|
|
Nikola pedaler - ny teknologi
|
Nikola pedaler - ny teknologi
24/09/2014 18:51
|
pakstar
OP
Fersking
|
OP
Fersking
http://www.gizmag.com/nikola-speed-skating-pedals/33947/Hva tenker dere? Ser ut som man mister en del energi under hvert tråkk, men de hevder det motsatte.... hmm  Spennende med nye produkter.
|
|
|
Re: Nikola pedaler - ny teknologi
[Re: pakstar]
24/09/2014 18:51
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
25/09/2014 06:58
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Forskjellen er vel at på skøyter så er det den sidelengse bevegelsen som lager fremdriften, en evt sidelengs bevegelse på en sykkel vil ikke generere noen fremdrift. En annen ting er at setets posisjon til kranken er fast, mens en skøyteløper kan bevege rumpa alle veier i forhold til isen.
Redigert av Dexter; 25/09/2014 06:59.
|
|
|
[Re: Dexter]
25/09/2014 07:55
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Skøyteløpere må bevege seg sideveis for å få fraspark i isen, hadde de kunnet sparke rett bakover og fortsatt fått "tak i isen" med eggen så hadde de gjort det.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
25/09/2014 08:12
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Danseskøyter mener du?
LarsB
|
|
|
25/09/2014 08:16
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skøyteløpere må bevege seg sideveis for å få fraspark i isen, hadde de kunnet sparke rett bakover og fortsatt fått "tak i isen" med eggen så hadde de gjort det. What?
|
|
|
25/09/2014 08:18
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det virka veldig søkt å blande inn lengdeløpsteknikk her. Jeg går litt på skøyter og sliter med å se hva dette konseptet har med den saken å gjøre siden noe av det sentrale er å line opp vekta over skøyten med de karakteristiske sideforskyvningene. Det er jo umulig når man sitter på et sykkelsete.
Nå kan det likevel hende at pedaler med flyt har de positive egenskapene som det reklameres med. Men årsaken tror jeg man skal lete etter andre steder enn i skøyteteknikk..
LarsB
|
|
|
25/09/2014 09:35
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Pedalene har ikke flyt, såvidt jeg forstår. Pedalkroppen følger et spor som gjør at den forflytter seg sideveis i løpet av tråkket. Men teknologien er ikke særlig godt forklart på nettsiden;
"Nikola pedals are built with the Zivo™ Technology. The lateral motion occurs as the rider pedals in their natural motion allowing the pedals to move laterally via the proprietary technology. Simply get on your bike and ride like you typically do and leave the rest to us." ...
Tråkkebevegelsen er låst, men med sideveis bevegelse. Og det kan være uheldig for knær...
Kan vel hende at sideveis forflytning under nedtråkk gir bedre utnyttelse av muskler (høyere makskraft, bedre arbeidsøkonomi). Men sammenlikningen med skøyter er søkt.
|
|
|
25/09/2014 10:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Husker noe lignende fra 80-tallet (?). Fatter'n kom med et avisklipp om pedaler som beveget seg en anelse sidelengs i tråkket. Hvis hukommelsen ikke har sviktet så var teorien bak at dette skulle kompensere for den sidelengs bevegelsen i kroppen når man sykler. Pedalene skulle altså hjelpe med å holde kroppen helt i ro og dermed overføre mer kraft i tråkkene.
|
|
|
[Re: larsb]
25/09/2014 10:30
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det virka veldig søkt å blande inn lengdeløpsteknikk her. Jeg går litt på skøyter og sliter med å se hva dette konseptet har med den saken å gjøre siden noe av det sentrale er å line opp vekta over skøyten med de karakteristiske sideforskyvningene. Det er jo umulig når man sitter på et sykkelsete.
Nå kan det likevel hende at pedaler med flyt har de positive egenskapene som det reklameres med. Men årsaken tror jeg man skal lete etter andre steder enn i skøyteteknikk..
LarsB Mulig jeg misforstod men stod det ikke at dette var inspirert av skøyting?
|
|
|
[Re: -Jan]
25/09/2014 10:36
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Skøyteløpere må bevege seg sideveis for å få fraspark i isen, hadde de kunnet sparke rett bakover og fortsatt fått "tak i isen" med eggen så hadde de gjort det. What? Prøvd å sparke rett bakover i fartsretningen med en skøyte? Blir ikke mye framdrift av det. Skøyteeggen må vinkles i forhold til fartsretningen for å få feste til å skyve fra, men det betyr ikke at det ikke hatt vært mer effektivt å sparke rett bakover om det var mulig å få feste der. Du ser ikke maratonløpere og sprintere hoppe fra side til side for å få brukt alle musklene, det er liksom mest effekt å skyve rett bakover. Klarere?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
25/09/2014 13:13
|
ehovde
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Prøvd å sparke rett bakover i fartsretningen med en skøyte? Blir ikke mye framdrift av det. Skøyteeggen må vinkles i forhold til fartsretningen for å få feste til å skyve fra, men det betyr ikke at det ikke hatt vært mer effektivt å sparke rett bakover om det var mulig å få feste der. Du ser ikke maratonløpere og sprintere hoppe fra side til side for å få brukt alle musklene, det er liksom mest effekt å skyve rett bakover.
Klarere?
Dette er bare feil. Ved å sparke rett bakover vi du oppnå omtrent samme hastighet som når du løper. Jeg kan love deg at en med god teknikk går fortere på skøyter enn han løper. Som nevnt over har danseskøyter tagger på tuppen som muliggjør spark rett bakover, men ta en titt neste gang isdans vises på tv, de tar skøytetak for å få opp farta. Det kan også sammelignes med seiling. En seilbåt oppnår mye høyere fart med sidevind enn med medvind. Erlend
"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
|
|
|
[Re: ehovde]
25/09/2014 13:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her er et spørsmål man kan stille for å avgjøre dette: Hvis man kunne lage en ski slik at den hadde like god glid som en skøyteski, og garantert glippfritt feste uansett kvalitet på frasparket, kunne man da gå like fort med klassisk teknikk som fristil?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/09/2014 13:21
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Men disse pedalene utnytter ikke kraften fra sideveis bevegelse siden kranken fortsatt roterer rundt samme akse som vanlige kranker, slik jeg ser det. Den sideveis bevegelsen er 90° på retningen til krankarmen.
Jeg tror bevegelsen er alt for liten til å gi fordeler pga ergonomi mtp bevegelighet i hofta. Her må det uavhengig testing til.
|
|
|
[Re: GeirK]
25/09/2014 13:32
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Her er et spørsmål man kan stille for å avgjøre dette: Hvis man kunne lage en ski slik at den hadde like god glid som en skøyteski, og garantert glippfritt feste uansett kvalitet på frasparket, kunne man da gå like fort med klassisk teknikk som fristil? Med en gang man får opp en viss hastighet, går man jo uansett over fra diagonalgang til staking. Med diagonalgang går det jo ikke raskere enn man klarer å sparke fra. Med staking, derimot, kan man oppnå en viss "utvekslingseffekt" ved at vinkelen på staven endres. Derfor har staking et større fartspotensiale enn diagonalgang. Stavtuppen beveger seg mye lenger enn hånden gjør. Ved skøyting opplever man at selv langsomme bevegelser kan gi stort fartspotensiale, gitt god teknikk. Også her har man mulighet for å bruke forskjellige "gir", ved å endre vinkelen på skien. Jo fortere det går, jo mer går skiene i fartsretning. Og jo mer skiene går i fartsretning, jo mer vinkelrett på fartsretningen går frasparket.
|
|
|
[Re: EHAa]
25/09/2014 13:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her er et spørsmål man kan stille for å avgjøre dette: Hvis man kunne lage en ski slik at den hadde like god glid som en skøyteski, og garantert glippfritt feste uansett kvalitet på frasparket, kunne man da gå like fort med klassisk teknikk som fristil? Med en gang man får opp en viss hastighet, går man jo uansett over fra diagonalgang til staking. Med diagonalgang går det jo ikke raskere enn man klarer å sparke fra. Med staking, derimot, kan man oppnå en viss "utvekslingseffekt" ved at vinkelen på staven endres. Derfor har staking et større fartspotensiale enn diagonalgang. Stavtuppen beveger seg mye lenger enn hånden gjør. Ved skøyting opplever man at selv langsomme bevegelser kan gi stort fartspotensiale, gitt god teknikk. Også her har man mulighet for å bruke forskjellige "gir", ved å endre vinkelen på skien. Jo fortere det går, jo mer går skiene i fartsretning. Og jo mer skiene går i fartsretning, jo mer vinkelrett på fartsretningen går frasparket. Nemlig!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
25/09/2014 14:41
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er et spørsmål man kan stille for å avgjøre dette: Hvis man kunne lage en ski slik at den hadde like god glid som en skøyteski, og garantert glippfritt feste uansett kvalitet på frasparket, kunne man da gå like fort med klassisk teknikk som fristil? Det er jo berre å skeise med klassiskskia det, så finn ein fort ut kva som er raskaste teknikken. Det var jo slik dei begynte med fristilteknikken tidleg på 80-talet - dei gjekk med klassiskski med smurning, men bruka skeisetak der det var var plass i løypa. Ellers så kan ein jo lett teste dette med rulleski, der ein alltid har spikarfeste.
|
|
|
25/09/2014 14:51
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Som nevnt over har danseskøyter tagger på tuppen som muliggjør spark rett bakover, men ta en titt neste gang isdans vises på tv, de tar skøytetak for å få opp farta.
For å få opp farta, ja. Sprintere jobber også sideveis i starten til de har fått opp farta, men det er rett og slett ikke effektivt å bevege seg fra side til side når målet er at man skal fortest mulig framover, da er det veldig logisk at mest mulig kraft skal i fartsretningen
|
|
|
25/09/2014 15:08
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Troller du, eller forstår du verkeleg ikkje dette? Du kan jo skaffe deg piggsko og sjå om du klarer å springe frå dei på skeiser. Eller bruke spark. Eg tipper du ikkje klarer det, sidan verdsrekordane på skeiser er mykje raskare enn samme distanse i friidrett.
|
|
|
[Re: -Jan]
25/09/2014 15:16
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Troller du, eller forstår du verkeleg ikkje dette?
Trivelig fyr du
|
|
|
25/09/2014 15:53
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Forstod du ikke mitt innlegg, leste du det ikke,, eller er du uenig?
|
|
|
25/09/2014 16:22
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Forstod du ikke mitt innlegg, leste du det ikke,, eller er du uenig? Jeg hadde ikke lest det da det så ut til å være et svar til GeirK. Jeg er ikke uenig, men jeg tenkte i utgangspunktet litt anderledes. Når jeg mener at en skøytebvegselse ikke er optimal med hensyn til effektivitet så er det fordi hele kroppen forflyttes fra side til side mens man går, ser man på tyngdepunktetes forflytning ser man at det beveger seg i sikk-sakk isteden for i en rett linje framover, hvilket betyr at man går en anselig mengde omveier i løpet av en gitt distanse. Som du sier så går man mer og mer i fartsretningen jo høyere farten blir, men ved å skyve vinkelrett på skøyteeggen vil man alltid måtte få en visse mengde lateral forskyvning. Jeg mener at dersom det hadde vært teknisk mulig (hvilket det ikke er) å utføre en bevegelse der du får brukt strekkapparatet i beina i samme grad som i et vanlig skøytetak og samtidig klare å overføre kraften like effektivt til isen UTEN å få en lateral forskyvning, så hadde det vært mer effektivt.
Redigert av Torshov-Simen; 25/09/2014 16:44.
|
|
|
25/09/2014 17:02
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det kan hende:)
Det blir i hvert fall ikke bedre av å kutte ut sidevegsbevegelsen (altså tyngdeoverføring). Da blir man stående med hofta midt i mellom skiene, og får en meget ineffektiv teknikk.
|
|
|
26/09/2014 07:14
|
ehovde
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Som du sier så går man mer og mer i fartsretningen jo høyere farten blir, men ved å skyve vinkelrett på skøyteeggen vil man alltid måtte få en visse mengde lateral forskyvning. Jeg mener at dersom det hadde vært teknisk mulig (hvilket det ikke er) å utføre en bevegelse der du får brukt strekkapparatet i beina i samme grad som i et vanlig skøytetak og samtidig klare å overføre kraften like effektivt til isen UTEN å få en lateral forskyvning, så hadde det vært mer effektivt.
Når man løper så har man en utveksling på 1:1, kroppen beveger seg i den hastigheten man beveger føttene. Skøyteteknikk fungerer som et gir, og man kan bevege seg med høyere hastighet. Du tenker deg at man skal kunne utnytte denne gireffekten uten å utføre laterale bevegleser, men overføre den til en bakoverrettet kraft. Da har jeg en god nyhet, det finnes et apparat som gjør akkurat dette: Sykkel! Erlend
"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
|
|
|
26/09/2014 07:27
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jepp. Heller ikkje i løping kan ein vel seia at all krafta går 100% i fartsretninga, da ein jo hoppar opp og ned for kvart steg.
|
|
|
26/09/2014 10:29
|
sls
Veteran
|
Veteran
Sammenligningen her mellom klassisk og skøyting er vel ikke helt riktig (er langrennstrener). Hovedårsaken til at diagonalgang ikke har samme fartpotensiale er hovedsaklig at stor fart krever store bevegelsesbaner. Med den gliden modern ski har i hardpakkede løyper, så vil man på de fleste fører tjene på å gli lengre på hver ski. Dette er enklest ved skøyting og staking. På trått føre i motbakke kan det derimot ofte gå fortere i diagonalgang - betydelig raskere enn staking og litt raskere enn skøyting. Mht disse pedalene så kan jeg ikke se at de kan genererer kraft sideveis unntatt i ytterpunktet. Dette kan forsåvidt gi litt energi, selv om det ser marginal ut. Søk på double push inline og du vil se noe lignende på rulleskøyter. Ser ikke ut som den ekstra bevegelsen gir mye kraft der heller, men det hjelper visstnok. Har ikke koordinasjon til å teste selv:-). Uansett fascinerende.
Redigert av sls; 26/09/2014 10:30.
|
|
|
[Re: sls]
26/09/2014 11:08
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Sammenligningen her mellom klassisk og skøyting er vel ikke helt riktig (er langrennstrener). Hovedårsaken til at diagonalgang ikke har samme fartpotensiale er hovedsaklig at stor fart krever store bevegelsesbaner. Med den gliden modern ski har i hardpakkede løyper, så vil man på de fleste fører tjene på å gli lengre på hver ski. Dette er enklest ved skøyting og staking. På trått føre i motbakke kan det derimot ofte gå fortere i diagonalgang - betydelig raskere enn staking og litt raskere enn skøyting. Mht disse pedalene så kan jeg ikke se at de kan genererer kraft sideveis unntatt i ytterpunktet. Dette kan forsåvidt gi litt energi, selv om det ser marginal ut. Søk på double push inline og du vil se noe lignende på rulleskøyter. Ser ikke ut som den ekstra bevegelsen gir mye kraft der heller, men det hjelper visstnok. Har ikke koordinasjon til å teste selv:-). Uansett fascinerende. Ja? Hva er "ikke helt riktig"? Jeg tror du bare tar med halve ligningen her. Den ene delen er bevegelsesbanen, som du nevner. Den er så klart viktig. I lave hastigheter, med stor motstand, jobber du "nærme kroppen". I høy hastighet langer du ut, og maksimerer bevegelsesbanen. Men i tillegg bruker man "girene": Klassisk/skøyting: Muligheten til å skyve vinkelrett på fartsretningen. I diagonalgang går det ikke fortere enn du klarer å flytte foten, uansett hvor stor bevegelsesbane du har. I skøyting trenger du ikke flytte foten fort, fordi du kan endre vinkel på skiene. Dette er sammenliknbart med seiling, som påpekt i et tidligere innlegg. Staking: Også her er det to komponenter. Den ene er størrelsen på armens bevegelse. Den andre er størrelsen på stavtuppens bevegelse. Her er det også snakk om et utvekslingsforhold, der lengden på staven og vinkelendringen gjennom skyvet er viktig. Derfor har du rett i det du sier. Men du sier bare halvparten av det som er rett. Etter mitt skjønn (også vært både utøver og trener). Eller mener du at det kun er kroppens bevegelsesbane som har noe å si? Det høres i så fall helt merkelig ut for meg, og jeg ville i så fall tenkt en gang til. Utøverne dine går i så fall glipp av halvparten av poenget.
|
|
|
26/09/2014 11:15
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Blir ikke spørsmålet om musklene i kroppen klarer å levere mer kraft om de jobber ut til siden i stedet for rett nedover? Problemene man har på skøyter og ski med lange gli-flater er ikke spesielt relevant.
Om beina leverer mer kraft litt ut til siden er det interessant å se om det finnes mekanikk som kan fange opp denne kraften og levere den til drivverket.
Kanskje kan man få en litt lengre bevegelse ved å dra foten både ned og ut, men kunne ikke det vært løst med lengre krankarmer?
|
|
|
[Re: Gråstein]
26/09/2014 11:23
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Blir ikke spørsmålet om musklene i kroppen klarer å levere mer kraft om de jobber ut til siden i stedet for rett nedover? Problemene man har på skøyter og ski med lange gli-flater er ikke spesielt relevant.
Om beina leverer mer kraft litt ut til siden er det interessant å se om det finnes mekanikk som kan fange opp denne kraften og levere den til drivverket.
Kanskje kan man få en litt lengre bevegelse ved å dra foten både ned og ut, men kunne ikke det vært løst med lengre krankarmer? Relevant? Hvem har snakket om relevant? Her er det om å gjøre å få rett, ikke besvare spørsmålet til TS:) Jeg tror du har helt rett i dine antakelser. Det er nok mest et spørsmål om "hvor man er sterkest". Det meste annet kan på en sykkel løses ved å endre utveksling.
|
|
|
26/09/2014 11:27
|
sls
Veteran
|
Veteran
Jeg kommenterte vel i grunnen 2 momenter: 1. (GeirK) vedr glippfritt feste 2. (EHAa) vedr at man uansett går over fra diagonalgang til staking ved en viss hastighet
Det var dette jeg mente var litt unyansert. Dvs hvilken stilart som er best henger ikke direkte sammen med hastighet. Det er mange momenter som avgjør hva som er mest effektivt. Dette ser man f.eks hva at folk i samme felt ofte velger 3 ulike veksler på same sted i skøyting.
Mht siste innspill så skiver man aldri vinkelrett på fartsretningen i skøyting. Det ville I så fall bety at man ender med en slags klassisklignende bevegelse. Skiretningen skal ha så liten vinkel som mulig I forhold til fartsretningen, mens man reduserer vinkelen i fraskyvet helt ned til der man klarer å skape tilstrekkelig skyv. Hvor raskere man går jo mindre blir vinklene.
Mht staking så burde vel egentlig gammeldags staking være best hvis man ser på selve giringsforholdet. Moderne pigging har et veldig 'dårlig' 'giring', men profiterer på frekvens og mobilisering av kroppsvekt og store muskelgrupper (mage og rygg).
Trenden går forøvrig på stadig bruk av legre bevegelsesbaner. Dette er støttet av Olympiatoppens forskning. De forutser at trenden fortsetter. Der man før gikk paddling og nå går dobbeltdans, vil man i framtiden velge enkeltdans. Dette er I hovedsak en funksjon av mer kraft I lengre bevegelsesbaner. Både arm- og beinarbeidet i dobbeltdans blir for kort til å maksimere pådraget.
|
|
|
|
|