Bianchi i Norge
|
Bianchi i Norge
17/09/2014 13:14
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kan noen fortelle meg hvorfor vi ikke ser en eneste test av Bianchi i norske blader? Er det virkelig så lite interessant? Har de ikke et utvalg som fenger? Kan ikke toppmodellen konkurrere i pris?
Redigert av jan erik; 17/09/2014 13:17.
|
|
|
Re: Bianchi i Norge
[Re: jan erik]
17/09/2014 13:39
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
De annonserer vel ikke nok. Er en stor sammenheng i en del norske sykkelblader når det kommer til tester og annonsekroner inn i bladene.
|
|
|
18/09/2014 08:12
|
daniel_aack
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Med min Bianchi Oltre di2 vil jeg absolutt tørre å hevde at de er konkurransedyktige på pris på toppmodellen
Bianchi Oltre Nero/Enve 6.7 Giant Trinity Composite 0 - di2 Cube Reaction 29
|
|
|
[Re: lim3]
18/09/2014 08:19
|
BananJan
Entusiast
|
Entusiast
De annonserer vel ikke nok. Er en stor sammenheng i en del norske sykkelblader når det kommer til tester og annonsekroner inn i bladene. Du mener at importørene kjøper testresultatene?
Canyon Ultimate CF SL Kina 29er
|
|
|
18/09/2014 08:46
|
vim
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kjenner igjen problemstillingen fra mine år som hifi-skribent og kan nesten med sikkerhet si, at det ikke "kjøpes" tester og testresultater. hvor mange potensielle kjeltringer har man blant redaktører og skribenter, med tanke på hvor latterlig små budsjetter det opereres med blant importører, forhandlere og redaksjoner??? Jeg tror de flestes integritet er mer verdt, enn de luselappene man kan tjene på å korrumperes.
Derimot er det stor forskjell på hvilke importører, produsenter og forhandlere som er flinke til å pleie relasjoner og stille sine produkter tilgjengelig for testing.
Journalistens deilige dilemma: God test = korrupsjonsanklager fra forumdebattanter, som lettvint lirer av seg anklager, uten særlig tanke på at det er vanlige folk og redaksjoner med latterlig lite økonomi i spill, man setter ut rykter om.
Dårlig/ærlig test = sur importør og veldig vanskelig å få nye produkter til test senere. Hvilket igjen kan medføre dilemmaet ovenfor...
Det er vel også gjerne sånn, at skribenter gjerne tester produkter man i utgangspunktet har tro på, eller evt. tester produkter som selger veldig mye, og som man derfor tar en kritisk kikk på i "folkeopplysningens navn".
Ikke så rask, men veldig lite utholden.
|
|
|
18/09/2014 09:38
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Vi importerer endel spennende merkevarer, og i løpet av vårt første driftsår fikk vi testet så og si alle produkter vi hadde i forskjellige sykkelblader, men det var ikke en eneste gang det ikke kom telefoner og e-poster i rett før test eller rett etter test om tilbud på annonsering.
De to siste sesongene har vi knapt hatt noe interesse overhodet for test av sykler og utstyr, og forespørsler om annonsering er også forsvunnet.
Om det skal leses kritiske sykkeltester er det blader som Tour magazine i Tyskland som er av de få som gjør en grundig jobb. Det er dessverre synd, men blader lever av annonsepenger fra de samme som det skal testet utstyr for.
|
|
|
18/09/2014 09:51
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Oppfatter ikke dette som om at testresultatene er kjøpt og betalt, oppfatter det vel mer som om at det er en sammenheng mellom hvilke merker som annonserer og hvilke merker som testes.
Og titter man litt i diverse blader er det vel ikke vanskelig å se en sammenheng her. Men så lenge budsjettene er små er det vel sånn det blir, og så lenge testene er objektive kan man vel nesten ikke si noe på det. Annet enn at man gjerne skulle sett litt flere merker representert i testene....
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
18/09/2014 09:56
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan noen fortelle meg hvorfor vi ikke ser en eneste test av Bianchi i norske blader? Er det virkelig så lite interessant? Har de ikke et utvalg som fenger? Kan ikke toppmodellen konkurrere i pris? Vi har flere ganger prøvd å få tak i Bianchi til test, men hvorfor leverandørene ikke kan få sendt dette til oss vet vi ikke. De fleste leverandører/ importører har et markedsbudsjett som også inneholder testsykler, ofte subsidiert fra produsentens side. Testsykler blir da gjerne sendt fra landet der produsenten har sitt hovedkvarter, i Bianchis tilfelle Italia. Enkelte importører tar også sykler fra eget lager lokalt, eller de kan ha en flåte av testsykler. Noen importører er mer ivrige på å sende produkter til de ullike magasinene og nettstedene enn andre, av forskjellige årsaker. Små importører må ofte ta nye sykler ut av eske, og forståelig nok er ikke alle like interessert i dette. Noe renner ut i sanden, noen ser ikke verdien i dette, mens andre leverandører snur seg rundt med en gang forespørselen kommer. Bianchi er et merke med lange tradisjoner, og vi skulle mer enn gjerne hatt syklene under lupen.
|
|
|
[Re: Magnoos]
18/09/2014 10:01
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Oppfatter ikke dette som om at testresultatene er kjøpt og betalt, oppfatter det vel mer som om at det er en sammenheng mellom hvilke merker som annonserer og hvilke merker som testes.
Og titter man litt i diverse blader er det vel ikke vanskelig å se en sammenheng her. Men så lenge budsjettene er små er det vel sånn det blir, og så lenge testene er objektive kan man vel nesten ikke si noe på det. Annet enn at man gjerne skulle sett litt flere merker representert i testene.... Ja, akkurat det jeg vil frem til. Tror de færreste slakter utstyr om det ikke er realiteten, men det sammenheng mellom utstyr på test og annonser i min oppfatning. Her er det også stor forskjell mellom ulike blader/nettsider.
|
|
|
[Re: Magnoos]
18/09/2014 10:02
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oppfatter ikke dette som om at testresultatene er kjøpt og betalt, oppfatter det vel mer som om at det er en sammenheng mellom hvilke merker som annonserer og hvilke merker som testes. Hva gjelder de andre bladene vet jeg ikke, for Landeveis vedkommende, overhodet ikke. I 2014 testet vi sykler fra Kona, Cipollini, Pinarello, Cannondale, BMC, Giant, Scott, Ghost, altså åtte produsenter, som ikke annonserer hos oss. I bladene testet vi 23 sykler til sammen. Og titter man litt i diverse blader er det vel ikke vanskelig å se en sammenheng her. Men så lenge budsjettene er små er det vel sånn det blir, og så lenge testene er objektive kan man vel nesten ikke si noe på det. Annet enn at man gjerne skulle sett litt flere merker representert i testene....
Vi skulle gjerne omtalt langt flere sykler og et bredere utvalg av merker. Vår største utfordring er i første omgang å få sykler til test.
|
|
|
18/09/2014 10:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan det tenkes at merker som ikke er "store" i Norge rett og slett prioriterer at syklene testes i større markeder med tanke på at det er viktigere at de synes i mengden i de "viktige" markedene?
Redigert av sveinaa; 18/09/2014 10:04.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: vim]
18/09/2014 10:09
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Derimot er det stor forskjell på hvilke importører, produsenter og forhandlere som er flinke til å pleie relasjoner og stille sine produkter tilgjengelig for testing.
Journalistens deilige dilemma: God test = korrupsjonsanklager fra forumdebattanter, som lettvint lirer av seg anklager, uten særlig tanke på at det er vanlige folk og redaksjoner med latterlig lite økonomi i spill, man setter ut rykter om.
Jeg er glad for å jobbe i en redaksjon der vi har vårt på det tørre. Slike påstander, jeg sier ikke at de er her, men om de måtte dukke opp er det både trygt og enkelt og avvise. Dårlig/ærlig test = sur importør og veldig vanskelig å få nye produkter til test senere. Hvilket igjen kan medføre dilemmaet ovenfor...
Sikkert for noen. For vår del, nei. De smarteste leverandørene tar tilbakemeldingene fra de beste magasinene til seg, dette er svært verdifull tilbakemelding fra objektive kilder. Produkttesting er rådyrt, og om du kan få en redaksjonell stab til å gjøre det for deg er det gull verdt. Det finnes selvsagt de som blir sure, men de beste produsentene skyter ikke seg selv i foten av den grunn. Hva vil du bladene skal skrive? At hjelmen er lett, mens den i virkeligheten er tung? Forbrukere lar seg sjelden lure, av verken produsenter, reklame, eller magasiner uten integritet. Det er vel også gjerne sånn, at skribenter gjerne tester produkter man i utgangspunktet har tro på, eller evt. tester produkter som selger veldig mye, og som man derfor tar en kritisk kikk på i "folkeopplysningens navn".
Til en viss grad, ja. Vi er opptatt av å ta for oss produkter fra toneangivende produsenter, både for å se om det er så revolusjonerende som de vil ha det til, også for å avdekke usaklige påstander. Vi tar også for oss utstyr fra mindre leverandører, og tillater oss av og til å sette en grense for hva vi synes er interessant, eller hva vi faktisk skriver om.
|
|
|
[Re: sveinaa]
18/09/2014 10:11
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan det tenkes at merker som ikke er "store" i Norge rett og slett prioriterer at syklene testes i større markeder med tanke på at det er viktigere at de synes i mengden i de "viktige" markedene? Ja, dette gjør de hele tiden, og de overlater til den lokale leverandøren å sørge for at magasinene får det de trenger. De store produsentene fører dog ingen kontroll over hvorvidt vi faktisk får det vi trenger. Norge er et lite marked, men vi har mye penger, og kjøper de dyreste syklene. Både Landevei og Terrengsykkel har flere kontakter i de store selskapene som sender oss sykler uten at den norske importøren/ agenten har noe med saken å gjøre.
|
|
|
[Re: sveinaa]
18/09/2014 10:13
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Kan det tenkes at merker som ikke er "store" i Norge rett og slett prioriterer at syklene testes i større markeder med tanke på at det er viktigere at de synes i mengden i de "viktige" markedene? Det vil i så fall være rart. Nesten all publisitet du får på merket hjelper. Dog er det mange importører av store merker som er veldig små og som nesten kun kjøper inn sykler etter hva butikker har forhåndsbestilt. Selv har vi kun avslått test en gang, fordi vi måtte levere sykkelen på Gran Canaria.
|
|
|
[Re: lim3]
18/09/2014 10:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan det tenkes at merker som ikke er "store" i Norge rett og slett prioriterer at syklene testes i større markeder med tanke på at det er viktigere at de synes i mengden i de "viktige" markedene? Det vil i så fall være rart. Nesten all publisitet du får på merket hjelper. Dog er det mange importører av store merker som er veldig små og som nesten kun kjøper inn sykler etter hva butikker har forhåndsbestilt. Selv har vi kun avslått test en gang, fordi vi måtte levere sykkelen på Gran Canaria. Jeg vet ikke. Noe må det i alle fall være for det er en del sykler man ikke finne ri Norske tester.
|
|
|
18/09/2014 11:25
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt mange "her er det svindel og skurker kommentarer" i denne tråden. Jeg synes svaret til Redaktøren er balansert og bra. Låner du ikke bort vidunderet ditt får du ingen omtale. Da regner jeg med at Bianchi sender en Oltre til test ASAP. Gleder meg til å lese testen i Landevei.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
18/09/2014 11:53
|
Begbie82
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Imponerende svar Alpers, tommel opp 
|
|
|
[Re: daniel_aack]
18/09/2014 12:38
|
Celeste
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Helt enig! Har samme sykkel:-)
Passione celeste
|
|
|
18/09/2014 15:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det ett norsk "husmerke" som burde fått sine sykler testet er det Bikeshop. Tror de hadde solgt bøttevis av sine sykler med noen gode testresultater.
|
|
|
18/09/2014 18:57
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Jeg var på ingen måte ute etter å sette noe "svindel og skurk"-stempel her, og er veldig fornøyd med svarene.
Lider jo tydeligvis av noe selektiv hukommelse når det gjelder testede merker, var visst noen merker som festet seg bedre til minnet enn andre...
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
18/09/2014 21:28
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Men er det ikke slik at "Landeveien" ville profitert på å ha med Bianchi på en test? Og således burde kunne skaffe en sykkel uavhengig av importør? Er det ikke litt lettvint å skylde på manglende oppfølging fra en importør som åpenbart ikke ser nytteverdien av av låne ut en sykkel?
Jeg må tillegge at min interesse for Bianchi ikke har noen økonomisk bakgrunn men kun en genuin interesse for merket. Jeg er også eier av en Oltre. Kjøpt i utlandet på en LBS siden importøren verken svarte på spørsmål eller ønsket å sende meg noe info. På sykler de åpenbart har priser for høyt. Det siste er nå min mening
|
|
|
18/09/2014 21:40
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men er det ikke slik at "Landeveien" ville profitert på å ha med Bianchi på en test? Jeg tror det er marginalt hvor mange flere blader vi selger om Bianchi hadde vært med på hver eneste test, men troverdig forbrukerjournalistikk bør være et bilde av hva som er tilgjengelig i markedet. Og således burde kunne skaffe en sykkel uavhengig av importør? Er det ikke litt lettvint å skylde på manglende oppfølging fra en importør som åpenbart ikke ser nytteverdien av av låne ut en sykkel?
I Landevei har vi en svært begrenset faktor, tid. Det går en grense for hvor mye tid en faktisk har råd til å legge i å få tak i sykler til tester. Når vi har reiser på testtur med 24 sykler i bagasjen, har jeg brukt ca en arbeidsuke på å få tak i disse syklene. Det er like lang tid som det tar å teste dem, og skrive en gruppetest dere leser i bladet. Bianchi er et italiensk selskap, og det er vanskeligere å få til en god dialog med dem enn eksempelvis et amerikansk selskap. Ideelt sett skulle vi hatt sikkert hatt mer kontakt med dem, men dette har vi verken tid eller råd til. Å bygge en slik relasjon vil i såfall bety at landevei.no står stille en uke. Jeg må tillegge at min interesse for Bianchi ikke har noen økonomisk bakgrunn men kun en genuin interesse for merket. Jeg er også eier av en Oltre. Kjøpt i utlandet på en LBS siden importøren verken svarte på spørsmål eller ønsket å sende meg noe info. På sykler de åpenbart har priser for høyt. Det siste er nå min mening
Det der skulle vi jo gjerne likt å få prøvet ut, det er alltid morsomt å teste dyre sykler mot konkurrerende merker til lavere pris. Noen ganger er det verdt prisen, andre ganger ikke. Når det gjelder Bianchi i Norge, jeg kjenner ikke til hvordan det står til i organisasjonen i dag. For alt jeg vet kan de jobbe beinhardt, og rett og slett ha valgt å ikke prioritere dette. Det er helt sikkert folk som synes Landeveis prioriteringer er feil og ser på oss som late, selv om vi jobber mer enn sunt er.
|
|
|
18/09/2014 22:11
|
olechr
More than words
|
More than words
Når det gjelder Bianchi er det vel kort og godt fordi de gjør en ganske slett jobb selv. Bianchi er bortimot glemt som merke og de er ikke å se noe som helst sted. Det er DBS de satser på og Bianchi flyter bare med. Utrolig synd da Bianchi faktisk er en av få merker jeg kunne ha tenkt meg å kjøpe selv. Har hatt ett par Binachi racer sykler tidligere og særlig den ene av denne var en fantastisk racer.
På mtb fronten vet jeg faktisk ikke om de selger Binachi i hele tatt.
Alt i atl så trur jeg ikke at Landevei skal ha så mye pepper for at de ikke tester Bianchi, men heller importør som hvertfall jeg har inntrykk av jobber dårlig med en av de kuleste racer merkene på markedet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
19/09/2014 07:08
|
Diffie Hellmann
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Satsingen i Norge er i alle fall i sterk kontrast til hva som skjer i Sverige. Kafekonseptet Bianchi Cafe & Cycles finns vel nå i en håndfull store byer. På Vättern og Vasan er det Binachi bortimot overalt; stands, egne team osv. Og her det er vel også tilsynelatende CycleEurope (Bianchi, DBS, Crecent, Monark++) som står bak.
Bianchi er kult, synd at de er i ferd med å bli fraværende i Norge...
|
|
|
19/09/2014 09:26
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Er den del Bianchis i Asker og omegn.
|
|
|
19/09/2014 10:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja i Sverige satser de jo skikkelig. Her i Norge har de ikke skjønt hvilke merkenavn de sitter på. Når de i tillegg lager nye toppsykler på DBS og kaller de Core når man allerede har DBS som er er merke så blir det litt trist. Bianchi cafe trur jeg det kunne vært marked for i Oslo. Da med supreme roastworks bønner. ;-) Det har vært drømme min. Kombinert sykkelbutikk/cafe og et lite verksted. Da hadde jeg hatt det topp. ;-)
|
|
|
19/09/2014 20:22
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg og. Hvite kopper med Celeste dekor. Make my day, jeg er et enkelt menneske.
|
|
|
19/09/2014 20:57
|
ColnagoReflex
Entusiast
|
Entusiast
Sier vel litt om markedsføringen i Norge når siste innlegg på facebooksiden til Bianchi Norge er 25.sept....ja 2013 altså. Dette skulle vært i Norge ja - http://bianchicafecycles.com/
Redigert av ColnagoReflex; 19/09/2014 21:02.
|
|
|
19/09/2014 21:12
|
olechr
More than words
|
More than words
Jepp det er skikkelig kult. At man ikke skal kunne klare å drive en skikkelig Bianchi butikk/cafe i Norge har jeg vanskligheter med å skjønne. Så lenge det er importøren som står bak.
|
|
|
|
|