I sommer har jeg vært på to fjellturer: Besseggen + dagstur i området i juli og Gaustatoppen i helgen. Begge ganger har bein og kropp fungert godt oppover, men lårene blitt helt gele nedover. OK. Det i seg selv høres jo ikke helt rart ut.
I helgen gikk jeg bl.a. med en som ikke trener mye, og som var på sin først fjelltur (tysker..). Oppover endte jeg med å gå for meg selv, og ventet en halvtime på toppen. Ned igjen kom gelelårene. Rettere bestemt oppsiden av lårene som ble kake. Det merkelige er at jeg blir mye mer preget av dette enn folk som trener mindre.
Kan det være syklingen som gjør noe med dette? Feks at sykling trener musklene til å virke maksimalt uten å være helt utstrekt, mens nedovergåing tar i mot slag i utstrakt posisjon. Eller noe sånt?
Begynner å dra på åra skjønner jeg. Helt vanlig for gamlinger altså.
Husker dette godt fra barndommen minj (meg mot foreldrene) og observerer det samme med mine egne barn.
Tar dem lett oppover men nedover springer de fra meg, som noen lekne gasseller, for så å forsvinne i skumringen. Det er vekta som ødelegger for oss.
Er bare å bite tennene sammen og late som ingenting og springe etter.
Føle seg kake kan man gjøre etterpå i bilen.