Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du?

Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? #1862877 24/09/2014 11:35
T
Tommyv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Hei. Dette er vel ærlig talt en "hjelp meg å finne riktig sykkel" tråd, men med en liten vri.

Istedenfor at jeg skal forklare hva jeg vil og hvordan/hvorfor jeg vil, så tenkte jeg at dere kunne fortelle meg hvilken sykkel dere ville valgt, og hvorfor.

Da med tanke på hvorfor dere velger den modellen, hva dere stort sett har tenkt til å bruke den til og hvorfor dere valgte den utstyrsversjonen til f.eks 17k, istedenfor 22k.

Det må ikke nødvendigvis være økonomiske årsaker, men rett og slett av det man får for de siste 5k ikke er verdt det osv.

Ett eksempel fra meg, og jeg har ikke peiling så dette blir rent oppspinn og ikke særlig uttdypende (og jo mer utdypende svar, jo bedre): "Jeg valgte Nerve AL. Dette fordi jeg ikke trenger all vandringen de andre gir meg, da jeg stort sett sykler på fine stier og grus. Alu og ikke karbon fordi. Med 27,5" dekk fordi jeg liker en mellomting mellom 26" og 29". Deretter valgte jeg utstyrsversjonen 8.0 fordi jeg har prøvd utstyret på 9.0 SL og syns ikke de ekstra kronene ga meg noe som helst i form av smiles per miles."

Eller no. På forhånd takk!

Redigert av Tommyv; 24/09/2014 11:36.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Tommyv] #1862886 24/09/2014 11:49
S
segselv Offline
Medlem
Medlem
S
Er noen år siden jeg kjøpte, men endte på en Nerve XC (nå Nerve AL). Hadde sykklet på hardtail i to sesonger, og ville oppgradere sammtidig som jeg ville prøve noe nytt. Stor fornøyd med sykkelen, og anbefalles på det sterkeste. Bør noteres at denne er kjøpt før de begynte med 27,5", og geometrien på rammen er mer som den til Nerve CF.

Canyon Nerve XC 6.0, Look 695
Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Tommyv] #1862889 24/09/2014 11:57
T
Tommyv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Noen spesiell grunn til at du valgte Nerve istedenfor lux ene veien, og spectral andre veien med tanke på vandring? Hvilken utstyrsklasse la du deg på, på din modell? Er det noe du føler du savner eller noe du er blitt ekstra glad i?

Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Tommyv] #1862911 24/09/2014 12:22
S
segselv Offline
Medlem
Medlem
S
La meg på Nerve siden jeg ikke hadde penger til Lux, og hadde ikke behov for mer enn 120mm vandring. Angående utstyr så er det full XT gruppe, Fox float RP32 bak demper og Rock Shox Reba RL fordemper. Føler ikke att jeg mangler noe, skulle bare ønske girørene var litt mer solide siden det fort kan gå ett par stykker i løpet av en sesong.

Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Tommyv] #1863196 24/09/2014 21:04
PetterR Offline
Entusiast
Entusiast
Har nettopp kjøpt min første stisykkel - en Spectral AL8.9.

Har tidligere kun syklet på Scott 29" HT og ville ha noe som var en ordentlig stisykkel. Vurderte Nerve, men når jeg først skulle ha en stisykkel så ville jeg gjerne ha den ekstra vandringen (130 mm i stedet for 110 mm).

Ville også at den skulle være robust så hadde sett meg ut 7.9 versjonen med XT gruppe. Av 2014 modellene som nå var på salg var imidlertid denne utsolgt så da ble det et steg opp til 8.9.

Foreløpig VELDIG fornøyd!

Mosjonist!
Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Tommyv] #1863608 25/09/2014 20:16
O
Ovrep Offline
Ivrig
Ivrig
O

Har bestilt Nerve AL 9,0 2015

Alu pga pris og dette var den sykkelen jeg fant som var mest allround til mitt bruk.

MEN er fortsatt i supertvil på om jeg bør gå for(kan fortsatt forandre bestillingen) til Spectral AL 8,0 2015

Jeg er livredd for å få for tung sykkel, men vil samtidig ha litt vandring når den skal brukes på sti.
Så jeg kommer nok uansett til å føle 'at jeg burde valgt den andre'.

27,5 velger jeg fordi jeg tror det passer meg best.

Tar ofte feil, men er aldri i tvil.
Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Tommyv] #1864288 26/09/2014 21:23
Saltmann Offline
Entusiast
Entusiast
Røyk akkurat på en Lux CF 9.9 TEAM ONEBY.

Begrunnelse: Har solgt halvdemperen, og har lyst til å prøve en lett fulldemper med store hjul. Har elendig teknikk, og vil ha en sykkel som kan brukes til alt fra grusritt til ikke altfor grov sti. Jeg tror ikke jeg har behov for mer demping til mitt bruk, så noen grovere modeller var egentlig ikke opp til vurdering. Så når det er sesong for bonusutbetaling, og en økonomisk sans lett bedøvet av en belgisk trippel fra Flandern, så endte jeg med å trykke på knappen. Dessuten har eurosonen sikkert godt av litt økonomisk stimulans.

XX1 ble det fordi jeg har lyst til å prøve 1x11, og snappet opp et tips her på forumet om å kjøpe det dyreste man absolutt har råd tid, så man slipper å angre og legge planer om oppgradering så snart man får sykkelen i hus. Dessuten er RS-1 demperen megasexy, og håper den er like smooth i action som på bilder.

Forøvrig, er det noen andre på ca 192cm som har prøvd Lux? Jeg endte opp med XL, da testerne i terrengsykkel mente at modellen var liten i størrelsene. Jeg liker å sitte aggressivt, men er redd den blir for høy i fronten.

Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Tommyv] #1864328 27/09/2014 06:35
T
Tommyv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Jeg vil bare si tusen takk for flotte svar så langt, og at det er lov å svare utifra hva man ønsker seg og, var ikke meningen at man måtte ha kjøpt! ICON_SMILE

Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Saltmann] #1864332 27/09/2014 06:46
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Hei Saltmann, Team Oneby topper min Shortlist også. Deler dine argumenter. Synes det er digg å ha ålreit sykkel, og slippe å tenke på dyre oppgraderinger med en gang sykkelen er i hus. Ser at jeg skal ha på ESI Chunky holker.

Er litt usikker på 1-delt, men høres deilig ut med en stille og forenklet girløsning. Later som jeg har 1-delt ved å ikke bruke yttergirene for tiden, og det kjennes greit ut. Ser at jeg kan komme til å savne ett tyngre gir, nå og da med 32, men det får gå. Med 32 foran får jeg så lette gir som jeg trenger for Helgøya og Bukkerittet, og då blir det vel å slenge på 34 eller 36 på Valdresrittet og Grenserittet.

RS-1 ser bra ut, men er litt gambling å kjøpe 1.generasjon av et "nytt" produkt. Når man veier over 90 kg, så kjenner man godt forskjell på dempegaffel. Har Lefty i dag, og har et håp om at RS1 er nesten like bra. Da er jeg fornøyd.

Er 196 høy selv, og er skeptisk til at den er litt for kompakt for meg i XL (har lang rygg). Tenker vel å bestille den med 110 eller 120 stem. Når får du din levert ? Hadde vært fint om du postet noen inntrykk rundt dette med størrelse når du får den. Kunne godt tenke meg å få avstand fra center setepost(i setehøyde) til center styre på en XL. Gratulerer med ny sykkel.

Redigert av Peters; 27/09/2014 07:10.
Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Tommyv] #1864356 27/09/2014 07:26
A
AudunT Offline
Entusiast
Entusiast
A
Bestilte først Spectral 9.0 EX i fjor. Etter litt selvransakelse fant jeg ut at den var bedre utstyrt enn hva jeg trengte som en første fulldemper, og jeg endret bestillingen til Spectral 6.0.

Den har jeg syklet på siden i februar i år, og jeg har vært svært godt fornøyd med den. Rett og slett svært lite å utsette på den, og lengden på en M føles OK for meg på 178, til tross for at Internettet mener at den er for kort. Hadde slått meg til ro med at jeg skulle ha sykkelen en stund.

Når Strive med shapeshifter ble introdusert bestemte jeg meg kjapt for at en sånn må jeg ha! Bestilte en Strive CF 8.0 race. Etter enda en runde med selvransakelse samt inspill på forumet kom jeg fram til at jeg ikke trenger grovere sykkel likevel...

Omtrent i de tider ble 2015 modellene av Spectral lansert, og siden jeg likevel var i kjøpe ny sykel modus, bestemte jeg meg for at jeg trenger en 2015 Spectral 7.0 EX. Ergo ble striven avbestilt, og Spectral AL 7.0 EX bestilt.

Nå sitter jeg altså med bestilling inne på en 2015 Spectral 7.0 EX, og i garasjen står en 2014 Spectral 6.0 i M som snart kommer til salgs. Argumentene mine for å bytte er at jeg har lyst til å prøve PIKE, 1x11, samt at jeg ønsker meg bredere felger enn crossride felgene som sitter på sykkelen min. Dette er oppgraderinger som vil koste mer enn mellomlegget mellom sykkelen jeg kjøper og sykkelen jeg selger, forutsatt at jeg får en noenlunde OK pris for den.

Vurderer for tiden om det er noe poeng i å legge i litt mere penger for en 8.0 EX med CCDB bakdemper og lettere/bedre hjulsett samt litt annet snacks, og er også spent på nye Spectral CF som forhåpentligvis blir lansert i løpet av neste uke.

Jeg har vurdert andre merker også, men det blir litt lite for pengene når jeg først har har vært innom Canayon.

Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Tommyv] #1864361 27/09/2014 07:44
S
segselv Offline
Medlem
Medlem
S
Vill anbefale alle som ikke har sett den å se Gone Tomorrow
http://www.canyon.com/_en/pure_cycling_tv/index.html?ytmovie=gUMHKiWRnX8

Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Saltmann] #1864364 27/09/2014 07:52
rockypondus Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Saltmann

Forøvrig, er det noen andre på ca 192cm som har prøvd Lux? Jeg endte opp med XL, da testerne i terrengsykkel mente at modellen var liten i størrelsene. Jeg liker å sitte aggressivt, men er redd den blir for høy i fronten.

Jeg endte opp med en Lux 8.9 i XL og jeg er 193 cm. Kun fått testet den en gang på våte røtter og glatte svaberg, men det var bare moro og syns jeg satt bra! Var uansett litt overgang fra en 26'' HT til en 29'' FS....

Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: Peters] #1864393 27/09/2014 09:07
Saltmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Peters

Er 196 høy selv, og er skeptisk til at den er litt for kompakt for meg i XL (har lang rygg). Tenker vel å bestille den med 110 eller 120 stem. Når får du din levert ? Hadde vært fint om du postet noen inntrykk rundt dette med størrelse når du får den. Kunne godt tenke meg å få avstand fra center setepost(i setehøyde) til center styre på en XL. Gratulerer med ny sykkel.

Jeg skal poste inntrykk og mål når jeg får den ja. Forventet levering er uke 47. Tidligere erfaring med leveringsestimater fra Canyon tilsier at jeg vil være fornøyd om jeg kan legge den under juletreet i år. Så det kan nok spøke for noen testturer før våren kommer.

Jeg deler litt forsiktig skepsis til XX1 og RS-1. Min bekymring er at stor avstand mellom girene vil gjøre det vanskelig å finne optimalt gir til gamping på grus. Jeg er heller ikke over meg av begeistring for proprietært framnav, og kjøp av første generasjon av et såpass "revolusjonerende" produkt. Men dette er virkelig i-landsproblematikk, jeg blir nesten flau av å skrive dette ICON_SMILE

Re: Hvilken Canyon MTB ville du valgt?/Valgte du? [Re: rockypondus] #1864803 28/09/2014 06:14
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Hei Rockypondus,

Gidder du å måle avstand fra center setepost(i overkant setehøyde) til center styre på en XL. Hvilken setehøyde sitter du på ? Går ut fra at du har 100 mm stem og Thomson pinne?

Moderator  support