. Og kan ofte fås i forskjellige farger
Tenker å bestille meg ett hjulsett med alu. bremseflate, så jeg slipper å bytte bremseklosser hvis jeg bytter til andre hjulsett. Eller så får jeg kjøpe carbonklosser til landveien...
Har sett på yishun sine nettsider, og det virker også bra. Får se hva jeg finner på. Ser også at "Carbonzone" (og andre selgere/nettsider) tilbyr 1 års garanti, noe som kan være greit hvis bestillingen går helt fra Kina
Var ute og syklet til Grefsenkollen med 58mm på lørdag. På vei ned blåste det ganske greit, og det tok godt tak i hjulsettet, første gangen jeg har virkelig kjent på sidevind med høyprofilhjula. Så husk å ta dette med i beregningen! Vet ikke helt hvor cutoffen mellom aero benefit og vindfølelse går, men kanskje rundt 30-40mm?
Var ute og syklet til Grefsenkollen med 58mm på lørdag. På vei ned blåste det ganske greit, og det tok godt tak i hjulsettet, første gangen jeg har virkelig kjent på sidevind med høyprofilhjula. Så husk å ta dette med i beregningen! Vet ikke helt hvor cutoffen mellom aero benefit og vindfølelse går, men kanskje rundt 30-40mm?
Var ute på fredag i vindkastene med DA C35 felger. Merket godt sidevindskastene, men absolutt håndterbart. Men var veldig glad jeg ikke hadde høyere profil. Men dette har vel litt med erfaring og tilvenning og gjøre også.
Husker jeg rett har vel du Racelite hjul...? Vel, jeg er ganske sikker på at de har V-formet felg. U-formet felg er visstnok ganske mye bedre i vind.
Jeg husker selv fra juniorfellesstarten i NM i år at det var ekstremt mye vind. Det blåste både sidevind og motvind. Under rittet lå jeg i brudd med Martin Vangen som vant rittet. Martin kjører som oftest med ett par Zipp 808, han brukte disse under NM også. Jeg hadde posisjonen bak han så fikk ett godt syn til han, og det virket ikke som at han slet noe spesielt med å "holde seg opp" selvom han kjørte på 80mm hjul. Jeg ville tro at dette er pga U-formen på felgen
Husker jeg rett har vel du Racelite hjul...? Vel, jeg er ganske sikker på at de har V-formet felg. U-formet felg er visstnok ganske mye bedre i vind.
Jeg husker selv fra juniorfellesstarten i NM i år at det var ekstremt mye vind. Det blåste både sidevind og motvind. Under rittet lå jeg i brudd med Martin Vangen som vant rittet. Martin kjører som oftest med ett par Zipp 808, han brukte disse under NM også. Jeg hadde posisjonen bak han så fikk ett godt syn til han, og det virket ikke som at han slet noe spesielt med å "holde seg opp" selvom han kjørte på 80mm hjul. Jeg ville tro at dette er pga U-formen på felgen
Racelite stemmer Får sette på Ksyrium-settet hvis det skal fortsette å blåse, og 58mm trengs ikke til Oslo-sykling uansett
Tenker å bestille meg ett hjulsett med alu. bremseflate, så jeg slipper å bytte bremseklosser hvis jeg bytter til andre hjulsett. Eller så får jeg kjøpe carbonklosser til landveien...
Obs: Grunnen til at du ikke skal bruke samme klossene som på aluhjulene dine er ikke bremsekraften, men det faktum at det blir liggende igjen aluspon i klosser som er brukt på alufelg. Disse vil du ikke bremse med på karbonfelgen uansett hvilken type kloss det er. Så skal du ha noe annet en alufelg så må du skifte klosser ved felgbytte uansett.
Slik jeg har skjønt det tilbyr de fleste Kina butikker V-formet felg. U-formet felg er vel litt mer egnet for sidevind. Tror at dette på engelsk blir kalt "rim shape." Fant to bilder som beskriver dette litt mer om dette:
Bremseklossene til karbonhjulene er ganske myke og slites fort om du bruker dem på alu. flate.
Bremseklossene til aluminiumshjulene er hardere og gir dårligere bremseeffekt på karbonhjul. De er mest utsatt på vått føre eller tekniske løyper
Det er visstnok mange som bruker Swisstop yellow (og delvis black) til både alu. og karbon flatene. De sykler på forholdsvis tørt føre og passer på å rense dem for møkk som sand og støv. Men tror egentlig ikke det anbefales siden en får alu. biter i bremseklossene som kan ødelegge bremseflaten til karbonet... Hovedargumentene til de som ikke bytter klosser er at en må først bytte klossene, så må en justere bremsene for å få de perfekte...
Profilen betyr mye, moderne 80mm felger tilsvarer V-profil på 50mm, de krever uansett trening for å håndtere i sidevind. Men : Billige karbonhjul under 50mm. Hva er poenget? Du får semiaero aluhjul (fulcrum 0-3) og tilsvarende som er like aero, samme vekt og pris - med 5-dobbel kvalitet og holdbarhet.
Du får semiaero aluhjul (fulcrum 0-3) og tilsvarende som er like aero, samme vekt og pris - med 5-dobbel kvalitet og holdbarhet.
Nå ligger vel Fulcrum 0 - 3 på mellom 1400 og 1550 gram, mens man får karbonhjul rundt kiloen til samme pris eller billigere. En smule vektforskjell, med andre ord...
Og at Fulcrum o.l. har femdobbel kvalitet og holdbarhet, er dette noe som er dokumentert noe sted...?
Billige Clincher karbon hjul på 1000g? - Da mener du vel ett hjul? Finner du et slikt hjulsett må jeg rette det jeg skrev - da er ikke de gode, anerkjente aluhjula 5 ganger mer holdbare, men 10 ganger. Sjekk nav, hjulbygging, bremseflate - eller bare kjør på dem en stund, så merker du forskjellen.
Billige Clincher karbon hjul på 1000g? - Da mener du vel ett hjul?
Sorry, tenkte tubular her. Min feil.
Man kan selvsagt få clincher karbonhjul på 1200-1250 gram til en relativt grei pris, man jeg skal være enig i at kombinasjonen clincher, karbon og lav profil generelt sett ikke er den beste (gjelder både billige hjul og dyre merkehjul). Da bør man heller satse på tubular (billigere, lettere og sterkere).
Har selv div billige tubular karbonhjul (brukes stort sett bare i ritt pga. mye styr ved punktering). Aldri hatt problemer med dem. Har også drevet og importert en del hjul fra Kina, og har bare hatt en reklamasjonssak (gjaldt en leverandør jeg har sluttet å bruke for lenge siden), men ellers bare gode tilbakemeldinger.
Billige Clincher karbon hjul på 1000g? - Da mener du vel ett hjul? Finner du et slikt hjulsett må jeg rette det jeg skrev - da er ikke de gode, anerkjente aluhjula 5 ganger mer holdbare, men 10 ganger. Sjekk nav, hjulbygging, bremseflate - eller bare kjør på dem en stund, så merker du forskjellen.
Ca. 10 m skulle holde.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Man kan selvsagt få clincher karbonhjul på 1200-1250 gram til en relativt grei pris
Har du et par eksempler?
F.eks. vil et oppsett med Far Sports FSL-24CM-23 felger, Sapim CX-Ray eiker og EdHub nav havne på 1190 gram. Prisen blir vel rundt 5700 kr inkl frakt, mva etc.
Tror nok man trenger mer enn 10 m for å kjenne noen stor forskjell. Har bl.a fått tilbakemelding fra en fyr som hadde Zipp-hjul fra før og som mente at disse (ikke lik spesifikasjon som ovenfor, men samme produsent) var mye bedre og stivere.