Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Havarikommisjon, fordeling av skyld og sånn

Havarikommisjon, fordeling av skyld og sånn #1858465 17/09/2014 08:43
E
eirikbk Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
E
Hei godtfolk.
Har nå opplevd kræsj nr 2 i trafikken i min sykkelkarriere.
Kort fortalt: Buss står og venter på rødt lys. Dette er ca en busslengde forbi forrige busstopp. Bussen har altså sluppet av passasjerer og kjørt videre. Jeg kommer syklende i sykkelfeltet og er på siden av bussen da han finner ut at han skal slippe av en passasjer til (bussen står i kø mot rødt lys). En dame stiger av rett foran meg i sykkelfeltet og jeg rekker da ikke å bremse før sammenstøtet er et faktum med påfølgende OTB. Gikk greit med meg, et par skrubbsår. Damen fikk et kutt på nesa og mulig brist i håndleddet, men kom seg videre for egen maskin. Sykkelen har jeg ikke fått gått over fullstendig enda, men forhjulet er i alle fall ødelagt.

Så.
1) Hvem er å klandre? Damen hevdet det var hennes feil som ikke så seg for, men jeg mener skylden ligger hos bussjåfør som slapp henne av etter busstoppet og ut i kjørefeltet. Sykkelfeltet er vel å anse som et kjørefelt? Hva med meg? Uten at jeg har fått sett på Garminen, så vil jeg tippe farten var ca 15-20 km/t. Klarer ikke se at jeg ikke kjørte etter forholdene.

2) Sykkelen! Dette var karbonræseren min. Ikke toppmodell, men kostet likevel 23k for et par år siden. Forhjulet må nok definitivt byttes. Skal se over ramme etc. senere, men er jo bekymret for evt. skjulte svakheter. Kommer til å snakke med forsikringsselskapet, men vil anta at de uansett ikke vil dekke en ramme uten synlige brudd. Noen erfaringer her? Både ift. forsikring, men også å sykle videre på en karbonramme som har vært i en kræsj.

Hele hendelsen setter en støkk i en da det snart er tre år siden jeg på sykkeltur ble påkjørt av en bil. Vurderer å slutte og pendle til jobb med sykkel nå...

Re: Havarikommisjon, fordeling av skyld og sånn [Re: eirikbk] #1858476 17/09/2014 08:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: eirikbk
Hei godtfolk.
Har nå opplevd kræsj nr 2 i trafikken i min sykkelkarriere.
Kort fortalt: Buss står og venter på rødt lys. Dette er ca en busslengde forbi forrige busstopp. Bussen har altså sluppet av passasjerer og kjørt videre. Jeg kommer syklende i sykkelfeltet og er på siden av bussen da han finner ut at han skal slippe av en passasjer til (bussen står i kø mot rødt lys). En dame stiger av rett foran meg i sykkelfeltet og jeg rekker da ikke å bremse før sammenstøtet er et faktum med påfølgende OTB. Gikk greit med meg, et par skrubbsår. Damen fikk et kutt på nesa og mulig brist i håndleddet, men kom seg videre for egen maskin. Sykkelen har jeg ikke fått gått over fullstendig enda, men forhjulet er i alle fall ødelagt.

Så.
1) Hvem er å klandre? Damen hevdet det var hennes feil som ikke så seg for, men jeg mener skylden ligger hos bussjåfør som slapp henne av etter busstoppet og ut i kjørefeltet. Sykkelfeltet er vel å anse som et kjørefelt? Hva med meg? Uten at jeg har fått sett på Garminen, så vil jeg tippe farten var ca 15-20 km/t. Klarer ikke se at jeg ikke kjørte etter forholdene.

2) Sykkelen! Dette var karbonræseren min. Ikke toppmodell, men kostet likevel 23k for et par år siden. Forhjulet må nok definitivt byttes. Skal se over ramme etc. senere, men er jo bekymret for evt. skjulte svakheter. Kommer til å snakke med forsikringsselskapet, men vil anta at de uansett ikke vil dekke en ramme uten synlige brudd. Noen erfaringer her? Både ift. forsikring, men også å sykle videre på en karbonramme som har vært i en kræsj.

Hele hendelsen setter en støkk i en da det snart er tre år siden jeg på sykkeltur ble påkjørt av en bil. Vurderer å slutte og pendle til jobb med sykkel nå...

Dette er helt ekvivalent til at damen gikk av bussen ut i veien rett foran en bil. Ville man da forlangt at bilisten så seg bedre for? Damen har vikeplikt når hun krysser et sykkelfelt - enkelt og greit. Jeg tror bussjåføren har rett til å slippe av passasjerer akkurat hvor han vil, men han bør gjøre oppmerksom på at fotgjengerne har vikeplikt.

Jeg ville anmeldt damen for å ikke ha overholdt vikeplikten. Du skulle også tilkalt politiet før dere dro hvert til deres siden dette var en trafikkulykke med personskade.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Havarikommisjon, fordeling av skyld og sånn [Re: eirikbk] #1858503 17/09/2014 09:53
B
bly Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hei
Her er det nok bussfører som har all skyld, da han/hun ikke har lov å slippe av passasjerer utenfor bussholdeplass....

en gang skrev jeg en ros mld til ruter, da jeg synes det var hyggelig at en busssjåfør stoppet og blukket meg opp i forkant av bussholdeplassen

Dette fikk jeg da til svar fra Ruter:

"Dette var jo hyggelig gjort av fører i forhold til at du kunne komme med, selv om du var sent ute. Vi må imidlertid gjøre oppmerksom på at føreren slett har ikke lov til, og skal ikke stoppe utenom holdeplass, hverken for å slippe av eller slippe på passasjerer. Oppdages dette kan det medføre en stor personlig bot for fører.

Det er nemlig slik at om noe hender med en kunde i en slik situasjon er bussfører og selskapet de ansvarlige.
Det vises ikke noe skjønn fra politiets og forsikringsselskapets side i slike saker.

Mer informasjon om kollektivtrafikken i Oslo og Akershus finner du på www.ruter.no"

Re: Havarikommisjon, fordeling av skyld og sånn [Re: eirikbk] #1858509 17/09/2014 09:58
Mats Arnesen Offline
Medlem
Medlem
Det er overhodet ikke din skyld, så spørsmålet blir om det er bussjåfør eller passasjer.

Det er lett å klandre passasjeren for ikke å ha sett seg for, men følgende står også i

"Vilkår for transport med rutegående busstrafikk i Norge

Godkjent av Samferdselsdepartementet 27. februar 2004"

Quote:
§ 2 På- og avstigning

Har myndighetene fastsatt stoppesteder, skal på- og avstigning foregå på disse. Dersom det er sikkerhetsmessig forsvarlig og i tråd med trafikkreglene kan slike opphold også foregå utenfor de faste stoppesteder.

Var det sikkerhetsmessig forsvarlig å la henne benytte noe annet enn fastsatte stoppesteder? Tvilsomt, i et trafikkbilde med åpenbart mye trafikk. Det kan jo sammenlignes med at flybussen stopper i venstrefila på E6 inn mot Gardermoen for å slippe av en passasjer som deretter må krysse høyrefila for å komme over veien...juridisk hvertfall?

Jeg har tidligere spurt en bussjåfør om å få gå av i et lyskryss fordi det var så hinsides mye trafikk, men fikk blankt avslag da han "ikke hadde lov å slippe av folk utenom stoppestedene". Så dette er nok ikke ukjent problematikk.

Redigert av Mats Arnesen; 17/09/2014 09:58.

Moderator  support