Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Det er bevist: De som retter på andres språk er...

Re: Det er bevist: De som retter på andres språk er... [Re: MuddyBear] #1860289 19/09/2014 15:56
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: MuddyBear

Det siste vet jeg, da jeg av og til tar en språkvask (på engelsk) for en del forskere før de sender inn et manuskript for publisering. Jeg skriver notater på hvorfor jeg syns noe er rart.. og det kommer frem at de har skrevet noe annet enn de trodde. Viktig eller ikke? Vel, selv små feil kan bidra til at man sier noe man ikke mener. De som leser får mindre meg seg av resultatene.

Du skrev i et tidligere innlegg at du har slitt med dysleksi, og fortsatt i stor grad benytter stavekontroll eller liknende hjelpemidler før du poster noe. Er det vanlig at språkvaskere er dyslektiske?

Jeg mener på ingen måte å si at du ikke er kvalifisert for en slik jobb, det kan godt hende at du er den beste i hele landet for alt jeg vet. Føler du at dysleksi (tidligere eller nåværende) hjelper deg, hemmer deg eller er uvesentlig i forbindelse med rollen som språkvasker?

Re: Det er bevist: De som retter på andres språk er... [Re: EHAa] #1860567 20/09/2014 13:47
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Jeg har heldigvis ikke den verste sorten av dysleksi, så jeg kan lese; men det går relativt tregt. Ingen bruker meg til å sjekke staving, men jeg er tospråklig; som gjør at jeg kan bidra på ordforråd og grammatikk. Det er for eksempel, overraskende mange ord på engelsk som brukes feil blant norske forskere. ICON_WINK Det skal også sies at siden det tar mye tid, så er språkvask er noe jeg kun gjør for nære venner når de sikter høyt med artikkelen sin.

Om det hjelper eller hemmer meg vet jeg ikke, da jeg ikke har sammenlikningsgrunnlag. Men det å lese litt sakte gjør kanskje at man får mer tid til å tenke på hver setning, mot de som leser raskt ICON_SMILE

Re: Det er bevist: De som retter på andres språk er... [Re: sveinaa] #1860586 20/09/2014 15:03
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sveinaa
Sitat: CyberTrack
Sitat: GeirK
Sitat: sveinaa
[
Selvfølgelig. Tror de fleste gjør så godt de kan, men man må ikke ha det sånn at de som ikke er så flinke til å skrive føler det ubehagelig å delta fordi de blir irettesatt pga sin skriftlige fremstillingsevne.

Jeg ville tro at de som ikke er så flinke til å skrive rett, ønsker å bli bedre, og da er man avhengig av å vite HVA som må forbedres.

Og så er det dette med "er du blind, kan du ikke være drosjesjåfør". Hvis du ikke kan skrive noenlunde bra, bør du ikke være den som fører i pennen kunngjøringer fra regjeringen. Mottakers oppfatning av avsender farges av språket, og det bør være å foretrekke at et lands regjering kan skrive riktig.

Enig i det og, men er rettskriving så viktig at noen bør avstå fra å komme med en ytring på internett? Les forøvrig påstanden i første innlegget i tråden og sjekk fakta referansen. Hvor god er studien som påstår at de som kan er bedre enn de som ikke kan?

Til det første; nei, det synes jeg absolutt ikke. Meningsytringer bør man få komme med uten slike forbehold.
Hvor god er studien? Ingen mening.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Det er bevist: De som retter på andres språk er... [Re: CyberTrack] #1860595 20/09/2014 15:27
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: CyberTrack

Til det første; nei, det synes jeg absolutt ikke. Meningsytringer bør man få komme med uten slike forbehold.
Hvor god er studien? Ingen mening.

Det hadde vært moro å vite hvor mange av de som har deltatt i denne tråden som faktisk tok seg bryet med å lese artikkelen jeg lenket til.. Er man i tvil om grad av validitet og hvor robuste funnene er etterpå, bør man kanskje lese den en gang til, med litt mer fokus. ICON_WINK

Re: Det er bevist: De som retter på andres språk er... [Re: Tex] #1861060 21/09/2014 20:42
james500 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Tex
Nja .. tenkte mer på forskjellen på et / ett:

Jeg setter faktisk et flott språk høyere ...
vs.
Jeg sett5er faktisk ett flott språk høyere ...

Dette har blitt en veldig moderne skrivefeil i løpet av det siste året.
Jeg lar meg irritere daglig av dette, og jeg kan ikke huske at jeg gjorde det før i tiden.

Re: Det er bevist: De som retter på andres språk er... [Re: james500] #1861186 22/09/2014 07:47
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: james500

vs.

Jeg lar meg irritere daglig av dette, og jeg kan ikke huske at jeg gjorde det før i tiden.

*host* Alder *host*

Trønder osv
Re: Det er bevist: De som retter på andres språk er... [Re: Espen J] #1861482 22/09/2014 12:44
james500 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Espen J

vs.

*host* Alder *host*

Jepp! Jeg er en gammel mann på 40 år, og jeg føler at det er trist hvis rettskriving skal være forbeholdt noen ganske få, mens resten velger bort denne kunnskapen for å skrive ord som de selv vil.

Re: Det er bevist: De som retter på andres språk er... [Re: MuddyBear] #1861486 22/09/2014 12:49
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg synes det er verst i salgsannonser for bolig:

"HoRRisontaldelt halvpart i eTT barnevennlig område."

Det er ikke det at alle må skrive plettfritt. Det gjør jeg sikkert ikke selv, heller. Enkelte vanlige ord innenfor bransjen synes jeg likevel de burde lære seg.

Re: Det er bevist: De som retter på andres språk er... [Re: james500] #1861524 22/09/2014 13:34
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen J

vs.

*host* Alder *host*

Jepp! Jeg er en gammel mann på 40 år, og jeg føler at det er trist hvis rettskriving skal være forbeholdt noen ganske få, mens resten velger bort denne kunnskapen for å skrive ord som de selv vil.

Jeg glemte å putte en ICON_WINK bak den der.

forøvrig: å bytte ut bokstaver med tall som i eksempelet du viser til, eller korte ned drastisk, som f.eks "see U l8r" er vel noe de fleste vokser av seg når de har passert 19, og var vel noe som kom med mobiltelefonene før smart-telefonene kom og mange ønsket å få fram budskapet kjapt uten å trykke ned 3-tallet 2 ganger, 7-tallet 3 ganger osv.

Trønder osv
Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support