Emil vs. Strava: Appell for fornuft!
|
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft!
[Re: RazeFaze]
23/09/2014 13:09
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Debatten var om ikke redaksjonen kanskje burde revurdere StravaEmil-prosjektet... den har de "løst". Strava er ferdigdiskutert for lenge siden... det er ikke så viktig å diskutere lenger.
Terrengsykkel har løst den, men er det det samme som at man ikke kan ta debatten videre? Videre er jeg helt uenig med deg i at Strava er ferdig diskutert? Det vil jeg nesten kalle er et bakstreversk utspill. Bare sånn til informasjon. Verden utvikler seg og det spm var innafor i går er ikke nødvendigvis innafor i morra. "man" har diskutert Strava i flere år... så jo, den er ferdig diskutert, i mine øyne. Folkeskikk og oppførsel i marka er viktigere enn en app. Du kan starte en tråd å diskutere 160mm fulldempa fatbikes med elmotor... det er mer skummelt, synes jeg. Etter mitt syn er et tema "ferdig diskutert" i det øyeblikk det bare er 1 eneste forummedlem igjen som gidder å diskutere det. Så lenge det finnes to, er ikke temaet ferdig diskutert. Det at 1 person ikke lenger gidder å diskutere det, betyr på ingen måte at temaet er ferdig diskutert. Det betyr kun at vedkommende ikke lenger trenger å bry seg om å følge akkurat den tråden. Dette mener jeg at gjelder generelt, ikke bare Strava-diskusjonen spesielt. Edit: Men jeg ser at det utspillet kanskje var et svar på kritikken om at "ingen diskuterte strava"..
Redigert av EHAa; 23/09/2014 13:11.
|
|
|
[Re: fredriks]
23/09/2014 13:21
|
SnoopDag
Fersking
|
Fersking
Jeg vet ikke hvilket segment du sikter til, men på generelt grunnlag kan jeg si at jeg etter ca 20 år med sykling i skog og mark har til gode å se en sti som er tight, uoversiktlig og svært rask samtidig. Jeg anser meg selv som en habil syklist, og har aldri vært i nærheten av å ha problemer med å bremse tilstrekkelig og i tide når jeg har møtt turgåere langs stien. Det har heller ikke folk jeg kjenner som kjører betraktelig raskere enn meg. En terrengsykkel kan stoppes utrolig raskt og effektivt når man trenger det.
|
|
|
[Re: EHAa]
23/09/2014 13:24
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Emil er vel kjent for å være en habil Crux'er til tross for at han er definert som nedoversyklist. La Emil knekke noen velkjente crux og gjennomfør "Hvem kan slå Emil" på denne måten? Hvis man får med Tallak og Angvik også så har man plutselig et realityshow av dimensjoner
- Stefan
|
|
|
[Re: MuddyBear]
23/09/2014 13:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg klarer ikke å forstå at dette er ferdig snakka, men i og med at det synes å være konsensus om det, så får jeg leve med at det er jeg som er noe treg i pappen.
Redigert av sveinaa; 23/09/2014 13:30.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: SnoopDag]
23/09/2014 13:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg vet ikke hvilket segment du sikter til, men på generelt grunnlag kan jeg si at jeg etter ca 20 år med sykling i skog og mark har til gode å se en sti som er tight, uoversiktlig og svært rask samtidig. Da bør du ta deg en tur til Trondheim slik at du kan få et representativt utvalg. Partiet før den bratte snarveien på Henriksåsen er ett av mange eksempler. Her kan du tråkke ut alle girene du har på 30cm singletrack bred med slake svinger, tett vegetasjon som gir null sikt rundt neste sving og gjør det vanskelig for fotgjengerne å skvette unna stien. Jeg var 5 cm fra å kjøre fremdekket oppi toern på en sau som stod stille på stien for noen uker siden, og da prøvde jeg å ta det veldig ro i forhold til hvor fort jeg kunne ha kjørt. Jeg tar selvkritikk på at det tydeligvis ikke var rolig nok. Som sagt - det er ett av mange eksempler på stier der å ta KOM ikke er forenlig med trygghet for dem som går.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/09/2014 13:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag vet inte om du är känt här men stier som henriksåsen udby snaken 1 delar av våttakammen och en massa fler stier
tycker jag är rimeligt oöversiktliga och smala men folk håller ända vad jag tycker är höga hastigheter.
Det räcker ju med en oöversiklig sving för att man i värsta tänkbara scenario behöver stoppa på någon meter vilket ju inte går om man kör i 20-30 km/h.
Att man inte krashar behöver ju inte bero på att man hade kunnat bremse i tid för alla situationer utan för att man har varit heldig med att inte möte någon vid fel tilfälle.
Jag tror samma sak gäller i trafikken. Det är många dårliga och farliga omkörningar varje dag i trafikken men som oftast går det bra för det kommer ingen bil i den skymda svingen.
|
|
|
[Re: GeirK]
23/09/2014 13:37
|
SnoopDag
Fersking
|
Fersking
All due respect, men da høres det ut som om du har sykla sinnssykt uforsvarlig. Tråkker du ut gira er du fort oppi 50-60 km/t, og med den hastigheten klarer du selvsagt ikke å stoppe på få meter. Selvsagt skal man se an stien, og avpasse hastigheten etter hvilken bremselengde underlaget gir og hvor god oversikt man har.
|
|
|
23/09/2014 13:44
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
All due respect, men da høres det ut som om du har sykla sinnssykt uforsvarlig. Tråkker du ut gira er du fort oppi 50-60 km/t, og med den hastigheten klarer du selvsagt ikke å stoppe på få meter. Selvsagt skal man se an stien, og avpasse hastigheten etter hvilken bremselengde underlaget gir og hvor god oversikt man har. Han skrev her "kan du tråkker ut girene", han gjorde det ikke. Jeg lå like bak :-) Og jeg kan skrive under på at det er et uoversiktlig område.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
23/09/2014 13:46
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvsagt skal man se an stien, og avpasse hastigheten etter hvilken bremselengde underlaget gir og hvor god oversikt man har. Det som mange peker på i denne tråden er vel at mange ikke gjør det og at mekanismer som strava kan være med på å få enda flere til å forsøke å sykle raskere enn det man burde (dersom man skal ta hensyn til andre liv og trivsel).
|
|
|
23/09/2014 13:46
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jag vet inte om du är känt här men stier som henriksåsen udby snaken 1 delar av våttakammen och en massa fler stier
tycker jag är rimeligt oöversiktliga och smala men folk håller ända vad jag tycker är höga hastigheter.
Det räcker ju med en oöversiklig sving för att man i värsta tänkbara scenario behöver stoppa på någon meter vilket ju inte går om man kör i 20-30 km/h.
Att man inte krashar behöver ju inte bero på att man hade kunnat bremse i tid för alla situationer utan för att man har varit heldig med att inte möte någon vid fel tilfälle.
Jag tror samma sak gäller i trafikken. Det är många dårliga och farliga omkörningar varje dag i trafikken men som oftast går det bra för det kommer ingen bil i den skymda svingen. Snake 2 og 3 også... skummelt lett å få veldig høy fart(jeg aner ikke km/t da jeg ikke har speedometer).
|
|
|
[Re: Stefan77]
23/09/2014 13:48
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Emil er vel kjent for å være en habil Crux'er til tross for at han er definert som nedoversyklist. La Emil knekke noen velkjente crux og gjennomfør "Hvem kan slå Emil" på denne måten? Hvis man får med Tallak og Angvik også så har man plutselig et realityshow av dimensjoner Det er noe jeg ville sett på og som alle burde kunne stå inne for  Så kunne redaksjonen tatt en norgesturne og sett på lokale krux rundt omkring i landet. Det er noen flinkiser utenfor Oslo også 
|
|
|
[Re: erikskon]
23/09/2014 13:52
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Emil er vel kjent for å være en habil Crux'er til tross for at han er definert som nedoversyklist. La Emil knekke noen velkjente crux og gjennomfør "Hvem kan slå Emil" på denne måten? Hvis man får med Tallak og Angvik også så har man plutselig et realityshow av dimensjoner Det er noe jeg ville sett på og som alle burde kunne stå inne for  Så kunne redaksjonen tatt en norgesturne og sett på lokale krux rundt omkring i landet. Det er noen flinkiser utenfor Oslo også Nedovercrux også, også kan man ta tida for å se hvem som crux'er dem raskest :-D
|
|
|
23/09/2014 13:53
|
SnoopDag
Fersking
|
Fersking
Vettakollen har jeg syklet noen ganger, jeg opplever den som temmelig oversiktlig i det store og hele. Lenge siden jeg var der, så det er mulig det finnes noen blinde svinger, og selvsagt skal det bremses før dem så man har kontroll i så fall, men det er jo naturlig å bremse før svinger uansett(for å holde sykkelen på stien), poenget må jo være å holde en fart som gir god nok kontroll på sykkelen til å stoppe eller svinge utenom turgåere, ikke å redusere farten så mye at man kan stoppe på et nanosekund. På jobben min har vi noe som heter sikthastighet, det heter seg at man skal kunne stoppe på halvparten av oversiktlig fremadliggende strekning(da kan to som beveger seg mot hverandre i lik hastighet stoppe uten at det blir sammenstøt) Det kan være et godt utgangspunkt også for syklister😊
|
|
|
23/09/2014 13:55
|
SnoopDag
Fersking
|
Fersking
Ja, og det jeg forsøker å peke på er at slik oppførsel er totalt uakseptabelt, enten man er på strava eller ikke.
|
|
|
23/09/2014 13:57
|
SnoopDag
Fersking
|
Fersking
Anser denne tråden som ferdig fra min side. På tide å dra ut og sykle!
|
|
|
23/09/2014 13:59
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Emil er vel kjent for å være en habil Crux'er til tross for at han er definert som nedoversyklist. La Emil knekke noen velkjente crux og gjennomfør "Hvem kan slå Emil" på denne måten? Hvis man får med Tallak og Angvik også så har man plutselig et realityshow av dimensjoner Det er noe jeg ville sett på og som alle burde kunne stå inne for  Så kunne redaksjonen tatt en norgesturne og sett på lokale krux rundt omkring i landet. Det er noen flinkiser utenfor Oslo også +1. Høres ut som "one for the books". Eller arranger Tjukkas-Downhill med Angvik som kommentator.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
23/09/2014 14:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vettakollen har jeg syklet noen ganger, jeg opplever den som temmelig oversiktlig i det store og hele. Det er en stund siden jeg syklet Vettakollen, men jeg husker relativt god oversikt og mange mulige linjevalg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/09/2014 14:03
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Emil er vel kjent for å være en habil Crux'er til tross for at han er definert som nedoversyklist. La Emil knekke noen velkjente crux og gjennomfør "Hvem kan slå Emil" på denne måten? Hvis man får med Tallak og Angvik også så har man plutselig et realityshow av dimensjoner Det er noe jeg ville sett på og som alle burde kunne stå inne for  Så kunne redaksjonen tatt en norgesturne og sett på lokale krux rundt omkring i landet. Det er noen flinkiser utenfor Oslo også "Crux brothers på tur" Kombinert med "Stæsj for crux" så man kan vinne fete premier om man cruxer bedre enn crux-panelet også. Bare husk rom på budsjettet for sensurering av tourettes-utbrudd om man vil sende det før unga er i seng :-) Det kan bli fargerikt.
|
|
|
23/09/2014 14:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
All due respect, men da høres det ut som om du har sykla sinnssykt uforsvarlig. Tråkker du ut gira er du fort oppi 50-60 km/t, og med den hastigheten klarer du selvsagt ikke å stoppe på få meter. All due respect, men det høres ut som du ikke leste hva jeg skrev.
|
|
|
[Re: GeirK]
23/09/2014 14:15
|
SnoopDag
Fersking
|
Fersking
Nei, jeg leste ikke godt nok Geir, my bad.
|
|
|
[Re: bjorn]
23/09/2014 18:54
|
EmilC
Ringrev
|
Ringrev
Hei folkens! Ble tipset om denne tråden nå i ettermiddag, og ser det har vært mye engasjement. Det meste jeg har rukket å lese finner jeg ganske så fornuftig.
Min hovedbekymring i det hele er det som Ole Christian Fagerli trekker frem: Det ville vært altfor lett for motstandere av terrengsykling å bruke dette for alt det er verdt. Det ønsker jeg ikke å bidra til, og det er hovedgrunnen til at jeg i går kveld meldte fra til Terrengsykkel at jeg ønsker å kutte prosjektet.
Ellers er det mye her som det av ulike grunner kan være fristende å besvare, men det skal jeg ikke begynne å bruke min begrensede fritid på. Beklager det!
Det eneste som jeg faktisk føler jeg må si noe til er Bjorns kommentar til min video fra Røverkollen 22.05 i år. Veldig forståelig at du reagerer på dette, men heldigvis er det som du selv kommenterer "Godt mulig at situasjonen ble oppfattet annerledes der og da, både av rytter og fotgjengere":
De to personene jeg møtte er begge mine naboer :-) Vi har barn i samme barnehage, og møtes jevnlig, både i nabolaget, og i marka. Damen jeg møter ved 1:20 snakket jeg med på toppen før jeg startet, så hun var klar over at jeg skulle sykle ned samme vei som hun løp. Vi pratet sammen igjen også i bunnen av stien før jeg dro opp for å ta et nytt run (fin trening med intervalldrag opp, og rask, teknisk stisykling ned igjen). Mannen jeg møter ved 1:05 var ikke klar over at jeg kom, men i og med at vi så hverandre på god avstand (og jeg gjenkjente ham som min nabo), han tok et skritt til siden, og jeg bremset ned, så valgte jeg å ikke stoppe helt opp. For ja - det å bremse til gangfart, eller stoppe helt opp er noe jeg faktisk gjør, særlig hvis jeg får inntrykk av at folk er blitt skremt. Jeg møtte ham igjen på min neste tur opp - da var han på vei ned, og vi fikk en god samtale om blant annet hans lidenskap for toppturer på ski.
Så ja - selv om det kanskje kan virke uforståelig for dem som aldri har kjørt et utforritt på sykkel - det finnes faktisk en fullt operativ hjerne der inne i helhjelmen (hvilket er grunnen til at jeg noen ganger faktisk bruker helhjelm).
Debatten om "full kontroll", "kalkulert risiko" og "reinspikka galskap" dukker opp med jevne mellomrom i alle såkalte ekstremsporter, og jeg kjenner igjen elementer av den i flere av innleggene her også. Nå er det lenge siden introspeksjon ble regnet som god vitenskapelig metode, men jeg velger likevel å tenke at det ikke er tilfeldig at jeg aldri i løpet av mine 22 år som terrengsyklist noensinne har kræsjet eller vært nær ved å kræsje med en annen markabruker. Det tenker jeg handler om nettopp noe av det som har vært tatt opp her: Valg av sti, valg av tidspunkt, og ja - avpassing av fart. Selv om noen kanskje synes det ser kykkelikokos ut det som blir vist, så har jeg faktisk ett gir eller to til som er forbeholdt ekte konkurranser på avsperrede løyper ;-)
Oi - nå ble det mye jeg kommenterte på likevel! Dere, ass :-) Takk for engasjementet! Tror ikke jeg får tid til å stikke ut på sykkel som SnoopDag, men kanskje jeg rekker en kjapp løpetur etter at kjøkkenet er rydda, og klesvasken hengt opp. På sti, så klart!
Adios :-)
Jeg er på rømmen Er du på rømmen du og? Alt står stille her Jeg vil kjenne trærne suse fort forbi
|
|
|
[Re: EmilC]
23/09/2014 19:05
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Faen det er temmelig hardcore å henge opp klesvasken på sti.
Respect maan:)
|
|
|
23/09/2014 19:10
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hva med bloggen din her inne dah, er den også lagt ned eller?
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
23/09/2014 19:33
|
EmilC
Ringrev
|
Ringrev
Bloggen er nok å anse som nedlagt, ja. Er et par barn siden jeg kunne ta meg tid til både å sykle mye, og skrive om det. Nå sykler jeg litt, og skriver ingenting :-)
Litt dårlig av meg å bare la det fade ut uten noen "offisiell avslutning", men sånn blei det...
Klesvasken er fortsatt ikke hengt opp, hverken på sti eller andre steder ;-)
(Og løpeskoa står trygt i skapet).
Jeg er på rømmen Er du på rømmen du og? Alt står stille her Jeg vil kjenne trærne suse fort forbi
|
|
|
23/09/2014 20:29
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Synd prosjektet ikke blir noe av. Hadde vært inspirerende for mange. Kom gjerne opp med en "erstatning" som viser rask og teknisk sykling på sti av flinke folk i en slags uformell konkurranseramme.
iq
|
|
|
23/09/2014 21:40
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
For meg er det inspirerende å se f eks videoene fra Trans Provence.
Big wheels keep on turning
|
|
|
23/09/2014 21:41
|
Svartdalen
Medlem
|
Medlem
Synd det ikke ble noe av :-) Spennende konsept med en "god stemning" følelse. Allikevel, en reflektert, god begrunnelse for å ikke gjennomføre konseptet. En annen ville kanskje fått vann på mølla av diskusjonen og tatt den heeelt ut og uten tanke på aktivitetens cred og andres sikkerhet :-) Stå på!
|
|
|
23/09/2014 21:41
|
olechr
More than words
|
More than words
Ellers har Fabien Barel mye bra filmer på youtube
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/09/2014 22:01
|
bjorn
Entusiast
|
Entusiast
Godt å høre at turen ned Røverkollen ikke gav traumer for fotgjengerne. Dette er imidlertid et fint eksempel på hvordan film (og til en viss grad bilder) svært fort kan tolkes anderledes når man ikke kjenner omstendighetene rundt. For en syklisthater kan filmen dermed brukes som et ypperlig argument for deres egen sak. Kan være greit å tenke over ifm. publisering av film.
Bjørn
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
24/09/2014 07:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Synd prosjektet ikke blir noe av. Hadde vært inspirerende for mange. Kom gjerne opp med en "erstatning" som viser rask og teknisk sykling på sti av flinke folk i en slags uformell konkurranseramme. Du mener, at de kunne filmet rask og teknisk sykling på sti av flinkefolk og lagt det i en uformell konkurranseramme ala, Strava? Altså, nøyaktig det konseptet de nå har stoppa pga denne tråden? :-D Helt ærlig er jeg usikker på om du er seriøs eller sarkastisk/ironisk her... :-)
|
|
|
|
|