Er det noen som har prøvd seg på turer med shuttling i dette området? med start fra kleivstua eller sollihøgda bør det jo være mulig å få utforkjøringer på rundt 300 høydemeter ned mot Tyrifjorden.
Det er mye bra der. En lang og fin nedkjøring fra Niskinnvann/Holmevann til Kjaglia, en enda lengre men litt mer varierende fra Kongevegen på Krokskogen og en litt knotete men potensielt fantastisk sti fra Rognlia på østsiden av Kjaglidalen. Oppe ved Sollihøgda er det to-tre korte men fine varianter fra henholdsvis Damtjern og Kollen ned til E-16. Videre ned mot Holsfjorden vet jeg ikke om noe. Kanskje det finnes noe bra fra Vestmarka og lenger nord ved Sundvollen Jeg har brukt mange mange timer med sag og saks på stiene rundt Sollihøgda men har ikke sykla der på flere år. Håper det er litt trafikk så det ikke gror igjen.
Redd mye av det som finnes på den kanten av Vestmarka er gjengrodd eller rasert av grunneieren Ole Toverud. Her kan nevnes Storkleiva, Veslekleiva, Saltveien, setersti til Toverudseter. Men blåmerket sti fra Tveitsetra til Bakkerud i Lier er morsom. Men nå er vil lenger syd enn det trådstarter spør om.
Det er mye å ta av i områdene mellom Sollihøgda og Damtjern eller Ringkollen for den saks skyld. La oss begynne ved Sollihøgda: - Sollihøgda-Vefsrud (gammelt veifar mellom Sylling og Rykkinn/Skui i Bærum -- antagelig gjengrodd og tapt). Denne fortsetter på Bærumsiden syd for stien forbi Knappnæring beskrevet i stiguiden over. - Svenskeveien (Toresplassen-Fjulsrud, gjengrodd etter krysning E16 i Solsvingen, men jeg skal se om jeg finner den igjen litt senere i høst) - Setersti til Sønsterudseter (bratt, gjengrodd) - Setersti til Nesseter (bratt, antagelig gjengrodd) - Manaskaret (Byflakseter-Elstangen, en gammel postrute gikk til Rørvik; tar av ved hvilebrakka litt oppe i lia) - Krokkleiva (Sørkleiva) er i naturreservat. - Nordkleiva: Begynn ved Torgeseter og følg Pilegrimsleden til Sundvollen. - Retthella-Lyse (antagelig seterst -- kjørt opp med hogstmaskin) - Usikker på om Pipeskardet har farbar sti - Skardsliveien/Migardskardsveien er meget morsom - Gamlegatene mellom Stubdal/Damtjern og Åsa - samt Kjerratstien og en sti på nordsiden av Kjerraten - som kan forlenges til Viksetra (se post 17 i det nyeste Kjentmannsheftet)
Høres jo ut som det finnes noe ihvertfall da, selvom det er synd hvis mye er rasert. Jeg får ta en titt på kartet og se om jeg finner igjen noe av det dere beskriver.
Hvis du skal ut og rekognosere seinere i høst Bronx, så er det bare å gi en lyd hvis du vil ha selskap.
Mørkgonga og gyrihaugen er for bratt til sykkel. Men fra (migartjern til skardtjern og vidre skrått ned bratta til Tyrifjorden) er BRA!!!
Det er vel dessverre sykkelforbud her også. Men det er vel ingen overraskelse at det ikke blir overholdt, ut fra bilder og kart et fantastisk flott område som jeg har til gode å få besøkt....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Veien "på Skrå" ned fra Migartjern heter Skardveien og er en morsom sak hvis man bare sørger for å unngå tider med mye turgåere. Men forbud Anders? Det er jeg ikke så sikker på, jeg tror Skardveien er unntatt (men jeg finner ikke kilden for det akkurat nå, antagelig har jeg lest det på et skilt oppe i lia der).
Mørkgonga og gyrihaugen er for bratt til sykkel. Men fra (migartjern til skardtjern og vidre skrått ned bratta til Tyrifjorden) er BRA!!!
Det er vel dessverre sykkelforbud her også. Men det er vel ingen overraskelse at det ikke blir overholdt, ut fra bilder og kart et fantastisk flott område som jeg har til gode å få besøkt....
Det var da noe dr... Hvis det stemmer.
Ambassadør rytter for "Glade hjul Sykkel og ski" Trek Top Fuel 9.8 GX - 2022 Ritt- og lapskaus-leder på RingerikeEnduro!
Veien "på Skrå" ned fra Migartjern heter Skardveien og er en morsom sak hvis man bare sørger for å unngå tider med mye turgåere. Men forbud Anders? Det er jeg ikke så sikker på, jeg tror Skardveien er unntatt (men jeg finner ikke kilden for det akkurat nå, antagelig har jeg lest det på et skilt oppe i lia der).
Jeg siktet til verneområdet rundt Mørkgonga, beskrivelsen av ruta "på skrå" mellom disse vannene ser ut til å gå utenfor etter hva jeg kan se.
@Anders A-R @espenun Skardsliveien er lov å sykle. (Lokale sier Skardsliveien, så jeg mener det er riktig navn på stien/veien, den er en viktig vei fra gammelt av tømmerslep, postvei, setervei.) Se forskriften: "6. Bruk av sykkel og hest er forbudt utenom Migarskardsveien (opp til Skardtjern)." http://lovdata.no/forskrift/2001-12-07-1424
@Altabjorn Rasert av hogstvirksomhet. Toverud er et problem for DNT og Asker CK, og han driter en lang marsj i å ivareta stier (kulturvern) og slipper unna med det fordi dette er såpass langt unna allfarvei. Det går en sti sør for Toverudsetra som hadde vært en perfekt perle til Vestmarkrittet: Supersmuud og så en liten klatring inn på et hogstfelt. På toppen åpenbarer det seg en utsikt som kan ta pusten fra en før et nytt flytstrekk. Men nå er stien stengt pga vindfall og kvist.
Nå er nedre deler av Skardsliveien rasert også. Ufattelig at svina får lov å holde på sånn på en gammel håndmurt vei som leder til en av Nordmarkas viktigste attraksjoner. Tror det er Viken Skog som driver der.
Hei. Ville prøve meg på sti i Krokskogen og omegn (i anledning barnevaktplikter på Sundvollen) Honør til stiguiden til Skubisan (Sweetness og Smuuuudnes på Sollihøgda)! Prøvde den på lørdag og må si meg veldig fornøyd med turen. Ikke noe tegn til gjengrodde stier/raseringer e.l etter hva jeg kunne se. Jeg tror jeg jeg fulgte anvisningene sånn noenlunde og var spesielt fornøyd med nedkjøringen til Kjagliadalen.
I bånn tok jeg en annen traktorvei tilbake for å komme meg tilbake til bilen på Sollihøgda igjen (i stedet for å ta turen om Bjørumsaga og E16)
Stemmer nok bra det! Men oppovervarianten din var lur. Den har jeg ikke fått prøvd enda, har bare studert den litt på finn.no. Var den grei? Og kom du opp til speiderhytta? Stien ned dit er fin men har sett på den som en blindvei.
Nå er nedre deler av Skardsliveien rasert også. Ufattelig at svina får lov å holde på sånn på en gammel håndmurt vei som leder til en av Nordmarkas viktigste attraksjoner. Tror det er Viken Skog som driver der.
Det virkelige problemet er DNT. Mange forventer at det er en interesseorganisasjon for fotturisme i utmark. Men DNT sier ikke i fra. Det er to grunner til det, tror jeg. 1. De er så avhengige av godvilje fra grunneiere for å få lov til å merke og skilte rutene sine. Hvis de slår ned på stivandalisme ved hogst, vil de bli oppfattet som vanskelige, og det vil slå beina under målsetningen om å merke ruter. 2. De ser på seg selv som en hotellkjede. De drifter hytter. Det er hyttene som gir inntekter og sikrer arbeidsplassene til de som jobber der.
Så det er kanskje her NOTS kommer inn, men da må organisasjonen ha en veldig mye større medlemsmasse og økonomi til å ha personer som kan jobbe med å følge opp stivern på fulltid.
I bånn tok jeg en annen traktorvei tilbake for å komme meg tilbake til bilen på Sollihøgda igjen (i stedet for å ta turen om Bjørumsaga og E16)
Ja, et fint alternativ å returnere via Kvernhusdalen og speiderhytta. Jeg tror også det er en mulighet å sykle opp igjen via Brenna og Vuivollen, men disse stiene har jeg bare delvis testet ut selv.
Så det er kanskje her NOTS kommer inn, men da må organisasjonen ha en veldig mye større medlemsmasse og økonomi til å ha personer som kan jobbe med å følge opp stivern på fulltid.
Jepp...Vi prøvde i flere år å holde tritt med hva som skjedde i form av hogstmeldinger i Oslo/Akershus, men det var etterhvert helt umulig å gjøre med god nok kvalitet, siden disse sjelden er elektronisk, og derfor fordrer konvertering for å matche mot kjente stier. I tillegg må man da ha tilstrekkelig lokalkunnskap for å kunne varsle om at det er spesielt attraktive stier som bør/må ivaretas.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Jepp...Vi prøvde i flere år å holde tritt med hva som skjedde i form av hogstmeldinger i Oslo/Akershus, men det var etterhvert helt umulig å gjøre med god nok kvalitet, siden disse sjelden er elektronisk, og derfor fordrer konvertering for å matche mot kjente stier. I tillegg må man da ha tilstrekkelig lokalkunnskap for å kunne varsle om at det er spesielt attraktive stier som bør/må ivaretas.
Nettopp, så man må ha tid til å drive digitalisering, kartsammenligning, synfaring og oppfølging mot saksbehandlere og opplysningsarbeid mot skogindustrien. Og parallelt jobbe politisk for å få krav om hogstmeldinger og at disse er digitale. Da snakker vi ikke PDF med vektorkart eller innscannede rasterkart, men maskinlesbare geodataformater. Og jobbe politisk for at aktuelle kjørespor etter skogsmaskiner utbedres og etableres som sykkeltraséer (av den familievennlige typen) etterpå.
Mange gode idéer der, og det meste av sporlogger etc er jo egentlig implementert hos skogsentreprenørene, så det er mellomleddet skogeier/skogeierforening og fylkesmann som er hindringen for å få dette til å gå fra dårlige PDF'er til skikkelige formater.
NOTS OO får kopi av alle sammen fra Fylkesmannen, men det er altså PDF'er i varierende kvalitet med ingen spikret standard for kartutsnitt. Vi har (sist styremøte faktisk) vurderte det til at vi ikke lenger vil motta disse, fordi vi ikke har tilstrekkelig kapasitet til å gjøre skikkelig nytte av de. Andre mottakere er f.eks NOA, som nok har mer ressurser for å gjøre behandling av den typen informasjon...
NOTS OO får kopi av alle sammen fra Fylkesmannen, men det er altså PDF'er i varierende kvalitet med ingen spikret standard for kartutsnitt. Vi har (sist styremøte faktisk) vurderte det til at vi ikke lenger vil motta disse, fordi vi ikke har tilstrekkelig kapasitet til å gjøre skikkelig nytte av de. Andre mottakere er f.eks NOA, som nok har mer ressurser for å gjøre behandling av den typen informasjon...
Er det noe i veien for at hogstmeldingene kan publiseres? Det er offentlig tilgjengelig dokumentasjon? (Hvis NOTS har lov: Jeg tipper det kan gjøres så enkelt som at epost videresendes og autopubliseres via Wordpress?)
Stemmer nok bra det! Men oppovervarianten din var lur. Den har jeg ikke fått prøvd enda, har bare studert den litt på finn.no. Var den grei? Og kom du opp til speiderhytta? Stien ned dit er fin men har sett på den som en blindvei.
Bronx svarte forsåvidt på spørsmålet ditt lenger opp her, men jeg kan legge til at jeg syns første biten opp mot hytta var en kanskje kjip transportetappe (lite Smudness igjen der). Slik jeg husker det var det først etter at jeg kom meg inn på blåsti igjen at det var kult å sykle oppover igjen til Sollihøgda.
Tenkte ta en kjapp kort versjon av sweetness. Hvilken av stiene mellom Niskinnveienn og Mustatkroken er finest? Den nordre nærmest Holmevatnet/Niskinnvatnet (holder det ikke med et navn?!!) Eller den lenger syd som på mtbmap.no er gradert blå uten gull.. Grunn til at jeg spørr er at gutten Skal med. Og da er flytoptimering en lur ting da stisykling er i fare for og prioriteres vekk til fordel for ballspill og trixer(t)ullbrett :-0
Tenkte ta en kjapp kort versjon av sweetness. Hvilken av stiene mellom Niskinnveienn og Mustatkroken er finest? Den nordre nærmest Holmevatnet/Niskinnvatnet (holder det ikke med et navn?!!) Eller den lenger syd som på mtbmap.no er gradert blå uten gull.. Grunn til at jeg spørr er at gutten Skal med. Og da er flytoptimering en lur ting da stisykling er i fare for og prioriteres vekk til fordel for ballspill og trixer(t)ullbrett :-0
Den blåmerkede er safe såvidt jeg kan huske. Mulig det blir noe dytting opp en av de første bakkene, men stort sett alt er fint å sykle. Den som går nærmere vannet har jeg ikke forsøkt.