Oldtidsveien over Grønliåsen: Tips?
|
Oldtidsveien over Grønliåsen: Tips?
21/09/2014 15:25
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
I dag sykelt jeg en ny, fin sti: Oltidsveien over Grønliåsen: http://www.strava.com/activities/197395248Selve Oldtidsveien er jo lett å finne, men hvis noen har tips til en fin runde på sti, eventuelt med litt transport til/fra Østmarka: Jatakk! Bilde fra Oldtidsveien: 
|
|
|
Re: Oldtidsveien over Grønliåsen: Tips?
[Re: Christian]
21/09/2014 17:35
|
Therminator
Entusiast
|
Entusiast
Kjør tiStallerud, Oksrud, Siggerudhallen, Brusagbveien til bunn og videre til Krokhol golfbane. Fortsett over golfbanen på grusvei som stiger opp til kryss; vesnstre fører til Sandbakken og ser skilt videre inn i Østmarka ( Mariholtet m.v. ) og høyre til Skjeldbreia. Du er i Østmaka.
Du kan også ta andre ruter, men da via Myrer, Kloppa Stallerud og da gjerne østover fra Grønliåsen ( merket Myrer ).
Men du; hvorfor forlate Sørmarka ... ;):) ?
Stifinner
|
|
|
21/09/2014 20:47
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Mange takk!
Fikk tips på Facebook også:
1) Du skulle tatt turen innom meg i stabburet på Stall Prinsdal og fått en vaffel og kaffe Hver søndag mellom 12 og 15 i regi av stallen
2) Kolbotns svar på "trulsrunden" Prøv ryggen fra Åsland sørover til fløysbonn på østsiden av E6 neste gang. Da blir det en fin runde
|
|
|
22/09/2014 07:05
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes helt fenomenal sti fra Skullrud forbi Trollvanna helt fram til Stensrudtjern (enten over Gjersrudleiken eller forbi Dølerud), derfra kan man ta grus med litt sti fram til pukkverket ved E6, hvor det finnes stiforbindelse videre til Grønliåsen. Forbindelsen funker fram og tilbake, men er ikke noe turhøydepunkt og litt kronglete å finne fram på. Tilgjengjeld har Grønliåsen så mye å bye på at det bare er å sykle fram og tilbake med nye varianter til krampa tar en. Åsen fungerer også fint som inn- og utgang til stinettverket mot sør-øst, men her er det mange muligheter for feil stivalg til perlene. Taraldsrudåsen rett øst er fin, og enkel, å inkludere i en tur. En del bra rett sør, etter Hurlumhei.
|
|
|
22/09/2014 07:29
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Nogle OT - men spør allikevel; Siden Grønliåsen er så bynært - er dette omårdet mye brukt av fotfolket/hundelufterne om vinteren? Dvs er det mye opptråkket sti som Fatbikere kan leke seg på? 
|
|
|
22/09/2014 07:39
|
kjellsy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Her kan du fryde deg hele året. Og selv om området benyttes mye av fotfolk og hundeluftere, oppleves det svært lite konflikt mellom partene.
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
[Re: kjellsy]
22/09/2014 07:56
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Her kan du fryde deg hele året. Og selv om området benyttes mye av fotfolk og hundeluftere, oppleves det svært lite konflikt mellom partene. Høres bra ut. Bruker stort sett Bygdøy og Vettakollen/Riksen til stisykling med Fatbike om vinteren, da det er i nærområdet - men fint å kunne prøve andre områder også  Ang. konfliktpotensiale - opplever veldig lite konflikt i de nevnte områdene. De fleste tar det med ett smil og synes det bare er moro. Noen kan du se på lang avstand at de misliker det, men da er det bare å hente frem det største smilet og hilse høflig. Ingen som blir sure da  Og om vinteren sykler jeg stort sett med lykt etter mørkets frembrudd, mindre folk ute i skogen da..
|
|
|
23/09/2014 17:51
|
Therminator
Entusiast
|
Entusiast
Hundefolket på Grønliåsen er etterhvert blitt våre venner. det samme gjelder hunede som etterhvert kogrer når de møter en kjent sykkel  Kjører man på faste tider ser man de samme på hver tur. Hunder og hundefolket er respektert og fortalt at vi lever i symbiose med dem og at vi er helt avhengige av dem. Til gjengjeld har de utviklet sans for vintersykling og fasineres både av fart og sykler. Det går sjelden mer enn to dager etter tunge snøfall før det er godt kjørbart forutsatt at været ikke er for mildt.
Stifinner
|
|
|
11/10/2014 09:45
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan også nevnes at Grønliåsen blir tidlig fri for snø på våren.
Mesteparten av åsen kan sykles uten pigger om vinteren, bare ett par steder hvor det kan bli holkeføre.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
12/10/2014 07:56
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Mesteparten av åsen kan sykles uten pigger om vinteren, bare ett par steder hvor det kan bli holkeføre.
Ikke helt enig med deg i det, jeg bor tett på åsen og har drevet vintersykling i Grønliåsen i mange år og i en normalvinter er pigg nødvendig. Det er mildere her enn det man opplever i f.eks Nordmarka/Lillomarka og det betyr også at temperaturen bikker oftere over null med tilhørende isdannelse. Siste vinter var ingen normalvinter og da var det knapt nødvendig med pigg noe sted over åsen og det var bart i slutten av februar
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
22/10/2014 11:13
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke helt enig med deg i det, jeg bor tett på åsen og har drevet vintersykling i Grønliåsen i mange år og i en normalvinter er pigg nødvendig. Det er mildere her enn det man opplever i f.eks Nordmarka/Lillomarka og det betyr også at temperaturen bikker oftere over null med tilhørende isdannelse. Siste vinter var ingen normalvinter og da var det knapt nødvendig med pigg noe sted over åsen og det var bart i slutten av februar Det kan nok stemme siden sist vinter var min første sesong jeg syklet masse der. Men tidligere år så har jeg også hatt en eller to turer, og opplevd at det ikke har vært behov for pigger utenom ett sted langs Oldtidsveien.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
23/10/2014 08:17
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Grønliåsen er min bakgård! Her funker det med hardtail, fulldemper og fatbike, og vanskelighetsgrader for enhver smak. Fra Hurlumheihuset i Oppegård til Bjørndal i Oslo, altså retning sør til nord, er det en flott timesrunde med både klatringer og utforkjøringer. Og for den som ikke vet det, når man tipper ned åsens høydepunkt i retning nord (mot Oslo), går det en super sti inn mot høyre noen titalls meter etter toppen. Litt vrien å finne, så følg nøye med på høyre side. Sjekk denne fire år gamle vidoen fra Tallak, undertegnede og en rekke andre klubbmedlemmer. Typisk Grønliåsen tidlig på våren. Fint tryn, Are. Tirsdagsklubb over Grønliåsen Ved Hurlumheihuset har det alltid vært ganske vått helt i starten. Men nå har DNT ryddet og blåmerket 70 meter sti forbi det aller verste. For den som vil fortsette sørover inn i Oppegård, anbefales stiene langs lysløypa videre sørover. Kjenner man stiene, er det masse urbant gull helt fram til Oppegård ILs klubbhus. Det er uproblematisk å få til en runde på et par mil med utgangspunkt ved Hurlumheihuset, året rundt. Harald
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
26/10/2014 15:47
|
jantore
Entusiast
|
Entusiast
.......Og for den som ikke vet det, når man tipper ned åsens høydepunkt i retning nord (mot Oslo), går det en super sti inn mot høyre noen titalls meter etter toppen. Litt vrien å finne, så følg nøye med på høyre side. Sjekk denne fire år gamle vidoen fra Tallak, undertegnede og en rekke andre klubbmedlemmer. Typisk Grønliåsen tidlig på våren. Fint tryn, Are.
.....
For den som vil fortsette sørover inn i Oppegård, anbefales stiene langs lysløypa videre sørover. Kjenner man stiene, er det masse urbant gull helt fram til Oppegård ILs klubbhus. Det er uproblematisk å få til en runde på et par mil med utgangspunkt ved Hurlumheihuset, året rundt.
Harald Du har ikke tilfeldigvis en sporlogg over denne stien? Fant den ikke jeg, men vet jo ikke om jeg er på rett sti i utgangspunktet heller da..  Og har du sporlogg til noen av gullstiene rundt lysløypa på Oppegård hadde det vært knall, jeg sykler nemlig ofte gjennom der, men kun grusveien/lysløypa. Hadde vært morro med gode alternative stier 
|
|
|
[Re: HaraldW]
27/10/2014 05:56
|
kjellsy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har selv sterk tilknytning til denne åsen, og har brukt den å nærmere 40 år. Det som forundrer meg er at den på sett og vis blir mer og mer fremmed for hver oppdagelses tur jeg tar. Den viser frem stadig nye spor, traseer etc, ikke nødvendigvis pga økt bruk, men heller det at den inneholder så mye flott. Kobler man denne sammen med Slettåsen, Taralerudåsen og Pinnåsen, så kan man like gjerne ta med telt og bli der inne 😊
Sporet du viser i filmen Harald et et flott spor og innbyr til herlig flyt og fart. Men det er ingen krise på å misse her. Alternativene nedover er vel så fine, ikke minst teknisk. Vi burde ta med NOTS og vise frem området neste sommer.
For de som ønsker spor logger for å utforske området på egenhånd, kan bla søke på Strava. Tips. Sett søkefunksjonen i å søke etter "aktiviteter", søk på "Grønliåsen" så kommer det opp en rekke spor. Det er verdt å huske at de fleste spor som også løpere legger opp, faktisk fint kan sykles i denne åsen!😜
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
|
|