Ligner mye på løypa for to år tilbake, ja. Litt annen sti forbi (ikke over) Hitfjell og en ekstra runde over Moksjølia. C-momentet blir opp Nevelfjell. Værmeldinga for Rena og Sjusjøen har for øvrig en negativ trend, Lillehammer fremdeles sol!
NB! Pga web-sidens oppbygning vises siste GPS-spor som "Offisiell løype". Hvis siste GPS-spor er fjorårets løype, så vil den vises som "offisiell løype". Ser dere ikke 2014-løypa, så
Hvis det kommer GPX/TCX-spor så skal jeg legge inn årets løype også.
Jeg skal ikke være med i år, men kan vel si at dette muligens er den tøffeste traseen rent teknisk etter at vi begynte å ta snarveien til fjells. Det er lite av de raskeste flytstiene som er med i år: Partiet fra Rosinbakken til Hornsjø er vel forholdsvis grei skuring, og har vært med på UB en gang før. Noen partier med gjørme-eldorado etter mye nedbør. Hele partiet forbi foten av Kriksfjell er nytt (halvparten av det er syklet motsatt vei en gang eller to). Småplundrete sykling hele veien - veldig flott i tørre forhold og med friske bein, men... Over Melsjøhøgda er jo også ganske tøff teknisk, og de aller, aller fleste må nok av sykkelen opp mot toppen. UB har vel vært over der en gang hver vei. Indre Nyseterhøgda tar jeg ikke på sparket, men lurer på om akkurat den stibiten var med for to eller tre år siden, da motsatt vei. Ved Indre Reina gjør traseen en liten sving opp på sti - tror det er gåing opp bakken der. Stien fra foten av Reinsfjell til foten av Hitfjell er ny i UB-sammenheng. Flere crux og bløtparti-passeringer underveis. En prestasjon å ta denne stien uten fotisett. Hitråket/Moksjølia ble syklet i fjor, og er grei i tørre forhold. Glatt og guffen hvis det er vått - flere fikk vel en tur på rattatta i fjor på kloppene (som det er mange av) som blir farlig glatte når våte og gjørmete sykkelhjul har passert. Hafjell og Nevelfjell har vært med før. Sistnevnte er klart hardest fra den siden som blir syklet i år. Nordseterfjellet er tøff, spesielt den varianten sørvestover fra Skjerketjerna som ble syklet i fjor (og som sykles i år). Flere crux underveis. Etter Lunkefjell gjør traseen en sving rundt vannet store Lunken, og dette er vel nytt for de fleste. Noe av det ble vel syklet motsatt vei i første UB-år. Teknisk krydder hele veien. Deretter er det vel den nye standard-veien til mål.
Hei folkens, da er vi i gang. Er selv meget fornøyd med årets trasè, selv om mye er kjent, har vi funnet noe nytt i år også. Noen korte kommentarer til Espens innlegg: Det er absolutt mye flyt i år også. Vær og føre vil seff ha mye å si for fremkommeligheten. Stien ned mot Reina fra foten av Kriksfjell øst er rask og morsom og lite knotete, mellom Snultra og Melsjøen er det bare kneika opp mot Melsjøhøgda som inviterer til trilling av sykkelen noen meter. Når du tar av fra vei v Indre Reina for en liten stisnutt, må du ikke trille. Stien mellom Reinsfjellet og Hitfjell er tidvis teknisk krevende, byr noen steiner du må konse godt på for å komme forbi, og siste kneika opp mot stikrysset er bratt, ellers er dette en spennende og fin sti, men jeg har dog kun syklet den med noenlunde friske bein. Syns denne traseen har blitt skikkelig ultra. Lykke til, alle sammen, dere er sannelig noen tøffinger! Mvh Aksel Stifinner
Det ligger et GPS-spor på mellomtidskalkulatoren hos birkebeiner.no. Stemmer dette sporet 100% med løypa? Ser litt pussig ut ved ballettbakken, betyr dette at vi ikke skal ned den?
Ser ikke ut til at "Løpsplanleggeren" på birkebeiner.no er oppdatert - der får du fjorårets trase og den er det vel ikke så mange som skal sykle på fredag.
NB! Traseen er tegnet etter beste evne. Jeg skal bruke sporet selv, så jeg har forsøkt å få det rett, og jeg har hatt bra suksess med samme opplegg i 6-dagers og hver UB jeg har syklet, så jeg tror traseen er stort sett korrekt. Jeg tar dog intet ansvar for feil og bruk skjer på eget ansvar. Bortsett fra det: Vær så god og slit det med helsa.
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Hei folkens, da er vi i gang. Er selv meget fornøyd med årets trasè, selv om mye er kjent, har vi funnet noe nytt i år også. Noen korte kommentarer til Espens innlegg: Det er absolutt mye flyt i år også. Vær og føre vil seff ha mye å si for fremkommeligheten. Stien ned mot Reina fra foten av Kriksfjell øst er rask og morsom og lite knotete, mellom Snultra og Melsjøen er det bare kneika opp mot Melsjøhøgda som inviterer til trilling av sykkelen noen meter. Når du tar av fra vei v Indre Reina for en liten stisnutt, må du ikke trille. Stien mellom Reinsfjellet og Hitfjell er tidvis teknisk krevende, byr noen steiner du må konse godt på for å komme forbi, og siste kneika opp mot stikrysset er bratt, ellers er dette en spennende og fin sti, men jeg har dog kun syklet den med noenlunde friske bein. Syns denne traseen har blitt skikkelig ultra. Lykke til, alle sammen, dere er sannelig noen tøffinger! Mvh Aksel Stifinner
Ser at min kommentar kan oppfattes som negativ. Ikke meninga, det altså. Selv elsker jeg teknisk krydder, og det får deltagerne i rikt monn i år. Som sagt: dette blir tøft og heftig!
Ser ikke ut til at "Løpsplanleggeren" på birkebeiner.no er oppdatert - der får du fjorårets trase og den er det vel ikke så mange som skal sykle på fredag.
NB! Traseen er tegnet etter beste evne. Jeg skal bruke sporet selv, så jeg har forsøkt å få det rett, og jeg har hatt bra suksess med samme opplegg i 6-dagers og hver UB jeg har syklet, så jeg tror traseen er stort sett korrekt. Jeg tar dog intet ansvar for feil og bruk skjer på eget ansvar. Bortsett fra det: Vær så god og slit det med helsa.
For øvrig: Det er nå 628 påmeldte, hvorav 35 jenter. 51,3 % av de påmeldte er førstereisgutter (og -jenter - fordelingen er blant jentene er at ca 54 % sykler UB for første gang).
48,7 % lærer altså sakte og sykler UB til tross for tidligere erfaringer. Selv sykler jeg for 5. gang og er sånn sett blant dem som lærer saktest - bare slått av de 30 som skal sykle for 6. gang av 6 mulige.
Jeg tror det blir hardt men gøy også i år.
Ser du får 3500 hm, bruker denne å stemme eller det ikke noe å henge seg opp i ? greit å vite om det er 2500 hm eller 1000 hm mer. Basert på tidligere år så får jeg vel den ruten til å stemme med 2500 uten at jeg har analysert nøye.
Takk for fin jobb, gutter, ser ut som dere har fått det minst 95% riktig. Trond Vidar har fått med seg Ballettbakken og riktig passering av Kvarstadsetra, men har en liten bug på veien opp til Skramstad.
Ellers så ser dette ut som ei fin og hard løype, gleder meg til tross for tynt treningsgrunnlag. Best blir det selvfølgelig om regnet holder seg unna Kudos til Aksel stifinner, bra jobba igjen
Ser du får 3500 hm, bruker denne å stemme eller det ikke noe å henge seg opp i ? greit å vite om det er 2500 hm eller 1000 hm mer. Basert på tidligere år så får jeg vel den ruten til å stemme med 2500 uten at jeg har analysert nøye.
Tipper 2500 er mer korrekt, selv om vi vet at selmer har bomma før
Ganske likt som for 2 år siden, dvs opp til Skramstad (dette er vel grunnen til litt mer hm og lengde), Men annen variant fra Reina/Reinsvatnet en før, her er en del nytt ser jeg. Nevelfjellet mot Sjusjøen har vel vært sykla 2 ganger før ? Den er hard den veien. Er md de "møkkastokk" partiet i skiløypa etter sjusjøen også virker det som. Ikke sett veldig nøye dog.
Du har blitt legendarisk: "Over den j steinen og Svartåsen til Snultra"!
My claim to fame antar jeg. Men flott den er tilbake i år også. Samme med den svingen til venstre mot Hornsjø, der en del av oss syklet feil for 2 år siden, endelig skal jeg få ta den i fart også he he. Vært i sjaber form i helga, så må bli frisk igjen skal jeg kave meg i rundt denne løypa på forsvarlig vis. Vått blir det nok virker det som, hmm, ikkje bra. Får se an noen dager med værmld, storm er pr nå litt mer positiv. Dropper nok halvdemper på fredag og tar stisykkelen/"stimodus foran ritt modus" hvis værmelding er likt dagen før. Ikke spesielt moro frem til rosinbakken, men får desto mer ut av det på fjellet. Dekk blir i såfall 2 x RoRo, funket bra på TSR.
Edit, ser jo at Snultra blir selvsagt motsatt vei nå (fra i fjor), så da kommer steinen før treet, og dermed litt mer synlig.
Men tar den annen retning etter slalombakken i Sjusjøen ? Husker jeg feil, eller gikk den ikke rett frem i skiløypa da ? nå virker den å ta en venstre sving, raskere inn på grus, eller er de jeg som lar meg lure av dette partiet "føltes" lengre en det reelt er (på kartet). Jmf Trond Vidar sitt kart som det linkes til over her.
Edit, ser jo at Snultra blir selvsagt motsatt vei nå (fra i fjor), så da kommer steinen før treet, og dermed litt mer synlig.
Å nei! Da blir vi jo helt desorientert. Jeg som ikke vet hvor treet er hen en gang. Eller steinen. Men den døde sauen er det noen som vet hvordan det går med den i år?
Som førstereisgutt lurer jeg på om merkingen er sånn at det er lett å sykle feil i blodtåka når man er helt ukjent i området? ( = er det nødvendig å sette en Garmin Oregon på stemmet?)
Som førstereisgutt lurer jeg på om merkingen er sånn at det er lett å sykle feil i blodtåka når man er helt ukjent i området? ( = er det nødvendig å sette en Garmin Oregon på stemmet?)
Har alltid hatt Garmin på styrefremspringet. Har aldri sett særlig mye på den. Har heller aldri syklet feil. Var dette til hjelp? Neppe.
Å nei! Da blir vi jo helt desorientert. Jeg som ikke vet hvor treet er hen en gang. Eller steinen. Men den døde sauen er det noen som vet hvordan det går med den i år?
LarsB
Den har blitt gravd opp igjen og legges på hemmelig plass morgen før rittstart. Tipper Nevelfjellet. Og klart du vet hvor treet er hen, den er alltid før eller etter steinen. I år er den etter steinen. Dette bør du ha inne nå:)
Har alltid hatt Garmin på styrefremspringet. Har aldri sett særlig mye på den. Har heller aldri syklet feil. Var dette til hjelp? Neppe.
Joda. Litt til hjelp er det jo. Jeg har ikke spesielt lyst til å sykle med kart på stemmet, så jeg grep ditt argument og tok det til meg.
Og klart du vet hvor treet er hen, den er alltid før eller etter steinen. I år er den etter steinen. Dette bør du ha inne nå:)
Fem år har jeg sykla Ultra, og fortsatt har jeg ikke inne plassering av individuelle stein/tre kombinasjoner i fjellheimen. Bør jeg satse på temporitt i stedet?
For 2 siden var det en 10-20 stk (husker ikke helt) som sykla feil i et stikryss på mellom Rosinbakken og Hornsjø (tok av mot Hynna). Noen syklet i tilegg litt til etter vi hadde oppdaget at vi syklet feil, for det kunne jo være at vi syklet riktig likevel, dessuten var det spor der. Til slutt var vi bare 3 igjen, av de syklet jeg lengst. Jeg anser meg derfor som den moralske vinneren av UB 2013, fordi jeg syklet lengst. Anbefaller alle dere andre å ta den turen ned til Hynna i år, for den var fantastisk, flyt av en annen klasse, uten tvil den flotteste stien jeg har sykla. Men siden jeg har sykla den før så tar jeg nok veien til Hornsjø jeg. På en annen side, jeg er ikke smartere en at jeg lar meg lures med ned dit en gang til he he.
Så, ja det går an å sykle feil, men det var bra skiltet, men av en eller annen grunn hadde sperretråden forsvunnet (for den ble satt opp) og når en dro rett frem følgte alle bare det hjulet og da fikk ikke folk med seg skiltet. Mener også at beste sti ned fra Nevenfjellet var feilmerket ? Dvs i starten.
Og klart du vet hvor treet er hen, den er alltid før eller etter steinen. I år er den etter steinen. Dette bør du ha inne nå:)
Fem år har jeg sykla Ultra, og fortsatt har jeg ikke inne plassering av individuelle stein/tre kombinasjoner i fjellheimen. Bør jeg satse på temporitt i stedet?
LarsB desorientert
Kanskje birken kan sette opp et skilt der! Såpass burde det være. Men den veien vi sykler i år så er ikke steinen like legendarisk. For hele poenget er treet foran og overaskelsen etter. Denne veien vi sykler så bli det nok litt mer "så mye rop for så lite".
For 2 siden var det en 10-20 stk (husker ikke helt) som sykla feil i et stikryss på mellom Rosinbakken og Hornsjø (tok av mot Hynna). Noen syklet i tilegg litt til etter vi hadde oppdaget at vi syklet feil, for det kunne jo være at vi syklet riktig likevel, dessuten var det spor der. Til slutt var vi bare 3 igjen, av de syklet jeg lengst. Jeg anser meg derfor som den moralske vinneren av UB 2013, fordi jeg syklet lengst. Anbefaller alle dere andre å ta den turen ned til Hynna i år, for den var fantastisk, flyt av en annen klasse, uten tvil den flotteste stien jeg har sykla. Men siden jeg har sykla den før så tar jeg nok veien til Hornsjø jeg. På en annen side, jeg er ikke smartere en at jeg lar meg lures med ned dit en gang til he he.
Så, ja det går an å sykle feil, men det var bra skiltet, men av en eller annen grunn hadde sperretråden forsvunnet (for den ble satt opp) og når en dro rett frem følgte alle bare det hjulet og da fikk ikke folk med seg skiltet. Mener også at beste sti ned fra Nevenfjellet var feilmerket ? Dvs i starten.
Hm... Jeg bør kanskje bruke Garmin Oregon da. Klarte å sykle noen kilometer feil på TSR i år. Ikke at det gjør så alt for mye sånt, men av og til blir jeg litt sliten av å sykle (for) langt.