Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne?

Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? #1859738 18/09/2014 19:48
P
Peez Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Jeg ser at mange runde folk med blidt oppsyn og sunn ansiktsfarge i en viss alder får hardtreningstrangen over seg.
Dette resulterer i harde intervalløkter og et utseende som gjør at folk på den lokale butikken setter ut ryktet om at personen som har realisert hardtreningsbehovet umulig kan være frisk..😃
Selvfølgelig resulterer dette at personen kommer i sitt livs form! Da denne personen faktisk aldri var best i gym i sin barndom, blir treningen og behovet for å bedre bestetiden stort. Dette er noe som aldri har skjedd denne personen før.

Mitt spørsmåk er som følger: -er dette sunt? Dør denne personen som et eldre menneske enn før treningen?

Hva tror Dere?

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1859749 18/09/2014 20:04
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Peez
Dør denne personen som et eldre menneske enn før treningen?

Usikker på kva du meiner med denne setninga. Lurer du på om hen vil leve lengre?

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1859775 18/09/2014 20:42
Flex Offline
Veteran
Veteran
Jeg er litt usikker på hva du mener med hele innlegget. Hvis man mener at feite folk som ikke trener har "blidt oppsyn og sunn ansiktsfarge", mens folk som trener "umulig kan være frisk", er det i hvert fall stikk motsatt av min oppfatning...

Når det er sagt, så er det nok sikkert mulig at det i ekstreme tilfeller kan bli for mye av det gode mtp. trening, dersom man er oppi årene og / eller har hatt en usunn livsstil tidligere. Jeg vet ikke om det er gjort noe forsning på området, men jeg vil tro at dersom man har et elendig utgangspunkt, er det sikkert ikke dumt å øke treningen gradvis, fremfor å guffe på for fullt fra dag 1...

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1859792 18/09/2014 21:27
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
På et slikt spørsmål er svaret uten tvil 8.

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: -Jan] #1859804 18/09/2014 21:47
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Flex
Jeg er litt usikker på hva du mener med hele innlegget. Hvis man mener at feite folk som ikke trener har "blidt oppsyn og sunn ansiktsfarge", mens folk som trener "umulig kan være frisk", er det i hvert fall stikk motsatt av min oppfatning...

Når det er sagt, så er det nok sikkert mulig at det i ekstreme tilfeller kan bli for mye av det gode mtp. trening, dersom man er oppi årene og / eller har hatt en usunn livsstil tidligere. Jeg vet ikke om det er gjort noe forsning på området, men jeg vil tro at dersom man har et elendig utgangspunkt, er det sikkert ikke dumt å øke treningen gradvis, fremfor å guffe på for fullt fra dag 1...
Sitat: -Jan

Usikker på kva du meiner med denne setninga. Lurer du på om hen vil leve lengre?

Jeg tillater meg å omformulere spørsmålet TS kom med, samtidig som jeg tror jeg bevarer intensjonen:

Er det sunt å plutselig begynne å trene knallhardt etter at man har passert 50, gitt at man ikke har trent noe særlig tidligere?

Vil dette føre til økt levealder?

Ville det eventuelt vært "bedre" å bare mosjonere litt?

Redigert av EHAa; 18/09/2014 21:48.
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1859836 19/09/2014 05:32
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Det lille som finnes av forskning på dette tyder på at det er mindre risikabelt å trene hard i voksen alder dersom man også har gjort det tidligere - å ha vært sofagris hele livet for så å begynne på maxpulskjøret i 50-60 årene er ikke nødvendigvis et sjakktrekk

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Torshov-Simen] #1859863 19/09/2014 06:30
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Sier ikke Helgerud og Hoff noe om dette, da? At selv hjertepasienter og eldre kan gå rett på type 4x4 med svært høy puls uten å ta skade av det, så lenge den muskulære belastningen tilpasses (i.e. gå i motbakke på tredemølle e.l.)?

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Torshov-Simen] #1859871 19/09/2014 06:45
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Torshov-Simen
Det lille som finnes av forskning på dette tyder på at det er mindre risikabelt å trene hard i voksen alder dersom man også har gjort det tidligere - å ha vært sofagris hele livet for så å begynne på maxpulskjøret i 50-60 årene er ikke nødvendigvis et sjakktrekk

Nei, men dette har jo også ofte en naturlig begrensning. De som har vært sofagriser hele livet og kaster seg på maxpulskjøret vil behøve en lang periode med trening før de klarer å presse kroppen opp mot maks.
Joda, det føles nok som de er døden nær og helt på maks, men det er i virkeligheten et godt stykke igjen...

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: EHAa] #1860098 19/09/2014 10:28
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sitat: EHAa

Jeg tillater meg å omformulere spørsmålet TS kom med, samtidig som jeg tror jeg bevarer intensjonen:

Er det sunt å plutselig begynne å trene knallhardt etter at man har passert 50, gitt at man ikke har trent noe særlig tidligere?

Svar på disse spørsmålene finner du her . Se spesielt tabellen på s 39 om leveårsgevinster ved endret aktivitetsnivå.

If it's not broken, fix it until it is
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: EHAa] #1860131 19/09/2014 11:00
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Flex

Sitat: -Jan

Så lenge du overlever treninga er det vel OK. Om man ikke lever så mye lenger så lever man bedre ICON_SMILE

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Hekta-MTB] #1860137 19/09/2014 11:11
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Artig rapport Glenn.

keo
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Glenn_M] #1860348 19/09/2014 18:13
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Glenn_M

Svar på disse spørsmålene finner du her . Se spesielt tabellen på s 39 om leveårsgevinster ved endret aktivitetsnivå.

Hmm, spennende rapport - men hvor i huleste er definisjonen på inaktiv, delvis aktiv, aktiv og svært aktiv?

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: TEK] #1860392 19/09/2014 19:59
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sitat: TEK

Hmm, spennende rapport - men hvor i huleste er definisjonen på inaktiv, delvis aktiv, aktiv og svært aktiv?

Definisjonen på fysisk inaktivitet finner du på side 10.

Sitat: Helsedirektoratet, 2014
Definisjon av inaktivitet er for tiden inkonsistent i forskningslitteraturen. Fysisk inaktivitet eller passivitet innebærer et så lavt fysisk aktivitet at det ikke er tilstrekkelig for å opprettholde kroppens sammensetning eller funksjoner på normalt nivå.

Når det gjelder definisjonen av graderingen forøvrig, kan man ta utgangspunkt i at å være 'aktiv' tilsvarer et aktivitetsnivå tilsvarende myndighetenes råd om 30 minutters moderat fysisk aktivitet pr. dag. 'Delvis aktiv' tilsvarer færre timer enn dette, og 'svært aktiv' flere timer.

Støtte for denne definisjonen finnes i denne rapporten fra 2010:

Sitat: Helsedirektoratet, 2010
Begrepet fysisk aktiv (tabell 3.1), er brukt om en person som tilfredsstiller myndighetenes anbefalinger om 30 minutter daglig moderat fysisk aktivitet

Redigert av Glenn_M; 19/09/2014 20:06.

If it's not broken, fix it until it is
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1860569 20/09/2014 13:54
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
I henhold til dette er altså svaret ja - han vil leve flere år.
Om han ikke dør av infark pga. for mye belastning ;-)

Scott Spark RC 2011
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: TEK] #1860682 20/09/2014 19:29
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Om han ikke dør av infark pga. for mye belastning

Hvor har du det fra at man får infarkT av for mye belastning?

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Kanondal] #1860727 20/09/2014 20:54
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kanondal

I sitatet ditt har du kuttet ut smiletegnet med blunking, som ofte er hint om at setningen er ment som en spøk. Hvis jeg klipper og sakser litt i ditt innlegg, vil også det på magisk vis få en annen mening. Se bare her:

Sitat Kanondal: "man får infarkt av for mye belastning"

Har du grunnlag for å hevde dette;)

EDIT: Innlegget var ikke ment som spøk, og jeg trekker dette innlegget tilbake. Beklager.

Redigert av EHAa; 20/09/2014 21:15.
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1860730 20/09/2014 21:04
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
OK, ble feil (men var dog ikke ment veldig seriøst)
Om han ikke finner ut at han har fått infarkt pga. høy belastning.

Altså, infarktet oppstår uavhengig av belastning, men belastningen gjør at man opplever symptomene på et tidligere tidspunkt enn om man ikke har høy belastning - og ergo kan komme seg til legen tidligere og med høyere mulighet for å overleve.
Fritt tolket ut fra denne: http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/brystsmerter-er-det-stress-eller-infarkt.html

"En fysisk aktiv person vil få et tidligere varsel på begynnende tetting av blodårer til hjertet enn den som er fysisk inaktiv. Den fysisk inaktive vil ikke få symptomer før blodåren er nesten helt tett og kan i verste fall gå rett inn i et infarkt uten å varsles i form av angina på forhånd."

Men... artikler som denne
http://www.nrk.no/trondelag/unnga-infarkt-ved-snomaking-1.7906328
påstår en ganske klar sammenheng mellom (plutselig) høyt aktivitetsnivå og infarkt.

Så helt ærlig, jeg vet ikke. Noen som faktisk vet og kan vise til noen pålitelige kilder? Kan hard trening medføre infarkt? Kan hard trening utløse andre typer hjertefeil?
(Med hard tenker jeg her på opp mot makspuls)

I forhold til rapporten fra Helsedirektoratet så omtaler denne aktivitetsnivå. Økt aktivitetsnivå virker være sunt, men om det kan være skadelig å plutselig begynne å trene veldig hardt i voksen alder sies det lite om... og etterlater dermed det opprinnelige spørsmålet ubesvart.

Redigert av TEK; 20/09/2014 21:16.

Scott Spark RC 2011
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: EHAa] #1860732 20/09/2014 21:20
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Kanondal

I sitatet ditt har du kuttet ut smiletegnet med blunking, som ofte er hint om at setningen er ment som en spøk. Hvis jeg klipper og sakser litt i ditt innlegg, vil også det på magisk vis få en annen mening. Se bare her:

Sitat Kanondal: "man får infarkt av for mye belastning"

Har du grunnlag for å hevde dette;)

EDIT: Innlegget var ikke ment som spøk, og jeg trekker dette innlegget tilbake. Beklager.

Det var ment som en spøk da det ble skrevet, men "bak spøken" lå det nok noe ubetenksomhet...

Scott Spark RC 2011
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1861452 22/09/2014 12:11
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Du kan kanskje få noen svar ved å se dette TED talk innlegget, kort fortalt så er vel svaret moderasjon som med alt annet i livet, mao mer og hardere trening er ikke nødvendigvis det som gir best effekt med tanke på et langt liv...

Run for your life! At a comfortable pace, and not too far: James O'Keefe at TEDxUMKC
http://www.youtube.com/watch?v=Y6U728AZnV0

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1861530 22/09/2014 13:43
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det finnes masse info og undersøkelser som viser sammenheng mellom svært høy fysisk aktivitet (ex Birkebeineren) og hjerterytmeforstyrrelser på "eldre" (40+). Dvs at vi kan "trene på" oss helseproblemer. Leser en noen av presseoppslagene ang dette kan en få det inntrykk at trening er usundt.
Det er det selvsagt ikke - risikoen/omfanget av slike problemer er bare en brøkdel av gevinsten (sett statistisk på det) - og jeg antar det er derfor Helsedirektoratet ikke omtaler det i rapporten. Fysisk aktivitet er mye sunnere enn ingen aktivitet.

Dermed er det nok slik at jeg ville vært enda sunnere om jeg holdt på jevn treningsmengde, men begrenset hardøktene.
Men nå er jeg ingen helsefanatiker, jeg trener og konkurrerer fordi det er gøy, så tar jeg helseeffekten med på kjøpet.

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1861632 22/09/2014 15:51
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Har forstått det slik at treningspåført flimmer ikke er så farlig så lenge man ikke har høyt blodtrykk og/eller andre hjerte/kar-sykdommer. Er det riktig?

Mvh

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1861649 22/09/2014 16:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Synes heller ikke man skal glemme den livskvaliteten trening kan gi ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: BjKj] #1862034 23/09/2014 09:05
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: BjKj
Har forstått det slik at treningspåført flimmer ikke er så farlig så lenge man ikke har høyt blodtrykk og/eller andre hjerte/kar-sykdommer. Er det riktig?

Mvh

Nå er ikke jeg lege - men legen min sa at min hjerterytmeforstyrrelse kunne bli farlig over tid uansett, kunne "slite ut" hjertet hvis det ble for mye av det.

Men igjen, viktig å ikke overdramatisere dette slik at en blir redd for å trene, helsegevinsten av trening er langt større en denne risikoen.

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1862168 23/09/2014 11:18
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg tenker at det som er litt interessant er hvordan man bør trene og hva man eventuelt bør unngå.
Ser lite vits i å stadig kjøre harde økter oppe i sone 5 om det, for en som er godt voksen, både gir lite treningseffekt og i tillegg kan være skadelig.

Det er liksom ikke blodslitøkter jeg nødvendigvis vil påstå gir meg mest glede (selv om det selvsagt er moro å kjøre hardt opp en bakke når en opplever at det gir god flyt på steder en ellers kanskje ikke kommer opp uten å gå av sykkelen).

Men dersom slike økter derimot både er sunt og gjør at man, som "godt voksen", hurtigere kommer i god form så stiller jo det hele seg litt annerledes...

Scott Spark RC 2011
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1862208 23/09/2014 11:47
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg merker at jeg sliter med å motivere meg for de virkelig harde treningsøktene. Korte sone 4 og 5 intervaller og lange bakkeøkter. Men de gir veldig bra effekt, nesten mer nå enn før. Lange sone 3 økter er bare moro, men blir jo for diesel med kun det.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: TEK] #1862396 23/09/2014 14:48
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg tenker at det som er litt interessant er hvordan man bør trene og hva man eventuelt bør unngå.
Ser lite vits i å stadig kjøre harde økter oppe i sone 5 om det, for en som er godt voksen, både gir lite treningseffekt og i tillegg kan være skadelig.

Det er liksom ikke blodslitøkter jeg nødvendigvis vil påstå gir meg mest glede (selv om det selvsagt er moro å kjøre hardt opp en bakke når en opplever at det gir god flyt på steder en ellers kanskje ikke kommer opp uten å gå av sykkelen).

Men dersom slike økter derimot både er sunt og gjør at man, som "godt voksen", hurtigere kommer i god form så stiller jo det hele seg litt annerledes...

Her er det opp til den enkelte å gjøre sine valg&prioriteringer:
- Trener du en del og har holdt på med det noen år vil det helsemessig være aller best å droppe de mest intense øktene.
- Er prestasjon viktigst, så er det mye som tyder på at nettopp oss som har holdt på noen år får nytte av de intensive øktene. Det er i første rekke maks oksygenopptak, spenst og styrke som reduseres med alderen, mye tyder på at trening av nettopp dette kan motvirke den aldersmessige reduksjonen. Så får vi ta på kjøpet at aktiviteten gir god helseeffekt, men ikke like optimal som om de mest intense øktene ble droppet.

- Og så er vi ulike m.h.t. hva vi trives best med, og hvor mye trivselen prioriteres i forhold til maksimal helsegevinst og prestasjon.

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: BjKj] #1862433 23/09/2014 16:13
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: BjKj

Mvh

Flimmer gir en noe økt risiko for utvikling av tromber og hjerneslag.

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1863367 25/09/2014 09:59
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Nå har vel varighet også noe å si mtp skader på hjerte ikke bare intensitet, tenker da på type Birkebeinerennet altså mye mengde kombinert med mye hardt.
Korte 4x4 økter i sone 4 ser jeg på som "sunne" og bra for folkehelsa ICON_SMILE

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Hekta-MTB] #1863414 25/09/2014 11:35
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Hekta-MTB
Nå har vel varighet også noe å si mtp skader på hjerte ikke bare intensitet, tenker da på type Birkebeinerennet altså mye mengde kombinert med mye hardt.
Korte 4x4 økter i sone 4 ser jeg på som "sunne" og bra for folkehelsa ICON_SMILE

Der jeg har lest om økt risiko for hjerteflimmer/rytmeforstyrrelser har det aldri dreid seg om noen enkeltøkter, men årevis i høy (+40) alder med mye og jevnlig hardkjør.

Det er uansett bra for folkehelsa, kunne bare vært enda bedre hvis de eldste og mest aktive av oss byttet ut de(n) ukentlige konkurranse og 4*4 økt med økter av litt lavere intensitet.

Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne? [Re: Peez] #1863428 25/09/2014 11:56
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Rent personlig vil jeg foretrekke å leve min siste år i knallform;
all statestikk viser også at godt trente lever lenger.

Hvis valget er å dø i sykeseng som 75åring eller som følge av trynings i høy fart som 80åring
så er valget enkelt for min del.....

Æresmedlem i KrampeKameratene
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Registrer bruker Logg In terrengsykkelforumet.no Arena Trening Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne?
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå