| 
 | 
    
        
    
        | 
             
                 Tung utveksling for nybegynner på racer
            
         | 
     
    
    
 Tung utveksling for nybegynner på racer
 #1861810
22/09/2014 20:38
 | 
 
Registrert:  May 2012 
Innlegg: 21  
krøllekari
 
OP
Fersking 
 | 
 
OP
 
Fersking 
Registrert:  May 2012 
Innlegg: 21  | 
Har nettopp kjøpt meg racer for første gang etter mange år på offroad.  (Diamant r1 m Sram red 2x11). Flott sykkel men synes den er fryktelig tungt gira.  Selv om jeg sykler ganske så mye på offroaden (8-10 t i uka) og er i rimelig god form synes jeg ikke det skal mye bakke til før jeg må opp og stå og virkelig bratte bakker er det bare så vidt jeg kreker meg opp. Er det sånn det er å sykle racer eller er dette en konkurransesykkel for de superspreke? Må jeg evt skifte drev? Har ikke telt tenner på krankdrevene 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
    
    
 Re: Tung utveksling for nybegynner på racer
[Re: krøllekari]
 #1861850
22/09/2014 21:40
 | 
 
Registrert:  Jul 2008 
Innlegg: 1,706  
mroek
 
Ivrig 
 | 
 
 
Ivrig 
Registrert:  Jul 2008 
Innlegg: 1,706  | 
Før du kan få et fornuftig svar må du nok ta en liten telling av tenner på krankdrev og kassett, men generelt høres det helt klart ut som du har utvekslinger som ikke passer til deg og din bruk av sykkelen.
  Det er heldigvis ofte nokså lett å gjøre noe med, men da bør du komme med noen flere detaljer først, så får du nok gode råd og innspill. 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
    
    
 Re: Tung utveksling for nybegynner på racer
[Re: krøllekari]
 #1861855
22/09/2014 22:02
 | 
 
Registrert:  Mar 2009 
Innlegg: 808  
Moonlit
 
Ringrev 
 | 
 
 
Ringrev 
Registrert:  Mar 2009 
Innlegg: 808  | 
Om du bare er vant til terreng-gir så vil en landeveissykkel føles veldig tungt giret i letteste gir; den er rett og slett ikke laget for å komme seg opp bratte stier. Tell antall tenner på minste foran og største bak! 
 
 
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti -  Rittrank
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
    
    
 Re: Tung utveksling for nybegynner på racer
[Re: krøllekari]
 #1861903
23/09/2014 06:26
 | 
 
Registrert:  Oct 2012 
Innlegg: 2,380  
Open 1.0
 
Ivrig 
 | 
 
 
Ivrig 
Registrert:  Oct 2012 
Innlegg: 2,380  | 
Som påpekt ovenfor så må du se på kranken og opplyse om størrelsen på de to drevene du har der. Det er trolig enten 53/39 tenner eller 50/34 tenner ettersom dette er de to mest vanlige kombinasjonene. Det har også stor betydning hva som er størrelsen på tannhjulene på kassetten, det er størrelsen på minste og største som er av interesse. Det mest vanlige er 11-23, 11-25, 12-25, 12-27, men andre kombinasjoner forekommer også. 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
    
    
 Re: Tung utveksling for nybegynner på racer
[Re: krøllekari]
 #1862267
23/09/2014 12:32
 | 
 
Registrert:  May 2013 
Innlegg: 1,526  
grr
 
Ivrig 
 | 
 
 
Ivrig 
Registrert:  May 2013 
Innlegg: 1,526  | 
Mener R1 leveres med SL-K 53/39 krank (og 11-25 bak), mens f.eks. R2 leveres med kompaktkrank (50/34), har sistnevnte selv og syns den har vært en super "begynnersykkel", og føler utvekslingen har vært veldig riktig for meg det halve året jeg har kjørt på den, men har begynt å lengte til 53/39 nå for å få mer fart. 50-11 gir ca. 58km/t med 100rpm på kranken (kadens), men du klarer nå 70-80 i bratte bakker avhengig av vekt osv. Enkleste operasjonen er å bytte kassett bak, men spørs om det gir deg nok. 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
    
    
 Re: Tung utveksling for nybegynner på racer
[Re: krøllekari]
 #1862401
23/09/2014 14:54
 | 
 
Registrert:  Jun 2003 
Innlegg: 11  
alakazam
 
Fersking 
 | 
 
 
Fersking 
Registrert:  Jun 2003 
Innlegg: 11  | 
Enkleste vei ut av uføret vil være å sette på en 11-28 kassett. Du får 11-32 også men det er usikekrt om det passer bakgiret ditt. En ultegra eller force kassett koster ikke stort. https://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk/Kass...128-p0000032156 
 
  
 Mannen i gata Blir lett overkjørt
  
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
    
    
 Re: Tung utveksling for nybegynner på racer
[Re: alakazam]
 #1862403
23/09/2014 14:57
 | 
 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 2,061  
Espen E
 
Ivrig 
 | 
 
 
Ivrig 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 2,061  | 
En 12-30 er også en middelvei som evt. er lettere å tilpasse bakgir.  
 
 
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....  2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE,  1984 Nishiki International  http://instagram.com/esp1e/
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
    
    
 Re: Tung utveksling for nybegynner på racer
[Re: krøllekari]
 #1862410
23/09/2014 15:13
 | 
 
Registrert:  Jul 2007 
Innlegg: 938  
Teletori
 
Ringrev 
 | 
 
 
Ringrev 
Registrert:  Jul 2007 
Innlegg: 938  | 
Vurder kjedelengden om du bytter til kassett med mer tenner. Kan godt være at du må ha nytt kjede også. 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
    
    
 Re: Tung utveksling for nybegynner på racer
[Re: krøllekari]
 #1862504
23/09/2014 18:12
 | 
 
Registrert:  Apr 2014 
Innlegg: 687  
SoneX
 
Avhengig 
 | 
 
 
Avhengig 
Registrert:  Apr 2014 
Innlegg: 687  | 
jeg har samme sykkel som deg og følte akurat det samme, byttet til 11-28 kasett satt på en 105 kasett er det som står på disse originalt kosta 200 kr. ble en ny verden etter det. 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
    
    
 Re: Tung utveksling for nybegynner på racer
[Re: krøllekari]
 #1863062
24/09/2014 17:49
 | 
 
Registrert:  May 2012 
Innlegg: 21  
krøllekari
 
OP
Fersking 
 | 
 
OP
 
Fersking 
Registrert:  May 2012 
Innlegg: 21  | 
Takk for fine tips! Tydeligvis bare å face realitetene: denne kroppen er blitt for gammal til dette oppsettet: det blir å skifte kassett 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
    
    
 Re: Tung utveksling for nybegynner på racer
[Re: krøllekari]
 #1863374
25/09/2014 10:20
 | 
 
Registrert:  Apr 2009 
Innlegg: 1,384  
tygster
 
Veteran 
 | 
 
 
Veteran 
Registrert:  Apr 2009 
Innlegg: 1,384  | 
Hvis det er noen trøst så er vel den sykkelen satt opp med NorgesCup i tankene så det er vel kanskje ikke bare alderen det står på.    
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 
 |  
 
 | 
| 
 
 
 |