Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Temperatur i bremser

Temperatur i bremser #1860327 19/09/2014 17:19
T
Thomas- Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Nysgjerrig på hvilke temperaturer de ulike delene av bremsene blir utsatt for. Et nettsøk gav meg noen svar, men mest produkttester som viser hva feks skiver tåler i benk.
Noen som vet hva temperaturen i skivene kan komme opp i under relativt normal bruk? (vet det er upresist, men tenk grusritt)

Hvis all energi blir omsatt til varme i skivene vil et regnestykke se slik ut for 100kg mann & sykkel, 54km/t til 0:
E=0,5*100*15^2
E=11250
Sier vi at skivene veier 200g til sammen og er av homogent stål skulle temperaturen øke med 125 grader.
Dette virker ikke urimelig, men er selvfølgelig sterkt forenklet.

Hadde vært interessant å høre om noen har målt temperaturer eller har erfaring med å ta bremsene til bristepunktet.

Re: Temperatur i bremser [Re: Thomas-] #1860438 19/09/2014 21:46
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er litt interessert i dette! Alle praktiske situasjoner hvor litt fysikkunnskap kan utgjøre forskjeller er kule ICON_LAUGH

En veldig viktig faktor (for skivebremser) er kjølingen, hvis du slurer på bremsene ned en lang bratt bakke vil de tilføres jevnt med varmeenergi, og det er slik at en "halv-varm" bremseskive kvitter seg med varmen tregere enn en "hel-varm" skive, så du får mest effektiv kjøling om du varmer den opp mye/fort for så å slippe opp før du bremser igjen.

Varmetapet utgjør nok en veldig stor del av totalformelen for hvor varm skiva blir, altså vil man kunne få skiva mye varmere i en stillestående testbenk enn utendørs i fartsvind, om man konverterer samme mengde bevegelsesenergi via bremseklossene.

Andre faktorer som spiller inn er varmetap til bremseklosser/kalipere/bremsevæske/nav, aerodynamikken rundt skiva vil påvirke varmetapet, lufttemperatur, metalltype i nav etc.
Jeg har f.eks halvflytende bremseskiver på stisykkelen hvor selve skiva er stål, mens indre del av rotoren er aluminium som transporterer varme mye mer effektivt, som igjen øker varmetapet:

Bremsevæsken vil nok koke (rundt 200 grader kanskje?) en stund før stålet blir varmt nok til å gløde lysegult.. så kanskje man burde kjøpt et slikt for å teste!
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkto...rmometer-15245/

Skivene mine:

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Temperatur i bremser [Re: Thomas-] #1860439 19/09/2014 21:51
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Hm.. virker som om man kan få dem til å gløde på en sykkel, faktisk!

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Temperatur i bremser [Re: Moonlit] #1860476 20/09/2014 06:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvordan er den termiske motstanden i overgangen stål-aluminium?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll

Moderator  support