Jeg lurer på hvilken vei bagasjen står i flyet? Samt, hva hvis man låser bagasjen, og de bagasje-sjekkerne vil sjekke bagasjen. har de universalnøkkel?.. Jeg antar at de har en slags x-ray maskin for å sjekke koffertene, men vet det ikke.
Spør fordi jeg tenker mest på praktiske hensyn; hvilken vei bør aftershaven stå i kofferten, for at den ikke blir stående opp ned.
Hvilken vei den havner i flyet er helt tilfeldig, som oftest liggende All bagasje kjøres gjennom røntgen på flyplassen, mellom innsjekk og bagasjesorteringsområdet
Hvis man skal pakke toalettsaker, som det heter. Tube med solkrem. Aftershave kan for eksempel være kritisk, og man kan teipe toppen selv.
Men hvis man har en slik samsonite beauty case, som vist i linken under, skal man da bruke forseglede poser etter eget skjønn. For eksempel en liten forseglet pose rundt en flaske som kan lekke?
Jeg må som alle andre forsegle mine beautyprodukter om de ligger i beauty eller i vanlig bag. Det er jo best med beauty da,
......hvis ikke jeg slenger alt tilfeldig ned i sykkelkofferten og gir en lang beng i hele sikkerhetsstyre.t Og sist noe lak ut i kofferten var ....aldri.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Hvsi du reiser til og/eller fra en amerikansk flyplass må du kun låse kofferten med låser som er godkjent av TSA. Hvis ikke, bryter de opp kofferten dersom de føler for å kikke inni.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Hva skjer med kofferten etter innsjekking?..
[Re: GeirK]
#185822216/09/201420:20
Hvsi du reiser til og/eller fra en amerikansk flyplass må du kun låse kofferten med låser som er godkjent av TSA. Hvis ikke, bryter de opp kofferten dersom de føler for å kikke inni.
sist jeg reiste fra USA fikk jeg tilbud om å stå utenfor bagasjedroppen og vente til kofferten var scannet. Da kunne jeg låse den med hva jeg ville.
Vektgrensen på bagasje ble i alle fall innført for å sikre at de ansatte skal klare å oppnå en viss minimumshøyde på kastbanen når de lemper kofferten din ombord. Det er vanskelig å få skikkelig snert i kastet når kofferten veier særlig over 20 kg.
[Re: anderssb]
#185825816/09/201420:46
sist jeg reiste fra USA fikk jeg tilbud om å stå utenfor bagasjedroppen og vente til kofferten var scannet. Da kunne jeg låse den med hva jeg ville.
Wow. Hvilken flyplass var dette? På de fleste amerikanske flyplasser scannes bagasjen inne i bagasjesystemet en plass - der menigmann ikke har adgang
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#185826616/09/201420:57
Wow. Hvilken flyplass var dette? På de fleste amerikanske flyplasser scannes bagasjen inne i bagasjesystemet en plass - der menigmann ikke har adgang
dette var på Oakland. Bagasjedroppen og scanningen var inne på et eget område ved innsjekkingen. Mulig at det var midlertidig, hele opplegget så litt provisorisk ut. Men det er ikke første gang jeg har sett at bagasjen scannes med passajerer tilstede (husker ikke nå hvor jeg opplevde det sist - et eller annet sted i Europa)
[Re: anderssb]
#185827616/09/201421:11
Aha. Aldri vært der, bare kjørt forbi mange ganger. Oakland har ikke mange internasjonale flyvninger i tillegg til Norwegians sine, så derfor er det kanskje litt provisorisk ennå, ja.
Er det vanlig å ta av belte før man går gjennom den "metalldetektoren"?
Jeg har iallefall gjort det endel ganger, men det blir litt mye styr. Men jeg har skjønt at briller kan være på.
Jeg tenkte at det er mulig å pakke pengboka i håndbagasjen (en ryggsekk/skulderveske), og la den ligge der. Samme med nøkler. Men det kan bli litt drøyt hvis man har minikoffert som går som håndbagasje.
Det kan bli proffere hvis man slipper den "tømme lommene" delen. En mulighet for å unngå beltestyr er å bruke ei bukse som sitter uten belte.
Her er en fascinerende filmsnutt som viser bagasjens ferd gjennom systemet på Gardermoen. Den reiser mange kilometer på egen hånd, før den havner på flyet.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Det eneste jeg vet sikkert om kofferten etter at den er sjekket inn, er at den får rundjuling og ofte befinner seg på båndet på bestemmelsesstedet etter enda en runde med juling...
[Re: Howard]
#185863217/09/201411:46
Jeg har iallefall gjort det endel ganger, men det blir litt mye styr. Men jeg har skjønt at briller kan være på.
Jeg tenkte at det er mulig å pakke pengboka i håndbagasjen (en ryggsekk/skulderveske), og la den ligge der. Samme med nøkler. Men det kan bli litt drøyt hvis man har minikoffert som går som håndbagasje.
Det kan bli proffere hvis man slipper den "tømme lommene" delen. En mulighet for å unngå beltestyr er å bruke ei bukse som sitter uten belte.
Manpurse er særs viktig for oss som reiser mye, iallefall er jeg blitt glad i den. Ha alt stæsj i den, så slipper du unna med mye styr i sikkerhetskontrollen. Hva som trigger disse detektorene er også forskjellig, slik at en dings som går fint ved en anledning resulterer i ALARM ved en annen. Jeg aner ikke, men har en mistanke om at terskelen for å trigge detektoren kan justeres og at de gjør det for å skape litt uforutsigbarhet hos de med onde hensikter.
#185864117/09/201411:51
Manpurse er særs viktig for oss som reiser mye, iallefall er jeg blitt glad i den. Ha alt stæsj i den, så slipper du unna med mye styr i sikkerhetskontrollen.
Jeg har alltid meg meg PC-veske, i tillegg reiser jeg alltid med en tynn fleece-jakke med syntetisk t-skjorte under. Det gir meg mulighet til å regulere temperaturen på flyet. Denne fleece-jakken har to romslige lommer som jeg putter pass, lommebok og mobiltelefon i når jeg går gjennom sikkerhetskontrollen. Nøklene ligger i PC-veska hele turen uansett.
Sjekker normalt ikke inn bagasje på ferier inntil 1 uke.
Bruker IT luggage sin superlette store kabinkoffert, Egen reisetoalettmappe med riktige volum til håndbagasje.
Kofferten går i renner, blir scannet, og fårhåpentligvis godkjent uten å åpnes, og glir ned i store sorteringsbinger i stor fart. Der får de fart, og hjørner og hjul knertes av. Så blir den kastet opp i traller, eller løftet pneumatisk med utstyr fra feks GroveKnutsen, råkjørt ut til flyet, kastet på et bånd, dumpet inn i belly på flyet, løftet manuelt inn i fly, gjerne som har SlidingCarpet (teppe som glir bagasjen inn i belly) så sikret med bånd, flydd til destinasjon, så slidet ut, lagt på bånd, lagt på tralle, kjørt inn, og så lagt på nytt bånd, der narkohunder kan gå på båndet før det går i ankomsthallen, og er så fremme til deg. Forhåpentligvis.
Toalettmappe som er vesketett er bra, og legg den inni godt beskyttet. Ta ut batteriene fra buttpluggen eller dildoen. Elektrisk tannbørste i futteral.
Om du er helt paranoid, så kan du legge Garmin GTU10 GPS tracker i bagasjen. Da kan du med en app på mobilen se hvor bagasjen din er i hele verden.
God tur!
[Re: silverwrx]
#185968418/09/201418:16
Jeg sliter. Utsjekk fra hotellet/leiligheten om under en time, og det står (stod) 15 flasker i kjøleskapet. Jekka en Kissmeyer Stockholm Syndrome nå, som restitusjonsøl etter morgenmadløbetur. Håper å klare å få resten i bagasjen. Thank you, JetBag.
[Re: Rene]
#185996019/09/201408:02
Jeg kjøpte et par JetBag, men var ikke spesielt imponert. Jeg synes innerforingen krøllet seg lett når jeg puttet nedi en litt tykk vinflaske. foringen kunne med fordel vært festet til plastposen, etter min mening.
#186047820/09/201406:30
Vi har alle vært der. Jeg synes de fungerer helt fint. Kjøpte samtidig en gjeng med WineSkin, men disse virket mer for engangsbruk enn ziploc-låsen på JetBag. Alle klarte seg hjem fra Køben i går. Kjørte klestrikset rundt en 0,33l for å få plass til to i en JetBag, og den siste klarte seg fint i en sko.
[Re: Rene]
#186048720/09/201407:31
Manpurse er særs viktig for oss som reiser mye, iallefall er jeg blitt glad i den. Ha alt stæsj i den, så slipper du unna med mye styr i sikkerhetskontrollen. Hva som trigger disse detektorene er også forskjellig, slik at en dings som går fint ved en anledning resulterer i ALARM ved en annen. Jeg aner ikke, men har en mistanke om at terskelen for å trigge detektoren kan justeres og at de gjør det for å skape litt uforutsigbarhet hos de med onde hensikter.
Klarer aldri helt å finne ut hva som trigger oppmerksomheten til folket som sjekker håndbagasjen heller. Klarte fint å få med meg 15 cm kniv (var ikke klar over og det var nok snakk om flaks), måtte kaste en halvliteflaske med litt ublandet (20-30 ml) saft i bunn og på min siste tur hadde jeg pakket fire magshine batterier, noen skjøteledninger, og to lyktehoder i en eske, men ble stoppet for å vise eggbeaterpedalene som jeg hadde stappet ned i sykkelskoene.
[Re: Tange]
#186078621/09/201407:38
Klarer aldri helt å finne ut hva som trigger oppmerksomheten til folket som sjekker håndbagasjen heller. Klarte fint å få med meg 15 cm kniv (var ikke klar over og det var nok snakk om flaks), måtte kaste en halvliteflaske med litt ublandet (20-30 ml) saft i bunn og på min siste tur hadde jeg pakket fire magshine batterier, noen skjøteledninger, og to lyktehoder i en eske, men ble stoppet for å vise eggbeaterpedalene som jeg hadde stappet ned i sykkelskoene.
Kjedsomhet og muligheten til å stresse opp deg som tydeligvis ikke har lyst til å vrenge bagasjen utover flyplassen virker som hovedmotivasjon.
Hva som er greit og ikke greit varierer fra flyplass til flyplass og dag til dag, så har gitt opp å få det rett. Tømmer lommer, av med belte og laptop ut av sekken. Så spiller man dum til de får sett det de vil se, eller kastet det de vil kaste