Jeg vurderer å kjøre til Hamar på torsdag ettermiddag, ta Birken bussen til Rena, så retur til Hamar på fredag.
Er det en farbar vei? Fungerer det med å f.eks ta toget på samme rute?
Parker utenfor Vikingskipet, og ta bussen opp om morran. Birkenbussen fra Lillehammer går tilbake samme sted. Om du heller velger toget, så er det kort veg fra Hamar Stasjonen til Vikingskipet.
Jeg vurderer å kjøre til Hamar på torsdag ettermiddag, ta Birken bussen til Rena, så retur til Hamar på fredag.
Jeg har ikke noen erfaring - men jeg snakket med NSB om det var mulig å ta tog fra Lillehammer tilbake til Elverum. Han jeg snakket med hadde syklet UB to ganger og sa rett ut at det var bare å glemme. NSB har plass til tre sykler.
Jeg tar derfor bussen tilbake til Elverum. Har akkurat vært på Claes Olson og kjøpt bobleplast og "Rørskåler" for å beskytte sykkelen.
Utrolig mange matstasjoner i år. Stikk i strid med forslaget jeg sendte inn til spørreundersøkelsen i fjor: Færre slike glukose restauranter underveis og hard forbud mot langning selvfølgelig. Altså mer selvberging for å oppleve de riktig gode sprekkene - svime avgårde på fettforbrenning, slankere for hvert eneste tråkk febrilsk tyggende på ei altfor saktevirkende lefse.
Men skal ikke deppe for mye over det tapte slaget. Løypa ser kanon ut. Yrs prognoser sier faktor. Jovial stemning som vanlig. Glær mæ. God tur folkens!
Parker utenfor Vikingskipet, og ta bussen opp om morran. Birkenbussen fra Lillehammer går tilbake samme sted. Om du heller velger toget, så er det kort veg fra Hamar Stasjonen til Vikingskipet.
/Jan
Jeg skal bo på Rena fra torsdag til fredag :-) Tror jeg penser meg inn på den bussen torsdag kveld.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Liker ikke at Birken stapper matstasjoner i hele fjellet, men jeg gjentar tidligere suksess og svinger meg ut i fjellet. Med noe cola og sjokoladekake til servering - hvor mye avhenger av hva jeg klarer å manøvrere ut alene.
Som tidligere antar jeg at de første 1/3 av deltakerne som passerer ser på meg og tenker "wtf, tørr ikke å spise noe fra noen jeg ikke kjenner, dessuten har jeg ikke tid til dette når jeg kun skal sykle i KUN +6 timer".
Midtre 1/3 av deltakerne er mer annerkjenende. De som ikke vil ha takker nei. De som vil ha tar det med i farte og gir en hyggelig kommentar. De er sultne og bryr seg lite om angsten for fremmed serveringsgutt.
Siste 1/3 av deltakerne stopper, slår av en prat og strekker litt på potene. De synes jeg er gud. Jeg får full rittrapport og hjelper kansje til som støttekontakt. Latteren sitter løst og sykdom er det siste de bryr seg om. De tok med mat til 8-timer men er nå 3 mil unna mål og har passert 8-timer med solid margin allerede. Alle kalorier er gode kalorier. Dessverre må denne gjengen oftest lide for at innkjøpene ble for lave - ironisk nok straffes altså de som fortjener og trenger næringen mest.
Lover å heie på alle, uansett sykkel, sokkelengde og ansiktshår.
Når vi treffes i mål og du forteller om resultatet så kommer jeg til å spørre: "Men hadde du det gøy, da?" Husk det!
Lykke til!
NB: Jeg kommer til å ha med en Mandelstang. Kun en. Den går til den syklisten som vinner passeringsprisen for beste humør!
Se etter Trek-flag før/etter Reinsvatn /Nevelfjell. Sees vi ikke så har du syklet feil eller jeg har havnet i feil fjellområdet.
Værmeldingen sier at det kan bli noen våte dager fremover og selv om det blir opphold til fredag blir det neppe knusktørt. Det evige spørsmålet uten fasit er dekkvalg. Blir det for glatt med Ikon ? Blir det for tregt på grusen med Ardent eller Nobby Nic ? Synspunkter ? Sykler på 29" FS og håper på sluttid godt under 7 timer.
Værmeldingen sier at det kan bli noen våte dager fremover og selv om det blir opphold til fredag blir det neppe knusktørt. Det evige spørsmålet uten fasit er dekkvalg. Blir det for glatt med Ikon ? Blir det for tregt på grusen med Ardent eller Nobby Nic ? Synspunkter ? Sykler på 29" FS og håper på sluttid godt under 7 timer.
Kun en ny syndflod kan forsvare grovere dekk enn Ikon, RaRa, X-king osv.
Sykler på NN (no-nonsense...) hvert år. Satt fint med i gruppene på grusen, sluttid rundt 6.40, så du gjør deg ikke helt bort med de dekkene. Pacestar da naturligvis.
Har noen plass Lillehammer - Oslo fredag ettermiddag / kveld? Antatt målgang mellom 15 og 19...
Sett at værmeldingen holder seg (regn denne uken, opphold fredag), hva er antatt vinnertid i år ift i fjor? Prøver å gjette hvor lenge jeg vil sykle.
Har ikke syklet ritt over 2 timer på flere år. Veldig usikker på hvor hardt jeg skal starte. Bør jeg satse på å komme med en god gruppe på grusen, eller spare kreftene til sti? Sistnevnte vil definitivt gi best opplevelse, men tiden blir antakelig bedre med førstnevnte.
Blir det kø på stien for de som er midt i haugen?
Jeg starter i felt C. Ifølge rittranking ville jeg brukt i underkant av 7t i fjor (dårlig datagrunnlag selvsagt). Det betyr isåfall at jeg må ta igjen mange i starten...
Tror ikke det blir noe problem. Halvtime med motbakke til Skramstad gjør det enkelt å finne et godt felt.
Jeg gleder meg stort til kake. Og jeg lover at jeg skal være en salig blanding av 2/3 og 3/3. Kan ikke sikre at det blir mandelstang på meg, men ser jeg et trek-flagg skal jeg love å stoppe innom. Skal prøve å få opp humøret også..
Setter stor pris på at du er der for oss 7+ timergjengen..
Som førstereis deltager så kunne eg godt tenke meg å få litt tips om innhold i sekk. Mat feks? Det er jo mange matstasjoner. Verktøy og slanger er jo selvfølgelig, men tar dere med et ekstra dekk? Finnes det lappesaker for rift i dekksider? Stiller nok i 7+ timergjengen
Som førstereis deltager så kunne eg godt tenke meg å få litt tips om innhold i sekk. Mat feks? Det er jo mange matstasjoner. Verktøy og slanger er jo selvfølgelig, men tar dere med et ekstra dekk? Finnes det lappesaker for rift i dekksider? Stiller nok i 7+ timergjengen
Jeg tror det finnes en drøss av pakkelisten i tidligere UB-tråder her på forumet. Noen som kan finne de?
aaah, den kaka ja. Takk, takk! Herlig, herlig, merker insulinet stiger bare ved tanken. Innser at forslaget om langingsforbud må være årets dummeste. For 2 år siden hadde jeg mest lyst til å jafse hele kakefatet. Så deg ikke i fjor, jeg var nok for innbitt - skal ikke gjenta seg
Verktøy og slanger er jo selvfølgelig, men tar dere med et ekstra dekk? Finnes det lappesaker for rift i dekksider?
Ta med en billig bukselapp eller lignende. F.eks en bit skinn/lær. Denne kan du legge imellom slange og dekk hvis krisa inntreffer. Veier ingenting og gjør jobben. Det samme med ducttape. Da kommer du til mål. Dekk ville jeg ikke tatt med.
Ja, hvis bakkanten følger på - så det ikke bare blir mer regn!
Men værmeldingen på yr.no antyder nå at regnet skal gi seg tidligere i morgen enn tidligere varslet (bortsett fra en skvett - må jo riste'n godt - om kvelden). Fredag blir det bra, påstås det - om enn noe kaldt i starten (10 grader i Rena ved start, 8 på Skramstadsetra en halvtime senere).
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
er oppdatert med 2015 løype. Noen som kan dobbeltsjekke??
Tviler på det. La inn for moros skyld 6.30 (syklet på 6.23 i fjor) og fikk da 58 min på Bringebu. La 3.00 på vanlig birken og fikk da rett over 1 time der. Siden det er samme trase til Bringebu i år så tviler jeg på at jeg må sykle fortere til Bringebu for å klare 6.30 på UB en 2.59 på LB. Mens trasen i fjor var noe kortere til Bringebu en årets "vanlige" skramstad vei og sånn sett kan det vel stemme med i fjor.
På en annen side så er vel årets UB 7 km lenger en i fjor og 14 km lenger en 2013 (hvis jeg husker riktig). Sånn sett kan en vel anta at tidene i år blir noe lengre! Vet dog ikke forskjellen mellom grus/lettsyklet og knot/gåing (ble jo en del gåing opp fra Hafjell i fjor, og blir jo noe opp Nevelfjell i år + diverse annet gåing/knot).
er oppdatert med 2015 løype. Noen som kan dobbeltsjekke??
Uansett om den er oppdatert med riktig løype så kan jeg ikke tenke meg at den er noe særlig å stole på. Erfaringer med denne kalkisen på Birken (hvor den har et enormt datagrunnlag) er mildt sagt suspekte, og nå med en løype som ingen (?) har syklet så er jo datagrunnlaget helt fraværende. Men på den annen side, kansje mangelen på data gjør at den faktisk treffer
Fikk målt min sekk til 2,7kg uten "mat". Må UB'ene ha 3,5 eller er det ikke noe krav. Har alt i sekken og sekken er ganske liten
Legg merke til at det står at man skal "Bringe med seg". Dvs heller ikke krav til innhold i sekken. Derfor kan også sykkelveske brukes for slanger og verktøy om man ønsker det.