Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefal meg en rulle! :)

Anbefal meg en rulle! :) #1857183 15/09/2014 11:41
K
Krank1 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Jeg har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av min første rulle på 7-8 år, men er veldig usikker på hva jeg bør velge da jeg ikke har all verdens kjennskap til alt "det nye" som har kommet med mulighet for wattmåler, datamaskintilkobling osv osv.

Krav:

- Wattmåler slik at jeg kan kjøre intervaller på watt, og en 20 minutters test med jevne mellomrom for å måle progresjonen.

- Ligge i prisjiktet 2000-3000kr

- Gjerne være litt stillegående, men ikke noe must. (Skal stå i garasjen)

Hva bør jeg velge?

Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Krank1] #1857234 15/09/2014 12:26
K
KeNe Offline
Fersking
Fersking
K
Jeg har en Tacx Flow som gjør det du ønsker. Har brukt den uten problemer i 2 år nå. Den kan oppgraderes med nytt panel for tilkobling til PC (VR). Jeg bruker TVen for å lede oppmerksomheten på noe annet enn tråkkinga. Prisen på Flow er ca 2500 på XXL. For i-Flow med VR ca kr 2800, dvs mye billigere nå enn å oppgradere Flow.

Det finnes andre løsninger fra Tacx og andre produsenter, men med Flow får du det du trenger til en langt lavere pris.

Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Krank1] #1857254 15/09/2014 13:10
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Tror ikke du finner andre ruller enn Flow som ligger innenfor prisen du ønsker. Flow har en wattmåling som varierer litt fra gang til gang, men den oppgir en watt som kan brukes som grunnlag for å styre treningene.

Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Krank1] #1857263 15/09/2014 13:21
K
Krank1 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Ok.

Takk for svar ICON_SMILE

Flowen høres jo genial ut til det jeg er ute etter, men en wattmåler som "varierer litt fra gang til gang" høres ikke like genialt ut. Hvis man ikke kan stole på watt tallene så forsvinner jo litt av poenget i mine øyne. Hvor høyt må man opp på pris stigen for å få en rulle med wattmåler man kan stole på?

Redigert av Krank1; 15/09/2014 13:22.
Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Krank1] #1857356 15/09/2014 16:23
R
Randomrex Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hei,

Jeg slår et slag for BKOOL. ICON_SMILE
Koster riktignok litt mer enn det du ønsker å bruke, og det virker ikke som om det er så mange utenfor spansktalende land som er med ennå, men det kommer seg. Sabla lett oppsett, knall software som akkurat ble ennå bedre og fin betalingsmetode (ala Netflix - Betaler i mnd og får tilgang til ALT av videoer, multiplayer ++)

Har dessuten også en Elite, men den er ikke VR. Eliten har også gitt meg noen timer med slit og svette, og har ingenting å utsette på den.

TACXen er selvsagt et merke alle har hørt om og som burde være skuddsikker med en pen pris. Hadde en Flow multiplayer selv, men leverte den tilbake på fornøydhetsgaranti. Rulla og jeg ble aldri helt venner.

Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Krank1] #1857389 15/09/2014 17:10
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: Krank1
Ok.

Takk for svar ICON_SMILE

Flowen høres jo genial ut til det jeg er ute etter, men en wattmåler som "varierer litt fra gang til gang" høres ikke like genialt ut. Hvis man ikke kan stole på watt tallene så forsvinner jo litt av poenget i mine øyne. Hvor høyt må man opp på pris stigen for å få en rulle med wattmåler man kan stole på?

Jeg har bare erfaring med Tacx Flow og Bushido. Av disse to er det bare Bushidoen som gir en wattmåling som er svært lik fra gang til gang. Jeg har en SRM-krank på sykkelen og det er denne som viser at Bushidoen er lik fra gang til gang. Bushidoen har også den fordelen at du kan øke belastningen med 10 og 10 watt om gangen, det er ikke mulig på Flowen som samboeren min bruker.

Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Open 1.0] #1857403 15/09/2014 17:33
K
KeNe Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: Open 1.0
Ok.

Takk for svar ICON_SMILE

Jeg har bare erfaring med Tacx Flow og Bushido. Av disse to er det bare Bushidoen som gir en wattmåling som er svært lik fra gang til gang. Jeg har en SRM-krank på sykkelen og det er denne som viser at Bushidoen er lik fra gang til gang. Bushidoen har også den fordelen at du kan øke belastningen med 10 og 10 watt om gangen, det er ikke mulig på Flowen som samboeren min bruker.

Hmm, jeg har ikke noe å kontrollere Flow'en jeg har mot, så eventuell variasjon vet jeg ikke. Kjenner bare at det er hardt hver gang ICON_SMILE Jeg kan imidlertid øke med 10 Watt om gangen hvis jeg skal sykle med fast watt. Kan stille inn på watt og på stigning.

Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Krank1] #1857437 15/09/2014 18:26
paala Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg bruker Arion Mag Roller sammen med trainerroad. Funker gullende bra!

Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Krank1] #1857456 15/09/2014 18:43
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg slår et slag for Bkool. Nå er jeg litt innhabil siden jeg er med å arranger Red Bike Race.

Men noen kjente sykkelbloggere har testet dem:
http://www.martinhoff.com/2014/01/sykkelritt-i-oslo-fengsel-prosjekt-red.html
http://www.martinhoff.com/2014_03_01_archive.html
http://www.sykkelerik.com/2014/08/07/test-av-bkool-sykkelrulle/

Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Krank1] #1857555 15/09/2014 22:03
K
KeNe Offline
Fersking
Fersking
K
Watt=ytelse, så tungt gir og høy kadens skal gi bedre wattverdier. Når du stiller inn fast watt skal derfor motstanden på rulla bli mindre jo tyngre gir og høyere kadens man har, dvs når bakhjulet går raskere. Om kvaliteten på Flow'en er slik at vist watt ikke er riktig eller at den varierer noe fra gang til gang, det vet jeg som sagt ikke. Jeg føler at den holder for meg og at jeg kan sammenlikne min egen trening f.eks en terskeløkt fra gang til gang og se en utvikling. Beviset for at den hittil har virket for meg, er at jo bedre min utvikling på rulla har vært, jo raskere har jeg syklet fra år til år.

Om en annen trener med lavere eller høyere, og riktigere? watt på en annen rulle er ikke viktig. Hvis det samme gjelder for deg eller andre, er Flow'en en ok rulle til en ok pris ICON_SMILE Men, som alt med sykkel: jo dyrere, jo bedre :$

Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Krank1] #1857774 16/09/2014 09:51
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Dette er det beste du kan få. Du kan få det sendt til Norge ved å bruke jet carrier. http://www.insideride.com/

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: ] #1858274 16/09/2014 21:10
K
Krank1 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: pedaIglipp
Flowen høres jo genial ut til det jeg er ute etter, men en wattmåler som "varierer litt fra gang til gang" høres ikke like genialt ut.

Og så gir den alt for gode wattverdier når farten på bakhjulet øker. Så om du kjører på fastwatt og til tyngste giret, så er det mye enklere enn om du kjører på 3.-4. tyngste giret.

Så løsningen er å holde samme trykk i bakdekket ved start og kjøre med bakhjulet i samme fart. Da er i hvertfall watten noenlunde sammenliknbar.

PS: Om du trenger litt inspirasjon og motivasjon, er det bare å gire til tyngste giret og holde 110 i kadens. Da får du watt-tall på displayet du blir stolt av.

Ok. Så det du/dere kort forklart sier er at jeg må opp et nivå fra Flow til Bushido for å få en rulle jeg kan stole ordentlig på tallene fra gang til gang?

Re: Anbefal meg en rulle! :) [Re: Krank1] #1858359 17/09/2014 06:10
K
KeNe Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: pedaIglipp
Flowen høres jo genial ut til det jeg er ute etter, men en wattmåler som "varierer litt fra gang til gang" høres ikke like genialt ut.

Og så gir den alt for gode wattverdier når farten på bakhjulet øker. Så om du kjører på fastwatt og til tyngste giret, så er det mye enklere enn om du kjører på 3.-4. tyngste giret.

Så løsningen er å holde samme trykk i bakdekket ved start og kjøre med bakhjulet i samme fart. Da er i hvertfall watten noenlunde sammenliknbar.

PS: Om du trenger litt inspirasjon og motivasjon, er det bare å gire til tyngste giret og holde 110 i kadens. Da får du watt-tall på displayet du blir stolt av.

Ok. Så det du/dere kort forklart sier er at jeg må opp et nivå fra Flow til Bushido for å få en rulle jeg kan stole ordentlig på tallene fra gang til gang?

Spør du meg, nei og i hvert fall ikke for å få et godt treningsutbytte...

Moderator  support