Jeg er litt interessert i dette! Alle praktiske situasjoner hvor litt fysikkunnskap kan utgjøre forskjeller er kule

En veldig viktig faktor (for skivebremser) er kjølingen, hvis du slurer på bremsene ned en lang bratt bakke vil de tilføres jevnt med varmeenergi, og det er slik at en "halv-varm" bremseskive kvitter seg med varmen tregere enn en "hel-varm" skive, så du får mest effektiv kjøling om du varmer den opp mye/fort for så å slippe opp før du bremser igjen.
Varmetapet utgjør nok en veldig stor del av totalformelen for hvor varm skiva blir, altså vil man kunne få skiva mye varmere i en stillestående testbenk enn utendørs i fartsvind, om man konverterer samme mengde bevegelsesenergi via bremseklossene.
Andre faktorer som spiller inn er varmetap til bremseklosser/kalipere/bremsevæske/nav, aerodynamikken rundt skiva vil påvirke varmetapet, lufttemperatur, metalltype i nav etc.
Jeg har f.eks halvflytende bremseskiver på stisykkelen hvor selve skiva er stål, mens indre del av rotoren er aluminium som transporterer varme mye mer effektivt, som igjen øker varmetapet:
Bremsevæsken vil nok koke (rundt 200 grader kanskje?) en stund før stålet blir varmt nok til å gløde lysegult.. så kanskje man burde kjøpt et slikt for å teste!
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkto...rmometer-15245/Skivene mine: