Nøyaktig hvilket gulvunderlag er det du bruker? Fikk en type fra Pergo av en kompis, men det var sprøtt og ikke mulig å bruke til dette formålet-
Vil du si at Jumbo dekkene er fastere i kanttråden enn Wee Snowshoe dekkene som kom originalt på F3? Det må jo ha mye å si hvor tighte dekkene er i utgangspunktet.
Begge har tubeless bead per ETRTO spec (ETRTO= European Tire and Rim Technical Organization) så skal være veldig like.
Underlag: ikke sikker, fikk et flak av EirikM.
Ville sjekket litt rundt. Selv Maxbo tar vel bare 150kr eller så for et flak. Sikkert rimeligere andre steder.
Ok, dersom EirikM ser dett og kan gi mer spesifikke opplysninger så hadde det vært flotters. Overlater leting og utprøving til dere
NB: tubeless ready 4.8 dekk som XL og Jumbo vil nok ha mindre tendens til å rape luft enn f.eks Snowshoe 4.5, da de store dekkene har en hvilestilling som sprer kantene mer utover, og det er viktig på 100/+ felger.
Har brukt Biltema skumtape til nå. Har Scott Syncros felger med Dillinger 5 og de har sittet bra på til nå.Tar ikke dekk ofte av og på, men det hadde vært kjekt å kunne gå langt ned på lufttrykk uten å bli nervøs for at dekke skulle slippe ut lufta. Har holdt meg over 3 psi. Er det noen bedre alternativer som ikke blir klemt sammen (merke og type ?). Har kjøpt inn en pyntelist fra Bauhaus som noen anbefalte tidligere i en tråd her. Har forøvrig lagt på et vanlig lag med kontor tape før skumtapen, slik at det skal gå lett å få av. Får noen Surly Clown Shoe i dag på posten. Er det RTL som er best på de også? Skal ha Snowshoe XL på dem. Skal legge litt parkett snart i heimen, så jeg har også tarkoflex og lignende materiale liggende. Pyntelist og parkett underlag må jo bli uslåelig for å holde dekk på plass.
Felgene på Scott sykkelen er Alex Rims Blizzerk hvis jeg husker riktig. Alex lager Surly felgene, og det skal vel tilogmed stå ''Technology by Surly'' på Blizzerk felgene, men mulig at det bare gjelder Blizzerk Pro modellen. Da skal den ihvertfall ha en grei bead lock intergrert, men mulig at din er standard Blizzerk og at den ikke har beadlock?
Clown Shoe skal ha god beadlock, men spørsmålet er da kanttråden hvis dekkene ikke er ratet som tubeless ready. Da må du muligens bygge opp noe. Du kan bruke Gladpack istedenfor teip, det er potte tett og veier kun 5g per runde. kan så kuttes helt kant i kant så den ikke er synlig hvis du ønsker det.
Espen det stemmer det er Blizzerk på Scott. Kenda dekkene som satte på originalt satt godt fast. Men det tok en stund før Dillinger dekkene ble tette. Beaden er nok grei. Dillinger er jo ikke tubeless ready så de er avhengig av litt trykk.
Clown Shoe med Salsa nav kom inn døra i dag. Så veldig fine ut. Har bestilt skiver og mangler bare end caps til 10 mm QR bak. Har snakket med importør og de sier det tar litt tid å få tak i de. Hvis noen har noe slikt liggende så har jeg lagt inn en ønskes kjøpt annonse.
Clown Shoe får XL dekk og de er tubeless ready så de burde fungere bra sammen.
Tester ut ny variant av tape på Clown Shoe felgene. Har lagt på Tyvek og en tape fra Tesa: SealFlex. Veide ca 35 g pr runde. Skal være lufttett. Tok to runder, en langs hver kant + en ekstra i midten. http://www.tesa.se/craftsmen/skydd_och_reparation/reparationstejp/tesa_seal_60073,m.html. Oppsettet er vel egentlig ikke RTL nå, men tapen sitt opprinnelige bruksområde innbefatter tetting rundt rør og lignende. Oppdatering. Hurra ! Surly Clown Shoe og VEE Snowshoe XL gikk som en drøm å pumpe opp. Med ny Lezyne Dirt gulvpumpe riktig nok, men dette hadde gått med mindre pumper også. Dro dekket ut i kanten på plass rundt felgen og pumpet opp uten stress. Ble tett uten guffe med engang. Skal la de stå litt uten guffe for å se om det holder.
8m totalt, så det skal holde til akkurat to hjul. Veier 5g per runde, så 10g per felg.
Legger denne akkurat på innsiden av kanten som kanttråden ligger oppå, og ikke oppå denne kanten som før. (dette må man dog gjøre med dekk med slækkere kanttråder) Listen lager da en mild beadlock. Dekket kollapser nå ikke innover når det går tomt for luft over tid (noe som skjer nå man kjører f.eks Jumbo Jim Liteskin uten guffe. Bare å pumpe rett opp igjen. Kan ta av dekk som har stått på i ukesvis, sette på et nytt og pumpe rett opp igjen. Dekkskift er faktisk mye enklere enn på tubeless karbonfelgene mine som omtrent krever skjærebrenner for å få av dekkene.
Ser slik ut (før 4 runder med palleplast)
Total vekt fra bar felg til slangeløsklar: Tyvek med klar teip på hver side: 15g 2x tetningslist: 10g 4 runder palleplast: 20g Totalt: 45g
Har nettopp kjørt første tur med Clown Shoe og Snowshoe XL i Drammens marka. Fantastisk tur etter jobben. Hadde noen hendelser med bakdekket.
Oppsettet er beskrevet noen poster ovenfor.
Vel inne i skogen kom jeg dit hvor skiløypene ikke hadde smeltet.
Jeg senket trykket bak og foran for å få bedre grep og flyt i skiløype med våt snø. (4psi) . Litt etter fikk jeg problemer med at bakdekket slapp ut luft langs kantene. Merket det da sykkel husket vel mye bak. Guffa rant ned langs dekket.
Pumpet opp dekket igjen til jeg følte at det holdt på lufta(7psi). Ble litt redd for å kjøre med lavt trykk så jeg fortsatte med litt for hardt dekk bak. Tok sjansen på å slippe ut litt mer etterhvert. På slutten kjørte jeg endel utfor bakke og endte på en utfartsparkering. Jeg sjekket status og pumpet opp for kjøring på hardt underlag. Bakhjulet hadde mistet noe trykk.
Jeg måtte igjen pumpe opp dekket bak etter et par kilometers kjøring på grus og asfalt nedover.
Er dette normale innkjøringsproblemer på Snowshoe XL? Hadde samme tendensen på dette dekket da jeg hadde det på en 80 mm felg med Gladpack plastfolie. Trodde da det var felgen som var problemet da den tapte trykk.
Sjekk nøye langs kanttråden og se om det er skade et sted. Var en batch for en stund siden som hadde noen dekk der den beskyttelsen for overgangen mellom kanttråd og sidevegg lå litt skjevt, slik at sidevegg ville gnage rett mot felgkant og det kunne gå hull over tid.
Sjekk nøye langs kanttråden og se om det er skade et sted. Var en batch for en stund siden som hadde noen dekk der den beskyttelsen for overgangen mellom kanttråd og sidevegg lå litt skjevt, slik at sidevegg ville gnage rett mot felgkant og det kunne gå hull over tid.
Espen; dette er den foamlista fra Jula vi snakket om i vinter en gang ?
Har du langtidstestet om denne komprimeres, eller går det greit ?
Enkel og suveren beadlockløsning hvis det funker over tid
mvh H
Jessir, samme greia. Hatt det på i flere uker, og holder fint. Jumbo Jim 4.8 dekkene har kannttråder som vil innover mot midten (litt som et ståltråddekk), men de holdes fint på plass. 2XL 5.6 har pløshe sidevegger og selvsagt bredde som gjør det ekstremt enkelt å holde dem på plass mot felgkantene.
Tror også jeg har plass til 2XL på min bb5 rammeverson (?), har sett litt på de som står i butikkene runt om, og der er det dårligere klaring mellom innside kjedestag og dekk.
Høyden på dekket er kanskje ett større problem ? (og kjedelinjen går til h..)
Tror også jeg har plass til 2XL på min bb5 rammeverson (?), har sett litt på de som står i butikkene runt om, og der er det dårligere klaring mellom innside kjedestag og dekk.
mvh h
Nix, 2XL er sjanseløs i BB5.0. Får montert det, men knastene overlapper med rammerørene.
Men: det finnes en ramme som akkurat tar det, ihvertfall på 90mm, og skal gå på 100mm og. Da med kjedestag trukket tilbake til 470mm (bare 3mm lengre enn BB 5.0). Justerbart ned til 450mm. Perfekt kjedelinje har den og.
mvh h
Nix, 2XL er sjanseløs i BB5.0. Får montert det, men knastene overlapper med rammerørene.
Men: det finnes en ramme som akkurat tar det, ihvertfall på 90mm, og skal gå på 100mm og. Da med kjedestag trukket tilbake til 470mm (bare 3mm lengre enn BB 5.0). Justerbart ned til 450mm. Perfekt kjedelinje har den og.
mvh h
Hvilken ramme er det?
Si ICT si ICT si ICT
Ny og hemmelig ramme, utviklet av et norsk firma.
Dekket vil passe på Clown Shoe i ICT gaffelen (99% sikker), og ihvertfall på OPS med 82. I ramma tviler jeg, og relativt sjanseløst med tanke på kjedelinje i alt større enn ca. 4. klinge nedenfra vil jeg tro. Har du vanlig ICT eller OPS? OPS vil ha mer klaring mot siden, men det er nok i lengderetningen at den største utfordringen er.
mvh h
Hvilken ramme er det?
Si ICT si ICT si ICT
Ny og hemmelig ramme, utviklet av et norsk firma.
Dekket vil passe på Clown Shoe i ICT gaffelen (99% sikker), og ihvertfall på OPS med 82. I ramma tviler jeg, og relativt sjanseløst med tanke på kjedelinje i alt større enn ca. 4. klinge nedenfra vil jeg tro. Har du vanlig ICT eller OPS? OPS vil ha mer klaring mot siden, men det er nok i lengderetningen at den største utfordringen er.
Har både vanlig ict og ops. Velkommen til å prøve xl2 dekka her
Espen, bra tips med støvlist inkl varekode, det gjør innkjøp lett:-)
Har du også varekoden til palleplasten fra jula som du bruker?
Holder vanlig "klar teip" over tid med tanke på Lim/tetning? (hvis det er den du bruker for skjøtene)
"Tyvek med klar teip på hver side: 15g 2x tetningslist: 10g 4 runder palleplast: 20g Totalt: 45g"
Dette er altså alt du bruker for slangeløst nå? Wow, det er få gram;-)
Jepp, ca 45g fra ren felg. Ventil kommer i tillegg, men disse er i alu, og veier ikke mer enn et par gram. Kjører uten guffe, så heller ikke noe ekstra vekt derfra.
Finnes i svart og. Eirik har slitt med å få den svarte tett, så muligens et annet materiale enn den klare. Jeg har ikke testet den svarte enda.
Jepp, vanlig klar teip for å feste enden på det siste laget med plast, full bredde og over felgkant, pluss en liten stripe over ventilhullet.
JJ Liteskin stod over natten uten guffe, og i motsetning til tidligere oppsett uten den nye beadlocken så satt alt der det skulle, og det var kjørbart trykk i dekket, der det hadde vært kollapset og uten trykk med gammeloppsettet. Har nå mulighet til å måle ned mot 0psi, og det som jeg har mistenkt for å være under 1psi tidligere vi vinter viser seg å være det. Lagde en liten snutt for gutta på mtbr.com forumet før jobb idag med JJ 4.8 med 0.7psi bak og 2XL helt nede i 0.3psi (det er 0.02bar) foran. Touchet likevel ikke felgene nedi på asfalt, og i løssnøen var det selvsagt sykt. Den skikkelige testen i forhåpentligvis en meter pudder kommer i påsken.
Jeg satt opp mine SunRingle Mulefut 80 SL-hjul slangeløst med Bontrager Hodag 3.8" dekk. Dette er slangeløskompatible felger, dvs at de har utsparringer i senter, men har oppbygde sidekanter med en rand for å holde på dekket.
Brukte tyvek-kart og festet dette med elektrikertape, så fire runder med palleplasten som Espen linket til. Forhjulet gikk opp på første forsøk med vanlig pumpe og det gikk svært lett å poppe dekket på plass. Brukte vel 120 ml lateksmelk. Bakhjulet poppet også greit på, men begynte å lekke med en gang rundt nipler og utsparringer, trolig fordi plasten hadde fått seg noen rynker. Mulig jeg brukte litt for lite lateksmelk her siden jeg gikk tom og bare fikk inn rundt 60-80 ml. Det endte med at jeg begynte på nytt da jeg likevel ikke var helt fornøyd, og nå er det også tett.
Har nå kjørt et par turer og er veldig fornøyd. Sparte 7-800g da hver Maxxis-slange veide 500g. Må si at overgangen fra slanger til slangeløst var svært merkbar på rullemotstand, og langt større forskjell enn ved konvertering av stisykkelen.
Da har jeg satt opp slangeløst på min BB7.0 Sparte 640 gram på det.... Da brukte jeg tyvek kart som felgbånd, og ellers med tetningslist som bedlock og 4 runder palleplast for og få det tett. Synes ikke det var såååå mye vekt og spare, men er jo andre fordeler med det da. Sykkelen veier nå 12.3 kg, da med jukkepinne, bredere styre og kortere mer robust stem (den var tyngere enn den originale) mot 12.94 kg før slangeløst.
Ved første tur, så ble lufta slått veeeeldig lett ut av dekket, rett og slett slått av felgkanten. Kjørte da på greit lufttrykk forhold til føret. Prøvde litt mere luft, men det jobbet seg relativt kjapt av felgen (altså ikke av felgen utover, men inn på felgen slik at det slapp all lufta) Noen foreninger om hva jeg gjorde galt?
det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....