|
Lønnsomt å kjøpe ut leasingbil?
|
Lønnsomt å kjøpe ut leasingbil?
24/09/2014 11:33
|
Holmes
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei,
vi bytter biler på jobben hvert 3.år, og leverer da bilen tilbake til forhandler når vi får den nye. I den anledning begynte jeg å tenke at det må da være en god ide å kjøpe ut bilen privat etterpå? Selvfølgelig avhengig av innbytteprisen som er avtalt, men de trekker jo alltid en 10-20 000,- i kosmetiske skavanker, så det kunne jeg sett mellom fingrene på. Historien på bilen kjenner jeg jo :-)
En annen greie er jo at de slipper å styre med videresalg osv, så det blir jo en rask handel.
Noen med erfaringer her?
|
|
|
Re: Lønnsomt å kjøpe ut leasingbil?
[Re: Holmes]
24/09/2014 11:40
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kjøpt ut tre leasingbiler selv, to ble videresolgt med en kjapp gevinst (ikke registrert på meg i mellomtiden), den tredje beholdt jeg selv (det passet godt grunnet jobbskifte).
|
|
|
24/09/2014 11:57
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Husk at skattemessig er dette en fordel, hvis faktisk markedspris er høyere enn det du kjøper for. Ved å selge videre med en gang blir den markedsprisen veldig synlig.
Stig
|
|
|
24/09/2014 12:12
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Den skal tilbake til bilforhandler (eller finansselskap som tar det ved restverdi i sine regnskaper)?
Får du da kjøpt den for restverdien i kontrakten? Da taper jo bilbutikken på det.. så de legger ofte et påslag på restverdien som er satt. Finansselskapet vil nok bare selge bilen uansett, så det kan kanskje være noe gunstigere.
Da har jeg holdt alt av påkost utenfor. Men om det er det må jo det tas i beregningen. Husk at dersom du selger den videre er du ansvarlig ovenfor ny kjøper.
Om det da er lønnsomt må du vurdere. Tregt bilmarked, men det er opp til bil/pris/etterspørsel, så finn.no prisene må du se på de som omsettes og til hvilken pris. Ofte en markedsvariasjon der.
|
|
|
24/09/2014 12:13
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En bekjent kjøpte ut Land Cruiseren sin når leasinga gikk ut. Bilselgeren spurte i forkant hva han hadde tenkt å gjøre med bilen når leasinga gikk ut og fikk da som svar at den kom til å bli kjøpt ut. "Faen!" kom det kontant fra selgeren..."Der tapte jeg ca 100.000".
|
|
|
24/09/2014 12:18
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Ja forhandleren er ikke pliktig til å la deg kjøpe ut bilen til restverdi.
Forhandleren tjener penger når han selger/leaser den ut til deg, og når han selger den etter 3år til en ny kjøper.
Dersom det er et finansieringsselskap som leaser bilen til deg, vil nok de lett la deg kjøpe den slik at de slipper å takstere, fikse, og så selge bilen. De driver med bilfinans, og litt med bilsalg. Så de og selger bilen "to ganger".
Men med et påslag på restverdien, så kan det absolutt være gunstig å kjøpe ut bilen etter end of lease (og ikke i leasingperioden, som og er en mulighet, men som jeg skjønner ikke er tilfellet her).
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
24/09/2014 12:48
|
Holmes
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg er faktisk usikker på om det er et ekstern leasingselskap eller bilforhandleren som eier bilen i dag, men det kan jeg finne ut. Det som er greia, er at bilen i løpet av 3 år har gått 150 000km, og dette var tatt med i regnestykket på leasingen, noe som igjen gjør at innbytteprisen bør være relativt lav. Fordelen for min del er at dette er kun langkjøring, så den er ikke så slitt som km.stand skulle tilsi.
Og det er en bil jeg vil bruke videre privat, og ikke selge videre( i hvert fall ikke med det første)
|
|
|
24/09/2014 14:45
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Når og hvordan settes restverdi på en leasingbil? Påvirker eventuelle skavanker bilen har pådratt seg i leieperioden denne verdien?
Jeg forstår at hvis bilen ikke kjøpes ut, så må kunde betale utleier for skadene han har vært ansvarlig for, men hva skjer når han velger å kjøpe ut bilen?
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
[Re: helomoto]
25/09/2014 08:51
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Når og hvordan settes restverdi på en leasingbil? Påvirker eventuelle skavanker bilen har pådratt seg i leieperioden denne verdien?
Jeg forstår at hvis bilen ikke kjøpes ut, så må kunde betale utleier for skadene han har vært ansvarlig for, men hva skjer når han velger å kjøpe ut bilen? Må betale en dyrere pris... uansett må du betale for skadene. Kanskje litt mindre ved utkjøp fordi forhandler slipper plagene med å fikse den og selge den.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
25/09/2014 09:06
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Jeg forstår at hvis bilen ikke kjøpes ut, så må kunde betale utleier for skadene han har vært ansvarlig for, men hva skjer når han velger å kjøpe ut bilen? Må betale en dyrere pris... uansett må du betale for skadene. Kanskje litt mindre ved utkjøp fordi forhandler slipper plagene med å fikse den og selge den. Så, alternativ 1) Betale ekstra, og forhandler fikser skadene før du overtar bilen. 2) Overta bil med skader, til litt rimeligere pris, fordi forhandler slipper å mase med å fikse?
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
25/09/2014 09:19
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
leasing selskap forventer og få bilen uten ilker/riper etc. dvs alt som ikke er normal slitasje må leier betale for ved tilbakelevering, dette kan fort blir dyrt!
derfor lønner det seg ofte og kjøpe ut bilen for så og selge den eventuelt få noen til og fikse feilene billigere.
leasingselskapet avgjør om du får kjøpe bilen og eventuelt til hvilken pris, vist man leaser privat er det vanlig og lurt å avtale utkjøps pris på forhånd, da vet du hva du må gi for bilen etter f.eks 3 år og har da rett til og kjøpe den ut.
|
|
|
25/09/2014 09:32
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg forstår at hvis bilen ikke kjøpes ut, så må kunde betale utleier for skadene han har vært ansvarlig for, men hva skjer når han velger å kjøpe ut bilen? Må betale en dyrere pris... uansett må du betale for skadene. Kanskje litt mindre ved utkjøp fordi forhandler slipper plagene med å fikse den og selge den. Så, alternativ 1) Betale ekstra, og forhandler fikser skadene før du overtar bilen. 2) Overta bil med skader, til litt rimeligere pris, fordi forhandler slipper å mase med å fikse? Alternativ 2 er nok et "kanskje" ja... De vil vel ha inn forventet pris for bilen såklart, men det er kanskje en diskusjon man kan ha med dem. I et vanskelig marked kan det være kjekt for dem å bli kvitt bil kjapt også.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
25/09/2014 09:37
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Restverdi er en vesentlig del av grunnlaget for beregning av leasingkostnaden, så den er satt fra dag 1. Forhandlere beregner et lite påslag når de gir gjenkjøpspris. Jeg vet f. eks hvor mye vi må ut med for å kjøpe ut konas A3 neste sommer, det ligger litt i underkant av antatt markedspris.
Gjør du avtale om å kjøpe den ut, vil ikke forhandleren se bilen. Det som normalt koster flesk ved tilbakelevering (skader, overkjørte km, etc.) er ditt problem.
|
|
|
26/09/2014 08:53
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Jeg er faktisk usikker på om det er et ekstern leasingselskap eller bilforhandleren som eier bilen i dag, men det kan jeg finne ut. Det som er greia, er at bilen i løpet av 3 år har gått 150 000km, og dette var tatt med i regnestykket på leasingen, noe som igjen gjør at innbytteprisen bør være relativt lav. Fordelen for min del er at dette er kun langkjøring, så den er ikke så slitt som km.stand skulle tilsi.
Og det er en bil jeg vil bruke videre privat, og ikke selge videre( i hvert fall ikke med det første) Det er uansett ett leasing/finansieringsselskap som eier bilen i 3års perioden. Men den går tilbake til forhandleren, eller til leasingsselskapets salgsteam. Restverdi på 150K er satt griselavt. Ledelsen i firmaet ditt signerer lease avtalen (de som har signaturrett etter brønnøysundreg, eller som har fullmakt til å inngå leasing på vegne av større bedrifter) og der står som regel restverdien (åpen kalkyle) eller de kan velge å lukke den og, men det lar seg lett regne på hva den er satt til. Det er jo restverdien som virkelig påvirker månedsprisen, sammen med utstyr og kjøpspris.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
27/09/2014 10:37
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
Den eneste gangen jeg har gjort en lønnsom bilhandel, var nettopp å kjøpe ut firmabilen privat. Fikk bilen til nedskrevet verdi, pluss er pålagt påslag. Bilen var en populær VW-modell, meget pen og gått mindre enn maks kjørelengde i avtalen. Jeg hadde hadde bilen i 1 1/2 år etter utkjøpet, og fikk 20K mer en jeg betalte. Totalt gjorde jeg 50-60K på å kjøpe ut bilen sammenlignet med å kjøpe tilsvarende bil brukt.
|
|
|
02/06/2017 06:24
|
Jarle J
Medlem
|
Medlem
Jeg vurderer å gjøre dette nå med en Mondeo som jeg kommer til å kjøre over avtalt kjørelengde med ca. 6-8000km. Bilen er leaset gjennom Bilia som benytter DNB som innkrever. Regner da med at det er DNB som eier bilen og Bilia kjøper den av DNB etter endt leasingperiode. Vil det være fornuftig å kjøpe ut bilen nå, selge den videre og heller anskaffe en elbil? Kjøreveien til jobb er 8 mil t/r, så det er en del å spare på å kjøre elektrisk. Det gjenstår 11mnd av leasingperioden og bilen har dieselmotor og km.stand på 30.000. Kjører Oslo-Jessheim og blir påvirket av dieselforbud enkelte dager kommende vinter, samt oppjusterte bomtakster til høsten.
Specialized Comp FSR
|
|
|
|
|