Absolutt. Umulig å ikke være enig i at kvinner skal ha like rettigheter og muligheter som menn.
Nei, det er det ikke.
Hvis du stiller spørsmålet: hva er meningen med livet på et nettforum i norge i dag, så får du et nihilistisk svar, men folk vil ikke vedkjenne seg nihilisme.
Hvis du stiller spørsmål om rett og galt, så spriker svarene i alle retninger, men noen spørsmål får svar som spriker mindre, og noen får svar som spriker mer.
Hva folk legger i like rettigheter spriker sannsynligvis mindre enn hva folk legger i like muligheter.
I like muligheter, så kan det argumenteres for kjønnskvotering, men det krasjer mot det første du skrev, like rettigheter.
Når folk ikke kan si med sikkerhet hva som er rett og galt, og ikke kan overbevise meg eller noen andre om en mening med livet, hvordan skal man da kunne avkrefte anything goes?
Alt i tilværelsen degenererer til et spørsmål om fordeler, dersom du kan fri deg fra din sosiale identitet.
Dersom du kan stå opp om morgenen, se deg i speilet, og si til deg selv at du er en determinert eller kanskje ikke-determinert flyktig haug av atomer som holder sammen akkurat i øyeblikket, og at atomer ikke har moral eller ansvar, så har du ingen identitet å forsvare. Du kan gi faen.
Jeg skriver dette bare for å totalt kappe av den moralske pekefingeren du begynte med å heve.
Nå vil jeg argumenterere mot likestilling av kjønnene.
Damer og menn behandles forskjellig av samfunnet.
De behandles forskjellig i rettsapparatet.
Hjernene våre har generelt kodet inn feil som gjør at vi behandler folk forskjellig, ut ifra flokkmedlemskap.
Vi kjører snillere forbi folk som ser ut som jenter, og vi kjører verst forbi folk kledd i hjelm og lycra.
Vi har en jevn fordeling av IQ på tvers av kjønn. Vi har allikevel et skolesystem som resulterer i at kvinner overselekteres og oversvømmer høyere utdanning.
For like karakterer og for like studier, så ender damer oftere opp i skalte-og-valte og skal bestemme-posisjoner i det offentlige.
Når vi kombinerer det siste med at menneskers adferd i en viss prosentandel avgjøres av egeninteresse, så følger naturlig at samfunnsutviklingen, økonomien og fordelingen av ressurser i dysfunksjonell retning fører til at det offentlige eser ut som følge av damers egoisme.
Vi vet, overraskende nok av kvinnelige kjønnsforskere i Norge, at det ikke er likestilling på partnermarkedet. Kvinner har mer seksuell makt om man danner en medianverdi, og noen menn har mest seksuell makt av alle, mens de fleste menn er tapere på børsen. Rent deskriptivt kan man ikke benekte for at man kan karakterisere partnerinngåelse som et maktspill, der noen har mer valgfrihet enn andre, akkurat som i basic økonomisk teori. Vi vet at virkeligheten er slik Houellebecq beskriver den i f.eks sin banebrytende og ypperlige bok, l'extension du domaine de la lutte (utvidelse av kampsonen). Den er jævlig. Den er mørk. Og den dekker ikke over at vi alle både har samarbeidsfordeler, og vi kriger mot hverandre.
Det er både et samarbeid på tvers av kjønn med felles interesser, og det er krig. Og det er svært komplisert, fordi holdningene til kjønn i samfunnet, de er veldig sprikende.
Du har gammel seksualmoral, både fra foreldregenerasjonen, fra dagens generasjon, og fra innvandrergenerasjonen.
Du har ny, tolerant og individualistisk seksualmoral, som sier at alt er greit, og innholdet i livet er eksistensialistisk og opp til hver og en å definere, deriblant også hedonistisk. Det eneste argumentet mot et utsvevende seksualliv er det du kan pådra deg av irreversible sykdommer som herpes simplex og hepatitt C.
Du har de som mener at det er fritt fram å være utro, og at ansvaret kun ligger på den som er i et forhold. Du har mennesker som mener det er den som er utfordreren til forholdet som har et moralsk ansvar å ligge unna. Det er spesielt tydelig på sider som kvinner skriver mye på, som kvinneguiden.
Du har de som mener at det er uproblematisk at kvinnene har vært i et lesbisk forhold, og gjerne vil ha et heteroforhold med dem allikevel. Du har de som mener at det ikke spiller noen rolle om mannen har vært i et homofilt forhold, ja, skal man tro KG, så vil enkelte damer tom. gjerne ha sex med menn som er homofile.
Du har de som mener at damer kan gå i bukser, i stygg joggis og slaskete hettegensere. Du har de som mener at menn kan bruke sminke og gå i kjole. Du har også de som mener at kvinner er like voldelige som menn, at menn kan være like gode omsorgspersoner, og at menn like ofte som kvinner burde ende opp med omsorgsretten.
Men dette betyr ikke at alt er like greit. Det er en skjevhet i hvor liberale holdningene er. Og stort sett er holdningene mer liberale ovenfor damer, og mindre liberale ovenfor gutter. Det har ikke alltid vært sånn. Vi trenger bare å gå en generasjon tilbake, for å se at foreldregenerasjonen gjerne så at sitt eget kvinnelige avkom valgte noe mer tradisjonelt kvinnelig. Dette er ikke bare individfiendlig, men det er også på tvers av hva foreldrene hadde rasjonell egeninteresse av. Det å gå på tvers av rasjonell egeninteresse er noe som stort sett er forbeholdt religiøse mennesker, skulle man tro. Men vi ser jo da at kollektiv hjernevask har effekt. Vi ser også i dag at det er kvinnefiendlige holdninger rundt omkring. Jeg har hørt flere ortopeder f.eks snakke om hvor problematisk det er at damer i større grad slipper inn i deres rekker, både begrunnet med romsyn, med størrelse på hender og muskelkraft, og andre argumenter jeg ikke har kompetanse til å vurdere om er vikarierende eller legitime.
I det store og det hele har jeg allikevel inntrykk av at det er mer åpent for at kvinner kan gå inn i mannsdominerte arenaer, enn at menn kan gå inn i kvinnedominerte arenaer. Jeg ville f.eks aldri jobbet med barn. Risikoen for å bli beskyldt for å være overgriper, er så mye høyere for menn enn den er for damer.
Min konklusjon er at samfunnet ikke er likestilt i holdninger og moral. Den likestillingen som skjer i regelverket den senere tiden, den har kun gått i kvinners favør. Vi ser i store deler av samfunnet enorme omveltninger, vi ser at kvinner dominerer i det offentlige, og vi ser at menn direkte undertrykkes på mange områder.
Derfor støtter jeg i hovedsak feminisme. Jeg har direkte fordel av at menn undertrykkes, fordi jeg er en singel mann som er godt utdannet, har god fysikk, er fysisk sprek og forholdsvis smart, og har alltid hatt et godt tilbud av pene damer å velge blant. Jeg er en av de som resirkuleres. Derfor vil jeg at samfunnet skal bli mer feministisk, mer undertrykkende mot menn
.... helt til jeg mot formodning skulle ende opp med en liten gutt. Da vil jeg forandre innstilling. Men da er det kanskje for sent???