RTL Tubeless fat-bike
|
Re: RTL Tubeless fat-bike
[Re: noblefart]
10/12/2016 07:53
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Nextie felger er veldig bra slangeløst. Har 90 mm. Og de dekkene jeg har prøvd. Har fungert slangeløst. Det samme gjelder for det andre carbon hjulsettene jeg har. 80 mm. Med enkel bunn. Venter på julegave. 100 mm carbon hjulsett. Enkel bunn. Til bruk på mye snø Blitt for lat til å bytte dekk. Bytter bare hjulsett med dekk, etter behov.
|
|
|
10/12/2016 17:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Snublet over stokvis-tetnngsliste på Claser'n. De hadde bla. 15mm bred og 8 mm høy E-liste (egentlig en slags dobbel E) som kjentes veldig solid (formfast) ut. har ikke behov for å teste selv med det første, men hvis noen er ute etter noe med tykkelse kan dette være en aktuell kandidat.
|
|
|
13/12/2016 20:26
|
Kroken6
Fersking
|
Fersking
Kort innpå - da ble det RTL på bakhjulet for meg også. Etter første runde med Kold Kutters (KK) i JJ 4.8 LS og bare 3 problemfrie turer, måtte jeg innrømme nybegynnerfeil nummer 1 - ikke skru KK i den største senterknasten på JJ. Nytt dekk montert (JJ 4.8 SS) - nå uten KK i senter (naturligvis dårligere fremdrift), men mistet en KK i kanten på første tur. Fikset med plugg, men dekket måtte av for å få blåst det på plass igjen. Tenkte jeg skulle garantere å få "satt dekket" og pumpet opp til 23 PSI (JJ tåler 40), men tenkte ikke på at FattyStripper og BlingStrip bare er sertifisert for maks.20 PSI... Nybegynnerfeil nummer 2 var et faktum og ungdommen i huset trodde, det ble skutt med skarpt i kjelleren (jeg var på jobb). Hull tvers gjennom både Bling og FattyStripper, og tilbake til 0 igjen. Uten reservemuligheter, ble det RTL spesial og det var mye enklere å få opp JJ slik jeg løste RTL (ble min egen variant uten tanke på det estetiske med en kombinasjon av ulike taper og PVC list, samt både palleplast light og GladPack). Blir spennende å se hvordan dette fungerer. Fremhjulet fungerer bra med FattyStripper og KK på JJ 4.8 LS, siden det ikke er så mye krefter som påvirker som bak. Kort beskrivelse:- 1) Grønn tape Biltema, fleksibel 50 mm (2 runder i midten og 1 runde på hver side)
- 2) Paroc vindsperretape 50 mm (samme som første)
- 3) Biltema dobbelsidig "foam" tape (inntil forhøyning)
- 4) Tesa PVC P-list (med P inn mot forhøyning og dobbeltlim mot Biltema tapen)
- 5) Ny runde med Biltema dobbeltsidig "foam" tape (inntil felgkant)
- 6) Biltema folie tape 100 mm (3 runder kant til kant)
- 7) GladPack (5 runder med et par cm overskytende på hver side)
Litt av nøkkelen her er nok steg 3-5 som bygde en fin Bead Lock på mine 100 mm felger. Bruker FattyStripper ventiler og har forseglet i flere lag med Ducktape, samt brukte en slangestump som anker innerst. Kjører også med guffe fra samme kilde. Og til slutt - om noen må fjerne limrester (eks.Biltema universal spraylim), så fungerer skirens helt fortreffelig (Holmenkol). Jeg limte FattyStripper og brukte Bead lock (foam) fra samme kilde, og limet påvirket Bead locken som nærmest var umulig å fjerne, inntil jeg prøvde skirens.
Redigert av Kroken6; 13/12/2016 21:03.
|
|
|
21/01/2017 07:46
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Monterte opp Dillinger5 på Diamant F3 sine felger... Disse er vel 103 mm brede ell noe, og flate så må bygge litt... Bruker rørisolasjonsteip fra Biltema samt matplast...
Dette har fungert bra med jumbo Jim på disse felgene, men de fiser med lite trykk... Har vel knapt hatt 1 bar tidligere, men ved å legge seg rundt 5 psi så fiser de lettere iallfall...
Tilbake til Dillinger.... Gikk lett å få opp, men småfeis noe... Godt med risting etc så var det klart for test... Begynte med ca 6-7 psi tenker jeg, litt for å være på den trygge siden... Dette fungerte bra, men så at det feis litt i forhold til at det kom ut litt guffe her og der, særlig ved treff av steiner/røtter som presser på dekket.. Måtte fylle i luft etter ca 30 min, og holdt greit da... Men, litt lekkasje hele turen på ca 2 timer ble det... Ny test i går, men denne gangen ca 8 psi ved start.. Fiser mindre, men fortsatt lekkasje ila turen. Og, 8 psi er ikke det diggeste å tråkke med...
Tja.... Ikke helt fornøyd, så endte med å bestille full pakke fra fattystripper:). Blir spennende å teste dette, og jeg har trua:). Blir iallfall enklere å skifte dekk tror jeg etter at dette er montert skikkelig... Andre som har noe erfaringer med fattystripper på lignende felger??
CK ELVERUM
|
|
|
21/01/2017 08:09
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilken spraylim bør jeg bruke forresten??
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Tange]
12/02/2017 20:26
|
sanfinns
Medlem
|
Medlem
Uten å tafse på felgene selv er det ikke lett å være hundre prosent sikkert, men jeg trur jeg ville gjort følgende. Dobbelsidig tape på skråflaten inn mot felgkanten (ikke over knekken, men akkurat inntil). Felgbånd av Tyvek. Noen runder med pakketape som går helt inn til felgkanten (over knekken) for å fiksere underlaget godt. P-liste langs knekken, i tvil om flikken skal være på utsiden, men hvis du finner liste med brukbar bredde på flikken så ville jeg tatt den inn mot felkanten slik at o-en akkurat ligger over knekken. Fordi du har dype felger så trur jeg det er ekstra viktig å ha gode formfaste P-lister. Jeg tør ikke si om dyrere er bedre enn billig her, men har selv god erfaring med Tesa. Noen runder (8-10) med palleplast/glattpack med tape over skjøten. Jeg trur at beadlocken (P-liste) i første omgang vil sørge for at plasten står i spenn over fordypningen i felgen og at det skal være greit å få pumpet dekket. Utfordringen kan/vil være at lufttrykket vil presse palleplasten inn i fordyningen etterhvert og da er det avgjørende hvor bra beadlocken holder på dekket.
Nå har jeg fått prøvd meg på fordekket, det så ut til å fungere greit bortsett fra at beaden ikke popper på plass. Turte ikke gå mye over 20psi og det virker som beaden stopper på feil side av plisten på 1/4 av dekket. Har prøvd å rotere dekket bare for å sjekke, men ser ut som det er felgen og ikke dekket som sliter. Jeg prøvde meg med litt såpevann for at det skulle gli lettere, men det hjalp ikke. Kanskje jeg satte p-listen for nært felgkanten? Jeg tok fliken helt inntil slik at o-en kom inn mot senter av felgen. Hvordan teiper dere over skjøten? Skal teipen over hele felgen på tvers, det gjorde jeg? Lurer på om det er årsaken eller om det bare var tilfeldig at dette er ca midten av der den sliter med å komme over "beadlocken". Og en ting til, jeg har noen schwalbe 4" dekk som tåler 30psi, tåler tyverken det? Kanskje jeg skulle gå opp til 30 for å se om de glir over da?
Redigert av sanfinns; 12/02/2017 21:09.
|
|
|
13/02/2017 07:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Opplever noe av det samme på 100mm bakfelg, mangler 10cm som ikke har poppa på plass, nok til at lufta nesten sviker helt ut i løpet av et døgn. Men jeg har montert E-list helt inntil kanten, i håp om at jeg skulle klare å presse beaden på plass så det blir supertight og tett, felgen virker å ha så liten diameter at jeg bare kan dra dekket av og på veldig enkelt, i motsetning til originalfelgene som er ganske så trange. Ser ikke ut til at jeg skal lykkes helt med denne felgen foreløpig.
Jeg setter bare et lite kryss med tape over ventilhullet, skjøt over ventilhull. Har ikke trengt å tape fra felgkant til felgkant på de originale felgene, har kjørt RTL på de uten problemer i 2-3mnd.
Pumpa opp til 25psi i dag tidlig, ingen problem for tyveken. Tror du trygt kan pumpe opp til 30, men ikke noe særlig mer enn det.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
15/02/2017 09:31
|
sanfinns
Medlem
|
Medlem
Bare en liten update, og takk til alle som har hjulpet til med tips. I går var jeg ute på en veldig kort tur med lavt (trykk 3-4 psi) og det så ut til å holde relativt greit, beaden datt av på en liten del (sikkert 10-15 cm) på ene siden bak uten at det fikk katastrofale følger. Tror p-listen er litt langt fra kanten nå, men trykket holdt seg over natten i hvert fall, og det uten sealant. JJ LS 4.0
I utgangspunktet skulle disse felgene være håpløse med tanke på tubeless, men RTL ser ut til å fungere.
|
|
|
[Re: sanfinns]
15/02/2017 09:35
|
olechr
More than words
|
More than words
Bare en liten update, og takk til alle som har hjulpet til med tips. I går var jeg ute på en veldig kort tur med lavt (trykk 3-4 psi) og det så ut til å holde relativt greit, beaden datt av på en liten del (sikkert 10-15 cm) på ene siden bak uten at det fikk katastrofale følger. Tror p-listen er litt langt fra kanten nå, men trykket holdt seg over natten i hvert fall, og det uten sealant. JJ LS 4.0
I utgangspunktet skulle disse felgene være håpløse med tanke på tubeless, men RTL ser ut til å fungere. Nå er vel ikke heller felgene veldig egnet i min bok når man må bygge opp med p-list og beaden slipper på tur ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
15/02/2017 10:08
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De fleste "standard" fatbikefelger fra de tidligere generasjonene av sykler er ikke egnet til tubeless. De er rett og slett ikke konstruert for det, men med RTL funker det overraskende bra. På originalhjula har jeg kjørt RTL siden november. Bakhjulet måtte byttes nå, og den felgen var helt grusom. Etter å ha bygget opp felgbunnen med ørten runder dobbelsidig tape for å få en bunn som "fluktet" med den irriterende kanten inn mot felgkanten, så kunne jeg montere tetningslist slik at beaden smatt over og ble låst inn mot felgkanten. Hadde 3 mislykkede forsøk i forkant, på den nye felgringen, så jeg skjønner at folk gir opp tubeless på sånne dritthjul. Det ble noen saftige nordnorske gloser underveis. Men nå sitter det, to fine stiturer i går, siste med rundt 5 psi, ingen fising selv under ganske hard sykling.
|
|
|
[Re: olechr]
15/02/2017 10:42
|
sanfinns
Medlem
|
Medlem
Nå er vel ikke heller felgene veldig egnet i min bok når man må bygge opp med p-list og beaden slipper på tur ;-) Hehe, enig med deg der og jeg skal ha nye felger, men tok dette mer som en utfordring siden det virker som om alle andre med disse felgene har gitt opp.
|
|
|
16/02/2017 02:56
|
ronny
Medlem
|
Medlem
Når vi er innen på felger; er det noen som kan anbefale noen greie og rimelige felger som er tubeless ready (gjerne kina karbon) til min 2015 Big Bob F4? Vurdrer å bygge disse om. Mener det er samme felger som på denne: https://terrengsykkel.no/Telex/Test-Nakamura-Big-Bob-5.0
|
|
|
16/02/2017 07:37
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: rørleggern]
16/02/2017 10:34
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Yep, Alex Rims Blizzerk skal være slangeløsgreie. Vet ikke om Blizzerk 80 er like lettå sette opp som nyere Blizzerk 90 og 100, men 80 har beadlock så skal holde på et tubeless ready dekk. Navene er Chosen som generelt er helt greit. Mange merkenav som er Chosen nav med egen logo. Men: Fatbike baknav er som vi vet noe for seg selv, belastningen kan bli enorm.
|
|
|
[Re: rørleggern]
16/02/2017 10:36
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Herlig oldschool stuk (og samtidig futuristisk). Liker disclaimeren ang import tax nede på siden.
|
|
|
16/02/2017 13:55
|
ronny
Medlem
|
Medlem
De bizzerk felgene så jo riktig fine ut. Ser at de finnes i nevnte 90 og 100mm også som kanskje er bedre egnet siden jeg ønsker å montere 4.8"dekk
|
|
|
16/02/2017 17:42
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo en vannvittig bra pris på de bizzerkfelgene. 1kg. lettere sykkel uten noe arbeid. Også kanskje bygge om til karbonramme en gang neste år...
|
|
|
[Re: ronny]
16/02/2017 17:52
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
De bizzerk felgene så jo riktig fine ut. Ser at de finnes i nevnte 90 og 100mm også som kanskje er bedre egnet siden jeg ønsker å montere 4.8"dekk Du kan se Blizzerk 90 (med Jumbo Jim, ca 4.6'' bredde på 90) på Nakamura BigBob F50 eller Diamant BLCK Diamond X1 (hvis en Intersport ellerG-Sport nær deg har disse inne) og du kan se Blizzerk 100 hvis en G-Sport nær deg har en Diamant BLCK Diamond X2 (med Snowshoe 2XL, ca 5.2'' på 100).
|
|
|
17/02/2017 22:25
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har erfaring med hvordan White Fat pro 2016 felgene er å sette opp tubeless? Er det RTL der også? Ser 4 Fat pro har 90mm jalco, 2016 modellen har White 80mm.
|
|
|
17/02/2017 22:51
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Er ikke blizzerk pro og rolling darryl samme felgen? Det er hvertfall en eller annen relasjon der, husker bare ikke hva.
|
|
|
[Re: vehe]
17/02/2017 22:56
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Er ikke blizzerk pro og rolling darryl samme felgen? Der er hvertfall en eller annen relasjon der, husker bare ikke hva. Alex Rims er produsent av begge.
Redigert av Espen W; 17/02/2017 22:57.
|
|
|
[Re: Hoaas]
22/02/2017 13:53
|
ronny
Medlem
|
Medlem
Bruker originalt felgbånd http://www.biltema.no/no/Bygg/Beslag/Vindu/Tetningslist/Tetningslist-2000017159/Art.nr 26453 Denne delte jeg i to, "toppen av P" inn mot felgkant på begge sider. Deretter dobbelsidig tape på innsididen av tetningslista. Art.nr 29320 Ble seende slik ut (dårlig fokus på bildet). La 6 runder med palleplast oppå dette. Bakfelgen har et lite søkke i felgen i forhold til framfelgen, så jeg klarte ikke pumpe det opp med håndpumpe. Men med krompressor poppa det rett på, og var pottetett. Jeg skal prøve meg på en liten tur med rundt 5 psi senere, for å se om løsninga holder på lufta med lavt trykk. Satte opp bakdekket på Big Bob 4 med en variant av det Hoas beskriver over. I stedet for P-list brukte jeg klar pvc slange med 5mm ID og 7mm OD (ebay, Biltema etc). Denne ble kappet til riktig lengde slik at endene akkurat møtes. Skjøtet disse sammen her med en kort bit av en tynnere slange. Dette ble montert som følger. - Std felgbånd. - Noen runder 50mm klar pakketape for å tette felgen. - En runde Biltema 20mm dobeltsidig tape inntil og noe oppetter felgkantenene. - Nevnte slange inntil felkantene for å bygge opp en skulder som låser dekket på plass (gir en stabil og kraftig skulder som låser dekket på plass inntil felgkanten). - En runde med vindsperre tape (elastisk) over det hele for å låse det på plass. - - Siden jeg hadde liggende noen runder med fattystripper fra en tidligere bestilling brukte jeg denne over det hele. Satte så på Jumbo Jim i Lightskin og blåste det opp til ca 2 bar for å få alt godt på plass. Har så langt ikke hatt i guffe og det var helt tett selv etter 24 timer. Slapp i dag ut lufta til ca 2-3 bar for å teste greiene ute. Hadde en kort tur helt uten problemer. Dekene er som låst felgkantene med løsningen over. Blir å gjøre tilsvarende når jeg får tak i et dekk til framme. Blir også å ha i noe guffe for "pease of mind" 
Redigert av ronny; 22/02/2017 15:02.
|
|
|
28/02/2017 09:49
|
sanfinns
Medlem
|
Medlem
Jeg ser noen skriver at man må ha den dobbelsidige teipen, men så tror jeg samme person nevnte at man ikke burde ta av den grønne beskyttelsen på toppen fordi man da må legge ny teip neste gang man bytter palleplasten. Hva er poenget med teipen hvis det ikke var for å holde palleplasten på plass?
Lurte også på om man må teipe tyvek til felgen om man bruker tubelessteip for å forsegle felgen?
|
|
|
28/02/2017 17:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Poenget med den dobbelsidige teipen (der hvor jeg har vært borte i den) er at den er formfast. Tidlig brukte vi skumteip av type rørisolasjon som fort mistet form og elastisitet. Generelt har jeg bruikt den til å bygge opp. Er det ikke behov for å bygge opp er det kanskje heller ikke behov for teipen.
|
|
|
[Re: sanfinns]
28/02/2017 17:20
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Jeg ser noen skriver at man må ha den dobbelsidige teipen, men så tror jeg samme person nevnte at man ikke burde ta av den grønne beskyttelsen på toppen fordi man da må legge ny teip neste gang man bytter palleplasten. Hva er poenget med teipen hvis det ikke var for å holde palleplasten på plass?
Lurte også på om man må teipe tyvek til felgen om man bruker tubelessteip for å forsegle felgen? Kjørte uten dobbeltsidig tape.Gikk ikke bra. Gladpack ble ustabil og forskjøv seg. Tape trenger ikke å byttes ved bytte av Gladpack. Har prøvd å jukse på et par elementer. Funker dårlig. Prøvd med kun Tesa Sealflex tape og guffe. Først får man ustabil dekk kant og lekkasje. Så løsner tape og man får full kollaps. Prøvd uten dobbeltsidig tape. Ustabil gladpakk og lekkasje. Kjørt uten tetningslist eller for lav tettningslist. Vanskelig å få pumpet opp. Tar lang tid å få tette. Får trøbbel med ustabil dekk kant og lekkasje på lavt trykk. Det er unntak, Mulefoot har Stans kant og ved bruk av med levert tape, skal det være nok. Om det holder på laveste trykk, vet jeg ikke. Skal ikke bruke Tyvek.
|
|
|
[Re: eldo472]
28/02/2017 21:25
|
sanfinns
Medlem
|
Medlem
Poenget med den dobbelsidige teipen (der hvor jeg har vært borte i den) er at den er formfast. Tidlig brukte vi skumteip av type rørisolasjon som fort mistet form og elastisitet. Generelt har jeg bruikt den til å bygge opp. Er det ikke behov for å bygge opp er det kanskje heller ikke behov for teipen. Ok, tror ikke jeg trenger bygge opp så mye med mine JJ 4.0 SS, de er ganske stramme, men kanskje greit om den holder plasten på plass. Hva mener du, ville du ikke brukt tyvek-felgbånd under sun ringle teipen? Det høres ut som disse to tingene er viktige 1. Dobbelsidig teip 2. Riktig høyde tetningslist (det er beadlocken av type jula det er snakk om?) Og den dobbelsidige teipen skal helt inntil felgkanten som vist i videoen?
Redigert av sanfinns; 28/02/2017 21:28.
|
|
|
28/02/2017 22:13
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Surret litt. Tyvek må nok til.
|
|
|
[Re: eldo472]
08/06/2017 09:42
|
sanfinns
Medlem
|
Medlem
Hvis du skal bruke den bare til jobb, er slange enklest.
Jeg har Dillinger 5 og Clown Shoe og den løsningen jeg har nå fungerer bra etter litt innkjøring.
1) Scotch blank kontortape. * 2) Nordeca kart/ tyvek klippet i 65 mm bredde. 3) Biltema folietape til forsterkning og festing av kart. * 4) Tetningstape fra Jula 5) Biltema dobbeltsidig tape. 6) Glad pack 7) Slangeløs ventil. 8) Gaffatape / Stans tape til forsterkning av hull ved ventil. 9) Stans guffe.
* valgfritt
Kontortape er underlag for tettingstape da den blir lettere å få av. Begynn med kontortape legges i flukt med fordypningen til beaden ved kanten i felgen. Fest tyvek ved å legge folietape oppe på kart for å feste og forsterke Tyvek. Pass på å få skjøtene utenfor hullene så det der fint ut. Folietapen klippes ca 85 mm bred. Kan også bruke tape. Tetningstape legges også i flukt med fordypningen til beaden. Dobbeltsidig tape legges opp på der igjen. Del en Gladpack rull i to med en skarp kniv. Ta av beskyttelsen på dobelstsidig tape. Rull på Gladpack. Fest enden med tape. Pass på at den ikke blir for stram. Den skal gå lett og feste på på dobeltsidig tapen. Bruk 7-8 runder. fest enden med tape. Lag hull til ventil i Gladpack med en varm skrutrekker. Sett på litt stans tape over hullet og lag hull. Jeg setter også på litt gaffa tape oppå der igjen og lager hull.. Da kan man sette inn ventil. Hvis den går tregt, skru den forsiktig inn. Fest den med feste skrue.
Da er det klart for montering av dekk. Før du setter på den andre kanten, hell inn 100-150 ml Stans guffe Smør litt av guffa langs kantene på dekket
Dra dekk-sidene ut mot kanten av felgen rundt hele dekket på begge sider.
Med en litt kraftig gulvpumpe skal du nå kunne pumpe opp dekket. Pump opp til 15-20 psi og ta Stans svingen.
Klipp av Gladpack 4-5 mm fra kanten.
Vanligvis vil hjulet lekke ganske mye i starten. Kjør en tur med med høyt lufttrykk. Er Dillinger piggdekket dekket nytt trenger man litt innkjøring på vei uansett. Kjør så neste tur med 6-7 psi i terrenget. Da vil det sannsynligvis lekke litt langs kanten og hjulet vil tappe noe trykk. Pump opp før det går helt ned. Det vil da legge seg mer guffe i kantene og dekke vil bli enda tettere. Med høyt trykk vil det være tett nesten med engang, men vi ønsker å kjøre med lavt trykk i snøen, derfor er det viktig med noen turer med lavt trykk og litt lekkasje. Etterfyll med guffe og ta Stans svingen på hjulet ved behov.
Sjekk luft og oppsettet før hver tur så unngår du problemer på turen.
Ved trøbbel, bytt gladpack. Hei, har du prøvd med bud og lou? Sliter med at det lekker mye luft. Når du sier flukt med fordypningen til beaden, betyr det at hele "beadhyllen" er bar og teipen ligger opp til/på beadhooken? Siden mine dekk er slappe i fisken så lurte jeg på om jeg skulle lagt tetningslisten helt inn til felgkanten eller er det en dum ide? "Beadhyllen" min er helt bar nå (kun palleplast) og tror det er problemet. Takk for svar.
Redigert av sanfinns; 08/06/2017 09:43.
|
|
|
|
|