|
|
|
"50 syklister tok seg til rette i nasjonalpark"
|
"50 syklister tok seg til rette i nasjonalpark"
24/09/2014 04:42
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
I går likte en venn av meg på facebook et innlegg om "et femtitalls syklister i flere grupper" på ignorant vis brøt sykkelforbudet i nasjonalparken på Dovre lørdag. "Vi er ikke enige i premissene for forbudet" skulle de ha sakt ved "konfrontasjon". I tråden under var det så mange hatske og etter mitt skjønn feilaktige påstander at jeg kunne ikke dy meg for å pirke i materien. Debatten med innleggets opphavsmann var igang....Mye selsomt og påstandsbasert kanonade. Vi har virkelig en seig materie å komme til rette med. Ære være NOTS (meldte meg inn nå).
MEN (med forbehold om at saken er helt forkjært fremstilt på FB), jeg mener at det ikke tjener saka på lang sikt å bryte et slikt forbud! -Selv om fylkesmannen opplagt har lagt seg flat for synsing fremfor å ha mot til å begå et velkvalifisert og ballansert vedtak. Her fikk antistisyklingsmenigheten en kjærkommen bekreftelse på hvor ignorante og egoistiske vi stisykliset er. Det vil svi litt, men jeg tror man er tjent med å følge vedtak og ta kampen gjennom riktige kanaler.
Mvh
|
|
|
Re: "50 syklister tok seg til rette i nasjonalpark"
[Re: BjKj]
24/09/2014 06:30
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stort sett enig i det du skriver her, og uansett: Dersom noen med viten og vilje har samlet seg til en gruppe på den størrelsen er det helt latterlig idiotisk, uansett hvor god grunn man har til å være uenig i et vedtak. Dersom det er sant at noen har samlet 50 syklister til å sykle på Dovre så vil jeg si at det er en organisert provokasjon og jeg håper de som har gjort det har perspektiver på effekten av et slikt tiltak. Eller var det bare egoister som ville ta seg en tur? Dersom det i det hele tatt skjedde da, man skal leses mye rart på FB
Redigert av erikskon; 24/09/2014 06:30.
|
|
|
24/09/2014 07:11
|
kjellsy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Støtter opp om det som skrives, men erfarings messig har vel ting en tendens til å eskalere på FB. 8 syklister i en gruppe og 5 i en annen er grovt og raskt kalkulert til 50. I tillegg har vel motstandere (og kverulanter) en tendens til å gjenfortelle konfrontasjoner i med svært subjektiv ordlyd.
Vi trenger ikke å like forbud, og fra tid til annen, velger noen å bryte dem, men opptrer da som ofte svært skånsomt for å dempe mulighet for konflikt.
Generelt synes jeg vi bør respektere de føringslinjene som gis. Spesielt som gruppe.
Men oppfordrer at vi støtter opp om eks NOTS, og eventuelle andre interesse organisasjoner, som kan representere våre interesser og fremme vår sak i ''riktige'' forum, og på en saklig måte.
Om noen brenner for enkelt saker, som berører oss og vååre interesser, er jeg overbevist om at bla NOTS er takknemlig for all den ekstra støtte og hjelp de kan få for å kjøre prosesser på en god måte, og støtte opp om engasjementet.
Men i denne saken, skulle vært interessant å høre den annen parts versjon (syklistenes) av situasjonen.
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
24/09/2014 07:36
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Og jo mer håpløse vernevedtak som fattes jo fler vil ignorere vernebestemmelsene, inklusive de der vernevedtaket kan ha vært fornuftig.
|
|
|
[Re: kjellsy]
24/09/2014 07:39
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Helt klart at faren for at fjær har blitt til høns her. Inlegget var ledsaget med et bilde. Kunne vel skille 3-4 syklister der på en viss avstand. Enig! Det kunne vært interessant å høre versjonen til de som satt på setene. Dette skal ha skjedd lørdag 20.
Mvh
|
|
|
24/09/2014 07:45
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Helt klart at faren for at fjær har blitt til høns her. Inlegget var ledsaget med et bilde. Kunne vel skille 3-4 syklister der på en viss avstand. Enig! Det kunne vært interessant å høre versjonen til de som satt på setene. Dette skal ha skjedd lørdag 20.
Mvh Ifølge en post i min FB feed var det ca 20. Men aner ikke om disse har blitt konfrontert på noe vis... eller om det var flere grupper.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
24/09/2014 08:24
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vil bare si at jeg ikek er enig i restriksjonen på Dovre (elelr andre steder). Dersom man nå er nede i 20 stykker totalt i løpet av en dag er man jo nærmere muligheten for at det var en uheldig tilfeldighet av flere små grupper som trodde de var unike 
|
|
|
[Re: erikskon]
24/09/2014 08:26
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg vil bare si at jeg ikek er enig i restriksjonen på Dovre (elelr andre steder). Dersom man nå er nede i 20 stykker totalt i løpet av en dag er man jo nærmere muligheten for at det var en uheldig tilfeldighet av flere små grupper som trodde de var unike Men tilsammen blir man "disse jævla syklistene"... samme som i trafikken. De 50 som sykler fint blir overskygga av de to som sykler teit. Generalisering....
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
24/09/2014 10:02
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig, jeg ville bare ta forbehold om at dersom det var flere små grupper som tilfeldigvis møttes så er de ikke like "latterlige idioter" som om det var 50 stykker som med viten og vilje samlet seg.
|
|
|
27/09/2014 14:55
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Litt fascinert - i følge det jeg har lest så går det bortimot 40 000 mennesker over Besseggen hvert år, men her skrikes det over 50 personer på sykkel på Dovrefjell.
Meg bekjent er vedtaket om sykkelforbud på Dovre relatert til et ønske om å redusere den totale bruken av område. Man skal ikke verne dyr eller planter, men en ønsker at færre personer finner veien til nasjonalparken. Det enkleste er da å si at man har gjort "noe" ved å forby syklister - at flere titalls tusen til fots finner veien til Dovre er tydeligvis greit.
Var i området selv i sommer, og sur hyttevakt bjeffa over nasjonalpark, mens bikkja løp løs..
Skal antallet personer reduseres bør samtlige DNT-hytter i området stenges for godt, men en slik påstand vil jo være å rokke ved det norske grunnfjellet i fjellturisme.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
27/09/2014 15:05
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Helt på trynet hvor engstelig man er for at villreinen skal få traumer av folk som sykler heller enn går. Mens villreinjakt traumatiserer ikke i det hele tatt!
Big wheels keep on turning
|
|
|
|
|
|
|