Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gangsperre

Gangsperre #1861529 22/09/2014 13:42
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
I sommer har jeg vært på to fjellturer: Besseggen + dagstur i området i juli og Gaustatoppen i helgen. Begge ganger har bein og kropp fungert godt oppover, men lårene blitt helt gele nedover. OK. Det i seg selv høres jo ikke helt rart ut.

I helgen gikk jeg bl.a. med en som ikke trener mye, og som var på sin først fjelltur (tysker..). Oppover endte jeg med å gå for meg selv, og ventet en halvtime på toppen. Ned igjen kom gelelårene. Rettere bestemt oppsiden av lårene som ble kake. Det merkelige er at jeg blir mye mer preget av dette enn folk som trener mindre.

Kan det være syklingen som gjør noe med dette? Feks at sykling trener musklene til å virke maksimalt uten å være helt utstrekt, mens nedovergåing tar i mot slag i utstrakt posisjon. Eller noe sånt?

Re: Gangsperre [Re: Gråstein] #1861534 22/09/2014 13:46
D
dOLe! Offline
Entusiast
Entusiast
D
Kan det ha noe å si at du som trent har mer muskler og dermed mer å bli støl i eller er dette helt på jordet?

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Gangsperre [Re: Gråstein] #1861566 22/09/2014 14:30
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg gikk fra Glitterheim, til Rygjehø, for litt over en uke siden.
Som du, så ble jeg helt utslitt av å gå nedover igjen, mye gåing i ur med store steiner.
Etter tilbakekomst til Glitterheim, var det en liten sykkeltur, på drøyt 8 kilometer, til bilen.
Selv om låra ble slitne under gangturen, så merket jeg overhodet ikke noe til dette på den korte sykkelturen, frisk og fin i bena.

Dagen etterpå var jeg skikkelig støl, slet med å bevege meg nedover trapper...

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Gangsperre [Re: Gråstein] #1861578 22/09/2014 14:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Gråstein
I sommer har jeg vært på to fjellturer: Besseggen + dagstur i området i juli og Gaustatoppen i helgen. Begge ganger har bein og kropp fungert godt oppover, men lårene blitt helt gele nedover. OK. Det i seg selv høres jo ikke helt rart ut.

I helgen gikk jeg bl.a. med en som ikke trener mye, og som var på sin først fjelltur (tysker..). Oppover endte jeg med å gå for meg selv, og ventet en halvtime på toppen. Ned igjen kom gelelårene. Rettere bestemt oppsiden av lårene som ble kake. Det merkelige er at jeg blir mye mer preget av dette enn folk som trener mindre.

Kan det være syklingen som gjør noe med dette? Feks at sykling trener musklene til å virke maksimalt uten å være helt utstrekt, mens nedovergåing tar i mot slag i utstrakt posisjon. Eller noe sånt?

Begynner å dra på åra skjønner jeg. Helt vanlig for gamlinger altså.

Husker dette godt fra barndommen minj (meg mot foreldrene) og observerer det samme med mine egne barn.
Tar dem lett oppover men nedover springer de fra meg, som noen lekne gasseller, for så å forsvinne i skumringen. Det er vekta som ødelegger for oss.
Er bare å bite tennene sammen og late som ingenting og springe etter.
Føle seg kake kan man gjøre etterpå i bilen.

Re: Gangsperre [Re: Tange] #1861605 22/09/2014 15:16
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange
Sitat: Gråstein
Feks at sykling trener musklene til å virke maksimalt uten å være helt utstrekt, mens nedovergåing tar i mot slag i utstrakt posisjon. Eller noe sånt?

Begynner å dra på åra skjønner jeg. Helt vanlig for gamlinger altså.

Husker dette godt fra barndommen minj (meg mot foreldrene) og observerer det samme med mine egne barn.
Tar dem lett oppover men nedover springer de fra meg, som noen lekne gasseller, for så å forsvinne i skumringen. Det er vekta som ødelegger for oss.

Her er jeg helt uenig med deg Tange ICON_WINK
Synes at Gråstein sin teori høres mye bedre ut.
Observerte riktignok, at de som var halvparten så gamle som meg, spratt lekent nedover, og så uforskammet løse og ledige ut på jobben på mandag.
Men de slapp også å dra på topptrente sykkelmuskler (og en litt for stor magemuskel)...

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Gangsperre [Re: Gråstein] #1861608 22/09/2014 15:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tung sykkelmuskulatur som må bremses nedover og det faktumet at foreldrene ikke var treningssyklister, mens jeg og mine barn sykler en del; dette bare bekrefter teorien min ICON_WINK .

Moderator  support