Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Temposykling: hvordan bli best?

Temposykling: hvordan bli best? #1861673 22/09/2014 16:58
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Heihei

Som noen sikkert har fått med seg, sykler jeg i juniorklassen. I år har jeg dessverre ikke funnet tempoformen som jeg hadde i fjoråret. Da var det flere topp 10. og 15. plasseringer, men i år har det rett og slett bare gått i vasken. Jeg har ligget rundt 30. plass, noe jeg ikke er fornøyd med for å være helt ærlig. Mulig jeg ikke har taklet overgangen til temposykkel.

Så. Flere av dere "eldre" gutta har mye trøkk på tempo. Hvordan kan jeg jobbe for å få kjørt inn gode temporesultater? Ja, jeg vet man må kjøre mye på temposykkel, men hvordan kjører dere øktene deres? Har dere tips til noen justering av utstyr, sittestilling, etc...? Alle tips mottas med glede. Jeg har lyst til å komme tilbake til tempoformen, så ALLE tips er gode! Skal også vurderes å kjøre med wattmåler under trening og konkuranse.

Re: Temposykling: hvordan bli best? [Re: Spartacus!] #1862049 23/09/2014 09:20
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
For å bli god bør en ha en kombinasjon av høy effekt - og liten vindmotstand. For å ta det siste først:
- For at kroppen skal fange minst mulig vind må overkroppen være lav (men ikke så lav at en mister effekten i tråkket). Det hjelper gjerne å flytte setet så langt fram som det er lov, og i tillegg sitte så lagt framme du kan. Pass på at hodet ikke stikker høyt opp. Bredden er like viktig som høyden: Liten avstand mellom albuene og krum gjerne skuldrene innover.
- En vanlig flat tempo stiller ikke ekstreme krav til oksygenopptak, sprinthastighet eller utholdenhet(fettforbrenning). Det går mest på de muskulære "utholdenhetsfaktorer" - høy terskel. Dermed blir ulike terskeldrag viktige. Mange sverger også til styrketråkk (uten at jeg vil ta den lange debatten her).
- Viktig at dette trenes på temposykkelen, en får uansett ikke gode resultater på en sykkel som kun tas fram for en tur uken før temporittet.
- I tillegg er jo evnen til å holde jevnt pace + presse alt utav kroppen (uten å ha konkurrenten på siden av deg) viktig. For det første kan kanskje en wattmåler hjelpe deg.

Moderator  support, Valentino