Syntes Steroen min var litt nervøs under raske, grove og bratte forhold og at gaffelen ikke fungerte akkkurat slik jeg ville over røft underlag. Skulle gjerne ha fronten litt høyere.
Vel, så jeg monterte 170mm Fox 36 på lørdag og fikk meg en testtur i marka.
Resultatet var helt rått og langt over forventning!
Føler meg mye tryggere når det er bratt nedover. Og kan stole på gaffeldemperen såpass at jeg kan ligge frempå før sving også over relativt grov stein. Plutselig så lar jeg meg friste til å poppe airs med landinger midt i steinrøysa

Stødigere, bedre dempet og sykkelen har finere angrepsvinkel enn før. Har faktisk litt under anbefalt sag (hadde ikke pumpe for hånden), men er passe plush allikevel. 170mm (mot tidligere 160) medførte merkelig nok ikke merkbar forskjell i krankhøyde (ikke målt).
Leker og hopper mer enn før, og pløyer tilsynelatende mer uanstrengt gjennom ulendt terreng. Har ikke fått målt noen faktisk forskjell i strava ennå, siden jeg syklet sammen med en kompis som var litt ute av form og måtte ventes på. Men antar at med økt selvtillit og kontroll skal nok tidene ned også.
Klart, at overgangen var fra en 2013-modellen av fox 34 talas (utskjelt versjon) har mye å si. Der kjørte jeg med demperen i descend og med mye luft i fjæra. På 36 gjør faktisk kompresjonsdempingen nytte for seg... Har så vidt testet Pike på en annen sykkel, den var også veldig bra, men savner ingenting nå

Vurderer å teste i 180mm versjon, men det krever noen ekstra verktøy. Tror det får vente til våren uansett... Har kjøpt et sett med offset bushings jeg kan prøve på bakdemperen også, men først skal jeg nyte det oppsettet jeg har en stund, kanskje jeg er i mål?
Det viktige er at dette var mye billigere enn å kjøpe SC Nomad C, som har ligget og kvernet i bakhodet hele sommeren