Hei!
Jeg kjøpte tilsvarende sykkel fra nettopp Kjell Sykkel tidligere i sommer, av ganske like grunner som du/dere beskriver. De Rosa er lett å like og et sykkelmerke som for meg oppleves ganske høyt på "det lille ekstra"-skalaen.
Finishen på både ramme og deler er upåklagelig, og det var jammen servicen fra Kjetil hos Kjell Sykkel også! Utstyret som står på er en komplett Ultegra Di2-gruppe, FSA K-Force-setepinne med integrert batteri, FSA SL-K-stem og FSA Energy-styre. Salen er en Selle Italia SL med, etter min smak, ikke alt for pen, glossy finish med De Rosa-logoer på.
Fulcrum 7-hjulsettet som følger med gir vel neppe fullt utslag på lettvektsbarometeret, men jeg vil tro det er et helt greit treningshjulsett. Jeg byttet hjul omtrent umiddelbart etter jeg mottok sykkelen, så en kort testrunde gir meg ikke tilstrekkelig grunnlag til trille terning hva kvaliteten på disee angår.
Det jeg derimot kan uttale meg om er hvordan sykkelen som helhet oppleves, og det kan oppsummeres kort; god. Nå har jeg ikke all verden av sammenligningsgrunnlag, men komforten på langturer er upåklagelig, og akkompagnert av Di2-gruppa er det en fryd å bruke time etter time på asfalten (eller grusen om du har et hjul- og dekkoppsett som tåler litt (h)juling).
Kurvet (sloped) overrør og en litt høy front gjør sitt til at Idolen kanskje ikke oppleves som den kvikkeste, men jeg synes den tar det godt igjen ved å prestere jevnt over bra på de fleste andre punkter. Med et litt lettere hjulsett føles den dessuten mer leken med en gang - selv om det er komfort som står i høysetet når jeg bestiger italieneren.
Med et bredt og deilig Ardennes-hjulsett fra HED, akkompagnert av 0,025 meter brede Schwalbe One-dekk blir det å dure av gårde på rufsete asfalt som å sitte i sofaen og klappe kattepusen. Har fremdeles til gode å oppleve noen vondter som følge av tilbakelagte timer og kilometer på setet.
Lykke til videre med siklinga!