Hei, skal holde meg sterk gjennom vinteren og lurer på hva som er best av rollers eller trainers. Sykler temposykkel og skal sitte i aerostilling hele tiden. Fokuserer mest på korte spurtetaper, hvor jeg har en 40-50kmt. Penger er ingen hindring(innen rimelighetens grenser) og kjøper gjerne det beste. Kom gjerne med innspill og erfaringer!
Nå vet jeg ikke hva slags erfaring du har med rullesykling, men de fleste er vel enige om at det i lengden er ganske ensformig og lett kan bli kjedelig. Med kun tempostilling kan det fort bli litt trasig. Å ha vanlig bukkestyre gjør at en kan skifte sittesitilling og variere litt slik at man ikke blir sittende i én stilling og stivne der. Uansett er jo vinteren en periode hvor spesifisiteten i treningen kanskje ikke er fullt så viktig.
Jeg har kun erfaring med balanserulle. Jeg har hatt to, og er godt fornøyd med det. Da må man konse litt for å holde seg på rulla, og det føles litt mer som ordentlig sykling enn spinning. Jeg har hatt med (magnetisk) motstand, og det er nødvendig for å få kjørt intervalløkter. Hvis jeg ikke husker feil, så er det en Elite mag jeg har nå. Kosta vel 2,5' på bikeshop, vel verd pengene. Det går fint an å dra på og få en rulle til 10' hvor du kan stå og koble mot PC, det har jeg ikke giddi. Ser bare på watten uansett:-).
Uansett hvilken rulle eller løsning du velger, bør du vurdere en wattmåler som du kan ta med på sykkelen når du skal ut igjen - så får du målt verdiene dine med samme apparat.
Skal være målretta og fokusert trening på å bli bedre, så det blir nok litt kjedelig uansett, men det går greit. Lest at man får mest effektiv trening på trainers. Rulle er former oppvarming, teknikk og hvor effektivt man trår.
Har skrevet litt om dette her. Dette er for nybegynnere / litt viderkommende men siden du må spørre har du vel ikke rukket å få fastlåste meninger enda. Gode råd mottas dårligst der de trengs mest er min erfaring.
Det er vel Wahoo Kickr som er det store for tiden, feks kombinert med TrainerRoad. Blir det for kjedelig, så kan jeg anbefale Netflix, Eurosport Player og NRK nett-TV på PCen.
Har skrevet litt om dette her. Dette er for nybegynnere / litt viderkommende men siden du må spørre har du vel ikke rukket å få fastlåste meninger enda. Gode råd mottas dårligst der de trengs mest er min erfaring.
Leste du test av ruller i Landevei, og valgte den som ble slaktet?
Skal være målretta og fokusert trening på å bli bedre, så det blir nok litt kjedelig uansett, men det går greit. Lest at man får mest effektiv trening på trainers. Rulle er former oppvarming, teknikk og hvor effektivt man trår.
Fastruller er fine til å lære å tråkke firkanter på.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Jepp, og har ikke sett meg tilbake siden. Tror jeg kan ramse opp 4 - 5 fordeler Rock and roll er alene om. Vel, ikke helt alene. Balanserulle er sikkert fint for den som fikser det men som jeg skriver i artikkelen finnes det mange pent brukte slike på Finn.no. Bare det at Rock and roll er det eneste fastrullen som er godkjent for karbonrammer gjorde valget enkelt. Nå står jeg og tråkker om jeg vil og må bruke hele kroppen aktivt når jeg sitter. Oppdaga og fiksa problemet jeg hadde med at jeg tråkka hardere med høyrefoten også.
Bare det at Rock and roll er det eneste fastrullen som er godkjent for karbonrammer gjorde valget enkelt. Nå står jeg og tråkker om jeg vil og må bruke hele kroppen aktivt når jeg sitter.
Hææ?
Hvilke andre fastruller er ikke godkjent for karbonrammer? Hvor står dette i så fall?
At Rock and Roll føler behov for å skrive at rulla er fin på karbonrammer betyr jo ikke at andre ruller ikke er det.
Jeg var med å teste denne rulla, og har i ettertid fått målt med dobbel wattkrank at jeg trår ganske nøyaktig 50/50 på sykkelen. Likevel hang jeg godt over på siden med Rock n Roll. Ikke kan den fraktes noe sted, eller plasseres i et trangt rom heller. Rock n Roll har for det meste gjennomført de endringene vi etterspurte i sin oppdaterte versjon, forresten.
Balanserulle er sikkert fint for den som fikser det men som jeg skriver i artikkelen finnes det mange pent brukte slike på Finn.no.
Nå er vi i Ottestad så heldige at vi har løpebanen i Stangehallen til sykling i en time to kvelder i uka fra november til påske, og de som benytter tilbudet har et langt penere og mer effektivt tråkk enn de som sitter på fastrulle vinteren igjennom. Nå er det som du viser til skumlere med balanserulle enn fastrulle, men jeg er villig til å sette en tube Mastik One på at norske sykkelfelt hadde vært tryggere om alle deltakerne hadde behersket balanserulle. En fastrulle er også fin til sine formål, ikke misforstå meg, og det sterkt reviderte grønne monsteret ville neppe blitt slaktet av Landeveis testpanel.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Jepp, og har ikke sett meg tilbake siden. Tror jeg kan ramse opp 4 - 5 fordeler Rock and roll er alene om. Vel, ikke helt alene. Balanserulle er sikkert fint for den som fikser det men som jeg skriver i artikkelen finnes det mange pent brukte slike på Finn.no. Bare det at Rock and roll er det eneste fastrullen som er godkjent for karbonrammer gjorde valget enkelt. Nå står jeg og tråkker om jeg vil og må bruke hele kroppen aktivt når jeg sitter. Oppdaga og fiksa problemet jeg hadde med at jeg tråkka hardere med høyrefoten også.
Eneste godkjente rulle for karbon? Makan til svada. Hva slags nemd har kommet med denne uttalelsen?
Du tråkket så hardt at du ble sittende sittende skjevt? Tror vi lar det sitatet stå for seg selv.
Jeg vil seriøst fraråde noen å kjøpe denne rulla, det er det dårligste produktet vi noen gang har testet i Landevei. Beklager irritasjonen altså, men styr unna.
Til opplysning. Her kan du lese mer om den andre versjonen av rulla: Rock'n Roll utgave to
Paul Carlsen, sjef i firmaet tok i mot Landeveis og flere andre kritiske røsters tilbakemelding på produktet, og forbedret det. Voksent gjort.
Helt enig men husk hvilket utgangspunkt jeg tar; dette er for nybegynnere og litt viderekommende. Proffer går for balanseruller når de ikke har andre alternativer, vi andre dødelige må spørre oss selv om vi fikser balanserulle. Svarer du nei må vi lete litt. Husk at Rock and roll duver om du har dårlig tråkk. Faktisk kan du overvåke tråkket ditt mye bedre på denne rulla enn på vei. For å oppsummere; En; Jeg tar ikke imot veddemålet ditt og to; du ga meg en veldig god ide. Er det noen som vet noe om løpebanen inne i Bislet Stadion. Er det den minste mulighet for at den kan bli stilt til rådighet for syklister?
Dette var svar på han fra Ottestad, ikke fra sinnataggen.
Vet ikke om sykling på Bislet, men jeg har en følelse av at innendørsbanen under tribuneanlegget der ikke har doserte svinger, slik det er i Stangehallen. Men klart, det er forskjell på svingradiusen på en 200m-bane og en på over 400. Vi har prøvd oss på 400m-banen i det tørrlagte Vikingskipet og det gikk greit i 40 mener jeg å huske.
Proffer går for balanseruller når de ikke har andre alternativer, vi andre dødelige må spørre oss selv om vi fikser balanserulle.
Sitter ikke proffene og tråkker på tradisjonelle ruller (ikke balanseruller) under TdF, Giroen osv, eller tar jeg helt feil her?
e: Dekket på Bislett er vel ikke spesielt godt egnet for sykling heller? Og nei, ingen doserte svinger der. Runden er dog ~550m så svingene er ikke så skarpe.
Proffer går for balanseruller når de ikke har andre alternativer, vi andre dødelige må spørre oss selv om vi fikser balanserulle.
Sitter ikke proffene og tråkker på tradisjonelle ruller (ikke balanseruller) under TdF, Giroen osv, eller tar jeg helt feil her?
e: Dekket på Bislett er vel ikke spesielt godt egnet for sykling heller? Og nei, ingen doserte svinger der. Runden er dog ~550m så svingene er ikke så skarpe.
Landeveisproffer sitter sjelden på balanseruller, da disse har lite eller begrenset motstand.
Ved oppvarming til individuell-eller lagtempo sitter de gjerne på enkle, helmekaniske ruller med masse motstand.
Unntaket er banesyklister, som du ofte ser vispe lett på balanseruller mellom de ulike rundene. Dette gjør de for ikke å bli stive til neste heat. De er ikke så avhengige av motstand i rullene som en landeveissyklist, da det i stor grad er den høye frekvensen som gjør at de sykler fort. I et kort heat kan du fint ha høy watt med høy frekvens, noe Cancellara ikke klarer i en snau klokketime.
Av de proffene jeg har besøkt hjemme har jeg aldri sett en balanserulle. Lar Petter Nordhaug kjører eksempelvis på denne, fordi den har nok motstand, tåler en skikkelig trøkk og er mulig å sette opp med SRM.
Motstanden har mye å si for proffene sikkert. Jeg syns i alle fall at det er vanskelig å tråkke opp imot 300w på balanserulle.
Jeg kjørte balanserulle i hele vinter, og 300 watt ble grensen for hva jeg gadd å tråkke. Husker ikke helt frekvensen, men tror den var rundt 110. Litt styr i 20 minutter av gangen. Hva var din?
Motstanden har mye å si for proffene sikkert. Jeg syns i alle fall at det er vanskelig å tråkke opp imot 300w på balanserulle.
Med magnetisk motstand er det en smal sak på balanserulle, uten er jeg enig i at man må holde vel høy frekvens. På min Elite Mag kan jeg holde omtrent 600 watt på 100 RPM med høyest motstand og 50/11 i utveksling. Det holder i massevis for meg når jeg vinterstid uansett bare kjører intervaller i maks sone 4.
Hva proffene bruker og ikke bruker til oppvarming har også litt med logistikk å gjøre: 9 balanseruller er litt mer komplisert å frakte rundt enn 9 Turbo. Det er også produktet sponsoren ofte fokuserer på. Skal man satse på temposyklingen sin er balanserulle en fantastisk øvelse da tempostillingen ikke er noe som er lett å trene på på åpne veier. Har man som prioritet å trene med mye motstand er motstand rulle/ turbotrainer nok bedre egnet til formålet.
Det er ingen tvil om at man får best trening(styrkemessig) av en trainer, hvertfall i tempostilling. Jeg fikk til balanserulle med engang, da jeg har sykla trial før og kan balansere så lenge jeg vil på sykkelen. Men uavhengig av det tar det ikke mange timene før man mestrer balanserullen.