Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Kinkig sak med entreprenør

Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: GeirK] #1866580 01/10/2014 10:54
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Dersom entrepenøren forventer vibrasjoner som er av en slik art, så bør de etter mitt skjønn varsle om dette eksplisitt. De færreste av oss er entrepenører eller anleggsarbeidere, og vi må derfor bli forklart følgene av arbeidet som skal skje. Jeg synes ikke det er tilstrekkelig å si at "vi legger nye vannrør" eller liknende, og så skal det være opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om hvilke redskap som benyttes, eventuelle "bivirkninger" osv. Jeg siterer GeirK:

"Men - samtidig, så inneholdt varslingen om graving ingen advarsel om at løse gjenstander måtte sikres, og jeg hadde heller ingen forutsetning for å forstå at gravingen skulle medføre denne type vibrasjoner. Ved alle tomte ne som har vært gravd ut, har man gravd seg NED TIL leirelaget og så fylt på med masse, så problemstillingen var i går morges ukjent for meg."

Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: GeirK] #1866751 01/10/2014 16:23
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Ha. Naboen var hjemme og husker dette godt. Han var nede i kjelleren og trente og sa det hørtes ut som noen dunket i grunnmuren hans under bakkenivå. Han trener i teknisk rom og kunne høre at det sang i inntaksrøret til fjernvarmen. Det var såpass kraftig at han gikk opp og spurte kona hva som skjer og hun bare henviste til dunkinga utenfor.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: GeirK] #1866806 01/10/2014 18:04
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Smooth, da bør vitnesaken være grei.

Pass endelig på at du får fikset bilen (Q5?) på et godt lakkverksted (ikke nødvendigvis (Audi?) forhandleren).
Siden det er snakk om panser skal hele panseret lakkeres, da såkalt spot/smart repair ikke bør gjøres på panser, da rep'en fort blir synlig.
Ikke noe galt med smart rep generelt, jeg gjorde det selv på en bakluke i helgen, men akkurat på panseret så er det ikke å anbefale.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: Espen W] #1866821 01/10/2014 18:31
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Espen W

Pass endelig på at du får fikset bilen (Q5?) på et godt lakkverksted (ikke nødvendigvis (Audi?) forhandleren).
Siden det er snakk om panser skal hele panseret lakkeres, da såkalt spot/smart repair ikke bør gjøres på panser, da rep'en fort blir synlig.
Ikke noe galt med smart rep generelt, jeg gjorde det selv på en bakluke i helgen, men akkurat på panseret så er det ikke å anbefale.

Det er på et felt som ligger utenfor den største flaten, mot venstre kant, så kanskje det går an å gjøre en overgangen i knekken mellom disse.

Vedlegg
bulk.jpg (72.38 KB, 1266 nedlastinger)

- Robert Green Ingersoll
Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: GeirK] #1866823 01/10/2014 18:32
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: GeirK
Sitat: Espen W

Det er på et felt som ligger utenfor den største flaten, mot venstre kant, så kanskje det går an å gjøre en overgangen i knekken mellom disse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: GeirK] #1866832 01/10/2014 18:44
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ah, da ser det bedre ut enn jeg trodde.
Den på skjermen ser ut til å kun være i klarlakken og kan sannsynligvis slipes bort med rubbepasta og eller 2000 papir etterfulgt av mildere polishing pasta.
Bulken er i panser eller skjerm?
Kan godt mulig trekkes ut, skrapen der kan nok en god smart repair person fikse.
Er værre om bulken må sparkles, etc, da blir det et større felt som er vanskelig å gjøre usynlig på et panser.
En annen sak er at smart repair ofte bruker 1K (isocyanatfri) klarlakk som ikke er så holdbar som 2K (som må brukes med friskluftsmaske), pluss at hvis hele flaten ikke klarlakkes så kan det over tid bli et skille mellom ny og gammel klarlakk, spesialt hvis det brukes 1K.

Mao. viktig at forsikringsselskap ikke velger billigste utvei (de vil prøve seg)

Ender det opp med at du må dekke selv så kan smart repair være et godt alternativ, da det er vanligvis mye rimeligere, og med godt håndtverk så gir det er bra resultat.

Hellakkering (dvs ny farge coat på hele) som bommer litt på fargenyansen vil kunne gi skille mot skjermer på begge sider, så ikke bare fordeler med det heller.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: Espen W] #1866836 01/10/2014 18:50
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Bulken er i panseret, men den er veldig skarp, dvs - den strekker seg ikke mye utover den feite ripa, så usikker på om den kan trekkes ut.

Jeg har hellakkert den andre skjermen etter at noen rygget på meg så den måtte byttes. Jeg ser ingen fargeforskjell, så det går an.

Ja - jeg tar smartrepair hvis jeg må dekke det selv. Jeg har noen andre småriper også som jeg kan ta i samme slengen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: GeirK] #1866840 01/10/2014 18:54
-torfinn- Offline
Medlem
Medlem
Litt sent inne i tråden, men du henvender deg feil sted.

Henvend deg til byggherre (kommunen/kommunalt avfallselskap eller hvem det nå er). De fleste offentlig byggherrer har en lavere terskel for å betale ut penger på denne typen saker, og som byggherre har de også et overordnet ansvar ifht grunneiere og naboer. Eksempelvis rystelsesmålere settes som regel opp nettopp som en bestilling fra byggherren.

Med litt variasjoner ifht. kontraktstype, har ikke entreprenøren noe direkte ansvar for saken dersom de har fulgt beskrivelsen de har fått av sin byggherre. Med mindre de har utført noe åpenbart uaktsomt (kjørt inn i din bil med en gravemaskin) er oddsen svært lav for å få noe som helst fra dem direkte. Gå til byggherren, og la dem krangle med entreprenøren hvis de synes det er verdt det.

Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: GeirK] #1866845 01/10/2014 19:02
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Bulken er i panseret, men den er veldig skarp, dvs - den strekker seg ikke mye utover den feite ripa, så usikker på om den kan trekkes ut.

Jeg har hellakkert den andre skjermen etter at noen rygget på meg så den måtte byttes. Jeg ser ingen fargeforskjell, så det går an.

Ja - jeg tar smartrepair hvis jeg må dekke det selv. Jeg har noen andre småriper også som jeg kan ta i samme slengen.

Goodie, da har du en bra referanse for å få en god fargematch.
Jeg fikk en perfekt match etter at jeg hellakkerte bakfangeren på RS2'en (måtte gjøre en masse plastsveising, osv først) etter at den ble påkjørt (heldigvis ikke engang i gangfart), mens panser og frontfanger som ble profflakkert før jeg fikk bilen har en dårligere match (helt akseptabel, men jeg ser den), så profflakking betyr ikke alltid 100% resultat.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: -torfinn-] #1866856 01/10/2014 19:17
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: -torfinn-

Henvend deg til byggherre (kommunen/kommunalt avfallselskap eller hvem det nå er). De fleste offentlig byggherrer har en lavere terskel for å betale ut penger på denne typen saker, og som byggherre har de også et overordnet ansvar ifht grunneiere og naboer. Eksempelvis rystelsesmålere settes som regel opp nettopp som en bestilling fra byggherren.

Med litt variasjoner ifht. kontraktstype, har ikke entreprenøren noe direkte ansvar for saken dersom de har fulgt beskrivelsen de har fått av sin byggherre. Med mindre de har utført noe åpenbart uaktsomt (kjørt inn i din bil med en gravemaskin) er oddsen svært lav for å få noe som helst fra dem direkte. Gå til byggherren, og la dem krangle med entreprenøren hvis de synes det er verdt det.

Gode tips, og jeg har tidligere i dag informert entreprenøren at jeg tar kontakt med Trondheim Kommune i morgen. De var snare med å gi meg kontaktinfo.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: GeirK] #1904483 22/12/2014 20:50
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: -torfinn-

Gode tips, og jeg har tidligere i dag informert entreprenøren at jeg tar kontakt med Trondheim Kommune i morgen. De var snare med å gi meg kontaktinfo.

Da har kommunen ENDELIG fått svart meg på dette. De mener at de som oppdragsgiver ikke har noe ansvar, og at alt ansvar ligger på entreprenøren. De henviser til en høyesterettsdom i svaret sitt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: GeirK] #1904595 23/12/2014 08:54
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
De mener at de som oppdragsgiver ikke har noe ansvar, og at alt ansvar ligger på entreprenøren. De henviser til en høyesterettsdom i svaret sitt.

I så fall legg dei seg på ei heilt anna linje enn kva som er beskrive i NFFs handbok nr 07, "Håndbok for bestiller av bergspreningsarbeid".

Byggherrens plikter og ansvar etter grannelova

«§ 5 i grannelova legger et klart ansvar på byggherren:
”Ingen må setja i verk graving, bygging, sprenging eller liknande, utan å syta for turvande føregjerder mot utrasing, siging, risting, steinsprut, lufttrykk og anna
slikt på granneeigedom”.
Dette innebære at byggherren har hovedansvaret for at naboene ikke påføres skade,
og at han dermed under planleggingen av sitt prosjekt må beskrive en gjennomføring med spesifikke tiltak som ivaretar at skader unngås.
Dette kan innebærer bl. a. ingeniørgeologiske og geotekniske vurderinger der
det er fare for ustabile skjæringer inn mot naboeiendom,
samt sprengningstekniske vurderinger der det er fare for at vibrasjoner, steinsprut eller lufttrykk støt kan påføre naboeiendommer skade"

Redigert av Per-Pusling; 23/12/2014 08:55.
Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: GeirK] #1904607 23/12/2014 09:06
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
Kva for dom viser kommunen til?

Re: Kinkig sak med entreprenør [Re: Per-Pusling] #1904737 23/12/2014 14:29
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G