Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: pharynx] #1862255 23/09/2014 12:22
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: pharynx
Hva gjør man med de kidsa som utmerker seg spesielt og som har potensiale til å bli noe stort? Er de vekselsvis på benk og bane helt til de blir 12 år?

Hva lag gjør varierer nok. Du fikk et svar på dette.

Generelt sett; De ungene som er best, og viser at de virkelig VIL bli gode med at de spiller ballspill på løkka hele tiden, taper ingenting på om de spiller 16 eller 26min i 30min fotballkamp (eksempel). Antall timer med ballen mellom beina resten av tiden som vil ha noe å si

Det er uansett en fordel for spillerutvikling og tilby de beste muligheter til å være med eldre for å utvikle seg.

Samt at man gjør ting som er gøy. Hvis ikke slutter man. Og litt organisert ballek vil helt klart forstre flere som synes ballspill er gøy og da ønsker å gjøre mer av det.

Redigert av Gew88; 23/09/2014 12:29.

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: EHAa] #1862268 23/09/2014 12:34
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa
Jeg har en far som har kjørt meg på trening (bortimot) 7 dager i uka i mange år, helt fram til jeg ble gammel nok til å kjøre selv. Det kunne bli flere ganger om dagen, også. Han har også kjørt landet rundt for at jeg skulle få delta på samlinger og konkurranser, mange ganger i året. Han har aldri lagt seg borti resultater, utførelse, trening, taktikk eller noe som helst. Men han var leder i idrettslaget, og førstemann inn og sistemann ut av hver eneste dugnad.

Jeg har aldri blitt presset til å gjøre noe som helst, og måtte betale halvparten av alt idrettsutstyr jeg kjøpte selv, for å bevise at jeg virkelig ønsket. Men jeg har fått lov til å trene så mye jeg selv ville, og det var vesentlig mer enn noen andre i min klasse på skolen.

Jeg har ALDRI hørt mine foreldre kjefte på konkurrenter, lagledere, trenere, tilskuere eller dommere.

Dette har jeg tenkt å ta med meg videre, når mine egne barn blir så gamle at de driver med organisert idrett (hvis de vil). Jeg vil aldri nå min far til anklene en gang når det gjelder arbeidskapasitet, men jeg skal gjøre så godt jeg kan.

Sånn har jeg alltid hatt det også. Sikkert derfor jeg er en av få som fortsatt elsker å drive med idrett og kommer alltid til å drive med det. De fleste sluttet så fort de fikk egne meninger. Får jeg unger en gang så kommer jeg også til å gjøre det slik, enkelt og greit fordi det er viktigst at de syntes trening og idrett er gøy. Bedre det en taktikken verdensmester eller hate idrett.

Det har faktisk slått meg med mange unge syklister også som er super ivrige så sluter de helt på dagen. Hvis det har vært så pyton å holde på at man ikke orker og ta i en sykkel omtrent, ja da har man gjort noe feil

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: EHAa] #1862281 23/09/2014 12:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg har en far som har kjørt meg på trening (bortimot) 7 dager i uka i mange år, helt fram til jeg ble gammel nok til å kjøre selv. Det kunne bli flere ganger om dagen, også. Han har også kjørt landet rundt for at jeg skulle få delta på samlinger og konkurranser, mange ganger i året. Han har aldri lagt seg borti resultater, utførelse, trening, taktikk eller noe som helst. Men han var leder i idrettslaget, og førstemann inn og sistemann ut av hver eneste dugnad.

Jeg har aldri blitt presset til å gjøre noe som helst, og måtte betale halvparten av alt idrettsutstyr jeg kjøpte selv, for å bevise at jeg virkelig ønsket. Men jeg har fått lov til å trene så mye jeg selv ville, og det var vesentlig mer enn noen andre i min klasse på skolen.

Jeg har ALDRI hørt mine foreldre kjefte på konkurrenter, lagledere, trenere, tilskuere eller dommere.

Dette har jeg tenkt å ta med meg videre, når mine egne barn blir så gamle at de driver med organisert idrett (hvis de vil). Jeg vil aldri nå min far til anklene en gang når det gjelder arbeidskapasitet, men jeg skal gjøre så godt jeg kan.

Prisverdig innsats fra din far. For diskusjonens del: Finnes det en grense for når foreldre bør "gripe inn" og bremse ungen slik at man styrer klar av "overtrening" eller så mye aktivitet at poden rett og slett går lei? Jeg kjenner en gutt som spiller hockey og foppall. I hver ende av sesongen overlapper disse aktivitetene, og i perioder kan han spille flere hockey- og foppallkamper om dagen i helgene. Da blir det mye kjøring mellom arenaer, og gutten er i aktivitet fra tidlig morgen til sen kveld. Enn så lenge ser det ut til at han synes dette er morsomt, men jeg må innrømme at jeg lurer litt på om eller når han går på en smell. Og gjør han det, er jeg redd talentet han har, særlig i hockey, går rett i vasken. Så til innledningsspørsmålet; bør man som forelder legge seg bort i tidsbruk på idrett, eller skal det være fritt frem så lenge ungene orker?

Redigert av Øyvind V; 23/09/2014 12:54.
Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: Øyvind V] #1862289 23/09/2014 12:56
EHAa Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Interessant spørsmål. Jeg synes at barn i utgangspunktet bør få holde på med idrett så mye de vil. Men å spille kamper så mye de vil, det er jeg mer usikker på.

Hvis ungen hadde spilt de kampene han "skulle", og deretter spilt ballspill med kompiser, og til slutt stått igjen og skutt på det tomme målet når de andre hadde gått hjem, hadde det vært en annen sak.

Det bør i alle fall være et premiss at det virkelig er barnet selv som ivrer etter å få spille så mange kamper. Når gutten står på løkka og skyter til langt på kveld, kan du være sikker på at det er indre motivasjon som driver han. Om du kan være like sikker når andre lag spør/maser/ber/ønsker at han skal bli med å spille, det er ikke like lett å være sikker på.

Edit: Ser nå at du ikke skriver at han spiller for flere lag, men ulike idretter. Da blir kanskje innlegget mitt litt feil..

Redigert av EHAa; 23/09/2014 12:58.
Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: Øyvind V] #1862299 23/09/2014 13:05
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg mener at fysisk aktivitet ikke kan overdrives hos friske barn.
Det betyr ikke nødvendigvis at den organiserte treningen bør utføres ubergrenset, men den lystbetonte "spille på løkka" osv. kan barna gjøre så mye de orker.
Kansje det nettopp er denne aktiviteten som avgjør hvem som vil bli gode og ikke, den som synes hockey er så fantastisk gøy at man går rett fra trening og ned til kompisene på skøytebanen bak blokka.
Jeg tror også at allsidighet er viktig, barn bør drive med flere idretter så lenge som mulig.
Min sønn spiller hockey og han har mulighet til å trene med lag som er eldre hvis vi vil.
Vi synes det da er riktigere at han bruker tiden på to idretter enn bare hockey nesten hver dag, vi har derfor meldt han på en annen idrett i tillegg.

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: EHAa] #1862304 23/09/2014 13:10
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Edit: Ser nå at du ikke skriver at han spiller for flere lag, men ulike idretter. Da blir kanskje innlegget mitt litt feil..

Både ulike lag og ulike idretter, så innlegget ditt blir riktig ICON_SMILE

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: Pluto] #1862331 23/09/2014 13:30
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Er klar over at tråden handler om ballspill så beklager at jeg trekker inn hockey hele tiden men det er vel to sporter som tåler sammenligning.
Svenskene vet en del om hockey og har spurt noen av de beste gjennom tidene om hvorfor de ble gode: Hvorfor ble de best.

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: EHAa] #1862428 23/09/2014 16:01
EHAa Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hockey er relevant, kjør på:)

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: BjornS] #1862479 23/09/2014 17:26
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: BjornS
Klubbkvelder her i Trondheimsområdet kjøres etter følgende spilleregler:

Spilleregler for "klubb NN" sine klubbkvelder:
1. Det benyttes fem spillere på hvert lag samtidig, inkludert målvakt. Fritt valg hvor mange innbyttere hvert lag vil ha. De kan byttes inn og ut når som helst.
2. Ball nr. 4 (med omkrets 62 – 66 cm.) benyttes, evt. ball nr. 3
3. Det er påbudt med leggbeskyttere.
4. Dømming. Overordnet mål for all dømming er at dommeren skal betrakte ballspill som en lek for spillerne. Dommeren skal ikke unødig avbryte spillet, men sørge for at alle spillerne behandles likt. Dommeren skal i stor grad veilede når spilleren gjør feil. Dommerne gjør så godt de kan, derfor oppfordres publikum til kun å ha positive tilbakemeldinger fra sidelinjen. De er her for å lære og kunne bli gode dommere en dag.
5. Spilletiden er 1 x 18 min
6. Før kampen tar til: Vi håndhilser og ønsker lykke til. Det laget som vinner stein, saks, papir skal ta avspark.
7. Når hele ballen går ut over sidelinjen skal det tas innkast. Ved feil innkast skal dommeren veilede og la spilleren ta nytt innkast. Mål kan ikke gjøres direkte fra innkast.
8. Når hele ballen har passert målstreken mellom målstengene skal det dømmes mål. Etter godkjent scoring settes spillet i gang fra midten av det lag som ikke scoret målet. Mål kan ikke gjøres direkte fra avspark.
9. Det dømmes direkte frispark når en spiller feller en motspiller, holder eller dytter en
motspiller, tar ballen med hånden (med vilje) eller gjør noe som kan være farlig for de andre spillerne. Frispark innenfor straffesparkfeltet tildelt det angripende lag tas som straffespark fra straffesparklinjen. Dommeren bør gi tilsnakk ved gjentatte overtredelser. Kort benyttes ikke.
10. Målspark tas hvis hele ballen går ut over mållinjen utenfor målet. Ved målspark skal ballen sparkes/kastes ut av straffesparkfeltet, men ikke over midtlinjen. For å legge til rette for at lagene kan spille seg ut istedenfor å slå langt skal det IKKE presses høyt ved målspark. Det er trener/lagleders ansvar å rettlede eget lag på dette.
11. Når et lag leder med mer enn 3 mål kan det andre laget sette innpå en ekstra
utespiller. Denne spilleren tas av banen når forskjellen mellom lagene reduseres til 3
mål.
12. Når kampen er slutt, takker vi alle fint for kampen.

Jeg liker spesielt godt regel 10 og 11 ICON_SMILE det varierer litt vedr regel 5.
Etterlevelse av disse reglene er opp til hver enkelt lagleder/trener og selvsagt foreldre.

Bjørn

Regel 11 er etter min erfaring helt idiotisk og ignorerer glatt den ekstremt sterke rettferdighetssansen barn har. Barn flest aksepterer tap, sogar brutale tap så lenge de oppfatter at ting går rettferdig for seg. I vårt nærmiljø er det flere trenere som ignorerer regel 11 fordi barna rett og slett ikke vil spille med en spiller mer, uansett hvor mye de ligger under. Det er urettferdig, som de sier.

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: KenR] #1862505 23/09/2014 18:18
EgilS Offline
More than words
More than words

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: EHAa] #1862575 23/09/2014 20:06
olechr Offline
More than words
More than words
Sykkel er en av de idrettene hvor man ikke nødvendigvis trenger å spesialisere seg så tidelig som mye annet.

Ambassadør for Scott.
Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: olechr] #1862577 23/09/2014 20:08
EHAa Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Og en av de idrettene der man kan fortsette karrieren langt opp i mot 40-årene..

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: EHAa] #1862607 23/09/2014 20:23
olechr Offline
More than words
More than words
Samtidig er det VELDIG langt fra å bli 7 i U23 VM til å bli en av verdens beste ryttere,

Ambassadør for Scott.
Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: EgilS] #1862677 24/09/2014 05:27
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Hva med å snu litt på det: "Noen ganger går det bra til tross for tidlig spesialisering"

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: EHAa] #1862730 24/09/2014 07:48
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Allsidighet, der feiler vi nok litt. Man spesialiserer så mye i tidlig alder at man står i frykt for å stagnere siden. Som friidrettsmann så griner jeg over øvelsene til fotballspillere. Fokuseres mye på ballbeherskelse, og berøringer, men veldig lite bevegelse, hoftestyrke, ankelstyrke, bevegelighet i ANKELLEDD. de som skyter bra er på grunn av fysikk. 50% er for svake (jentene) til å skyte teknisk riktig harde skudd. Og så er det viktig å ta med lek.

Var i sommer på fotballskole i spania med jente 9åringen, og trente med en spansk primera divicione klubb, der treneren var samme spiller på Alaget hele den uken. Ganske motioverende. Han var eksepsjonellt god med ball, og barna sugde til seg. Gjorde ting med beina som du og jeg gjør med hendene. Men:
- ikke EN økt gikk med leggskinn (uhørt i norge)
- norske er TUNGE i steget
- norsk spillestil er knokkelinvolveringer i barnealder, spania teknikk
- det blåses frispark (!!!!)
- norske jenter skøyt bedre enn de beste spanske gutta, men er teknisk langt etter
- trening var lek med ball (lange dager). Konkurranselek. De leket seg gode, og humøret var på topp.

Mitt forslag er. Dropp leggskinn. Spill teknisk og blås frispark på det minste av aggressivt spill. Gjør de finslepne teknikere. Lek med ball.

Ellers gjør det mye riktig i klubben vår. Det viser og resultatene. Men det er sprik i ferdigheter, og man skal slite om man begynner som fersk spiller nå.

Ikke som i dag, en dårlig spiller som løper og moser ned motstanderene med fysisk rå makt. Skaper bare skader på spillere, og de må legge opp på grunn av plager før de er 16år.

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: silverwrx] #1863257 25/09/2014 06:40
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Mitt beste tips når det gjelder all form for organisert idrett;

fokuser på idrettsglede og for all del, få tak i kvalifiserte trenere og hold foreldre langt unna treningsfeltet !

Dagens ungdom er pinglete pyser som bruker alt for mye tid inne, fokuser på innsats, svette og skrubbsår !
Det høres banalt ut men får du aksept fra 6år gamle gutter og jenter om at de ikke er syke når de svetter, ikke må på sykehus når de får skrubbsår,
så er det betydelig større sjanse for at de henger med opp til senior nivå.

Noe av det beste man kan gjøre under spilløkter er å aldri - aldri som i aldri, blåse frispark (ok - ved skader - ikke skrubbsår) spillerene
lærer seg å tåle mye mer, står på til fløyta går og det blir mye mer innsats. Gjelder fra 6års alder, gutta legger nivået selv !

Enhver med ett minimum av kunnskap vet hvorfor man bør bruke leggskinn, noen som har hørt om benbrudd ? hallo ?

Usedvanlig få i Norge som er gode på å lære bort grunnleggende teknikk - selv på eliteakademier.

Redigert av ScottRacing; 25/09/2014 06:41.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: Pluto] #1863279 25/09/2014 07:09
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: Pluto
Din far har tydeligvis gjort ting riktig, akkurat slik som min far gjorde og som de fleste foreldre innen idretten gjør, og slik jeg prøver å gjøre for mine barn.
Men det er et faktum at barn slutter tidligere og tidligere med idrett, (og 43% dropper ut av videregående men det er en annen sak).
Hvis du leser på nettsiden jeg linker til står det at 70% slutter med sport før de er 13 år i USA.
Hva skyldes dette om ikke de voksne?

Frafall skyldes bla:
Dårlige trenere
Skole/jobb tar tid
Damer
Fyll og Fest
Kompiser har andre innteresser
Manglende ferdigheter
Manglende innteresse for idrett(en)

Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: ScottRacing] #1863291 25/09/2014 07:35
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: ScottRacing
Mitt beste tips når det gjelder all form for organisert idrett;

fokuser på idrettsglede og for all del, [b]få tak i kvalifiserte trenere og hold foreldre langt unna treningsfeltet

Helt sikkert bedre med kvalifiserte trenere, men dette er helt urealistisk økonomisk sett. Ellers enig at idrettsglede er det viktigste

Sitat: ScottRacing
Dagens ungdom er pinglete pyser som bruker alt for mye tid inne, fokuser på innsats, svette og skrubbsår

De finnes sikkert, men jeg møter veldig få av disse på ballspill -og langrennstrening. Bildet er nok mer nyansert.

Redigert av Goldrush; 25/09/2014 07:37.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: KenR] #1863301 25/09/2014 07:49
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Sitat: KenR

Regel 11 er etter min erfaring helt idiotisk og ignorerer glatt den ekstremt sterke rettferdighetssansen barn har. Barn flest aksepterer tap, sogar brutale tap så lenge de oppfatter at ting går rettferdig for seg. I vårt nærmiljø er det flere trenere som ignorerer regel 11 fordi barna rett og slett ikke vil spille med en spiller mer, uansett hvor mye de ligger under. Det er urettferdig, som de sier.

Delte meninger om denne regelen (sette inn en ekstra spiller), men synes selv det er en god regel. Det å kunne score et mål eller to betyr veldig mye, selv om motstanderlaget scorer ti, er min erfaring. Det å skape en positiv opplevelse er det viktigste og trumfer motargumentene etter mitt skjønn.

Er mao helt på linje med den først kommentaren i denne artikkelen som er kritisk mot regelen:
http://www.aftenposten.no/meninger/komme...04-7712554.html

Synes ikke debattredaktøren argumenterer overbevisende. Når det gjelder dette med klyngespill, vil det bli marginmale forskjeller om det er 8 eller 9, evt 12 eller 13 utespillere på banen. Og ofte er jo dette kun i kortere perioder av en kamp og i de færreste kampene, hvertfall for de lagene jeg følger i min klubb.

Og såvidt jeg husker er dette en "kan-regel". Man kan sette inn en ekstra spiller, men behøver ikke å gjøre det. Så hvis verken spillere eller trener ønsker det, så er det uproblematisk å droppe det.

Redigert av Goldrush; 25/09/2014 08:03.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Spilletid for enkeltspillere i dagens barnefotball [Re: EHAa] #1863344 25/09/2014 09:17
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er et område jeg etterhvert har begynt å mene mye om. Problemet er ganske komplekst. Jeg var ganske i mot barneidrettsreglene i starten, men synes nå de har mye bra ved seg. Jeg har nå vært fotballtrener noen år, og er også involvert i hockey (ikke som trener).

Det som er viktig å huske på er at barn utvikler seg forskjellig. Noen er stjerner i førsteklasse, mens andre jobber hardt og blomster først noen år senere. Problemet med topping av laget er at mange "late bloomers" vil slutte hvis de aldri får spille. Problemet er mer de som har 0 interresse for ballspill men som bare er med pga press fra venner eller familie.

En annen ting å huske på er at man bør være minst 20 spillere den dagen man skal spille på stor bane. Så i de fleste klubber har man ikke råd til å avvise noen, da har man plutselig ikke et 11'er lag.
Akkurat dette problemet er veldig tydlig i hockey, hvor det er færre spillere, og flere aldersbestemte lag må legge ned. Og det tjener ingen på.

Men man kommer også til en punkt hvor man må begynne å bli best mulig, og hvor de beste spiller mest. Da er det fint hvis man kan ha nok spillere til å ha en toppsatsning og en bredde. Det fungerer for de store klubbene men kanskje ikke like lett for de mindre.

Oppe i alt dette så skal man også gi de beste en god utvikling. Dette gjøres best ved å la de spille opp med de som er 1-2 år eldre, men da må trenerene klare å samarbeide. På østlandet er det også diverse fotballakademier/SFO tilbud til de ivirigste, som drives av proffe trenere.

Det jeg ikke liker ved barneidrettsreglene er at de tar vekk en stor del av konkurranse elementet. Feks ikke noe sluttspill på cup'er, det er bare å møte opp og spille. Tror det er viktig å føle at innsatsen på banen får noen konsekvenser.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support